De nieuwe graupner zenders (mx-12, mx-16 en misschien meer, maar dat weet ik niet) hebben géén laadbeveiliging aan boord. Nouja, alleen de zekering dan.
Veel andere zenders hebben een diode in het laadcircuit opgenomen, zodat er geen spanning staat op de laadplug. Het nadeel is dus ook dat een computerlader de accu niet kan "zien". Je kan dus alleen met een universeellader laden. Dus met 1/10c. Je kan de accu natuurlijk wel direct aan de lader aansluiten, en dan kan je wel snel(delta-piek) laden. Je zal dan de accu uit de zender moeten halen, wat zowieso wel verstandig is bij snelladen.
De nieuwe graupnerzenders hebben deze diode niet in hun laadcircuit zitten. Dit heeft als voordeel(en tegelijk als nadeel) dat je dus de accu IN de zender kan laden, via de normale laadplug. Graupner zegt in hun handleiding dat dit met maximaal 1,5A mag gebeuren. Echter zit er een gevaar bij de automatische laadprogramma's van de computerladers van tegenwoordig. Deze kiezen namelijk de laadstroom ZELF, en die kan wel eens boven de 1,5A zijn. Aangezien de zekering standaard 3A[edited na Corrien's post] is, zal deze in zo'n geval al snel kapot springen. En dat is eigenlijk maar goed ook, want de dunne kabels, stekkers printsporen zijn niet voor een hogere laadstroom berekend. Ook wordt de accu warm, en die warmte moet ook weg kunnen!
Overigens staat er dus wel spanning op de laadbus van deze nieuwe graupner zenders. Als de laadkabel aangesloten op zender, maar niet op de lader, maak je erg makkelijk kortsluiting met de losse banaanstekkers. De zekering is gelukkig zo snel kapot, dat er nog geen schade is. Maar ook kan je zelf niet eens door hebben gehad dat hier de oorzaak zit!
bedenk dus wel, deze beveiliging zit er voor de veiligheid in, en als die knapt kan je beter dit bij jezelf afvragen waarom dit gebeurd ipv bij de fabrikant.
Het verstandigste is laden via een universeellader(1/10c) of de accu uit de zender halen en dan direct aan de computerlader.