Zelf brandstof mengen ? Verhoudingen olie,soorten, etc ?

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo, ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om goedkoop aan methanol, en nitromethaan te komen, en al gauw had k het idee, zelf mengen!

Het moet toch ook goedkoper kunnen dan 10 euro per liter. (tornado)

Enkel het probleem, wat zijn de verhoudingen van olie, en welke olie soorten moeten er in , en hoeveel ?
Van het nitromethaan is het duidelijk, dat word tiussne de 10 en 16%, maa ris dat van het totaal, dus met de olie, of enekl de verhouding van de methanol, en komt de olie daar weer van in percentage ?

Wie kan me helpen???

Ik gebruik 2 soorten oliën van castrol
Op het moment is dat:
- 7% MSSR (een synthetische olie geschikt voor Methanol)
- 3% M50 (een Risinus olie geschikt voor methanol)

Door de jaren heen nog nooit problemen gehad. Kosten voor de brandstof zijn ongeveer 5 tot 6 euro de liter bij 25% nitro.

Andere oliën waar ik goede verhalen over hoor zijn Graupner Titan en Motul. Motul heeft een speciale modelbouwolie in zijn assortiment.

Goedkoper ben je ook uit om je brandstof bij de winkelier te laten mengen, 2brothers bv. is redelijk goedkoop en heeft een goede brandstof naar horen zeggen.
Inderdaad is Model Technics ook goed betaalbaar, vreemd genoeg hoor ik daar ook slechte verhalen over dat motoren niet goed af te stellen zijn en niet lekker willen lopen, de mensen die ik persoonlijk ken en dit gebruiken zijn wel zeer tevreden.

Ik heb ooit Tornado gereden, en altijd problemen met starten en lopen. Met Model Technics nooit problemen die door brandstof veroorzaakt zouden kunnen zijn. Pas mn Savage weer gepakt terwijl'ie een half jaar had stilgestaan met brandstof nog in de tank, leidingen en de motor.... Startte na een aantal pogingen redelijk makkelijk, en heb die tank nog gewoon leeggereden... Verschil in vermogen met andere brandstoffen weet ik niet, maar heb zo vermogen zat uit die .28....

Grtz, Robbert

2 brothers heeft goede brandstof mijn auto loopt als een trein maar kost 18 euro 2,5 liter de 16%

Als half jaar heeft stil gestaan robbert zou het niet zo goed zijn, komen er vezels in de brandstof . en andere narigheid .

Je motor had er niet veel van gemerkt maar zal wel iets aan schade zijn kunnen ontstaan.

Roelof zei:
Ik gebruik 2 soorten oliën van castrol
Op het moment is dat:
- 7% MSSR (een synthetische olie geschikt voor Methanol)
- 3% M50 (een Risinus olie geschikt voor methanol)

Door de jaren heen nog nooit problemen gehad. Kosten voor de brandstof zijn ongeveer 5 tot 6 euro de liter bij 25% nitro.

Andere oliën waar ik goede verhalen over hoor zijn Graupner Titan en Motul. Motul heeft een speciale modelbouwolie in zijn assortiment.

Goedkoper ben je ook uit om je brandstof bij de winkelier te laten mengen, 2brothers bv. is redelijk goedkoop en heeft een goede brandstof naar horen zeggen.
Inderdaad is Model Technics ook goed betaalbaar, vreemd genoeg hoor ik daar ook slechte verhalen over dat motoren niet goed af te stellen zijn en niet lekker willen lopen, de mensen die ik persoonlijk ken en dit gebruiken zijn wel zeer tevreden.

Jij gebruikt aleen deze olien ?
Dus methanol, nitromethaan, en deze 2 olien in deze verhoudingen ?
Ik wil het gewoon voor mijn recreatie buggy hebben, dus geen wedstrijden enzo,weet iemand de preciese samenstelling van Tornado ?
Car10% en Car10% oil plus?

Jep
- 7% MSSR
- 3% M50
- 25% nitromethaan
- overige 65% methanol

Op www.twf8.ws kan je veel terug vinden over mengverhoudingen van fabrieks brandstoffen.

Tornado gebruikt 9% synthetische olie en in de oil+ iets van 13 of 14%, dan heb je je 10% nitro en de rest om 100% te maken is methanol.

kopen ?

Methanol en Nitromethaan is bij de betere modelbouwwinkel verkrijgbaar of via de chemie handel.
De 2 Castrol oliën die ik gebruik zijn gewoon bij de automaterialenhandel (Brezan etc.) te bestellen

Roelof zei:
Jep
- 7% MSSR
- 3% M50
- 25% nitromethaan
- overige 65% methanol

Op www.twf8.ws kan je veel terug vinden over mengverhoudingen van fabrieks brandstoffen.

Tornado gebruikt 9% synthetische olie en in de oil+ iets van 13 of 14%, dan heb je je 10% nitro en de rest om 100% te maken is methanol.
Dank u, dan weet ik genoeg!, dacht dat er veel meer verschillende soorten olie in de brandstof zaten...

Ik zag me zelf al in de zuurkast, wannabee einstein spelen...
Valt dat even weer tegen..... :oops:

Bij Tornado als vele andere merken weet je het niet wat ze nog meer toevoegen, zo wordt er bij sommige brandstoffen gepraat over 1 tot 2% anti-roest wat dat ook mag zijn en volgens sommigen bevat ModelTechnics een klein deel Teflon

Savage28 !!! zei:
Ik heb ooit Tornado gereden, en altijd problemen met starten en lopen.

Hoeveel eeuwen was dat terug? of kan je gewoon niet afstellen? :wink:

Er zijn zooooveel mensen aan het zeuren over hoe slecht Tornado wel niet is. Ik gebruik het al heel mn modelbouwleven en NOOIT een probleem gehad met afstellen terwijl ik altijd het beste uit mn motoren haal. Gooi er na een rit eens afterrunolie in wanneer je dat nog niet deed en het loopt perfect mits je hem goed heb afgesteld.

Persoonlijk kan ik niet anders dan tornado, en ik heb er geen probs mee, mijn motoren lopen prima..

Ikwil op zich wel over op wat goedkopers, maa rdat kan ik zo 1,2,3 niet vindne hier. Vandaar da tik nu onderandere ben gaan kijken om het zelf te mengen, en daar heb ik zeer waarschijnlijk de mogelijkheid voor.

Ik begrijp niet dat jullie verschil tussen de brandstoffen menen te merken. Alle modelbouw btrandstoffen zijn geschikt voor alle voor ons verkrijgbare motoren. Als je een motor op de éne brandstof NIET kan afstellen, en op de andere WEL, dan ligt het aan jou, en niet aan de brandstof!
Bij brandstoffen is het vooral de viscositeit (vloeibaarheid) die bepaald hoe de sproeiers afgesteld dienen te worden. De ene brandstof is gewoon wat 'dunner' dan de andere, en daardoor is het heel goed mogelijk dat je de carburateur totaal anders moet instellen voor het zelfde resultaat.
Ik rijdt met elke verkrijgbare brandstof in elk soort motortje - ik ben helemaal niet kieskeurig, en ik ben er nog geen brandstof tegen gekomen waarmee ik de motor niet goed kon afstellen, ongeacht het merk en type brandstof en of motor!

Dus als je wat te klagen hebt over een soort brandstof, dan is het eigenlijk tijd om je afstelkennis weer even bij te spijkeren!!!

't verschil is alleen wel dat de ene brandstof harder loopt als de andere... en daar een grens ligt.. mensen willen dat de motor zo hard mogelijk loopt, en dat mag dan niet aan de brandstof liggen, terwijl het daar juist wel aan ligt...

Vergeet ook niet, als je meer olie hebt, je daar rekening mee moet houden in de afstelling, en dus niet armer kan gaan rijden omdat er meer olie in zit....

Maar, ontopic, 't ging over mengen van brandstof...

Zelf rij 'k met de brandstof van Hobma, die mengen het ook zelf, hun brandstof in de winkel is aangepast voor de carson parkeerplaatsautotjes, daar zit 14% olie en 14% nitro in. Als je naar vraagt kun je ook gewoon 10% olie krijgen, daar zit tevens maar 14% nitro in. De versie met minder olie is voor de wedstrijdrijders en wordt daar '16% -' of '16% +' genoemd.

De brandstof heeft dus minder nitro, maar die 2% ben 'k opzich nog niet te kort gekomen... :)

De brandstof van 2brothers is ook goed, daar zit geloof ik gewoon wonderolie in?

Ik heb totaal geen problemen met afstellen... geef mij een motor die het niet doet en ik krijg hem weer aan de praat (mits hij niet echt kapot/versleten is natuurlijk). Maar toen ik met tornado reed waren mn motor altijd sel versleten en liepen slecht, no matter what de afsteling was... Misschien lag het ook wel aan de motortjes, toen nog HPI 15FE :roll: Ben eigenlijk daarna (met betere motoren) pas MT gaan gebruiken ipv Tornado, dus kan toeval zijn. Tornado hielp in ieder geval niet ibj het goed lopen van die 15FE motoren....

Grtz, Robbert

Savage28 !!! zei:
Ik heb totaal geen problemen met afstellen... geef mij een motor die het niet doet en ik krijg hem weer aan de praat (mits hij niet echt kapot/versleten is natuurlijk). Maar toen ik met tornado reed waren mn motor altijd sel versleten en liepen slecht, no matter what de afsteling was... Misschien lag het ook wel aan de motortjes, toen nog HPI 15FE :roll: Ben eigenlijk daarna (met betere motoren) pas MT gaan gebruiken ipv Tornado, dus kan toeval zijn. Tornado hielp in ieder geval niet ibj het goed lopen van die 15FE motoren....

Grtz, Robbert

^^ de reden waarom veel mensen niet kunnen zeggen dat een bepaalde brandstof beter is of niet... 't is zo complex hoe zo'n motor in elkaar zit, wat er gebeurd met de brandstof en hoe dat in z'n werk gaa.t. dat je echt veel ervaring nodig hebt wil je er een goede conclusie uit trekken....

Daarom trok ik ook geen conclusies :wink: Ik zei alleen dat ik toen ik met tornado reed problemen had die ik daarna aanzienlijk minder had. Wel weet ik dat een 'tornado-motor ' altijd vol zit met troep als je hem znder afterrun wegzet, met MT is dat niet zo

Grtz, Robbert

Back