Zagi mania

Hier begon het allemaal mee, een setje, door Martijn van Doesburg gesneden, Zagi vleugels en Schülze Slim24BE overgenomen van Peter Veerman (Jetpower). Op het Modelvliegkamp 's nachts gebouwd. Benodigde onderdelen bij W&W Modellbau aangeschaft. 8c-1100NiMh pakket, 2x Hs55, Jamara Sp480HS, Günter propje en wat klein spul. Graupner R700 had ik nog over, beetje 4mm balsa en blauw solarfilm 'geleend' bij Bas Haasnoot (Bazzz) en plakken maar. ;)

Hij vliegt perfect met die Jamara 480HS. Wil er goed vandoor! :) Heb er ook even een Sp400 7,2v op gehad, daarmee vloog hij ook al lekker. Zelfs met Sp280 of Sp300 vliegt hij, maar dat houdt helaas niet over.

zagi_01.jpg

zagi_02.jpg

zagi_03.jpg

Snijbeugel in elkaar geprutst. Meer informatie daarover is hier te vinden.

En zo gezegd zo gedaan. Er bleek interesse voor te zijn binnen de MVA. Heb deze stapel piepschuim weten te bemachtigen. Waren 10 platen, zijn er nu nog 7,5 van over. Gaan 2 Zagi's per plaat uit! Perfect spul! Hard piepschuim, kleine cel structuur en houdt zichzelf goed bij elkaar. M'n ouders zijn alleen iets minder blij met deze stapel in de garage...
schater.gif

zagi_04.jpg

Zo gaat dat in z'n werk...
zagi_05.jpg

zagi_06.jpg

Het resultaat van een dagje snijden (met de nodige mislukkingen) samen met m'n moeder. Die ik toch heb weten over te halen om me te helpen... :D
zagi_07.jpg

Een van de betere, opzich een mooi glad resultaat. Al zijn sommigen wel wat geribbeld.
zagi_08.jpg

En m'n hond, Whisper, kwam ook even een kijkje nemen... ;)
zagi_09.jpg

Heb je weer zo'n stuk vliegend isolatie materiaal!
:)

Bij ons vloog er afgelopen dinsdag avond eentje met van die oogverblindende ledjes erin..
Je weetwel , 1 ledje is duurder dan all het materiaal dat je kwijt bent om zo'n zagi te maken.. :):)

Peter

Ik heb ook zo'n tsagi ;) Met erg felle led's erop vliegt het erg leuk 's avonds :)

Ik haal 30 min vliegtijd met een Vertraagde Mega 16/7/6 1:2.8 met een 8x4 CAM prop op 3s1p KOKAM 2000HD cellen. Trekt volgas 10A en gaat bijna recht omhoog.

Zonder led's weegt hij vliegklaar 470 gram :)

Gloeidraad maken, malletjes aan de zijkant van het piepschuim en dan voorzichtig de draad over de mallen heen halen. Zo snij je het piepschuim mooi glad en smelten de open 'gesneden' piepschuim cellen ook nog eens mooi dicht waardoor een wat hardere laag ontstaat aan de buitenkant.

Mark

Hallo,

Ik heb ook een Zack maar dan zonder motor in Duitsland besteld en ga deze binnenkort bouwen.
Ik heb hem gekocht voor het hangflug zoals ze dat op zijn duits zeggen.
Ik woon in de buurt van een zeedijk waar het altijd lekker waait, daar moet je dan volgens mij hangwind hebben omdat de wind daar tegen de dijk opwaait. Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen als ik hem klaar heb.

Ik wil er ook nog 1 als zwever :) Lekker omhoog boven op een brandstof vliegtuig en dan lekker naarbeneden glijden. Heb je weer wat samen te doen. Dat eeuwige rondjes vliegen word ook saai....

Afgelopen donderdag flink rondgevlogen met de Zagi's. ;) We waren met 3 van deze schuimvleugels samen gekomen. Rico had zichzelf al vroeg in de strijd weten te elimineren omdat zijn balsa motorsteun latje brak. Daarna zijn Frank en ik eens goed gaan scheuren en jagen samen, wat natuurlijk eindigde in een mooie mid-air. 8) Mijn motorplankje kwam los net als bij Frank. Toch een zwak punt blijkbaar. :) Weer een beetje lijm ertussen en hij is weer vliegklaar overigens...

Filmpje van het invliegen van Rico's Zagi. Het ging niet echt lekker omdat zijn regelaar tijdens de eerste worp afsloeg. De tweede worp zag ik het model niet omdat de werper tussen de Zagi en het model in stond, en de derde vlucht ging beter. ;) Totdat de regelaar na 3 rondjes vliegen er weer mee stopt en met de roeren vol in een hoek dead stick naar beneden. :P

Filmpje

De foto's:
zagi_11.jpg

zagi_12.jpg

zagi_13.jpg

zagi_14.jpg

Ongeveer zo moet het gegaan zijn... :)
zagi_15.jpg

Let even op de deuk! 8)
zagi_16.jpg

Ja het was een mooie klap :)

Je vergeet alleen te zeggen dat tijdens de midair mijn accupakket losgerukt werd van de regelaar waardoor m'n zagi in een mooie flatspin naar beneden ging. 8)
Één nadeel is wel dat we dat ding moesten zoeken in het hoge gras, een groen accupakket zoeken in zo'n 40 cm hoog gras is niet zo heel leuk. :wink:
Gelukkig wel gevonden, volgende keer maar vast-tapen.

Maar als er nou wat meer mensen een degelijke zagi bouwen bij de mva kunnen we met meer man rausen 8) Hoe mer zielen, hoe meer vreugde...

Hey Bertus,

Ja, ik heb ook wel eens een prop meenemertje gebruikt. :) De Günters zijn altijd heel gebleven tot nu toe. Als je een 1mm gaatje in het zwarte spinnertje boort kan de overtollige secondenlijm eruit na het lijmen. Werkt ook perfect en ze komen eigenlijk niet meer los.

Eigenlijk moet de motor inderdaad verder naar binnen. Denk dat ik dat bij een volgende Zagi ook ga doen. We komen namelijk moeilijk uit met het zwaartepunt, vandaar dat de accu dwars ligt om zoveel mogelijk gewicht op de neus te hebben. Wat het profiel betreft heb je ongetwijfeld gelijk. Binnenkort het geheel maar weer eens doorontwikkelen, kijken waar het eindigt. :)

Frank B zei:
Maar als er nou wat meer mensen een degelijke zagi bouwen bij de mva kunnen we met meer man rausen 8) Hoe mer zielen, hoe meer vreugde...

én bedankt :P

goed. de maiden was niet echt een succ6. electroncia probleem is niet meer geconstateerd. hopen dat het ook echt weg blijft. (of zou het storing op het veld geweest zijn????)

verder is het model iets opgeleukt. en opnieuw ingetaped

Gewicht: 464 gram

zagi.jpg

ook de motor met een tyrip door het schuim. de propeller heeft zijn eigen clearence gemaakt :P alleen nog even met een mesje bijgewerkt :P

mvg
Rico

Haha, ik bedoelde niet alleen jou hoor :wink: er vliegt ook nog ene paul :roll:

Maargoed, weer genoeg commentaar vanaf mijn kant. Jou Zagi vloog wel toen de elektronica het deed. Was bij mijn eerste keer wel anders :lol:

Maargoed, als ie klaar is, morgen vliegen?? Ik denk wel dat ik kom, hangt een beetje van de uitslag van m'n exames af :wink:

Groetjes

Back