Zelfbouw 25kg turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 5 dec 2015.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Yep. Ik heb een zwart streepje op de as getekend met een stift. Op het armpje over het turbinewiel zit een optische opnemer die ik in de scoop plug als trigger punt. Zo laat de scoop tijdens draaien altijd één omwenteling zien, ongeacht het toerental waarmee ik balanceer. Dat opnemertje laat een puls streep zien op de scoop (op de foto nét niet, misschien vanwege foto frequentie?) en het armpje kan ik draaien zodanig dat de sinus precies op de piek of dal van de opnemer pulse ligt. Als ik nu stop en het zwarte puls streepje op de as precies oplijn met het opnemertje weet ik dat de onbalans het grootst was exact op het horizontale vlak. Links of rechts dus. Door wat plastic klei op deze plaatste te plakken kan ik zien op onbalans meer of minder wordt en weet ik precies waar ik materiaal weg moet halen in de wielen. De hoeveelheid is een gok maar je probeert iedere keer kleine stapjes net zolang todat er geen sinus meer is. Niet super complex, wel tijd rovend.

    Groetjes,
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat zijn al bemoedigende resultaten Gerald!
    Leuk klassiekertje ook in de garage, spitfire?
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dat zijn heel bemoedigende resultaten Gerald.
    Heel heel erg koel ja, misschien als je de cone gaat knijpen je de EGT een stuk hoger krijgt en tevens de sticks wat warmer in het midden.

    Op 60K al 6kg, kleine stapjes richting de 100K? je kan niet zien hoeveel volt er op die 60K naar de brandstof pomp gaat met de Gaspard Espiel (Xicoy) ECU, of toch wel?
    Wanneer gaan de inconel pijpjes erin? zodra je de hotspot op de sticks in het midden hebt gekregen? zo te zien gaat er nu te veel lucht debiet door de sticks heen.

    Trouwens zit jij tegenwoordig ook al in de restauratie van klassieke Engelse sportwagentjes???
    Geen Jaguar E-type cabrio uit '61 of zo? in plaats van een Triumph Spitfire?

    Succes verder.
     
  4. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Gerald
    Dikke proficiat met je succesvolle proef dat beloofd je jaar 2016 is al mooi ingezet .
    Knap werk hoedje af

    Grtjs Blitske
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx!
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Yep, 1971:)
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Ger, inderdaad erg bemoedigend. Nog niet veel data zoals pomp pwm etc bekeken. Het was een korte run van 2min puur om te kijken of alles goed gaat, geen gekke geluiden, overheats of iets dergelijks. Vanaf nu kunnen we gedetailleerd kijken. De inconel sticks gaan er pas als laatste in wanneer het ontwerp klaar is. Misschien over aantal weken, misschien maanden, hangt van progressie af.

    Grt,
     
  8. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Super Gerald. Langzaam opbouw maar het begin is er.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Ray!


    Weinig tijd gehad om te testen, zat ook nog eens te stoeien met het kerostart systeem. Het werkte niet echt lekker en koste me wat tijd om op te lossen. tot nu toe ging de initiële start prima maar ging het meestal mis bij de "switch-over" fase van start naar acceleratie ramp. Óf veel vlammen en bijna overheat naar idle, óf veel rook en doven van vlam. Ik heb een andere interne plug gemaakt. Het bleek dat het meeste van de "preheat" energie recht naar de NGV vloog zonder de sticks effectief goed op te warmen. Gevolg veel rook van de té koude sticks die de kamer vol brandstof gooien. De plug nu circulair opgesteld met de kamer. Daarnaast zijn de fadec afstelling behoorlijk anders dan van mijn GR180's. Dat duurde effe voordat ik dat doorhad! Nu zijn de starts beter en consequenter. Kunnen we eindelijk de hogere toeren gaan testen binnenkort, ben zóóóó benieuwd!!! :)

    Hier de nieuwe keroplug set-up:
    [​IMG]

    Hieronder een filmpje van het opstarten zoals het nu is, nog een beetje fine-tunen maar we zijn er bijna!



    Hopelijk volgende week meer interessant nieuws!

    Groetjes,
     
  10. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Mooi werk Gerald,gaat zeker goed komen , kijk evt naar de k210 parameter instellingen , het kan dat de start teveel kero geeft en geeft dan veel vlammen en later rook ontwikkeling.het zelfde had ik met de k-100 , ook kan het zijn dat er wat lekkage of kero buiten de kamer gaat roken .
    ik heb het gefilmd en naar kt gestuurd en denken een pakking ring die niet goed afdicht .
    maar met de instellingen kun je veel verbeteren .kt is van gebogen sticks afgestapt en volgens hen heeft het verder geen merkbaar voordeel op het vermogen.
    maar het blijft mooi om mee te spelen.
    gr Rene.
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Het lijkt wel of je niet alle schroefjes van de uitlaat gemonteerd had bij de test.
    Bij het filmpje op 55sec. Zie je ineens 2 kleine puntjes aan de buitenkant van de cone oplichten, daar waar de schroefjes zouden zitten.

    Die hotspot bij het opstarten is niet erg?
    Tenminste, lijkt eruit te zien als een hotspot (op 4 á 5 uur, als je achter de motor staat). Hij verdwijnt ook vrij snel als de motor doorstart.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, alle schroefjes zaten er gewoon in hoor. Ik was druk bezig de start afstellingen te fine-tunel, starten, stoppen, starten, stoppen etc. Daardoor druppelt er in de motor van alles, oa van de lager smering. Dat ploft er dan wel eens uit....:cool:. Die hotspot val wel mee hoor. Het is s'avonds in het donker opgenomen en dan lijkt alles veel erger. Ook de fabrieks turbines zie je dan rood opgloeien waarbij je denkt dat'ie gaat smelten. Gisteren nog een paar start afstellingen gedaan, nu is hij perfect!

    Edit; nu zie ik pas wat je bedoelt met kleine puntjes die oplichten....:confused: Nee, dat zijn gaatjes om egt te meten. Ik heb rondom 12 1,5mm gaatjes geboord zodat ik op elke positie de temperatuur kan meten en zo kan zien op de egt mooi egaal is rond om, gene hotspots.

    Groetjes,
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hier filmpje van de laatste start test:

     
  14. Keron232

    Keron232

    Lid geworden:
    30 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Trinidad and tobago
    Hi guys interested in making a turbineý
     
  15. Keron232

    Keron232

    Lid geworden:
    30 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Trinidad and tobago
    Hi Gerald interested in making a turbine. The only thing that giving me trouble is the diffuser. Can you help me out. Even if you can sell me one
     

Deel Deze Pagina