Zelfbouw Hexacopter

Als je wilt wachten tot ie op voorraad is, maak je weinig kans er een te bemachtigen. Zodra je namelijk een melding krijgt dat ie op voorraad is, is ie alweer uitverkocht. Als je'm echt wilt, moet je'm gewoon alvast kopen zodat je op de backorder lijst komt. Je kunt ze eventueel ook op ebay kopen. Zoek dan op FlySky TH9B.

Ik wilde m ook, maar had geen zin om te wachten. Heb een MX16 gekocht en daar een Frsky module ingezet.

Ik heb me gisteren aangemeld dat ik een mail zou krijgen als de Mode 1 of Mode 2 in voorraad was. Vanochtend kreeg ik al een mail dat er 66 items in Stock waren van Mode 2. Helaas las ik dat mailtje te laat.

Maar goed, die 9x is $57.99. Shipping is als het goed is zo'n $24. Dat maakt $81.99 = €61.

Ik geloof dat deze voor dat geld nog steeds zo ongeveer de beste is die je kunt krijgen of niet?
Waar ik wel mee zit dat er aardige geruchten zijn dat er een nieuwe komt; ja deze voldoet prima, maar wat als er binnen een korte tijd een nieuwe komt, die misschien beter is, of meer mogelijkheden. En dat alles voor dezelfde prijs, of deze huidige blijft verkocht worden maar goedkoper. Of...?

ik heb de 9X ook en heb hem geflashed met nieuwe firmware (ER9X) en ben meer dan tevreden ermee. de mogelijkheden zijn eindeloos geworden...

er komt geen nieuwe, deze verkoopt veel te goed!
het gerucht is ontstaan door de lange levertijden en er is een groepje ontwikkelaars bezig een nieuw moederboard te maken. maar die horen niet bij de fabrikant. het is dezelfde groep die de ER9X firmware hebben gemaakt.
het nieuwe board (als die klaar is ergens dit jaar) is een upgrade voor de 9X die men al heeft. (en komt waarschijnlijk niet op de openbare markt)
enkele highlights van nieuwe board zullen zijn:
meer geheugen, betere processor, mooiere interface met duidelijkere plaatjes, usb, bluetooth, misschien ook nog wifi, gesproken alarmen, modellen en wat ze nog meer ingespoken willen hebben, plug in telemetrie en nog meer leuke goodies!

maar een nieuwe turnigy/flysky/eurgle/imax 9X komt er voorlopig niet volgens de fabrikant.(frsky)

Cool, eergisteren besteld en hij is nu al gereserveerd voor me. Het is alleen nog even wachten op de twee extra receivers ;).

Cool, eergisteren besteld en hij is nu al gereserveerd voor me. Het is alleen nog even wachten op de twee extra receivers ;).

N.a.v. de mail die verstuurd werd? 3 april? Waren namelijk maar 66 op voorraad dus dat heb je knap gedaan. :eek:
Of heeft het ook nut om gewoon nu te bestellen, terwijl ze niet op voorraad zijn (backorder dus)?
Of is het beter te doen na zo'n mailtje als er dus in voorraad zijn?

Ik denk dat ik de gok maar (moet) gaan nemen en het spul gaan kopen.
In totaal zal het (inclusief verzendkosten) op zo'n €200-300 gaan kosten. (Exclusief eventuele duanekosten als ik pech heb).

Best wat geld voor een 'geintje' maar aan de andere kant koop ik straks een gsm (weliswaar i.c.m. een abonnement) die los nog veel duurder is.

Anywho; heb ik wat te doen van 't zomer (gemiddeld 2 maanden ofzo voordat je die 9x binnen hebt)

N.a.v. de mail die verstuurd werd? 3 april? Waren namelijk maar 66 op voorraad dus dat heb je knap gedaan. :eek:
Of heeft het ook nut om gewoon nu te bestellen, terwijl ze niet op voorraad zijn (backorder dus)?
Of is het beter te doen na zo'n mailtje als er dus in voorraad zijn?

Ik denk dat ik de gok maar (moet) gaan nemen en het spul gaan kopen.
In totaal zal het (inclusief verzendkosten) op zo'n €200-300 gaan kosten. (Exclusief eventuele duanekosten als ik pech heb).

Best wat geld voor een 'geintje' maar aan de andere kant koop ik straks een gsm (weliswaar i.c.m. een abonnement) die los nog veel duurder is.

Anywho; heb ik wat te doen van 't zomer (gemiddeld 2 maanden ofzo voordat je die 9x binnen hebt)

Ik heb deze truuk gedaan: [158711] verse-quad-en-vers-lid-2

Het wachten is nu alleen nog op 2 extra ontvangers die ik in dezelfde order had besteld :D.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze truuk gedaan: [158711] verse-quad-en-vers-lid-2

Het wachten is nu alleen nog op 2 extra ontvangers die ik in dezelfde order had besteld :D.

Hmm, (wrijft in handen) interessant.
Heb er over gelezen op de webpagine van de 9x maar dat werkt dus ook!

Morgen maar 'ns serieus gaan wikken en wegen en dan het hele ratteplan bestellen (uiteraard verdeeld over meerdere pakketten; zo'n 3KG en $250 aan spullen wil ik niet graag door de douane gesnapt laten worden 8-O), en dan laaang wachten (heb ervaring met spullen uit China)

Heb op dezelfde manier zojuist een 9x besteld, in mode 1.. Hopen dat ze die eerder op voorraad hebben met een kleinere wachtrij :) nu inderdaad wachten!

Heb op dezelfde manier zojuist een 9x besteld, in mode 1.. Hopen dat ze die eerder op voorraad hebben met een kleinere wachtrij :) nu inderdaad wachten!

Ik zie dat op dit moment dat Mode 1 stocklevel op -101 staat, van Mode 2 staat op -36, dus Mode 2 zou in theorie interessanter zijn om te bestellen.

Maar goed, ik twijfel nu dus heel erg of ik de boel ga aanschaffen.
De spullen (V3.0 Hobbyking board, motors, ESC's, batterij, oplader) ben ik nog niet van gedachten veranderd; ofwel het zelfde als ik in de eerste post heb genoemd.
Dus dat zijn gewoon dé spullen die goed zijn om te kopen?

En en die link van Douwe74 staat dat het handig is om de backlight, life-accu en usb programmer bij te nemen.
De backlight (welke kleur - groen, wit of blauw - is het prettigst; ik neig naar blauw) en life-accu kan ik begrijpen (doe ik er ook wel bij) maar die USB-programmer is toch voor de hobbyking board?
Of is er een andere USB programmer in de omloop voor de 9x?

EDIT: ja dus; ben het nut van de USB programmer voor de 9x al tegengekomen.

En dan even bedenken wat ik nog extra nodig heb:
- kabels voor reciever naar HK-board, deze? HobbyKing R/C Hobby Store : 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
- kabels van board naar motors een metertje of 2-3 van rood (HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 16AWG (1mtr) Red) en zwart (HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 16AWG (1mtr) Red)

- Deze lipo-alarm, zal ik nodig hebben denk ik 8-O (HobbyKing R/C Hobby Store : On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)
En nog iets bedenken om de stroom van de accu te verdelen naar 6 motors, met ruimte voor eventuele LED's (later), dit (XAircraft X650 V8 E3009 Power Cable 9-in-1 $5.41 Free Shipping @GoodLuckBuy.com) is het makkelijkst, maar misschien wel een beetje een kabelbende, ook qua gewicht misschien niet zo gunstig...

Hopen dat ik niets vergeet:

China
- Turnigy 9x
- Hobbyking Board
- Hobbyking Board USB programmer
- Motors
- Rotors (worden 11 en 12 inch APC's)
- ESC's
- Props
- Servo kabels
- 16AWG rood en zwart kabels.
- Batterij
- Oplader
- Iets voor verdeling van stroom, of een powerboard (zoiets: http://www.goodluckbuy.com/100a-mul...power-battery-to-16-esc-connection-board.html) of een power harness
- Lipo-alarm
- 2 Centerplates
- Iets van Nylon schroeven/bouten/moeren. (voor tussen de twee centerplates, en om de hobbyking board op een of andere manier te monteren)

Lokaal:
- aluminium armen uit de bouwmarkt
- iets verzinnen voor landingsgestel, maar nu nog niet echt belangrijk.

Laatst bewerkt:
als je de 9X wilt gaan flashen naar een betere firmware (ER9X) is het net zo gemakkelijk om een extra usb programmer te scoren, ze kosten bijna niets en je hebt meteen een goede kabel die je kan verknippen om te solderen (als je geen smartieparts board besteld, als je die wel besteld heb je overigens ook geen backlight nodig)
als je een life accu erbij hebt kan je de usb programmer netjes in je batterij compartiment opbergen.

ik heb een blauwe backlight en ben er er zeer tevreden over.. groen is maar zo... euhh... groen? en wit? sja.. ziet er eigenlijk ook wel erg gaaf uit.

power board heb ik zo eentje die 2 verschillende circuits heeft. ideaal! 1 circuit is voor de lipo spanning / esc's en de andere is voor de lage 5V spanning voor de leds. alles netjes op 1 board dus nemen 2 verschillende stroom circuits geen extra ruimte in.
(kan alleen ff geen plaatje vinden, GLB en HK hadden ze allebei, maar kan ze ff niet vinden)
diegene die jij in je post hebt staan heb ik ook, maar daar heb ik mijn KK board op gezet met wat foam.

dat lipo alarm is duidelijk hoorbaar van een afstand, en je ziet meteen welke cellen te laag zijn. ik heb hem ook maar heb nog steeds niet gemeten hoe accuraat hij eigenlijk is.

die nylon stand offs kan je nooit genoeg van hebben!

houd er trouwnes ook rekening mee dat de meeste lipo laders geen eigen voeding hebben, dus die zal er vaak ook nog bij moeten komen.
ikzelf heb de IMAX B6-AC lader en die heeft wel 220 in (en kan ook gewoon op een auto accu aangesloten worden)

ikzelf ben ook nog maar een beginner in de multi rotor hobby en een herintreder in de RC hobby.. dus ik wist ook niet helemaal wat ik allemaal nodig had maar na wat speur en lees werk ben ik op die zaken die ik heb uitgekomen. (heb ook maar een klein budget, dus dat telde ook wel mee)
ik ben dus zeker geen pro, en misschien hebben de pro's wel betere ideeën, dus wacht ff met bestellen tot de pro's ook wat info voor je hebben.

als je de 9X wilt gaan flashen naar een betere firmware (ER9X) is het net zo gemakkelijk om een extra usb programmer te scoren, ze kosten bijna niets en je hebt meteen een goede kabel die je kan verknippen om te solderen (als je geen smartieparts board besteld, als je die wel besteld heb je overigens ook geen backlight nodig)
als je een life accu erbij hebt kan je de usb programmer netjes in je batterij compartiment opbergen.
Oké, ik zal 'ns naar die USB-programmer kijken, als het niet teveel kost en weegt kan ik 'm er wel bij gooien.
Ben niet per definitie van plan om direct de TX/RX compleet te gaan veranderen/updaten e.d. Gewoon eerst maar stock houden, en proberen te vliegen. Misschien op den duur eens software updaten idd of de FrSky module toevoegen ofzo. Maar dat is van later zorg, eerst vliegen ;)

ik heb een blauwe backlight en ben er er zeer tevreden over.. groen is maar zo... euhh... groen? en wit? sja.. ziet er eigenlijk ook wel erg gaaf uit.
Cool, blauw it is...
power board heb ik zo eentje die 2 verschillende circuits heeft. ideaal! 1 circuit is voor de lipo spanning / esc's en de andere is voor de lage 5V spanning voor de leds. alles netjes op 1 board dus nemen 2 verschillende stroom circuits geen extra ruimte in.
(kan alleen ff geen plaatje vinden, GLB en HK hadden ze allebei, maar kan ze ff niet vinden)
diegene die jij in je post hebt staan heb ik ook, maar daar heb ik mijn KK board op gezet met wat foam.
Lijkt wel handig idd, ook wat 'cleaner' dan een brij van kabels (want een wiring harness naar 9 motoren zal flink wat kabelbrij geven). Moet wel een board hebben dat zo'n 100A aankan (zie foto's van eCalc). En inderdaad, direct maar een nemen die ruimte biedt aan een apart circuit voor LED's (de accu word 4 cel dus 14.8 volt, accustrips gaan tot 12 volt dus 14.8 wordt een beetje hoog. Maar 5 volt werkt ook nog goed?)

dat lipo alarm is duidelijk hoorbaar van een afstand, en je ziet meteen welke cellen te laag zijn. ik heb hem ook maar heb nog steeds niet gemeten hoe accuraat hij eigenlijk is.
Mooi, want ik denk dat ik die nodig ga hebben; ik wil niet stoppen met vliegen waarschijnlijk. :cool:
die nylon stand offs kan je nooit genoeg van hebben!
'ns op eBay een paar bakjes/een grote bak scoren dan
houd er trouwnes ook rekening mee dat de meeste lipo laders geen eigen voeding hebben, dus die zal er vaak ook nog bij moeten komen.
ikzelf heb de IMAX B6-AC lader en die heeft wel 220 in (en kan ook gewoon op een auto accu aangesloten worden)
Dat is bekend inderdaad. Misschien past m'n oude laptop voeding wel, zo niet dan maar een voeding ergens vandaan halen, zal ook niet veel meer dan €10-15 hoeven te kosten. Handig dat die IMAX geen extra transformator nodig heeft maar of dat de extra meerprijs en verzendkosten waard is.
ikzelf ben ook nog maar een beginner in de multi rotor hobby en een herintreder in de RC hobby.. dus ik wist ook niet helemaal wat ik allemaal nodig had maar na wat speur en lees werk ben ik op die zaken die ik heb uitgekomen. (heb ook maar een klein budget, dus dat telde ook wel mee)
ik ben dus zeker geen pro, en misschien hebben de pro's wel betere ideeën, dus wacht ff met bestellen tot de pro's ook wat info voor je hebben.
Inderdaad aardig wat speur- en leeswerk maar ik word daardoor ook steeds enthousiaster. Bij mij speelt budget zeker een rol, het wordt al duurder dan oorspronkelijk gewenst, maar dat zal ook wel komen omdat ik alles nog moet aanschaffen en nog niets in huis heb. Een kleinere quad o.i.d. zal wel iets goedkoper zijn, maar de meerprijs van dit vind ik het wel waard.

Als er geen berichten zijn die deze spullen afraden dan zal ik hoogstwaarschijnlijk eind vandaag of morgen spullen gaan bestellen (nadat ik er nog eens goed over nagedacht heb om door te zetten).
(Ook nog 'ns bedenken hoe ik alles van HobbyKing ga verspreiden over pakketjes e.d.).

Vervolgens kan het lange wachten beginnen...

Een powerboard met is toch wel wat netter dan een power harness, dus op zoek naar een powerboard met ruimte voor 6 ESC's en LEDs.
Zoiets (KK MK MultiCopter Power/ESC Board V2 new type for 8 speed controller & LED light | eBay) is wel interessant, maar volgens eCalc gebruik ik maximaal zo'n 92A, en - nou komt dit niet vaak voor maar je wil de ruimte er wel voor bieden - kan dit boardje dat wel aan?

En als er geen mensen zijn die mij bovenstaande items afraden ga ik denk ik maar bestellen. Wachten op levering duurt immers al lang genoeg;)

jep.. zoiets heb ik ook!
weet niet of de mijne 92A aankan..
ik heb er 4 20A esc's aanhangen en een bubs ledstrips + wat losse LEDs op de lipo spanning. en dan op het 2e circuit een stapeltje leds gevoed vanaf de ESC BEC.

maar als ik zo een beetje naar de breedte van de sporen kijk gaat die van mij 100A niet leuk vinden. die met die witte banen van fleabay zou er denk ik minder problemen mee hebben aangezien de esc banen een stuk breder zijn. maar je zal nooit 92A continue gebruiken... of je moet beton willen gaan liften...en continue volgas hebben

jep.. zoiets heb ik ook!
weet niet of de mijne 92A aankan..
ik heb er 4 20A esc's aanhangen en een bubs ledstrips + wat losse LEDs op de lipo spanning. en dan op het 2e circuit een stapeltje leds gevoed vanaf de ESC BEC.
Daar zeg je iets wat ik over het hoofd heb gezien. De 4s lipo levert een spanning van 14.8 volt. De LED's gaan tot zo'n 12 volt maximaal (LED strip) en de Hobbyking Board 3.3 - 5.5 volt. (In dat geval moet ik wel bij alle ESC's de rode kabel naar de controller board te verwijderen/niet aansluiten.

EDIT: dat zeg ik verkeerd. Bij 5 v.d. 6 ESC's moet ik de rode kabel disconnecten, de ene die overblijft voedt controller board. Voor eventuele LED's moet ik dan onderstaand kopen.

Dus daarom moet ik nog even zo'n ding erbij kopen (HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Micro UBEC 3A / 5v).
De ESC's had ik verkeerd trouwens, die van Hobbyking gaan tot 3s, dus dat worden nu deze (Programmable ESC 20A Brushless Motor Speed Controller - RCTimer ESC - RCTimer Online R/C Hobby Store:)
maar als ik zo een beetje naar de breedte van de sporen kijk gaat die van mij 100A niet leuk vinden. die met die witte banen van fleabay zou er denk ik minder problemen mee hebben aangezien de esc banen een stuk breder zijn. maar je zal nooit 92A continue gebruiken... of je moet beton willen gaan liften...en continue volgas hebben
Ik ga natuurlijk bijna nooit zoveel gebruiken, en ik ga zeker geen beton tillen, maar stel je gaat 'ns kijken hoeveel je maximaal kunt liften o.i.d. dan wil je geen 'magic smoke' uit je copter krijgen.

Die lijkt mij ook het beste idd. 16 aansluitingen is bijna 3x zoveel als nodig maar goed. De LED's/controller board moet ik dan maar op een aparte board, of met een power harness aansluiten, achter die gelinkte HobbyKing Micro UBEC 3A / 5V

Laatst bewerkt:
Misschien is deze beter, daar zit een storingfilter op én kan tot 5A aan. Voor als je er in de toekomst nog meer aan wilt hangen, bijv qua FPV.

..
Die lijkt mij ook het beste idd. 16 aansluitingen is bijna 3x zoveel als nodig maar goed. De LED's/controller board moet ik dan maar op een aparte board, of met een power harness aansluiten, achter die gelinkte HobbyKing Micro UBEC 3A / 5V

Ik ga hiermee ook de LEDs voeden, aangezien die ook gewoon op 11.1 volt kunnen werken.

die leds aan een 5 volt bec hangen heeft weinig zin;) hk leds kunnen 4cellen trouwens opzich wel aan, alleen gaan ze wel bijna dubbele stroom gebruiken(ong. 1 amp op een meter.)

die leds aan een 5 volt bec hangen heeft weinig zin;) hk leds kunnen 4cellen trouwens opzich wel aan, alleen gaan ze wel bijna dubbele stroom gebruiken(ong. 1 amp op een meter.)
Hoezo weinig zin? Wat mis ik hier? (ik gebruik dus een 4s lipo)

Heb gisteravond trouwens eens alles op papier gezet wat het zou kosten; exclusief soldeerbout/tin en connectors (voor kabelverbindingen van de kabels naar motoren e.d.) kom ik uit op....$426 / €325.21 inclusief shipping, exclusief eventuele douanekosten (die ik hoop niet te krijgen).

Slik :nosmile:...

Back