Zelf buggy bouwen(met bestaande onderdelen)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Jackske, 24 jul 2017.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Klein voorwoordje...
    Ben nu een jaartje bezig met het rc gebeuren,en de arrma typhon is de eerste buggy die ik heb gekocht en daarna voor mijn zoontje de raider xl bxl. En sinds de raider ben ik echt in de ban geraakt van dune buggy's,dus ik rijd zelf liever met de raider dan met de typhon. De raider zijn fun factor ligt hoger vind ik met de 2wd en moet je meer met werken en de stijl dat de voorkant wat omhoog komt,dan de 'typhon die gewoon naadloos overal door en over knalt.
    En vind de hpi baja echt een vette buggy,maar is veels te groot.

    Dus wil ik nu proberen om zelf een buggy te maken,met bestaande onderdelen van men typhon,maar wel zelf het chassis ontwerpen en laten maken.
    En natuurlijk als jullie ander bevindingen hebben over iets,zeg het gerust alle hulp is welkom.
    We zien wel hoever ik kom,en/of het allemaal mogelijk is.

    Uiteraard met foto's:thumbsup:

    Aangezien het met de onderdelen van men arrma typhon zijn,zal alles daarop afgesteld worden.
    Enkel als ik de spoorbreedte wil verbreden kan ik de draagarmen enz van arrma talion gbruiken,die zijn breder en zouden volgens mij gewoon moeten passen.

    Heb alvast een mal gemaakt,en aangezien de typhon tot op,6S kan rijden,is het nu zo voorzien dat er links een rechts een lipo tot 3S kan geplaatst worden ,daar tussen in de motor meer vooraan de esc,of bovenaan de motor waar de roll cage komt zoals bij de raider.
    Alleen waar ik nu verlopig over zit te denken,is dat al gewicht achteraan gaat komen,iemand een idee?
    Ook staat de servo nu dwars in de typhon,maar ik zal die op zijn langs moeten plaatsen,kan dit kwaad voor de servo,of maakt dit niet uit?
    Ook voor het chassis te laten maken ,een specifiek aluminium dat daarvoor gebruikt word?

    De foto met de lipo's op moeten dus 2 of 3S worden ;)
    Dan nog een foto met een mal van recht chassis,waar ik dan natuurlijk wel meer met gewichtsverdeling kan spelen,vooral omdat ik de lipo's meer naar voren kan plaatsen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dit is cool en volg ik ☺
    Check even wat builds van mij als je zin hebt. Hoewel andere setups komen je vragen nogal terug.
    Zelf vind ik 2wd wel tof maar matige rijder als ik ben toch voorkeur voor 4wd.
    Dit gezegd zijnde is mijn huidige bouw, enigmatrike eigenlijk nog erger dan 2wd. Nl 1wd. Uitdaging...
    Chassisplaten baseerde ik voorlopig voor de runners op bestaande aangepaste platen. Maar al geregeld platen gemaakt ook.
    Ik zou zeggen: voor chassisplaat speelt legering minder een rol maar je moet het wel stijf maken op andere manieren.
    Bemeet alles een beetje ruim, je komt uiteindelijk anders vaak plek te kort uit. Als je ooit wat moet vervangen en het paste maar net...
    Servo gedraaid maakt geen verschil. Wel makkelijker om in lijn en symmetrisch te werken.
    Moet je je runner slopen of heb je een andere donor?
    Trouwens, je kunt je buggy ook 2wd maken eerst, als proever.
    Het is een cool idee alvast!
    Bestaan er geen 1/8 buggies 2wd zoals een baja?
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Trouwens. Alle alu stukken heb ik tot op heden manueel gemaakt. Zagen vijlen boren. .. Netjes werken.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Naar plaatsing servo,s lijkt me meest logisch net voor de achterwielen. Ga je de motor ook haaks zetten zoals bij je buggy ( wat niet anders kan bij 4wd) of evenwijdig met de achteras? Laatste is logischer maar sneller gezegd dan gedaan.
    En hoewel nitro, heeft mijn oude mrc buffalo soortgelijke setup. Googlee eens ter inspiratie.
    Maar elke 1/10 rwd buggy is inspiratie natuurlijk.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ga je builds zeker eens bekijken. Kan je veel uit leren natuurlijk.
    Aangezien ik in beginfase zit,zal er wss nog veel van gedacht veranderd worden,het hoeft nu niet morgen af te zijn, we zien wel...
    Heb liever 2wd natuurlijk,maar het zal verlopig gebouwd worden zodanig dat het 4wd is,naar bestaande onderdelen van de typhon,kan altijd de voorste dogbone eruit laten en heb ik gewoon 2wd.
    Maar de bedoeling is ook eigenlijk 2wd en begin ik wel te denken dat die onderdelen van de typhon de gearbox en differentiëlen gemaakt zijn voor 4wd de middelste toch. En als ik die gebruik heb ik geen systeem zoals de slipper clutch. Wat toch wel leuk zou zijn om te hebben,om maar te zeggen toch noodzakelijk.
    De kyosho scorpion xxl ve vind ik ook mooi,en die heeft dat,maar daar zit de motor juist vooraan en ik zou liever dan achteraan hebben,zodat er plaats is voor de batterijen en dat hij minder lang word, dus moet eens bekijken of dit gedraaid zou kunnen worden.

    Ik wil nu net alles in rubuuster delen dan de raider.
    Dus alle systemen van 1/8 buggy's ben ik niets. En de kyosho is nu net de enige die het wel heeft,maar daar staat de motor weer vooraan.
    Nutech racing had een baja 1/8 maar die woord niet meer gemaakt blijkbaar(toevallig gevonden door het vele googelen) maar is 4wd wel.

    Ben weer met iets bezig zene :hammer::D
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Motor komt op zijn langs zoals het nu is.
    Ik gebruik men typhon verlopig ,maar is mijn runner,maar die moet terug inneen achteraf is mijn eerste rc en die gaat ook niet weg.
    Hier nog wat foto's van wat ik al heb en om te proberen te kijken hoe het zou komen. Als de wielen erop staan dat is het al niet, oogt veel te smal en lijkt ook lang. Dan maar de wielen eens uit mekaar gezet dat de breedte heeft van een talion,en oogt al helemaal anders. Dus waarschijnlijk zal ik de grotere wielmaat van de talion dan ook wel moeten nemen tegenover de typhon.
    En een foto met een kapje van de typhon :)
    Dat zal ook niet makkelijk zijn,om een passend kapje te vinden later
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Als je in de lengte gaat 'groeien' kun je inderdaad bijna niet anders dan ook de breedte laten meegaan. Als er een truggy bestaat met bredere wielbasis, natuurlijk mooi meegenomen.

    Als je vergelijkt met een hpi baja hangt daar niet zoveel 'body' aan, het is eerder een kooi/cabine met langs de zijkanten wat panelen. Misschien kun je zo een body creëren met enkele afzonderlijke panelen?
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik vind dat je een mooie weg inslaat. Body is voor later. Eerst chassis. Maar zet de motor dan niet overlangs maar evenwijdig met de as. Cfr een beetje mijn enigmatrike maar dan de diff aangedreven ipv rechtstreeks wiel.
    Neem als achterbanden idd truggy, meteen mooier in verhouding. Slipperclutch heb ik geen ervaring mee. Zou na te maken zijn adhv een 1/10 model of iets bestaands zoeken.
    Heb meteen zin om spullen te beginnen samenrapen en puzzelen . Maar tijd is er nu niet...
    Ik probeer builds soorgaans te doen met zo weinig mogelijk aan te kopen zaken. Of 2de hands en daaruit frankensteinen. From scratch ook veel.
     
    Rovao vindt dit leuk.
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Die body kan ik idd gaan samen bouwen uit één of ander body van een andere wagen,veel zal dat niet zijn voor zo'n buggy.

    Zo is het nu ook voorzien om de motor evenwijdig met de as te plaatsen.
    Maar die slipperclutch van een bestaande 1/10 zou het probleem niet zijn denk ik. Maar die differentieel outdrive's zijn klein en ik wil juist die buggy maken uit robuuster materiaal zoals de typhon die zijn outdrive's zijn groter. Dat is de bedoeling waarom ik zo'n buggy wil proberen zelf te bouwen.
    Heb wel is gekeken naar zo'n slipperclutch systeem,en je hebt blijkbaar een systeem waar de draagarmen van een bepaald merk er ineens aanpassen(moet ik dus niet hebben).Maar dan heb je een systeem dat losstaat van de draagarmen en enkel met de outdrive's(als ik,het goed kan zien op de foto's) ben me daar wel een beetje in aan het verdiepen hoe dat allemaal zit.

    Maar ik probeer eerst met de onderdelen van de typhon omdat dit voorhanden is,en achteraf bekijk ik dan wel als het allemaal lukt of het 4wd of 2wd word.

    Ga ook wel proberen om alles 2de hands te zoeken uiteraard... hoe goedkoper hoe beter...

    Ga me wel een 2de raider aanschaffen denk ik om te kunnen blijven rijden met men zoontje:)zodat ik niet elke keer de typhon in elkaar moet steken ,want dat is ook niet zo goed
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik bedoelde niet de slipper van 1/10 nemen maar ene maken op 1/8 gebaseerd op dat principe. Natuurlijk moet alles wat groter en robuuster. Met mijn ervaring met mijn enigmatrike zou ik zelfs naar een kettingaandrijving neigen ☺. Is cool. Ik heb eigenlijk niets van slipper voorzien, er zit ook geen diff russen natuurlijk. Maar lijkt me wel maakbaar. Sterke spiraalveer. Wat gedraaide onderdelen..
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ga me verlopig baseren op de bestaande onderdelen,zoals ik eerst al van plan was. Dus dan word het 4x4 ,en zal ook al een uitdaging op zich worden.
    Ga me zeker ook wel verdiepen in de werking van een slipper clutch...
    Maar eerst de buggy :thumbsup:

    Wel een vraagje,hoe ik het nu voorzien heb zitten de lipo's een 5mm van de motor af,zal dit kwaad kunnen ,naar de warmte van de motor naar de lipo toe? Allee,dit is voor 1 lipo het geval,de andere zit aan de andere kant van de buggy.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2017
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik meen van niet. Maar bedoel je de lipo houder of de lipo zelf? Houder moet meegerekend worden.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lipo zelf houder moet nog komen.
    Ga toch zien dat ik,meer ruimte daarvoor ga maken.
    Een motor geeft uiteraard ook al veel warmte af.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Reken meer hoor. Ik zou zeggen 5mm van de houder af, ok.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Met het oorspronkelijke 4x2 idee in het achterhoofd, kwam ik deze net tegen: yellowRC dune racer XL. Is 1/8. Weet niet of deze erg gangbaar is, maar kende alvast niet. Lijkt me wel cool en wat ik dacht bij dit bouwverslag.
    Als je 2WD als eerste motivatie had, zou spijtig zijn dit weg te laten ☺
    Uitdaging...
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ga het toch maar even op 4x4 houden,daar is nu alles op gebaseerd, en momenteel iets makkelijker ook :)
    Misschien iets voor achteraf of een 2de mal maken en even bekijken...
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Had nog een roll cage van de raider liggen en die is even gepresenteerd hoe het erop zou staan. En heb de indeling van de typhon behouden van de motor en batterij. Lijkt me beter om dit te behouden,ook voor de gewichtsverdeling evenwichtig te houden.

    En weet er iemand dat de servo savers van andere merken een beetje passen op verschillende wagens.
    Zoals je kan zien op de foto zou ik een servo saver moeten hebben waar het armpje naar binnen gericht staat. Nu zoals je kan zien op de foto,draait het armpje onder het rode plaatje door en dat gaat niet.
    Heb al wel een idee om dit eventueel aan te passen,maar als ik een servo saver heb waar ik niets moet aanpassen,is altijd beter natuurlijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Waarom zou dat armpje niet onder dat rode plaatje kunnen draaien? Ik heb 3 buggies waar ik het zo gedaan heb, gewoon omdat het netter is. Soms maar net gepast, schroefjes te verzinken, servohevel langs onder monteren enz, maar met wat goeie wil.
    Bv in dit bouwverslagje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/protech-enigma-brushless.228406/#post-3573632
    Hier ook: http://www.modelbouwforum.nl/threads/kyosho-inferno-dx-brushless.222967/page-4#post-3704565
    Bij deze: http://www.modelbouwforum.nl/threads/enigmatrike.251739/#post-3804676 ging het helaas niet omdat ik geen plek genoeg had met de esc er nog bij gepropt. Oh well. Eens iets anders.


    Bij beiden is dat trouwens een servosaver van Protech enigma. Op die 2de paste dat met wat aanpassing (opvulringetje en zo dacht ik). Ik heb er gewoon zo in voorraad en ze werken heel goed. Ik vermoed dat vele merken uitwisselbaar zijn. De onderlinge afstand tussen de 2 stukken scheelt wel wss, maar die is dan toch weer met een ander onderdeel te linken.

    FF samenvattend: je gaat dus voor min of meer hetzelfde basischassis, maar met andere looks? Je zult niet zo heel veel plek overhebben voor de servo en de ontvanger.
    Heel leuk hoor, maar wat spijtig dat je voor toe geeft aan je oorspronkelijke ideetjes. Ok, nu zal ik daar over stoppen :) Nav daarvan nog wel even zitten kijken naar die yellowRC dune racer xl.
    Maak dan tenminste het midelste diff vast zodat je de voorste kunt weglaten en toch naar 2WD gaan. Dat was toch net wat je leuk vond? Ik ook trouwens...
     
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt voor linkjes,ben ik wel verder mee.
    En heb zo met de laatste opstelling toch plek genoeg voor alles hoor,meer dan zelfs.
    En idd,als ik hem 4wd houd heb ik,gewoon maar het voorste diff te locken,dan heb ik gewoon een 2wd ;)

    Ben met de roll cage er nog niet uit,zoals de huidige van de raider aanpassen of zelf één maken. Maar dat is moeilijker omdat het materiaal zoals ijzer ook dan weer zwaarder wordt dan de normale kunstoffen,of die van de hpi baja en dan aanpassen. Want die is wat groter dan die van de raider.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zelf zit ik niet zoveel in met wat meer gewicht doorgaans, het is geen competietiebeest. Wordt het een 2wd, dan kun je ook voorste diff, cardans enz weglaten. Dat compenseert misschien.
    Als je iets wat er al is, kunt aanpassen, why not. In staal kun je het lassen, in alu kan ook. Alu lassen is al specifieker, maar je kunt die ook bouten. Deed ik met mijn ProtoTrike. Heel mooi, maar wellicht niet zo robuust bij een crash, zal snel vervormen denk ik.
    Van de baja, is ook kunststof zeker?
    Beide eventuele aan te passen kooien zou je dan bijkopen wss?
     

Deel Deze Pagina