Zelfbouw parachute

Zit er niks anders op dan zelf even aan het naaien te slaan, is zo gedaan joh :yes:

een chute van 100 cm heb ik nog wel eentje liggen.. en scharnierarmpjes nog 2 sets..

zelf naaien is goed te doen, ik kon niets met die machine maar na een avondje klooien heb ik er zelf gemaakt van 100 cm.

Hoi Jan een vraagje.

Watgaat zo,n zetje scharnierarmpjes voor mijn kosten???
En die chute van 100cm is die voldoende voor deze pop. want ik als de pop klaar is toch rond de 1600/ 1700 gram ligt er een beetje aan welke accu er in gaat.

Gr Gijs

de scharnierarmpjes kosten me 35,40 euro per setje
(2 bovenarmen, 2 onderarmen en schouderdelen)
je hebt dan nog nodig: 8 stuks 30mm x 4mm verenstaal als asjes en aanslagen of m4 boutjes, 2 kwiklinks, 2 ball links, 8 cm m3 draadeind en 2 handjes.

ik heb er nog maar 2 sets van.

de chute van 100 centimeter vliegt wel met die pop maar is zeker geen wedstrijdmatras.
full

full

ik bedenk net zelfs dat ik nog een compleet nieuwe gesneden ongenaaide chute heb liggen..
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mhhhh Gijs,

misschien moeten we maar eens gaan onderhandelen ;-)

Heb eens even gekeken en dat maken van zo`n para stelt eigenlijk niets voor, zeker niet in vergelijk met de matrassen die ik maakt voor het buggyèn op het strand.

Dat waren lappen van +5 meter spanwijdte met vaak een dubbele toming waar je U tegen zei en ribben voorzien van weet ik veel wat om de krachten die daar op kwamen aan te kunnen.

Ik zou zo`n matras best kunnen naaien voor je, kopen we voor een paar euro een naaimachine en ga ik aan de slag.

Hebben dan ook de vrije hand om de wildste schermen te maken (wel veel werk extra maar alles kan dan eventueel) en tegen een fraktie van de prijs waar ze voor te koop zijn als ik de prijzen zo zie op de sites.

De eerste matrassen zouden dan gewoon standaard gemaakt kunnen worden, later eventueel wat aanpassingen in verhoudingen lengte breedte, profiel, toming of wat dan ook.

Mhhh, misschien wel leuk om hier ook wat mee te gaan spelen voor de zoon ;-)

@Berto,

de prijs is natuurlijk best hoog voor een doekje.. ik heb de eerste zelf gemaakt. het parachute stof kost 17 tot 25 euro per meter. een rolletje touw(geen kevlar) en wat band.. ik was zo 100 euro kwijt aan spullen.. en dan nog avondje of 2 naaien, een avond touwtjes eraan knopen.. pff echt veel werk.

sindsdien koop ik graag een chute kant en klaar, voorzien van lijn en afgesteld.

wat een supermatras zou zijn is heel makkelijk te omschrijven, het moet tegen de wind in kunnen vliegen, de daalhoek is minder van belang daar jezelf de sleeppiloot kunt sturen naar de plek en hoogte waar je gelost wilt worden.
als je dat kunt maken heb ik ook graag interesse!

ps een profielmal heb ik eventueel wel voor je.

de prijs is natuurlijk best hoog voor een doekje.. ik heb de eerste zelf gemaakt. het parachute stof kost 17 tot 25 euro per meter. een rolletje touw(geen kevlar) en wat band.. ik was zo 100 euro kwijt aan spullen.. en dan nog avondje of 2 naaien, een avond touwtjes eraan knopen.. pff echt veel werk.
Tja, echt veel werk, valt nog wel mee als je dit ziet.
matrassen.jpg

De kleinste was de rood/blauwe 2,5mtr
dan de regenboog 3mtr
de zwart/blauwe 4 mtr
en de geel groene 5 mtr

de 4 en 5 meter waren ook nog uitgevoerd met een verstelbare toming, zodat de eigenschappen aangepast konden aan de windsterkte.

Zo`n para matrasje moet dus wel lukken, heeft wel een heel andere inzet en vandaar ook een kompleet andere opbouw en toming.

Aan toming kan heel veel veranderd worden waardoor ook de eigenschappen van zo`n matras anders worden.
Hoe meer tomingspunten aan een rib hoe meer het profiel veranderd kan worden en dus ook de eigenschappen van zo`n matras.

Veel geexperimenteer, dat wel, elke millimeter verschil in toming kan een matras tot een geweldige vlieger maken of een waardeloos doek.

Mhhh, maar eens even kijken, wel leuk zo`n para erbij, kan best onder de Piper Cub van Onno :yes:

ps. heb je de profielmal digitaal?

Laatst bewerkt:
@ Gijs: geregeld.

@Berto, helaas niet digitaal maar triplex.. hihi. is het profiel van de 100cm chute. tekening is ook wel op net te vinden. zoek maar eens op cool boy bijvoorbeeld.

let wel op dat het vliegerdoek totaal onbruikbaar is! wij kopen parachute ripstop bijvoorbeeld in teuge. dit is dunner en soepeler..

Gezellig :yes:

let wel op dat het vliegerdoek totaal onbruikbaar is! wij kopen parachute ripstop bijvoorbeeld in teuge. dit is dunner en soepeler..
Dunner en soepeler dan Icarex polyester? ik betwijfel het.

Maar leuk om mee te experimenteren.

Damn ga het nog druk krijgen :D

We hebben er ook weer een chute bij Theo had er nog 1 liggen dus dit gaat helamaal goed komen .:)

Jan misschien is die chute die je heb wat voor Berto, dan kan zijn zoon dit jaar nog springen ;)

berto gaat hem zelf maken denk ik.....

ps berto ik ken wel een aantal vliegermannen die zelf een chute gemaakt hebben van vliegerstof of iets wat erop lijkt maar allemaal komen ze uiteindelijk toch bij de echte parastof.
wat niet wil zeggen dat ze het niet doen maar het reageert toch allemaal net iets anders.

Maar waarom parastof?

Wat is nu het wezenlijke verschil waardoor dat wel werkt en de vliegerstof niet?

ik heb geen idee. Ik heb die stof die jij noemt nog nooit in handen gehad dus ik kan het niet zeggen. Misschien werkt het wel.

gewoon proberen zou ik zeggen......

mhhhh, misschien dan toch eens wat proberen, Mirai doek van 6,5 euro per meter van 150cm breed is leuk genoeg om te spelen.
met 2 meter ben je er eigenlijk al.

Rolletje Dynacore erbij voor de toomlijnen (Dynema zou mooier zijn maar dat werkt niet) en dan ben je voor zo`n 30 a 35 euro klaar om wat te spelen.

Naaimachine op de kop tikken en een wat rommelen.

Damn heb er wel zin in nu alleen nog even de tijd vinden hier of daar :roll:

Spreek je morgenavond nog wel even Gijs en wil je de chute meenemen ga ik hem eens even bekijken.

Ik heb triest nieuws,:( op maandag de 2de Paasdag is door een noodlottig ongeval in Someren, met het parachutespringen Bram door een ongeval onthoofd door een boom, hij overleed in de armen van Looping.
full

Hij ruste in vrede, en bedankt voor de vele kilometers die ik moest lopen om je terug moest halen omdat je zoveel buitenlandingen hebt gemaakt. (snik)

MAAAAARRRRRR ik heb zijn bruur Kareltje zo gek gekregen dat deze zijn taak over zal gaan nemen zodat zijn ongeval niet helemaal voor niets is geweest, en hopelijk laat hij me niet zo veel lopen :p

Hierbij stel ik je voor Kareltje, hij moet het wel met de overal doen van de overledene, zit nog wel wat shit aan, van het in de stront vallen :mrgreen::mrgreen:van zijn buitenlandingen van zijn bruur

full

Hopelijk zal deze nie worden geband door de KNVVL
maar da zal wel, Kareltje is ok geen lid van da clubke. :mrgreen::mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back