Hallo Allemaal,
Inmiddels ben ik alweer even bezig met een eigen BTC ontwikkeling.
Volgens mij meer dan vier jaar terug, ben ik er al mee van start gegaan, echter door "geen" tijd te hebben,
nooit echt verder kunnen gaan.
Inmiddels is het nu wel in een eindstadium en hoop ik deze zomer nog de controller te gaan testen.
Dit is de print, waar alles opzit wat er minimaal nodig is:
De maten zijn: 43mm x 50mm
Er zullen ook aansluitingen bijzitten, die niet bij elk systeem noodzakelijk zijn.
Dat zal per type duiksysteem bepaalt gaan worden.
Deze print kan na mijn inzien, voor elk type duiksysteem ingezet worden.
- ZuigerTank
- ZuigerTank met Trim potmeter
- DuikZak met drukschakelaar
- DuikTank middels een pomp en Leeg/Vol voelers.
- Duiksysteem middels perslucht (weet ik niet zeker)
De reden waarom ik er eentje zelf wilde gaan maken, had vooral te maken met een variabele Pomp/Zuiger snelheidsregeling.
Deze optie miste ik bij de meest verkrijgbare controllers.
Er zijn twee hoofdredenen waarom ik dit graag wil toedienen:
-1- Hierdoor kan ik een Softstart voor de Pomp/Zuiger motor toepassen, wat na mijn idee beter voor motoren zal zijn.
-2- Tijdens het trimmen bij een bijna volle tank, kan er met een lagere snelheid het juiste Trimpunt gevonden worden.
Voor mijn eigen Lafayette ga ik gebruik maken van een ZuigerTank van Engel, daar deze er standaard inzit.
Deze Tank heb ik inmiddels met een Schuifpotmeter uitgebreid, zodat ik die als Trimmer kan gaan gebruiken.
Ik maak gebruik van een Graupner MX-22 zender (40Mhz), daar het een digitale zender is, kan ik een ideale mix voor mijn controller programmeren.
Hierdoor splits ik het kanaal voor mijn DuikSysteem op in drie delen.
Normaal gebruik je een Stick/Switch OmLaag>Midden<OmHoog
Mijn indeling word deze:
Met de Mix nog uit,
Van Stick OmLaag tot Stick Midden = Duiken en kan ik de snelheid van de motor variërend bepalen.
Van Stick Midden tot Stick OmHoog = Stijgen en kan ik ook de snelheid weer variërend bepalen.
Bovenstaand is bij het gebruikte kanaal van 0% tot 100%
Middels het activeren van een Mix, ga ik nu met een andere Control input de Trim waarde bepalen.
Op mijn zender is dit Control5 en kan ik het DuikKanaal van -100% tot 0% zetten.
Daar het Trimgebied nu redelijk groot is, kan ik hopelijk vrij nauwkeurig het Zweef moment vinden.
(ik zal later van deze bediening een video plaatsen)
Als het goed is, dan zal ik op locatie die Trim eenmalig hoeven aan aan te passen.
(uitgezonderd bij diverse moeder natuur effecten)
Als ik snel wil duiken, dan hoef ik alleen maar mijn Mix te activeren en de Tank word gevuld tot de ingestelde Trim waarde op de zender.
Het Trim gedeelte moet ik nog in de software gaan verwerken.
In eerste instantie maar eens alleen met Duiken/Rust\Stijgen gaan werken en daarna weer een stapje verder.
Daar ieder zo zijn voorkeuren/wensen heeft, sta ik uiteraard open voor alle suggesties
Inmiddels ben ik alweer even bezig met een eigen BTC ontwikkeling.
Volgens mij meer dan vier jaar terug, ben ik er al mee van start gegaan, echter door "geen" tijd te hebben,
nooit echt verder kunnen gaan.
Inmiddels is het nu wel in een eindstadium en hoop ik deze zomer nog de controller te gaan testen.
Dit is de print, waar alles opzit wat er minimaal nodig is:
De maten zijn: 43mm x 50mm
Er zullen ook aansluitingen bijzitten, die niet bij elk systeem noodzakelijk zijn.
Dat zal per type duiksysteem bepaalt gaan worden.
Deze print kan na mijn inzien, voor elk type duiksysteem ingezet worden.
- ZuigerTank
- ZuigerTank met Trim potmeter
- DuikZak met drukschakelaar
- DuikTank middels een pomp en Leeg/Vol voelers.
- Duiksysteem middels perslucht (weet ik niet zeker)
De reden waarom ik er eentje zelf wilde gaan maken, had vooral te maken met een variabele Pomp/Zuiger snelheidsregeling.
Deze optie miste ik bij de meest verkrijgbare controllers.
Er zijn twee hoofdredenen waarom ik dit graag wil toedienen:
-1- Hierdoor kan ik een Softstart voor de Pomp/Zuiger motor toepassen, wat na mijn idee beter voor motoren zal zijn.
-2- Tijdens het trimmen bij een bijna volle tank, kan er met een lagere snelheid het juiste Trimpunt gevonden worden.
Voor mijn eigen Lafayette ga ik gebruik maken van een ZuigerTank van Engel, daar deze er standaard inzit.
Deze Tank heb ik inmiddels met een Schuifpotmeter uitgebreid, zodat ik die als Trimmer kan gaan gebruiken.
Ik maak gebruik van een Graupner MX-22 zender (40Mhz), daar het een digitale zender is, kan ik een ideale mix voor mijn controller programmeren.
Hierdoor splits ik het kanaal voor mijn DuikSysteem op in drie delen.
Normaal gebruik je een Stick/Switch OmLaag>Midden<OmHoog
Mijn indeling word deze:
Met de Mix nog uit,
Van Stick OmLaag tot Stick Midden = Duiken en kan ik de snelheid van de motor variërend bepalen.
Van Stick Midden tot Stick OmHoog = Stijgen en kan ik ook de snelheid weer variërend bepalen.
Bovenstaand is bij het gebruikte kanaal van 0% tot 100%
Middels het activeren van een Mix, ga ik nu met een andere Control input de Trim waarde bepalen.
Op mijn zender is dit Control5 en kan ik het DuikKanaal van -100% tot 0% zetten.
Daar het Trimgebied nu redelijk groot is, kan ik hopelijk vrij nauwkeurig het Zweef moment vinden.
(ik zal later van deze bediening een video plaatsen)
Als het goed is, dan zal ik op locatie die Trim eenmalig hoeven aan aan te passen.
(uitgezonderd bij diverse moeder natuur effecten)
Als ik snel wil duiken, dan hoef ik alleen maar mijn Mix te activeren en de Tank word gevuld tot de ingestelde Trim waarde op de zender.
Het Trim gedeelte moet ik nog in de software gaan verwerken.
In eerste instantie maar eens alleen met Duiken/Rust\Stijgen gaan werken en daarna weer een stapje verder.
Daar ieder zo zijn voorkeuren/wensen heeft, sta ik uiteraard open voor alle suggesties

Laatst bewerkt: