Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    (Isola2): Heel voorzichtig foliën...
    Het gaat wel hoor, ik heb 13 jaar geleden al eens een Yoda gemaakt en daar zat maar éen folie fout aan... deze keer gaat vast beter lukken (destijds was de eerste keer dat ik met folie bekleedde).
    Folie eerst rondom langs de randen hechten, en dan beetje bij beetje, rondom spannen, met zo min mogelijk warmte. Eventueel verzwaard laten afkoelen
    Deze vleugel is niet echt superstijf (al wordt ie nog wel stijver met folie), maar het is ook wel een toestel om heeel rustig mee te vliegen. Wie liever wat ruiger vliegt kan beter de 150 of 160 cm versie kopen.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Gertjan, naar mijn persoonlijke overtuiging gebruik je een remklep aan een zwever niet om de snelheid te verlagen maar om de glijhoek slechter te maken (is ook mijn ervaring met 1:1 zwevers en deltavleugels). Met een beetje goede rc zwever zonder spoilers is het mogelijk om op 1 meter hoogte het veld binnen te komen en pas aan het andere einde aan de grond te staan. Voor een doellandingswedstrijd is dat niet fijn, en dat is een understatement.
    Afgezien daarvan, als je bij een gepijlde vleugel ergens op de vleugel spoilers maakt dan moet je maar afwachten wat er met de pitch gebeurt als je die opent, dat kan alle kanten op gaan, omdat je een deel van het vleugelprofiel elimineert en niet zeker weet waar dat zit t.o.v. het cg.
    Ik heb nog overwogen om -ook met touwtjebediening- beide winglets iets naar buiten te klappen. Dat moet ook wel kunnen. Maar mijn ruimtegebrek in het geplande rompje (FA shampo flesje, is in de maak) maakt een servo erbij ook al een probleem.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Bart , lage snelheid kist met rustig weer dus :)
    Ik veronderstel dat de afstelling zeer nauw zit, geen kist om als eerste vliegende vleugel te bouwen ?
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    De afstelling valt wel mee... maar qua bouwen is dit wel een lastig ding omdat ie extreem licht is ontworpen. Hangt van je bouwervaring af dus. Bovendien worden de vleugeldeling en het rompje overgelaten aan de bouwer.
    Als eerste vliegende vleugel zou ik eens kijken naar de modellen van Robert Schweissgut,
    http://www.wing-tips.at/Portraet/Modelle/modelle.htm
    Goed te bouwen en probleemloos te vliegen, ik vond het altijd jammer dat Schweissgut een voorkeur heeft voor planken (niet-gepijlde vliegende vleugels) maar op zijn site is veel keus.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Herhaalde vraag... mijn bouwplank voor de Yoda 2m. is nu niet meer nodig. Als er iemand een Yoda 2m. wil bouwen dan kan je de plank komen halen in Harderwijk... de tekening zit er ook nog op.
    Als er niemand voor is, tja dan komt ie bij het afvalhout...

    Ben inmiddels bezig het toestel in mijn zender te programmeren, altijd nog een heikel klusje. Fotootje van het vliegklare model volgt snel. Ik aarzel nog om de geheel transparant rode bespanning een wit of zilver logootje mee te geven.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bart, ik kreeg vandaag bericht dat mijn Yoda afgestuurd is, ik verwacht zaterdag iets in de garage te vinden.
    Jouw koorden zijn korter dus ik heb een diepere plank nodig en ik wil vleugel voor vleugel bouwen.
    Jouw plank kan ook door iemand gebruikt worden die geen bouwdoos heeft gekocht maar zelf de spanten wil snijden, profiel is bekend en de verdraaiing ook.

    Wat betreft remmen en flaps, tuurlijk daalt ie als je remkleppen trekt, dat is een gevolg van de lagere snelheid.
    De kisten waar ik mee vloog gingen op jullie veld makkelijk vanaf de kantine tot rechts het einde van het veld en dan moest je hem tegen de grond aanvliegen.
    Maar door een getimed landingcircuit te vliegen met de juiste afstanden en dan op het juiste moment butterfly of flaps te trekken zette ik hem meestal op 10cm nauwkeurig op de stip neer.
    En dat vliegt dan iets van 35-40 km/u in de landing.
    Ik denk dat als je redelijk dicht bij het midden van die kleppen maakt wat ik zei je weinig last hebt van krabben of scheeftrekken
    Ik zou niet met de winglets gaan experimenteren, dat zijn dan enorme richtingroeren als er iets niet goed gaat.
    En volgens Bernd Pfeifer kan ie ook zonder winglets vliegen.

    GJ
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    De Yoda spanten zelf snijden... dat lijkt me nog een hele klus, met die opengewerkte ribben. Maar als iemend wil....

    Nee hoor, want als je vervolgens snelheid aanduikt dan daal je nog steeds sneller (zonder energieopbouw). Sterker nog, hoe sneller je vliegt met kleppen uit, des te meer je daalt. Het is de weerstand die het 'm doet... en helemaal in het geval van klassieke uitdraaiende kleppen, want die geven niet alleen weerstand maar nemen ook effectief een stuk vleugel weg, het toestel vliegt dan met minder vleugeloppervlak en gaat daar ook sneller van vliegen.

    Ik twijfel er niet aan dat jij een betere piloot bent dan ik, daar is niet zo veel voor nodig. Maar om in een clubwedstrijd beter te scoren zou het best eens kunnen helpen. En helemaal omdat de gedoodverfde winnaars hun toestel vaak botweg in de poldergrond prikken... daar vind ik dus geen lol aan, en veel van mijn vliegende vleugels zouden daar helemaal niet tegen kunnen.

    Ik had eerder geschreven "laat maar" toen ik het had over de behoefte aan remkleppen en ik dacht dat je begrepen had dat ik geen zin had met je te bekvechten. Je bent een knappe piloot en bouwer, maar ook iemand die waarschijnlijk nog nooit heeft toegegeven dat hij zich vergist, en je argumentering is in dit draadje misplaatst. Probeer het eens bij aerodynamica, daar zou het een leuke discussie kunnen worden, en daar krijg je niet alleen van mij weerwoord.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    O ja, en Bernd Pfeiffer schrijft zelf in de Yoda Bauanleitung dat er veel verschillende winglets op de Yoda zijn uitgeprobeerd (en dat kan je ook op de Zanonia site lezen) en dat kleinere een ongunstig effect hadden op het bochtgedrag.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan me ook wel eens vergissen maar wat jij bedoelt zijn dan verstoorders, die halen de lift uit de vleugel, bij echte en veel schaalzwevers zie je die uit de vleugel klappen.
    Andere optie is de ailerons up zetten, dan neemt de lift op de vleugel af en moet je up geven of bijmixen waardoor je model meer weerstand krijgt en sneller daalt, combi van die 2 is butterfly.
    Volgens mij zal hij niet dalen als je alleen maar een klein klepje op de vleugel zet of de winglets uit laat klappen.
    Ik kan het mis hebben maar volgens mij remt ie dan en zakt ie dan door verlies van snelheid uit de lucht.
    Er zijn genoeg jets die een klep op de romp hebben of een openklappend kielvlak hebben, dat wordt gebruikt om te remmen, niet om te dalen.
    Maar ik ben puur van theorie en ervaring, zo bouw ik ook mijn modellen, ik weet ongeveer hoe alles werkt maar als ik dingen echt wil weten dan vraag ik het aan mensen die er verstand van hebben, een paar duitsers of in Nederland aan Rick NL.

    Op mijn vraag of de winglets geprofileerd waren en af ze afneembaar gemaakt konden worden zei Bernd, het maakt niet uit als er 1 of 2 afwaaien, hij blijft gewoon vliegen.

    GJ
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Gertjan, misschien moet je hier eens lezen:
    Zweefvliegopleiding.nl/index.
    Vooral wat er staat over remkleppen en flaps.
    Als je tenminste denkt dat ze bij de knvvl afd. Zweefvliegen wel iets van zweefvliegen weten.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij staat daar toch wat ik zeg.

    Verstoorders (of spoilers) verstoren hoofdzakelijk de lift,hoewel ook enige weerstand wordt geproduceerd. Ze zijn doorgaans minder effectief dan remkleppen en kunnen grote veranderingen in
    trim veroorzaken. Belangrijk:ze begrenzen de snelheid NIET.

    Remkleppen produceren profielweerstand zodat de baanhoek steiler kan worden. Bij zweefvliegtuigen wordt daarbij de snelheid in een duik (maar meestal niet steiler dan 45 of zelfs 30°)tot beneden de Vne beperkt.
    Het belangrijkste effect van remkleppen is het creëren van een variabele hoeveelheid weerstand,waarbij doorgaans verhoudingsgewijs kleine wijzigingen in liften trim optreden. Het kleine verlies aan lift wat ze veroorzaken kan de overtreksnelheid enigszins verhogen.

    Maar het maakt niet uit, ik weet wat ik bij mijn modellen moet doen om de snelheid eruit te halen of om lift te verminderen.

    GJ
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat leerboek gebruikt het woord remkleppen voor hetzelfde als ik.
    Als je hier verder over wil hakketakken wil je dat dan doen per pb of, zoals ik eerder voorstelde, in de afdeling Aerodynamica. Ik ga er in dit draadje niet meer op in. Het is mijn zaak wat voor kleppen ik in mijn toestel bouw.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Het flesje dat ik dacht als rompje te gebruiken blijkt te kort. Ik krijg het spul er niet goed in, maar bovendien moet ik de motor vrij ver naar achteren zetten (vanwege het cg, dat was al een beetje voorzien) maar ik wil niet dat de halve motor buiten de romp uitsteekt.
    Op zoek naar iets anders. Flesje, of anders iets construeren. Tijd zat want vliegen ho maar...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2020
    toostbeek vindt dit leuk.
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is alsnog gelukt om alles in het flesje te krijgen... flesje zit bij de neus dicht middels een m3 schroefje. Is wel een beetje gepiel om een accu te wisselen maar ja, moet ik maar iets met een dikkere romp bouwen...
    Flesje is dus een centimetertje meer naar achteren gekomen dan op de foto hierboven.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uurtje geleden begonnen met mijn Yoda en aangezien er heel veel foto's verdwenen zijn van de bouw zal ik er wat neerzetten.

    Wat krijg je voor je geld?
    Niet zo heel veel.
    Wat plaatjes 2 of 2,5mm vliegtuigtriplex en wat andere grotere stukken wat dan de ligger en kiellakken gaan worden.
    En normaal gesproken krijg je er ook carbon buis en staf bij, dat wordt de ligger, dat heeft Bart al laten zien.
    Alles is redelijk goed en zeer fijn gelaserd.
    CIMG3850.JPG

    Bij mij is 1 plaatje niet goed doorgelaserd dus 2 ribben komen niet goed los.
    Ik kreeg de tip om de achterkant van de platen even goed op te schuren voordat ik ze los ging halen.
    Je schuurt dan 1 laag triplex weg en dan vallen ze bijna uit de platen.
    2 kleine sneetjes en het komt los.
    CIMG3855.JPG


    Ik neem de twee gelijke platen (het zijn er 4 in totaal, 2 per vleugel) en dan haal ik stuk voor stuk, per plaat een rib eruit zodat ik paartjes krijg.
    En ik werk vanaf de achterkant,, waar het dunste zwarte lijntje loopt en als het zwarte lijntje niet goed doorloopt dan even insnijden met een mesje.
    Als je dat niet doet dan trek je het hout of de rib stuk.
    CIMG3852.JPG


    Paarvorming..
    CIMG3853.JPG

    En na een uurtje liggen alle ribben klaar.
    Moet nu alleen nog alles sorteren en op nummer leggen.
    CIMG3860.JPG

    Nadeel van lasercut.. mijn handen zien eruit alsof ik in een kolenmijn gewerkt heb en de kamer stinkt naar een barbeque.

    GJ
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Jouw Yoda is 110% van 2 meter... zijn de ribben uit dikker triplex? Dan lijkt het er op dat hij de laser sterkte niet heeft aangepast. Bij mij was alles perfekt gelaserd, veel viel los uit de plaat.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik denk dat dat het inderdaad is.
    Ik heb ze al gemaild, zal vanavond wel antwoord hebben.
    1 rib is het wigje vanaf gebroken omdat ie vast bleef zitten.
    Misschien sturen ze een nieuw plaatje en anders wordt het lijmen.

    GJ
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Krijg net een berichtje, hij gaat de 2 ribben die niet goed zijn nu snijden en stuurt ze dan op.
    Prima service.

    GJ
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan nog wat foto's en uitleg van het sorteren van de ribben.

    Er zit een soort van morsecode op de ribben.
    Er zijn ribben met een puntje voor.
    CIMG3861.JPG


    Met een wigje voor
    CIMG3862.JPG

    Ik ben begonnen met het puntje voor en dan aan de achsterste wig kijken welk nummer het was.
    Op de tekening staan ook nog de ribben getekend zodat je kan dubbelchecken.
    CIMG3863.JPG


    Het was bij de eerste ribben wat zoeken maar daarna is het vanzelfsprekend.
    Op het achterste wigje heb ik bij elke rib het nummer geschreven.
    En zo ligt alles nu op de tekening.
    CIMG3864.JPG


    Net wat carbon buis van 9mm besteld (normaal zit het erbij geleverd) en als dat binnen is dan de ribben in volgorde daarop schuiven.
    Ik ben nog aan het denken hoe ik hem deelbaar maak, beste lijkt me een middendeel (romp) en daarop de 2 vleugels schuiven.
    Dan kan ik later eventueel nog een electroromp bouwen.

    De bouw is voor de rest recht toe recht aan dus ik laat het hierbij.
    In ieder geval zijn er weer wat foto's van hoe de kit eruit ziet.

    GJ
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog 1 foto dan.

    Ik heb mijne deelbaar gemaakt anders past ie niet in de auto.
    Ik heb bij rib 3 de deling gemaakt.
    De carbon buizen verbind ik met een huiten duveltje en je ziet links ook een carbon stiftje, dat is de centreerpen.
    Bij de rechtervleugel zit de pen in de vleugel en het gaatje waar hij in valt in rib 3.
    Nu schuren en bekleden.
    De ruwbouw weegt 195 gram, vleugel met verbinders en kielvlakken.
    Daar komen 2 servo's DES427 bij, 2 meter servosnoer a 4 gram per meter, ontvanger en ontvanger accu.
    Dat is bij elkaar 50 gram, dus zonder folie zo'n 250 gram ruw gewicht op ongeveer 220cm span.

    CIMG3869.JPG
     

Deel Deze Pagina