Goed, ik zal eens wat gaan vertellen.
Nadat ik mijn eerste stappen in de modelvliegsport sinds 45 jaar heb gezt met schuimmodellen (SportWing en Arcus) leek de Yoda mij een moi spannend ding.
De bouwtafel voor de Yoda moest ik improviseren - je moet inderdaad de vleugel aan één stuk opbouwen, en pas uit mekaar nemen als hij klaar is. De wash out is heel mooi voorbereid met die tabjes aan de ribben, maar het leek me geen goed idee om de linker- en rechterhalft afzonderlijk te bouwen. Maar mijn werktafel is bij lange na niet lang genoeg. En ik had geen deur staan.
Ik had een plaktafel, dat is een begin. En ik had een paar platen formica staan, van dat geplastificeerde spaanplaat. De plaktafel is verre van recht... en de plaat formica is te kort, te smal, en buigt door op de plaktafel die in het midden doorhangt...
Onder de plaat heb ik een paar stukken MDF geschroefd, en daaraan weer andere, kleinere stukken formica; zo werd de plank ruim twee meter lang; en waar de neus van de Yoda moet komen het ik er op dezelfde manier een stukje aangebreid.
Het doorzakken van de plaat heb ik opgevangen door tussen de plaktafel en de bouwplank stapeltjes tijdschriften te schuiven. Zo kan ik de plank helemaal vlak maken.
Op deze foto ligt er al een stuk Yoda op:
De tekening heb ik afgedekt met huishoudplastic. Heel handig, de CA lijm hecht er niet aan!
Maar zover zijn we nog niet. Dentompie vertelde al dat het niet mee viel om de hoofdligger in de goede hoek aan mekaar te frutten. Ik heb daar het volgende op bedacht:
Ik vond een stukje aluminium buis dat paste in de carbon ligger. Met twee spijkers erin, in de bankschroef de buis in de goede hoek gebogen:
Op de tekening een stukje depron gesneden als mal, want de tekening ligt op tafel op zolder en de bankschroef zit in de schuur, anders loop ik me een ongeluk...:
Het omwikkelen met carbon band (merkwaardig eigenlijk dat dat niet in het bouwpakket zat?!) viel mij ook niet mee; het is nogal een bult geworden. Gelukkig zal je dat uiteindelijk alleen zien als je in de romp kijkt...
Bij het uitdrukken van de ribben moest ik de hele tijd denken: Veertig jaar geleden had ik dit allemaal moeten uitzagen met de figuurzaag...
Een gedeelte waar ik géén foto's van heb, is toen ik ontdekte dat ik bij het lijmen van de ribben, de plek waar de ligger gedeeld is aan mekaar had gelijmd. Ik heb er nog een flesje CA Debounder over uitgesprenkeld, maar ja, die CA die heeft zich gulzig tussen die twee carbon buizen verspreid en gaat daar nooit meer weg...
Geen nood, dat is het voordeel van een a-symmetrische deling: je kan gewoon nog een deling aan de andere kant maken. En die is wél gelukt. Mijn Yoda deelt dus rechts, en links zit er een loze, vastgelijmde nepdeling...
Alvast een sidelijntje: wat ik van de oorspronkelijke Yoda niet zo mooi vind, is dat de winglets recht omhoog staan. Ik besloot dat ze wat naar buiten moeten wijzen. Zal voor het vliegen niet veel uitmaken, maar het oog wil ook wat, en eigenlijk een boel! (Anders had ik wel een simpeler toestel gebouwd).
Die winglets moeten gelijmd worden op twee balsa eindlijsten die uiteindelijk tegen de eindribben gelijmd moeten worden. Ik heb die lijmverbinding dus zorgvuldig schuin gelijmd; om ze allebei hetzelfde te krijgen heb ik de winglets eerst op een stukje depron getaped, zodat de beide eindlijsten in precies dezelfde hoek komen:
En dat is aardig gelukt; inmiddels zit er een eerste laag witte lak op en liggen ze te drogen, wachtend op de eindmontage.
Voor het rompje (dat de ontwerpers aan je eigen creativiteit overlaten) had ik gedacht aan het flesje waarin Dove shampoo verkocht wordt. Dat is een nogal sierlijke vorm, met de dop in een punt (bij mij de voorkant) en de bodem bijna rond (bij mij hopelijk aansluitend op de spinner, maar dat moet dan wel een beetje grote spinner zijn).
Eigenlijk is dat flesje een beetje kort, ik zou de prop verder naar achteren willen hebben. Op dit ogenblik aarzel ik nog hoe ik dat doe.
Als je naar het filmpje van Dentompie kijkt, ligt het zwaartepunt op zijn spinner; ik vind het prachtig dat hij de Yoda kan optillen met de spinner op zijn vinger; dat is één van de dingen die mij voor de Yoda deden vallen. Maar als mijn romp te kort is red ik dat niet. Niet dat het erg zou zijn... qua vliegeigenschappen is het misschien wel beter als de prop een beetje vóór het zwaartepunt zit. En ik heb trouwens geen langer flesje... Kortom, ik aarzel.
Iets anders: als ik de bodem uit dat flesje snij en ik verwarm het, zou het dan krimpen, zodat ik een normaal formaat spinner kan gebruiken?
Gewoon proberen zeg je... ja maar mijn vrouw moet het eerst nog opmaken... :lol:
Wordt vervolgd
Bart Doets