Zelfbouw 25kg turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 5 dec 2015.

  1. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Minimaal 21kg dat is zeker!
    succes , gr Rene.
     
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Aan de compressor af te leiden (80er wiel) zal hij redelijk koel lopen onderin en heel fel optoeren met dat luchtdebiet.
    Je gaat hel wel meemaken, voorlopig ziet het er veelbelovend uit zoals jij het hebt uitgevoerd, volste vertrouwen in.
    Fijne jaaarwisseling.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat hoop ik ook!:cool:
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    @Ger: Ja, dat had ik ook beredeneerd.....maar je weet het pas als het moment daar is!;) You know....
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Had vanavond willen beginnen aan malletje voor het voor fairing kapje met integrale FOD zeef. Bloed kroop echter waar het niet gaan mocht.....:D.... Erg benieuwd naar de kerostarter de handel effe snel provisorisch aangesloten, alleen de burner, geen hoofdbrandstof ring. Hoewel er nog afstellingen nodig zijn zag het er goed uit. 5 x start test gedaan en iedere keer vlam er in...mooi! :cool:



    Nu kunnen we weer gemotiveerd verder aan malletje fairingkapje wat ik van MDF ga draaien.

    Groetjes,
     
  6. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hoe groot is je turbine wiel ?
    82 mm? in dat geval 25+kg
    Turbinewiel moet de compressor kunnen trekken 100rmp genoeg denk ik .
    het blijft een mooie hobby om het een en ander uit te vogelen.
    ik heb nu ook weer nieuwe verstuiver getest en geeft een mooie draaiende wolk van damp geheel rvs 7mm uitw met schroefdraad .
    wie weet ga ik er nog eens mee aan de gang.
    gr Rene.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Rene, niet helemaal.... In mijn eerdere post had je kunnen lezen dat er maar een 74mm turbinewiel in zit. De trend is eerder omgekeerd, het is ongelooflijk om te zien hoeveel energie deze turbinewielen leveren. In mijn geval heb ik wat info los proberen te peuteren over de Frank FT250 wat wel een beetje mijn voorbeeld is. Die man is mijns inziens fenomenaal wbt turbine techniek maar ook hij laat weinig los.....dus dan maar zelf aan de gang. Dieter Albisser verzekerde mij dat het 74mm wieltje een 82mm compressor aan kan drijven met een kleine knip oog naar die FT250 waar zijn turbinewiel in zit....ik hou het conservatief op 80mm.

    Ik denk dat 25kg aardig de max is, we zullen zien! ;)

    Grt,
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    ok zie het nu ,erg mooi filmpje goed te zien het pulseren van de klep kero toevoer.
    heel veel succes ermee verder ,gaat helemaal goedkomen zie ik wel , en nog een fijne jaarwisseling gewenst .
    gr Rene.
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoe hoog staat de voorspanning op je lagers? zo te horen best wel flink, 3.5 kg moet bij jouw motor het minimale zijn, waarschijnlijk haal je de 3.5 kilo keteldruk wel met jouw compressor, als je minder voordruk op je lagers hebt gaat je rotor waarschijnlijk in de tunnel zweven/zoeken en dat wil je niet hebben.

    Bouw ze.
     
  10. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Gerald,

    Ongelofelijk op welke korte tijd je telkens vorderingen maakt.
    Veel succes met het testen van je motor!

    nog een vraagje...
    Heb je het voorste lager ook in een stalen ring zitten of alleen het achterste?
    Heb je deze ring in de astunnel gekrompen of is hij gelijmd met loctide?

    groetjes,
    Johan
     
  11. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Gerald,

    Wat gaaf om te zien! en wat kan jij snel bouwen zeg. Ik hoop dat ie goed gaat draaien!
    Succes!

    Gr. Jos
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    :p....had voor dit simpele testje effe oude stalen lagers gebruik....zónder voorspanning.

    Grt,
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Johan!

    Ze zitten aan beide kanten, allebei warm geperst. Ik geloof iets van 0.08mm oversized. Bij beide GR180's nog niet los gelaten.

    Grt,
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Jos, dat hoop ik ook! :)

    Grt,
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat valt wel mee hoor, gaat momenteel iets sneller omdat het op werk wat rustiger is maar ben er al vanaf de zomer mee bezig. De meeste bouw technieken zijn ongeveer gelijk als de vorige motoren dus dat scheelt ook nog eens ontwikkel tijd. Enkel de nieuw, grotere componenten door rekenen, tekenen en maar weer draaien/frezen.

    Grt,
     
  16. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Gebruik je bij het voorste lager dan nog o-ringen?

    Groetjes
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Nee, die gebruik ik al lang niet meer, ik had er geen bevredigende resultaten mee.

    Grt,
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Gisteren bezig geweest met het balanceren van de rotor;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oud balanceer bankje in 1998 gebouwd, doet het nog steeds perfect! Er zijn inmiddels andere balanceer spullen te krijgen, ook betere software maar dit werkt bij mij nog steeds goed, op de oude scoop! :thumbsup:
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...en vandaag niet kunnen wachten, zo enorm benieuwd dus starten het ding. Moet vanmiddag werken maar tóch effe snel de eerste test er uit persen! :cool: Ben reeds twee jaar met het ontwerp bezig, berekenen, benaderen, cad tekenen en uiteindelijke bouwen. Heel spannend hoe en wat het allemaal gaat doen bij de eerste start. Je hebt wel een aardig idee maar voor het zelfde geld ergens een fout gemaakt en wil hij niet eens starten..... het is tenslotte een kompleet nieuw ontwerp!

    Na een paar start pogingen was ik er een beetje bang voor, hoewel ik al een aantal veranderingen in mijn hoofd heb mocht het slecht starten/lopen. Maar hij wilde niet! :eek::(....
    Kerostarter werkte iedere keer perfect, daarna ecu in preheat en vervolgens switch-over naar start ramp. Daar ging het iedere keer mis. Tijdens opspoolen boven 10.000rpm hoorde je duidelijk de vlam inkrimpen, witte rook en poef uit! Dát zou potentieel een ontwerp fout kunnen zijn, er spookt dan van alles in je hoofd, te veel lucht, weinig druk opbouw, vlam wordt simpelweg uitgeblazen, zit dat in de diffuser, of misschien toch teveel gaten voorin de verbrandingskamer, etc etc etc....

    Eerst maar eens flink wat afstellingen in de fadec geprobeert en ik ben er inmiddels achter dat ergens bij switch-over phase de brandstof toevoer iets staakt/inhoud met als gevolg een té hoog toerental bij te weinig brandstof waardoor de vlam simpelweg afsterft...... daar zat het probleem. De fadec heeft een complexe samenhang van afstelwaardes bij deze start fase, heb de GR180 set-up als initieel start test waardes aangehouden.

    Moet nog wat meer afstel testen doen maar hij start inmiddels, de eerste run is een feit!!!!!!!!:yes:

    En wat loopt hij koel zeg, niet normaal! Er zit momenteel weliswaar een test uitlaat op die zeer open is en weinig weerstand bied maar dan toch, zó koel hebben mijn GR180's nooit gelopen in deze test fase. Ik zal bij een volgende test de probe er wat dieper in steken maar nu zit hij op een vrij standaard diepte van 5mm. Heb zelfs een tweede test probe aan de andere kant om te voorkomen dat ik ik misschien bij een cold-spot aan het meten ben.

    Zie kort filmpje in idle, je kan de lage temperatuur trouwens zelfs afleiden aan de uitlaat kleur. Normaal wordt deze meteen donker geel, bruin/rood en blauw maar hij verkleurt nauwelijks!



    Het is maar een korte start test zonder test tafel etc, maximaal 60.000 gedraaid. Daar gaf hij trouwens met deze open uitlaat al 6kg stuwdruk aan! De GR180 doet dan 3,5kg, groot verschil in dit stadium, ziet er zeer bemoedigend uit! Ook al wat acceleratie testjes gedaan in dit segment maar ook dat gaat goed, geen enkel teken van stall/surge, de diffuser lijkt voor nu zijn werk goed te doen.

    Daarna de motor meteen open om te kijken of lager smeering goed gewerkt heeft en de rest te inspecteren op oververhitting etc.

    Lagers waren allebei lekker nat dus dat werkt prima. Verbranding zo te zien in eerste gezicht prima, inderdaad erg koel:

    Inner core:
    [​IMG]

    Hier de buiten ring. Ook erg koel aan begin en ook weer koel meteen ná de grote koel gaten, ziet er goed uit. Je krijgt hier het idee dat de vlam wat achterlijk is maar bij verdamper sticks laten wat anders zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de verdampers. Ze zijn nauwelijks gekleurd aan het begin (achterzijde van de motor) maar flink verkleurd aan het einde (Voorkant van de kamer) wat er op duid dat de vlam meteen begint en goed voorin de kamer zit. Dit zijn trouwens nog geen inconel buizen, ik gebruik bij testen altijd RVS omdat dat véél goedkoper is en je tijdens testen nog wel eens van vorm/set-up kan veranderen. Deze gaan ongeveer 20 full-runs mee.

    [​IMG]

    So far so good!

    Na laatste start bleek de interne starter plug trouwens stuk te zijn, effe kijken hoe dat komt. Deze gaan normaal niet zo snel stuk, misschien omdat ik meerdere starts achter elkaar gemaakt heb.

    Hopelijk snel weer testen, waarschijnlijk pas ergens volgende week.

    Maar voor nu ben ik erg op mijn nopjes!!!! :yes::):yes::banana::cool:

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2016
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Hoe moet je dat aflezen op de scoop.
    Is de sinus dan onbalans en hoe rechter de lijn, hoe minder onbalans?
     

Deel Deze Pagina