Zelfbouw Hexacopter

kabel ff bij rchobbyparts bestellen.. heb je hem zaterdag in huis.. (bestel er meteen een paar.. altijd handig als je eens een andere lipo besteld met andere connector)

programeren van de esc zoals je VET hebt gedrukt. is toppie zo.
caliberen van de esc's via het KK bordje doen anders is de kans groot dat er 1 motor niet gelijk opstart.


dat met die lipo horror valt best wel mee.. goede lader en een beetje verantwoord omgaan (niet kortsluiten opgeblazen/puffed lipo's niet meer gebruiken) en er is niets aan de hand.. zie het een beetje als trotyl of C4.. je kan er op slaan, in het vuur gooien en weet ik veel wat wel niet meer, maar als er een knalletje naast hebt is het boem! je moet gewoon weten wat je niet moet doen....
 
Die kabel besteld, hopelijk zaterdag binnen.
Was net aan het googlen naar een landing gear want die heb ik ook nog nodig. Nou zijn kant en klare landing gears mooi; maar ook duur.

Nou kwam ik dit tegen, dit lijkt me wel wat. En vervolgens nog een aluminium stripje als 'skid':
a4148201-152-IMGP6388.jpg

Hier vandaan: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1472143
Lekker simpel, goedkoop en zal ook wel niet al te veel wegen.

Iemand91 gaat weer 'ns een trip naar de bouwmarkt doen :)...
 
Heeft iemand nog tips hoe je kale draaduiteinden (de plus en min ingangkabels van de ESC) kunt aansluiten op de LiPo voor het programmeren van de ESC?

Vaak zie ik op bijvoorbeeld youtube dat mensen er complete connectors aan gesoldeerd hebben maar dat is ook wel heel veel werk om dat 6 keer te doen voor 2 minuten programmeren :o

En simpelweg draadeinde van de ESC aan onderstaande banaanstekker klemmen lijkt me ook niet iets wat gaat werken...
$(KGrHqUOKpQE4iIWjEQbBOLFVjI!Dg~~_35.JPG
 
soms frut ik gewoon de esc kabels in de lipo steker om ff snel te programmeren als ze vers uit de verpakking komen en ik geen geduld heb.. kan best...

maar het is net zo gemakkelijk om eerst de hele bubs af te solderen op het power bordje op je quad en later pas de boel programmeren.
 
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Zei een wijs man ooit

Op zich is het solderen van een connector zo gedaan (als je een goede bout/station hebt)
maar als je de regelaar officieel rechtstreeks ergens op moet solderen, is klemmetje of iets dergelijks ook een oplossing

wel even opletten..
als ik zelf zoiets doe, sluit ik eerst de + aan, en tape die daarna even in met schilderstape
dan weet je zeker dat je niet zomaar onbedoelt sluiting maakt als er een stekker of draadje los schiet
 
soms frut ik gewoon de esc kabels in de lipo steker om ff snel te programmeren als ze vers uit de verpakking komen en ik geen geduld heb.. kan best...

maar het is net zo gemakkelijk om eerst de hele bubs af te solderen op het power bordje op je quad en later pas de boel programmeren.

Ik dacht dat het de bedoeling was om de ESC's een voor een te programmeren? In theorie kun je lijkt me ook alle 6 tegelijk doen maar werkt dat in de praktijk ook wel goed?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Zei een wijs man ooit

Op zich is het solderen van een connector zo gedaan (als je een goede bout/station hebt)
maar als je de regelaar officieel rechtstreeks ergens op moet solderen, is klemmetje of iets dergelijks ook een oplossing

wel even opletten..
als ik zelf zoiets doe, sluit ik eerst de + aan, en tape die daarna even in met schilderstape
dan weet je zeker dat je niet zomaar onbedoelt sluiting maakt als er een stekker of draadje los schiet
Dat was ik wel van plan ja, om plus en min zo goed mogelijk gescheiden te houden want kortsluiting maken ligt geloof ik wel in m'n straatje :oops:

Maar ik moet het dan maar gaan proberen zoals Dutch eerst zegt; gewoon de connectors min of meer in de 4mm plugs van de LiPo proppen of anders met tape aan de bananastekkers (via dat nieuwe adapter-kabeltje).
 
Ik heb ooit uit wat resten een setje gemaakt, met aan de ene kant een banaanstekker, en aan de andere kant een klem

erg makkelijk met testen of afstelwerkzaamheden
 
1 voor 1 afstellen werkt ook als ze allemaal onder lipo spanning staan.
je sluit 1 servo kabel per keer aan op je programmeer bordje..
de andere 3 merken dat niet.
 
1 voor 1 afstellen werkt ook als ze allemaal onder lipo spanning staan.
je sluit 1 servo kabel per keer aan op je programmeer bordje..
de andere 3 merken dat niet.
Hmm, met logisch nadenken kon ik me dit ook wel bedenken. :oops:
Morgen de hele boel maar aan elkaar solderen (nadat ik heb besloten of ik de powerboard bovenop monteer of tussen de centerplates in.
En een kabeltje voor de LiPo aan de powerboard: 2x 2 16AWG kabels.
 
Duurt dit gelijk trekken van individuele cel voltages nou zo lang of heb ik een probleem?

Ben nu een klein uur aan het opladen (balancer opladen; 5A, 4 cell) en de voltages zijn nu 4.20, 4.18, 4.18 en 3.98.
Die laatste zit dus een stuk onder de rest (hoewel die wel wat is bijgetrokken).
Alle 4 voltages liepen op maar de 4e cell bleef de hele tijd wat achter. Normaal of probleem?

http://i.imgur.com/hJgag.jpg
http://i.imgur.com/ibJ5n.jpg
 
Dat gelijk trekken gaat idd heel lang duren want balanceren wordt maar met een zeer kleine stroom gedaan en het verschil is wel echt groot.
Een probleem is het niet noodzakelijk.
Als je der niks van kent : gewoon laten balanceren (en desnoods verschillende keren herstarten) tot de cellen gelijk zijn.
Als je er wel wat van kent : die laatste cel even apart opladen als 1 cell pakket (gaat veel sneller)
 
Dat gelijk trekken gaat idd heel lang duren want balanceren wordt maar met een zeer kleine stroom gedaan en het verschil is wel echt groot.
Een probleem is het niet noodzakelijk.
Als je der niks van kent : gewoon laten balanceren (en desnoods verschillende keren herstarten) tot de cellen gelijk zijn.
Als je er wel wat van kent : die laatste cel even apart opladen als 1 cell pakket (gaat veel sneller)
Dan ga ik wel voor de langzame manier ;)
Morgen maar weer de hele dag aan de lader hangen in Balance charge...

Minieme update vandaag; begin van landing gear. Kunt wel merken dat het maken zonder voorbedacht (bouw)plan gaat want ik zit dat ding in- en uit elkaar te schroeven en snel gaat het niet :p
Mn0LK.jpg
 
Die lipo wel even in 't oog houden, want we weten natuurlijk niet waardoor die ene cel zoveel achter is geraakt. Altijd balancerend laden.
Kan zijn dat die cel versleten is, dan gaat hij elke keer ver achter blijven EN, wat erger is, te diep ontladen worden, waardoor hij nog sneller verslijt, meer achterblijft, dieper ontladen wordt enz.
Als hij het bij volgende ladingen niet meer doet dan zal er wel niks aan de hand zijn.
 
Die lipo wel even in 't oog houden, want we weten natuurlijk niet waardoor die ene cel zoveel achter is geraakt. Altijd balancerend laden.
Kan zijn dat die cel versleten is, dan gaat hij elke keer ver achter blijven EN, wat erger is, te diep ontladen worden, waardoor hij nog sneller verslijt, meer achterblijft, dieper ontladen wordt enz.
Als hij het bij volgende ladingen niet meer doet dan zal er wel niks aan de hand zijn.

Ik hoop dat het de goede kant op gaat: heb 'm nou ongeveer een halve middag aan de balance charge hangen en de voltages zijn nu: 4.20, 4.19, 4.18 en 4.18.
Het heeft zich dus aardig rechtgetrokken. Nog wel even in de gaten houden dus hoe het zich gedraagt bij het ontladen.


Goed, vandaag weer een minor update.

Landing gear eronder geschroefd. Het is wel wat wiebelig maar wel stevig verder. Het houdt het frame verder prima. En misschien is het wiebelige ook wel handig; vangt de landing wat op. :p
R7JNj.jpg


Nu is zijn de armen nog relatief makkelijk opvouwbaar; ik denk dat het met de ESC's/kabels vast op de armen dat niet meer mogelijk is. Ik heb het niet geprobeerd maar is opzich ook niet zo erg; ben toch van plan om overal langs te reizen met dit ding.
9QaAf.jpg


Even wat buisisolatie erom:
2hV88.jpg



Even losjes de powerboard/ESC's erop en aangesloten op de motors:
aZwE9.jpg



Hieronder moet de LiPo komen te hangen; had geen zin om de centerplates helemaal te gaan verzagen dus maar een paar strips aan de landing gear geschroeft:
G3w7X.jpg


Maar dat ziet er natuurlijk niet zo LiPo/batterij vriendelijk uit; dus even wat van dat isolatiespul eraan gemaakt.
Wat je links ziet moet het worden, ik had gehoopt dat Bison Kit de isolatie wel zou kunnen vasthouden aan het aluminium, maar dat werkt toch niet echt.

Ik heb de strips aan de uiteinden naar beneden gebogen. Bedoeling is dat de LiPo er dus tussen komt te zitten; 2 stukken klitteband om de LiPo en de strips en dan zou de LiPo mijns inziens aardig goed moeten zitten.
aDmYK.jpg

2cakp.jpg



Dus wat staat nu in de planning?

- De isolatie bij de LiPo-houder beter vast maken (suggesties?)
- De ESC"s en kabels netjes proberen te krijgen. Ik was bang dat de kabels misschien iets te kort waren (zou niet moeten; ik had vooraf gemeten), maar ze zijn dus iets te lang. Weet nog niet hoe ik dat ga doen.
- Zodra de LiPo goed gebalanceerd is kijken of die in de houder past; en kijken hoe lang de verbindingskabel tussen de LiPo/powerboard moet zijn en die vervolgens maken.
- Turnigy 9X instellen.
- ESC's programmeren.
- HobbyKing board instellen.
- Props balanceren en monteren
- Niet neerstorten...
 
Even een vraag over ESC kabels; de ingangskabels (rood/zwart) kunnen toch zonder problemen verkort worden?

Want zoals je kunt zijn zijn de kabels nu te lang en ik kan dat nu niet echt netjes wegwerken.
Of de ingangskabels worden te lang en die staan dan op spanning (omdat ze krom staan) of de motorkabels zijn te lang (en die komen dan gevaarlijk dichtbij de rotors)
 
Goed. ESC kabels ingekort.

Van:
o3FFn.jpg


Naar:
umdsg.jpg



Vervolgens de power cable (zo noem ik 'm maar bij deze ;)) gemaakt.
Vanwege de maximale Ampère wat er (theoretisch) doorgaat met jullie advies maar 2x 16AWG kabels gebruikt. Solderen aan de connectors was niet moeilijk, maar in de hulzen was wel een beetje k*t. (Past er eigenlijk net niet/net wel door de huls namelijk). Maar goed, een paar keer losse connectors ingeschoven en weer losgehaald en ze blijven netjes zitten; dus dat zal dan wel goed zitten.
2Jy77.jpg

dZvUi.jpg


Had er eigenlijk nog graag wat shrinktube om heen gedaan (om elk paar), maar de shrinktube is te nauw dus dan maar niet. En ach, 't is eigenlijk ook niet nodig.

Straks nog maar even aan de powerboard solderen en dan kijken of ik de Turnigy 9X aan de praat krijg om de ESC's een voor een te gaan programmeren. (6 stuk manueel programmeren gaat wel even duren denk ik dus kijken of ik daar straks nog genoeg tijd voor heb).

Oh, en de LiPo is nu goed gebalanceerd. De lader gaat i.i.g. aan dat hij klaar was. Straks tijdens/na het programmeren en instellen van de control board maar 'ns een paar keer controleren hoe dat verloopt. Ik hoop dat ik daar verder geen problemen mee krijg :-|

En de firmware die ik op de Control Board heb gezet is H6Copter, dat was zo ongeveer de enige firmware voor een hexa in X-modes waar ik wat informatie over vond...
 
Right. Mits de soldeerverbindingen goed zijn zit het 'grove' werk erop. Nu is het nog een kwestie van programmeren en instellen.

De power cable zit erop en een tweede plaatje waar ik de control board op plak.
Signaal kabels van de ESC's een keer door de centerplates gedaan zodat ze niet zo lang zijn.

Dus morgen komt het moeilijke; Turnigy 9x instellen, ESC's en control board programmeren.
nopompom.gif

Oh, en de props balanceren wat in mijn ogen best
yawnee.gif
lijkt...
wmBfa.jpg

b8MvL.jpg

DVIY0.jpg

ydoTy.jpg
 
Kort vraagje, ik heb dus niet zo'n programmer card voor de ESC's en de bedoeling was dat ik het met de Turnigy de ESC's zou programmeren. Maar als je 6 ESC's/motors hebt gaan alle geluiden door elkaar. Hoe kun je dit onderscheiden. Want de ESC's een voor een aan de stroom leggen gaat ook niet lukken...
 
Bij mij is het zo dat ik de piepjes van losse motoren ook kan zien aan de beweging van de motor ... prop erop zetten en kijken of hij beweegt?
 
Back
Top