Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

Willem, Je kunt met bewerk de getypte tekst met delete verwijderen en dan een punt zetten. Vroeger kon je met bewerk je hele verslag bestrijken. Nu valt na een paar dagen de optie bewerk weg. Heb al een paar keer opgebracht om die oude optie te herstellen, maar tot nu toe geen response. Gr. Klaas.
 
Geen dank hoor Willem! Misschien dat de assen er ook wel binnendoor uit kunnen, maar achterlangs is aanmerkelijk minder werk.
Heb nu nog één schip (Bugsier3), waarbij de as er binnendoor uit moet. Maar om dat aan te passen moet het ABS schroefraam van een Z-snede worden voorzien. Is allemaal wel uitvoerbaar, maar de romp zit geen recht stukje aan en hoe fixeer je die om een rechte zaagsnede te kunnen maken? Misschien eens een optie met groot survey als de romp helemaal leeg is. Een paar jaar geleden zat de roerkoning los in het holle roer. Heb toen voorzichtig de roerhak weg kunnen buigen en het roer laten zakken. En na de reparatie nog eens. Dan sta je versteld dat het 40 jaar oude ABS nog zo flexibel is. Verwachtte elk moment pang! en een gebroken schroefraam. Tijdens de bouw in 1976 geen erg in gehad. De roerhak is opgebouwd uit 3 verticale lagen en later in een gleuf in de achtersteven gestoken. Alles gelijmd met Stabilit Express. Gr. Klaas.
 
73. Toch maar weer epoxyhars maar dan op 80gr keperdoek

Weer een poging om de hele romp in één keer te doen.
Heb het keperdoek een beetje op maat geknipt. De hars en de harder heb ik na het lezen van alle adviezen van mijn volgers, gemengd in een verhouding 2,5 op 1 zodat ik wat meer tijd heb voor de verwerking.
IMG_7315.JPG
De eerste laag zit er op.
De epoxyhars opgebracht met een kwast en daarna uitgerold met een kleine schuimroller totdat er geen lucht meer onder het doek zat.
De dunne vezel van het 80gr keperdoek werkt goed mee in de bochten en de bobbels.
IMG_7316.JPG
Doordat er hier en daar toch wat kleine onrechtmatigheden zijn opgetreden, heb ik besloten niet nat-op-nat te doen. Morgen ga ik dus verder met wat licht schuurwerk voordat ik de tweede laag aanbreng.
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit deze x ,
mocht schuren morgen niet goed gaan neem dan een stanly mesje zonder handgreep , dan kan je wat schrapen.
Als je luchtbellen hebt , snij die er gewoon uit, beter 1 goed hechtende laag dan twee met een luchtbubbel eronder.
theoretisch volstaat 1 laag, maar breng er zelf ook altijd 2 aan en daarna smeer ik hem nog eens in met enkel epoxy( hier schuur je later dan weer de helft van weg :) succes
 
Willem, Met 80 grams weefsel gewoon de bellen eruit snijden met een scalpel of vlak liggen Stanleymes. Glad schuren en daarna een patch doek erop en de storende randen wegschuren. Dubbelingen met 80 grams weefsel zie je amper. Gr. Klaas
 
Epoxy altijd in juiste verhoudingen aanlengen. Heb je meer verwerkings tijd nodig, dan neem je een andere harder.
Zijn de verhoudingen niet juist, krijg je een broos resultaat, dat niet slagvast is.
De gehele chemie moet kunnen reageren. En dat gebeurd dan niet.

Epoxy kan bijvoorbeeld ook verdund worden met alcohol, echter ook hierbij vermindert de sterkte.
Als het niet dragend hoeft te zijn is dat niet zo erg.

Lamineer helft voor helft. Dan gun je jezelf meer tijd. In het eindafwerkingsproces zie je dat niet meer terug.

De hartschuim romp van mij SAR model is in 2x 80 grams opgezet, de boeg in 3x
Gewerkt met losse stroken. Waarbij eerst de de epoxy is aangebracht, daarna het droge doek, en overtollige epoxy met een oud bankpasje is weg gerakeld.
Dat voorkwam bellen en blazen. Verder bracht het rust en overzicht in het werkproces.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
@MicropropSport:
Beste Bas, Ik ga de tweede laag inderdaad, zoals jij al adviseert, in twee delen doen en met de juiste mengverhouding.
En zoals Marc en Klaas aangeven, ben ik nu bezig met het verwijderen van luchtbellen en opstaande randjes op de romp bij het achterschip.
Aan de voorzijde hoeft niet veel te gebeuren, alleen een beetje schuren.
In de volgende post zal ik wat meer detailfoto's laten zien.
 
Je kunt grote blazen opensnijden, en toe doen met secondenlijm.
Daarna weer een beetje vlakken.
De secondenlijm ‘bijt’ niet in deze.
Maak het jezelf niet te moeilijk.
In de plamuur en grondering krijg je het weer strak.

Stel je schuurt door, dan fix je dat weer met een patch. Glas op glas geeft sterkte, epoxy is slechts het stabiele bindmiddel

Moet lukken!
 
Laatst bewerkt:
De hars en de harder heb ik na het lezen van alle adviezen van mijn volgers, gemengd in een verhouding 2,5 op 1 zodat ik wat meer tijd heb voor de verwerking.
Ik weet niet wie dit geadviseerd heeft, maar met Epoxy moet je dit nooit doen. Met Polyester kan dat MITS je heel erg grondig mengt wel in heel beperkte mate, want dat is een polymerisatie reactie (de harder voor polyester is een "reactie starter" die verder niet echt met de reactie meedoet, de harsmoleculen van polyester rijgen zich aaneen).
Epoxy is anders, dat zijn een X aantal "blokjes A" en die moeten zich binden met een Y aantal "blokjes B". Heb je die verhouding verkeerd, dan is het net alsof je een muur metselt met een laag hele stenen, en daarna een laag halve stenen. Daar komen ook gaten in, dat wordt minder sterk.
 
@brutus : Het is uiteindelijk goed gelukt, maar ik neem je uitleg ter harte en de volgende laag houd ik met aan de juiste verhouding.
Ben nu bezig de huid te prepareren voor de tweede laag. Eerst stuurboord en daarna bakboord.
Groetjes van Willem
 
Back
Top