Zelfbouw RC offroad auto

Nou, mijn vader is ook een volbloed modelbouwer (vliegtuigen etc) En hij heeft ondertussen al een mooie verzameling van allemaal tools (CNC freesmachine etc) Die ik natuurlijk gemakkelijk kan gebruiken. Zelf ben ik ook druk bezig om die collectie van tools te vergroten.

Dit ook omdat ik van de zomer een eigen bedrijfje ga starten (Cnc frezen/cad tekenen) met als grootse doelgroep particulieren en dus grotendeels modelbouwers. Want ook uit mijn eigen ervaring weet ik dat het vrij lastig is om bij een bedrijf aan te kloppen, om even wat kleine stukjes te laten frezen. Omdat de meeste bedrijven aan massa productie doen van bepaalde onderdelen. Of ze gaan echte serieuze prijzen vragen.
 
Gelderland, achterhoek ergens :) Maar genoeg daarover? Want volgens mij mag ik hier daar geen reclame voor maken . Als website enzo klaar is dan plaats ik hier ergens subtiel wel een linkje.. PM mag altijd :)
 
Zodadelijk ff klein testje, natuurlijk wel op de bok. Maar even kijken of alles goed smooth loopt! ik maak er natuurlijk ook een filmpje van voor jullie :)
 
aBXdJA8nIAQ[/media] - DIY RC offroad brushless engine test

@ 75% vd power. Harder wou ik niet omdat alle lagers nog niet vast zitten, en de gehele tafel al keihard trilde. En sturing zit ook nog niet compleet vast gelijmt. Voor de rest loopt alles bijzonder smooth!

@ robert, Dat was lipo die een keer in een vliegtuigcrash heeft meegemaakt. Dus waarschijnlijk iets beschadigt. Toen ik hem opnieuw aan het laden was, kwam hij bol te staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze wielen vind ik al vrij groot? Ze hebben diameter van 12cm.

Van de testdag heb ik een paar dingen geleerdt;

1: Die A123 cellen moeten er snel inkomen
2: Lagerblokken uit carbon moeten echt snel worden vervangen door aluminum lagerblokken.
3: Achterstuuring heeft nog redelijk wat fine tuning nodig
4: Minor dingen.
 
Problemen :(

Bij een asje is een lager eruit gesprongen, en toen is door een domme fout aan mijn kant. De lager is open aan de buitenkant.

Normaal zou dit geen enkel probleem zijn (ik heb hier rekening mee gehouden in het ontwerp dat er zoiets zou kunnen gebeuren) Maar het probleem is net dat bij deze as, de wiel meenemer MUUR en MUUR vast zit.
Het lijkt wel of hij is gaan klemmen met een braampje ofzo. Maar ik krijg hem echt met geen mogelijkheid los.

Opties:

1: nog meer bruut geweld om hem los te krijgen maar kans is dat je asje dan molt
2 : Laten zitten, en met 1 lager verder rijden.
3, asje opnieuw laten maken, en dus nieuwe lagers (veel werk) want ik kan asje zelf zo niet draaien..
4 : door blijven rijden en de kapotte lager er gewoon inzetten en wachten tot dat het helemaal niet meer loopt.

Wat is jullie keuze?

Of heeft iemand suggesties om 6kant los te halen, zonder al te veel bruut geweld. De as en de wielmeenemer zijn beide van aluminium. Dus verhitten/koud maken heeft imo niet veel zin. Met WD 40 etc helpt het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Of heeft iemand suggesties om 6kant los te halen, zonder al te veel bruut geweld. De as en de wielmeenemer zijn beide van aluminium. Dus verhitten/koud maken heeft imo niet veel zin. Met WD 40 etc helpt het ook niet.

alu-alu verbindingen willen inderdaad nog wel eens vast komen te zitten op draaiende delen, omdat ze elkaar 'aanvreten'. Ik neem aan dat dit een schroefdraad verbinding is?

Reken er maar op dat dan beide beschadigd zijn, en dat bruut geweld de enige oplossing is (of doorrijden totdat de boel breekt).

Ik heb zo'n probleem wel eens met een alu wielmoer op een alu as gehad; enige oplossing was om de wielmoer met een schroevendraaier los te wrikken - de schroefdraden op zowel de as als de wielmoer waren namelijk totaal vernield...
 
grote kans dat het idd lastig word om het los te maken. kun je meenemer niet splijten? (aan beide kanten met een dremel in slijpen, en dan met een schroevendraaier het ding gewoon splijten?) dan zou je in ieder geval de as heel houden. (tenzij mensen natuurlijk iets weten om eht gewoon los te krijgen ^^ )
 
Ik krijg het inderdaad niet los. Ik heb dus ook maar besloten om de open lager er terug in te stoppen. Het volgende probleem is dat door het brute-forcen, de meenemer iets schuin is gaan staan (Ik dacht eerst dat ik hem eindelijk los had) Nu zit er dus een lichte slinger in het wiel.

Dus ik heb maar het volgende besloten;

Alle assen gaan worden vervangen door een upgedate stalen versie.
Dit is natuurlijk wel een stuk zwaarder, maar dat heeft in dit geval ook zijn voordelen.

Een van de dingen die ik heb gemerkt is dat de center of gravity wat hoog ligt. Door assen te vervangen, haal die weer naar beneden. Zeker ook omdat er wat zwaardere accu's in komen.

Qua gewicht maakt het niet veel uit, ik heb toch power genoeg :) En ik verwacht dat dit soort "grapjes" in de toekomst niet meer voorkomen.

2;
Zoals ik al eerder zei; de lager blokken worden ook vervangen door een aluminium versie ipv carbon. Dit vanwege het brosse schroefdraad in carbon (in aluminium is het ook niet geweldig, maar stukken beter dan in carbon)

De lager blokken kan ik zelf maken, alleen het draaien van de asjes moet ik gaan uitbesteden. Ik denk dat die ook pas komen na mijn examens.

3;
Andere accu's. Er komen A123 cellen in met 2300mAh. Ik maak 2 pakketjes van 4 en die schakel ik parallel. Dus in totaal kom ik uit op 13,2V met 4600mAh. Voordelen van A123 tov lipo's zijn natuurlijk het snelle laden/diep ontladen. Ze zijn ook iets zwaarder (8 cellen wegen ong 570gram) Maar zoals ik al eerder zei, gewicht maakt niet zo heel veel uit.

In de tussentijd ben ik bezig de achter stuuring te perfectioneren. Dat is even wat expirimenteren.
 
Vandaag druk bezig geweest met fine tunen van de stuuring :) En half uurtje geleden nog ff laaste testrit gemaakt. Wat een verbetering zeg!

Het rijgedrag is _totaal_ anders dan voorheen. En 4wheel steering zorgt ervoor dat je ondanks een starre achteras, toch erg goed de bocht door komt. De banden slijten wel wat harder, maar ach.


Ik maak morgen nog even een filmpje, en dan blijft het denk een tijdje stil aan mijn kant. In verband met examens leren.

Binnenkort ook maar eens aan mijn begeleider laten zien, wat er nou terecht is gekomen van mijn profielwerkstuk. Zelf vind ik dat alle uren die ik er in heb zitten (wel meer als 160) en het geld wat er in zit, het zeker de moeite waard is geweest!

Ik heb gigantisch veel geleerd van dit project. Imo meer dan in een heel schooljaar (zonder SK, Wis en NA) Dit project ga ik verder afronden tot dat het in mijn ogen goed genoeg is. Daarnaast begin ik na mijn examens met het ontwerpen van een kap.

In de toekomst gaat er zeker ook nog een project komen met deze motor

C80-100-A.jpg


Model: HXT80-100-A
Turns: 6
Maximum Power: 7000W
Resistance: 17ohm
Idle Current: 3.5A
ESC: 150A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 180 rpm/V
Weight: 1570g
Shaft: 12mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 3.3A
Equivalent: 60-80cc Gas Engine

Misschien dit in een 1:5. Maar dat zijn natuurlijk allemaal ver ver in de toekomst plannen :)


Hoe langer ik er na kijk, hoe meer ik hem wil hebben. Wat een beest!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top