Zelf buggy bouwen(met bestaande onderdelen)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Jackske, 24 jul 2017.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Maar van het gewicht lig ook niet wakker,niet vergeten dat de baja al gauw 10kg weegt.
    Lig wel meer wakker dat de roll cage eventueel te zwaar zal zijn,dat het gewicht ook allemaal achteraan ligt,en dan gaat bij het springen niet ten goede komen.
    Ben stilletjes aan bezig met de roll cage uit materiaal van die stangen waar ze gyproc plafonds op afstand hangen,en is wel vrij sterk,wat niet snel zal vervormen denk ik.
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Maar de baja is toch 1/6. Die vergelijking gaat niet echt op.
    Fotootje van uw bouwsel?
    Maar gewicht achteraan, is toch normaal bij zo'n buggy? Meestal zit de motor zelfs achter de achteras. Ik dacht enkel bij die yellow rc niet?
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik weet dat die vergelijking niet op gaat,maar bedoelde ermee,als mijn buggy een 5kg weegt dan is het maar zo,maar hij is dan ook wel een stuk groter dan 1/8.
    Ben nu aan het uitkijken voor een 2de hands talion op te kop te kunnen tikken,omdat ik die onderdelen nodig heb...
    En anders worden het nieuwe onderdelen,maar dat gaat veel duurder uitkomen dan
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Had de draagarmen van de talion besteld en gemonteerd,nu meer zicht op de breedte van het geheel van hoe het zou uitkomen.
    Ook al een beetje aan het uit puzzelen voor de rolkooi.
    Heb een beetje een idee om achteraan de rolkooi door de vleugel houder te laten gaan,om zo te proberen dat ik de rolkooi kan laten open draaien,dat ik overal deftig aankan.

    Foto met body van typhon is maar even om te kijken hoe het zou staan.
    Speel wel met het idee dat ik eventueel de kap van de hpi vorza zou kunnen gebruiken,die is minder afgerond,en uiteraard een clean body om zelf achteraf te spuiten,

    En nu staan er uiteraard de banden van de typhon nog op,dus die wiel moeten uiteraard ook nog groter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat neemt weeral wat vorm hé :)
    Rolkooi: nice qua vorm. Als je het zo doet is het redelijk makkelijk met de eventuele alu/boutjes combinatie. En hoe los je het op dat de body (of die van de vorza) te kort gaat zijn? Mooi project. Zoals ik eerder zei: heb daar ook zin in, maar even geen tijd. En de enigmatrike eerst terug op de baan hebben...
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De rolkooi moet aan de zijkant ook nog een deel opkomen en dat de bevestigen aan het chassis ,anders zal het wel vlug indeuken bij een koprol ofzo. Het begin is er alvast...

    Om de voorkant bovenaan af te werken zal ik nog iets moeten verzinnen,komt wel goed.
    Hier word er ook alleen maar aan gewerkt wanneer het kan ,en wanneer de zin er is natuurlijk:)
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Natuurlijk, is bij mij ook zo. Is in vlagen.
    Voorkant, bovenaan: bedoel je de rolkooi? Daar is toch niets aan af te werken?

    Maar ben je van plan een body bovenop de rolkooi te krijgen? Ik ga proberen panelen in de rolkooi te krijgen en hopen dat dat wat afdicht. Anders zie je de coole rolkooi minder.
    Maar nog te bekijken hoor...
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nee,de rolkooi blijft open uiteraard.
    Het is moeilijk uit te leggen,maar aan de rolkooi moet ook nog in het midden ongeveer een een staafje naar beneden om te versterken,anders zal het vlug plooien bij een koprol,heb er even een schets bij gedaan van wat ik bedoel.
    Normaal hebben zo'n buggy's een recht chassis waar je de rolkooi recht naar beneden op kan bevestigen,maar aangezien mijn chassis achteraan breder gaat,moet ik iets anders verzinnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Je bedoelt dat meccanoachtig plaatje?
    Is prima hoor. Dokter maar verder uit.
    Anderzijds zou ik eerst je chassis verder afwerken. Rolkooi is het laatste. Anders heb je het risico dat iets niet past.
    Been there...
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nee,de zwarte lijn die getekend staat,zo zou er ook nog een stuk rolkooi naar beneden moeten komen om zo zijdelings op het chassis te bevestigen.
    We komen er wel,beetje bij beetje...

    Inderdaad misschien beter alles eens monteren in het chassis,om zo verder te gaan.
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik had een chassis uitgetekend op papier en zo een prijs aangevraagd waar ze aluminium op maat kunnen frezen,maar deze prijs valt eerlijk gezegd toch wel een beetje tegen ... Weet dat het zoiezo wel iets gekost zou hebben, maar zoveel.

    Nu had ik voordien ook al een beetje in gedachten om de kyosho scorpion XXL ve ,om die dan om te bouwen met een ander rolkooi .
    Dus dan is het alleen de rolkooi op de bestaande body. en die is wel 2wd.
    Heb er eventueel één op het oog voor een goede prijs,en zou me wel veel goedkoper uitkomen.

    Maar die kyosho is er al geruime tijd en niet overal meer verkrijgbaar dacht ik .
    Maar hoe zit dat met onderdelen van zo'n buggy die niet meer gemaakt zou worden? Blijven die wel beschikbaar?

    Weet iemand dit?
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Je stelt telkens je eisen naar beneden bij? Laat je toch niet doen? Heb al vele alu plaatjes moeten maken. Figuurzaag en vijlen krijgen dat ook gedaan hoor.
    Qua onderelen: ik heb enkel oudere auto's wazr al lang geen onderdelen meer voor zijn. Maar af en toe kom je 2de hands chassis/donoren/onderdelen tegen. Voor weinig geld heb ik ruim genoeg om lang weg te kunnen.
    En kyosho is hoe dan ook deftig merk. Online vind je doorgaans veel nieuw.
    Niet te veel mee inzitten, al is het soms wat zoekwerk.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nee zeker niet,maar kijk ook wel even wat de goedkoopste manier is en tevens ook de makkelijkste uiteraard ;)
    Maar heeft dezelfde grootte dan waar ik nu aan bezig ben,en zou zoveel goedkoper uitkomen.
    En dan kan ik rustig bekijken of die rolkooi lukt of niet,dat ik het model wat kan evenaren waar ik op uit ben.

    Heb de winkel even gemaild waar ik kom en ze zeiden dat als kyosho stopt met een model,dat meestal na een jaar de onderdelen stroom ook stopt,is dit werkelijk zo?
    Dan is het misschien interessant om bepaalde onderdelen zoals rear en front arms,en pins en dergelijke al een aantal op reserve aan te kopen.
    En inderdaad zoals je zegt zal je af en toe met de tijd wel een donor vinden voor weinig geld.

    Misschien dan toch interessant:rolleyes::)
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    in de winkel wss wel. Maar daarom heeft god ebay enz uitgevonden. Kies een populair model, dan zijn d onderdelen nog wel te vinden of uitwisselbaar met recentere als je wat geluk hebt of beetje weet aan te passen.
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    In ieder geval blijf ik met men huidig ontwerp bezig,en we zien wel dat we het chassis zelf maken,en als het echt de moeite loont als alles af is,toch één laten maken,dat zien we dan wel weer.
    Enigste kost dat ik tot hiertoe heb gemaakt is de langer rear en front arms van de talion.
    Wat ik wel vindt is dat ik het vooaraan niet zo mooi vind ogen dan dat ik in gedachten had,valt heel breed uit van zicht,misschien is het wat wennen.
    Ik ga wel in ieder geval een 2de mal maken die wat kleiner zal uitvallen dan de huidige om mss toch meer in die 1/8 klasse te blijven,en dan terug normale rear en front arms eens monteren en zien hoe dat uitkomt in zen geheel,om zo te kijken welke het gaat worden.

    En alvast aluminium staafjes gaan halen voor de rolkooi.

    De kyosho hou ik nog even in gedachten om hem aan te schaffen of niet,is wel een mooie buggy ook :)
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik vind de verhoudingen net cool. Mits idd wat grotere wielen. Niet te veel toegeven hé. Ik probeer ook je gedachtengang te volgen. Niet makkelijk ☺
    Rolkooi is nu eerste werk? Of toch chassis?
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Waarschijnlijk zullen groter wielen het geheel ook weer anders doen uitzien.
    Denk waarschijnlijk toch met de rolkooi beginnen.
    Eerstvolgende keer de staafjes gaan halen...
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ben er uit hoe dat het gaat komen.
    Heb de draagarmen van de typhon terug gemonteerd en terwijl het chassis ingekort,dat ie minder lang toont.Vond het ervoor te groot ogen en niet mooi vooraan
    Is nu maar 4cm langer dan de 1/8 buggy en ziet er zo veel beter uit,even de rolkooi van de raider even op geplaatst om het geheel proberen voor ogen te krijgen.

    @ShadesInBlack
    Je hebt toch gelijk,eerst zien dat alles in het chassis past en dan pas de rolkooi.
    En het komt er wel op aan om er alles passend in te krijgen.

    En dan de rolkooi

    En komt me zo ook veel goedkoper uit omdat ik geen onderdelen meer nodig heb.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    zal ik anders maar vitten: kvond qua veroudingen hiervoor wel wat bruter, meer baja buggy :)
    Maar, laat je volledig gaan, ben benieuwd.
     
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    We zijn weer eens bezig geweest aan de buggy...

    Heb nu uit triplex een iets deftiger mal gemaakt en de onderdelen er vast op gemonteerd. Zo kan ik pas echt zien hoe alles moet komen.
    Alleen de esc staat achter de motor en kwam ineens tot het besef dat dit misschien wel eens problemen zou kunnen geven dat esc alle warmte van de motor naar zich krijgt , maar het kan niet anders, dus hopelijk valt dit mee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina