Zekeringen vaak kapot bij graupner zenders.

Omdat de zekering in mijn graupner MX 16 S nu al 5 keer is doorgebrand tijdens het laden, en dit volgens corien vaker gebeurd, zou ik graag willen weten of er op dit forum meer mensen zijn met dit probleem, zodat we hiermee naar graupner kunnen gaan of oplossen.
Dus iedereen die wel eens een kapotte zender zekering heeft, of die op een apparte manier laad, en dus nog nooit een kapotte heeft gehad , graag even melden.

Groeten Harm Jansen

Ik laad m'n MX16 altijd op 500mA, de laatste keer trouwens op 700mA, geen centje pijn. Lader is een Simprop IntelliSpeed.
Ik snap ook niet hoe jullie het voor elkaar krijgen, het is een 1.5A zekering...

Nooit je zender laden met een computerlader die een hoog aantal cellen aankan, ook al beperk je de max. laadstroom, gaat dat mis. Ik spreek uit ervaring :?

Gewoon de laadbos doorsolderen rechtstreeks op de accu. Zwaardere zekering op het laad gedeelte kan ook.

De nieuwe graupner zenders (mx-12, mx-16 en misschien meer, maar dat weet ik niet) hebben géén laadbeveiliging aan boord. Nouja, alleen de zekering dan.
Veel andere zenders hebben een diode in het laadcircuit opgenomen, zodat er geen spanning staat op de laadplug. Het nadeel is dus ook dat een computerlader de accu niet kan "zien". Je kan dus alleen met een universeellader laden. Dus met 1/10c. Je kan de accu natuurlijk wel direct aan de lader aansluiten, en dan kan je wel snel(delta-piek) laden. Je zal dan de accu uit de zender moeten halen, wat zowieso wel verstandig is bij snelladen.

De nieuwe graupnerzenders hebben deze diode niet in hun laadcircuit zitten. Dit heeft als voordeel(en tegelijk als nadeel) dat je dus de accu IN de zender kan laden, via de normale laadplug. Graupner zegt in hun handleiding dat dit met maximaal 1,5A mag gebeuren. Echter zit er een gevaar bij de automatische laadprogramma's van de computerladers van tegenwoordig. Deze kiezen namelijk de laadstroom ZELF, en die kan wel eens boven de 1,5A zijn. Aangezien de zekering standaard 3A[edited na Corrien's post] is, zal deze in zo'n geval al snel kapot springen. En dat is eigenlijk maar goed ook, want de dunne kabels, stekkers printsporen zijn niet voor een hogere laadstroom berekend. Ook wordt de accu warm, en die warmte moet ook weg kunnen!
Overigens staat er dus wel spanning op de laadbus van deze nieuwe graupner zenders. Als de laadkabel aangesloten op zender, maar niet op de lader, maak je erg makkelijk kortsluiting met de losse banaanstekkers. De zekering is gelukkig zo snel kapot, dat er nog geen schade is. Maar ook kan je zelf niet eens door hebben gehad dat hier de oorzaak zit!

bedenk dus wel, deze beveiliging zit er voor de veiligheid in, en als die knapt kan je beter dit bij jezelf afvragen waarom dit gebeurd ipv bij de fabrikant.

Het verstandigste is laden via een universeellader(1/10c) of de accu uit de zender halen en dan direct aan de computerlader.

Ik heb ook geen idee hoe men het voor elkaar krijgt om de zekering te laten springen bij deze zenders. Ik heb zelf op allerlei manieren geprobeerd dit voor elkaar te krijgen, maar alleen bij het maken van kortsluiting lukt dit, bijv. door de banaanstekers tegen elkaar te houden. De zekering, die er in zit is een 3 Ampere type. De handleiding geeft op, dat je met max. 1,5 A mag laden als er een beveiliging in het laadcircuit aanwezig is. Anders moet de laadstroom beperkt blijven tot 500 mA. Beide is dus ruimschoots onvoldoende om de zekering in de zender stuk te krijgen. Er moet dus op één of andere manier sluiting worden gemaakt, maar de vraag is dus hoe?

Als men bij herhaling de zekering stuk heeft kan men in het laadcircuit een beveiligingsdiode (laten) opnemen. De laadplug is gewoon bedraad, dus één draadje loshalen en de diode tussenvoegen is voldoende. Als je bijv. een 1N4001 t/m 1N007 neemt kun je nog steeds met max. 1 Ampere laden. Kortsluiting maken en verkeerdom opladen van de accu is dan niet meer mogelijk. Automatisch laden is er echter niet meer bij, dus je bent verplicht altijd langzaam, dus met 0,1 x c te laden.

Ik heb mijn bovenstaande bericht aangepast. Ik dacht namelijk dat de zekering 1,5A standaard was, dit is dus 3A. Bedankt voor de correctie Jan!

Vroeger heb ik ook op advies van Jan een diode in de laadkabel opgenomen. 1 minuut werk, en geen kapotte diode meer.
Snelladen kan je dan alleen nog doen, als je de accu uit de zender haalt, en direct op de lader zet.

goedkoop en enorm betrouwbaar.
Een aanrader!

Rhelie zei:
Nooit je zender laden met een computerlader die een hoog aantal cellen aankan, ook al beperk je de max. laadstroom, gaat dat mis. Ik spreek uit ervaring :?

Wat is de relatie tussen een hoog aantal cellen aankunnen en het misgaan dan? Wat gaat er mis?

In alle eerlijkheid kan ik je stelling niet onderschrijven. Ik kan er geen verband tussen zien (al kan je lader 1000 cellen aan) en er zit geen logica in.

Ik laadde mijn FX 18 (7 cells 2400mAh pakket) altijd in de zender op met 2A, maar heb dat teruggeschroeft naar 1A voor de zekerheid. Denk zo'n 300 cycles geladen met 2A en nu zo'n 350~400 cycles met 1A en nog nooit een probleem mee gehad. Heb 'm zelfs wel eens (als ik haast had) met 3A geladen, maar dan schroef ik de zender wel even open.

Allereerst heeft een FX18 natuurlijk een 8-cellen accu.

Vervolgens zijn er nogal wat zenders, waarbij een deel van de elektronica altijd verbonden blijft met de accu. Hierbij komt het voor, dat bij het laden met een computerlader er een defekt ontstaat. Dit komt doordat de spanning (of spanningspieken bij pulsladen) te hoog kan oplopen. In het verleden hebben we hiermee bijv. bij de Robbe CM Rex veel mankementen gehad en tegenwoordig sneuvelen er nogal eens Royal Evo-zenders van Multiplex. In de handleiding van deze zenders staat dan ook uitdrukkelijk vermeld, dat een dergelijk type lader niet gebruikt mag worden.

In de handleiding van de MX12 staat weer uitdrukkelijk vermeld, dat je de zender tijdens het laden niet mag inschakelen. Dit heeft dezelfde reden. Bijv. universeelladers kunnen nooit tijdens het laden hoge spanningspieken genereren. Ze leveren echter wel een hoge spanning als ze niet belast worden. De open klemspanning van deze laders is enkele tientallen Volts. Zodra je dus de zender inschakelt komt deze open klemspanning op de laadbus te staan.

En waarschijnlijk zit er ook verschil in welke lader te gebruiken. Ik gebruik twee verschillende schulze laders, met de éne ging de zekering geregeld wel eens door, met de andere is me dat nog nooit overkomen.

Greetz van Aldert

Corrien zei:
De open klemspanning van deze laders is enkele tientallen Volts. Zodra je dus de zender inschakelt komt deze open klemspanning op de laadbus te staan.
Ik begrijp dat er een hoge spanning op de laadbus komt te staan, maar waarom gaat de zender daarvan kapot?
Ik neem aan, dat met de hoofdschakelaar "aan", de laadbus "uit" wordt geschakeld?

heeft zon zender een metalen behuizing ?
bij de oa ff9 kan je als je enthousiast bent sluiting maken op het huis met de plug scheef erin duwen.

Er wordt niet beweerd, dat de zender daarvan stuk gaat, maar dat de kans bestaat dat dit gebeurt. De MX12 heb ik nog nooit helemaal doorgespit, dus ik moet het antwoord een beetje schuldig blijven. In ieder geval heb je ook met schuifschakelaars kans op kontaktdender en een zeer kortstondige spanningspiek is meestal voldoende voor ernstige schade.. Daarnaast staat de laadplugspanning altijd ergens op de schakelaar en die zit weer op de print. Ook een inductieve spanningspiek kan natuurlijk ellende veroorzaken.

:offtopic: Over het snelladen van zenderaccu's heb ik overigens al eens ernstige vermaningen geuit en heb ik ooit eens een draadje gestart, waarin wat gesmolten zenders werden getoond. Dit draadje ben ik kwijt. Gelukkig hebben we de foto's nog. Van de MX12 heb ik geen scherpe, spectaculaire, maar deze geeft een aardig idee wat er met het accucompartiment kan gebeuren:
normal_MX12-2.JPG

Veel beter is het gelukt met deze FF9. De laadstroom was 'maar' ingesteld op 2 Ampere, maar als de lader niet op tijd afslaat....
FF9-2.JPG

die ff9 is dat dan een afschrijver ?
wat lijd de rest van het ding daarvan verder ?

Wat je bij de FF9 ziet is accu-inhoud van een NiMH-accu. Het hele ding zag er van binnen uit alsof 't ie in een kolenhok had gelegen. Gelukkig geen NiCd-accu, want daaruit komt een sterk oxiderend goedje tevoorschijn. Ook gelukkig, dat de accubedrading niet is gaan fikken, want dat oxideert ook altijd gigantisch.

Corrien zei:
Allereerst heeft een FX18 natuurlijk een 8-cellen accu.

Uiteraard :P :oops:

Dit komt doordat de spanning (of spanningspieken bij pulsladen) te hoog kan oplopen.
[..]
In de handleiding van deze zenders staat dan ook uitdrukkelijk vermeld, dat een dergelijk type lader niet gebruikt mag worden.

Dus een pulsladende lader mag niet. Dat staat toch los van hoeveel cellen het beestje aankan?

Voor de rest; ik wil ook niemand aanmoedigen zijn zenderaccu te gaan snelladen of met grote stromen te gaan laden. Ik geef alleen weer dat ik dat wel doe, met een lader die 'veel cellen' aankan, en daar verder geen problemen mee ondervind.

hezik zei:
Wat is de relatie tussen een hoog aantal cellen aankunnen en het misgaan dan? Wat gaat er mis?

In alle eerlijkheid kan ik je stelling niet onderschrijven. Ik kan er geen verband tussen zien (al kan je lader 1000 cellen aan) en er zit geen logica in.
Wel, die logica is er (helaas) wel.
Hoe meer cellen een lader in serie kan laden hoe hoger de laadspanning van die lader is. Als je nu een accu gaat laden en daar gaat iets mis mee dan kan die vrij hoge spanning op het inwendige van je zender komen te staan. Stel dat er een cel intern "open" gaat dan kan er geen laadstroom meer lopen. De lader is een stroombron dus die zal proberen om toch de gewenste laadstroom te laten lopen door de spanning te verhogen. Die spanning zal dan oplopen tot de voedingsspanning in de lader. Er zijn bepaalde zenders waarvan een klein deel (meestal een stukje geheugen) ALTIJD met de accu verbonden is. Als de accu tijdens het laden de geest geeft dan komt die hoge spanning op die elektronica te staan, met alle nare gevolgen van dien.
Corrien (Jan) heeft al diverse zenders ter reparatie binnen gehad die op deze manier gemold waren. Vandaar het advies om de accu in de zender alleen langzaam te laden met een lader waarvan de spanning niet zo hoog kan oplopen. Zo is de kans dat een cel tijdens het laden "open" gaat veel kleiner en als dat dan toch gebeurt dan blaas je niet direct je zender op.

Ik heb bij al mijn zenders een aanpassing gemaakt, zodat het niet mis kan met laden.
Bij de zenders heb ik de + op de middenpoot van de laadaansluiting gezet. Alle zenders zijn nu gelijk (robbe,graupner en spectrum)
Er is een diode in de + draad gezet met daar aan parallel een weerstand van 1K.

Je kan de zenders nu snelladen (met een comp. lader), de weerstand zorgt voor de terugkoppeling naar de lader.
Het snelladen is overigens beperkt tot 1A, omdat de diode niet veel meer aan kan. De zekering is ook vervangen door 1 van 1,25Amp.

En langzaam laden kan natuurlijk ook.
Sluit je de spanning verkeerd om aan, dan is er niks aan de hand omdat de weerstand dan de stroom begrenst tot ca 25mA.
Bij kortsluiting max ca 11mA.

Je kan alleen niet ontladen, wil je dat een keer doen dan moet je de accu er maar uithalen.

:music:

Ernst Grundmann zei:
Hoe meer cellen een lader in serie kan laden hoe hoger de laadspanning van die lader is.

Hoe hoger die kan zijn toch? Als ik bv. een 4 cells pakket laad met een lader die 4 cellen aankan of die 40 cellen aankan, ze zullen dat beide met ongeveer dezelfde laadspanning (behoren te) doen, toch?

Als je nu een accu gaat laden en daar gaat iets mis mee

Als er tijdens het laden iets mis gaat, kan dat altijd iets kapot maken. Dat staat volgens mij wederom vrij los van hoeveel cellen een lader aankan.

Vandaar het advies om de accu in de zender alleen langzaam te laden met een lader waarvan de spanning niet zo hoog kan oplopen. Zo is de kans dat een cel tijdens het laden "open" gaat veel kleiner en als dat dan toch gebeurt dan blaas je niet direct je zender op.

Ok, ik begrijp wel wat jij en Corrien zeggen en vertrouw ook zeker op jullie kennis. Ik ben het alleen niet eens met de stelling dat dat perse te maken heeft met hoeveel cellen een lader aankan. Zoals het hier gepost werd, zou je de indruk krijgen dat dat soort laders per definitie de handel zullen slopen, terwijl de waarheid is dat er dan eerst iets mis zal moeten gaan. Als er iets misgaat, kan een lader die veel cellen aankan, schade aanrichten, omdat hij simpelweg een hogere spanning kan leveren, dat is in het kort de samenvatting van jullie uitspraken, toch?

Ik heb de MX-16 al een behoorlijke tijd, ik laad hem op met een schulze 636 en ook wel eens met een Robbe 6 lader.
Op geen enkele manier heb ik ooit een defecte zekering gehad.
Laadstroom tot 2 Ah.
Ik heb ooit wel eens een MX16 van een kennis in handen gehad die hem omgepoold opgeladen had, dan begeeft de zekering het.
De man had ook een Robbe zender en vergat dat de + en - andersom zitten.

GJ

Back