Zelfbouw 25kg turbine

Yep. Ik heb een zwart streepje op de as getekend met een stift. Op het armpje over het turbinewiel zit een optische opnemer die ik in de scoop plug als trigger punt. Zo laat de scoop tijdens draaien altijd één omwenteling zien, ongeacht het toerental waarmee ik balanceer. Dat opnemertje laat een puls streep zien op de scoop (op de foto nét niet, misschien vanwege foto frequentie?) en het armpje kan ik draaien zodanig dat de sinus precies op de piek of dal van de opnemer pulse ligt. Als ik nu stop en het zwarte puls streepje op de as precies oplijn met het opnemertje weet ik dat de onbalans het grootst was exact op het horizontale vlak. Links of rechts dus. Door wat plastic klei op deze plaatste te plakken kan ik zien op onbalans meer of minder wordt en weet ik precies waar ik materiaal weg moet halen in de wielen. De hoeveelheid is een gok maar je probeert iedere keer kleine stapjes net zolang todat er geen sinus meer is. Niet super complex, wel tijd rovend.

Groetjes,
 
Dat zijn heel bemoedigende resultaten Gerald.
Heel heel erg koel ja, misschien als je de cone gaat knijpen je de EGT een stuk hoger krijgt en tevens de sticks wat warmer in het midden.

Op 60K al 6kg, kleine stapjes richting de 100K? je kan niet zien hoeveel volt er op die 60K naar de brandstof pomp gaat met de Gaspard Espiel (Xicoy) ECU, of toch wel?
Wanneer gaan de inconel pijpjes erin? zodra je de hotspot op de sticks in het midden hebt gekregen? zo te zien gaat er nu te veel lucht debiet door de sticks heen.

Trouwens zit jij tegenwoordig ook al in de restauratie van klassieke Engelse sportwagentjes???
Geen Jaguar E-type cabrio uit '61 of zo? in plaats van een Triumph Spitfire?

Succes verder.
 
Gerald
Dikke proficiat met je succesvolle proef dat beloofd je jaar 2016 is al mooi ingezet .
Knap werk hoedje af

Grtjs Blitske
 
Dat zijn heel bemoedigende resultaten Gerald.
Heel heel erg koel ja, misschien als je de cone gaat knijpen je de EGT een stuk hoger krijgt en tevens de sticks wat warmer in het midden.

Op 60K al 6kg, kleine stapjes richting de 100K? je kan niet zien hoeveel volt er op die 60K naar de brandstof pomp gaat met de Gaspard Espiel (Xicoy) ECU, of toch wel?
Wanneer gaan de inconel pijpjes erin? zodra je de hotspot op de sticks in het midden hebt gekregen? zo te zien gaat er nu te veel lucht debiet door de sticks heen.

Trouwens zit jij tegenwoordig ook al in de restauratie van klassieke Engelse sportwagentjes???
Geen Jaguar E-type cabrio uit '61 of zo? in plaats van een Triumph Spitfire?

Succes verder.
Hey Ger, inderdaad erg bemoedigend. Nog niet veel data zoals pomp pwm etc bekeken. Het was een korte run van 2min puur om te kijken of alles goed gaat, geen gekke geluiden, overheats of iets dergelijks. Vanaf nu kunnen we gedetailleerd kijken. De inconel sticks gaan er pas als laatste in wanneer het ontwerp klaar is. Misschien over aantal weken, misschien maanden, hangt van progressie af.

Grt,
 
Tnx Ray!


Weinig tijd gehad om te testen, zat ook nog eens te stoeien met het kerostart systeem. Het werkte niet echt lekker en koste me wat tijd om op te lossen. tot nu toe ging de initiële start prima maar ging het meestal mis bij de "switch-over" fase van start naar acceleratie ramp. Óf veel vlammen en bijna overheat naar idle, óf veel rook en doven van vlam. Ik heb een andere interne plug gemaakt. Het bleek dat het meeste van de "preheat" energie recht naar de NGV vloog zonder de sticks effectief goed op te warmen. Gevolg veel rook van de té koude sticks die de kamer vol brandstof gooien. De plug nu circulair opgesteld met de kamer. Daarnaast zijn de fadec afstelling behoorlijk anders dan van mijn GR180's. Dat duurde effe voordat ik dat doorhad! Nu zijn de starts beter en consequenter. Kunnen we eindelijk de hogere toeren gaan testen binnenkort, ben zóóóó benieuwd!!! :)

Hier de nieuwe keroplug set-up:
540.jpg


Hieronder een filmpje van het opstarten zoals het nu is, nog een beetje fine-tunen maar we zijn er bijna!


Hopelijk volgende week meer interessant nieuws!

Groetjes,
 
Mooi werk Gerald,gaat zeker goed komen , kijk evt naar de k210 parameter instellingen , het kan dat de start teveel kero geeft en geeft dan veel vlammen en later rook ontwikkeling.het zelfde had ik met de k-100 , ook kan het zijn dat er wat lekkage of kero buiten de kamer gaat roken .
ik heb het gefilmd en naar kt gestuurd en denken een pakking ring die niet goed afdicht .
maar met de instellingen kun je veel verbeteren .kt is van gebogen sticks afgestapt en volgens hen heeft het verder geen merkbaar voordeel op het vermogen.
maar het blijft mooi om mee te spelen.
gr Rene.
 
Het lijkt wel of je niet alle schroefjes van de uitlaat gemonteerd had bij de test.
Bij het filmpje op 55sec. Zie je ineens 2 kleine puntjes aan de buitenkant van de cone oplichten, daar waar de schroefjes zouden zitten.

Die hotspot bij het opstarten is niet erg?
Tenminste, lijkt eruit te zien als een hotspot (op 4 á 5 uur, als je achter de motor staat). Hij verdwijnt ook vrij snel als de motor doorstart.
 
Het lijkt wel of je niet alle schroefjes van de uitlaat gemonteerd had bij de test.
Bij het filmpje op 55sec. Zie je ineens 2 kleine puntjes aan de buitenkant van de cone oplichten, daar waar de schroefjes zouden zitten.

Die hotspot bij het opstarten is niet erg?
Tenminste, lijkt eruit te zien als een hotspot (op 4 á 5 uur, als je achter de motor staat). Hij verdwijnt ook vrij snel als de motor doorstart.
Hoi, alle schroefjes zaten er gewoon in hoor. Ik was druk bezig de start afstellingen te fine-tunel, starten, stoppen, starten, stoppen etc. Daardoor druppelt er in de motor van alles, oa van de lager smering. Dat ploft er dan wel eens uit....:cool:. Die hotspot val wel mee hoor. Het is s'avonds in het donker opgenomen en dan lijkt alles veel erger. Ook de fabrieks turbines zie je dan rood opgloeien waarbij je denkt dat'ie gaat smelten. Gisteren nog een paar start afstellingen gedaan, nu is hij perfect!

Edit; nu zie ik pas wat je bedoelt met kleine puntjes die oplichten....:confused: Nee, dat zijn gaatjes om egt te meten. Ik heb rondom 12 1,5mm gaatjes geboord zodat ik op elke positie de temperatuur kan meten en zo kan zien op de egt mooi egaal is rond om, gene hotspots.

Groetjes,
 
Yep. Ik heb een zwart streepje op de as getekend met een stift. Op het armpje over het turbinewiel zit een optische opnemer die ik in de scoop plug als trigger punt. Zo laat de scoop tijdens draaien altijd één omwenteling zien, ongeacht het toerental waarmee ik balanceer. Dat opnemertje laat een puls streep zien op de scoop (op de foto nét niet, misschien vanwege foto frequentie?) en het armpje kan ik draaien zodanig dat de sinus precies op de piek of dal van de opnemer pulse ligt. Als ik nu stop en het zwarte puls streepje op de as precies oplijn met het opnemertje weet ik dat de onbalans het grootst was exact op het horizontale vlak. Links of rechts dus. Door wat plastic klei op deze plaatste te plakken kan ik zien op onbalans meer of minder wordt en weet ik precies waar ik materiaal weg moet halen in de wielen. De hoeveelheid is een gok maar je probeert iedere keer kleine stapjes net zolang todat er geen sinus meer is. Niet super complex, wel tijd rovend.

Groetjes,
Hi Gerald interested in making a turbine. The only thing that giving me trouble is the diffuser. Can you help me out. Even if you can sell me one
 
Back
Top