Zelfbouw RC offroad auto

Als je op ebay.de zoekt, kun je zelfs diffs vinden voor minder dan 25 euro. Ik zelf heb er eentje van een hpi Savage gekocht met behuizing compleet, voor 25 euro inclusief verzending.
Het is gewoon een kwestie van even goed te zoeken.
 
Afgezien van het ontbreken van de achteruit, zie ik geen enkele reden waarom een vliegtuigmotor niet in een auto zou kunnen. Die motor heeft verder geen benul waar ie ingebouwd zit hoor, dat zal 'm worst zijn, zolang ie maar kan draaien.

Als iedereen altijd de begaande paden zou zijn gegaan, zouden we nu met z'n allen nog in grotten wonen.

Het is ook voor een schoolproject. Ik denk dat een school liever heeft dat iemand iets op z'n eigen manier probeert op te lossen en dan faalt (maar dit ook beseft en kan onderbouwen) dan als iemand gewoon een 'copy paste' doet van reeds bestaande dingen..


Auto's trekken meer A's dan vliegtuigen! In boten worden wel vliegtuig regelaars gebruikt want die trekken ook niet zoveel. En waarom zou iedereen een dure brushless regelaar voor auto's kopen als je ook een vliegtuig regelaar kan kopen die stukken goedkoper is?
 
Leuk project! Hier ga je zeker veel van leren.

Als ik naar jouw tekeningen kijk, zie ik geen offroad auto. Terwijl dit wel de bedoeling is lees ik? Het chassis zoals je die nu getekend hebt, zal geen grote klappen kunnen opvangen. Het chassis zal dan meteen kromtrekken. Omdat je, zoals bij de meeste offroad buggy's, een brace hebt van het center differentieel, naar de voorste en achterste bulkhead.

Ook is een kick-up aan de voorkant, slim om te maken. Je buigt dan het chassis aan de voorkant, waar de bulkhead zit, iets omhoog. Hierdoor kan het chassis de klap beter verwerken, als de auto wat meer op zijn neus terug komt bij een jump.

Ik zal toch overwegen om voor een differentieel te gaan. Je zou gewoon een 1:8 diff kunnen pakken, dat kost je ongeveer 35 met bulkhead.

En hoeveel heb je te besteden?

Met "brace" bedoel je een 2e plaat aan de bovenkant erlangs? Dat komt erop :) En een kick up is relatief makkelijk te maken, en heeft idd ook veel voordeel :) Bedankt voor de tip :)

@ R-s racer, een regelaar van een auto moet vooruit/achteruit. Dat zorgt ervoor dat de ESC veel complexer is, dan als hij simpelweg alleen maar vooruit hoeft. Qua amperes maakt het niet zoveel uit.

Even kleine update:

Het lagerblok, dit wordt van 6mm aluminum, Tevens wordt hier de bodemplaat/brace aanbevestigt.

full.jpg


Het geheel,
full.jpg


Stukje detail;
full.jpg


Erg slechte foto, maar toch kan je aan de zijkanten nog wat detail zien.

full.jpg


Ik zal ook even Ebay/etc checken voor een diff :) Voor een diff heb ik max 50,- over :) Maar, het liefst zit er al een groot tandwiel op, (iets van 45 dia, en T5(dat is de maat van de tandriem)
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van het ontbreken van de achteruit, zie ik geen enkele reden waarom een vliegtuigmotor niet in een auto zou kunnen. Die motor heeft verder geen benul waar ie ingebouwd zit hoor, dat zal 'm worst zijn, zolang ie maar kan draaien.

Niet helemaal eens. Idd een motor is een motor, het maakt niet uit wat hij aandrijft.... helaas...
Een automotor moet aan ietsje meer voldoen dan de motoren die in vliegtuigen draaien. Los van het feit dat ze meer stof en troep happen, moet hij mechanisch iets robuster zijn.
Een auto krijgt veel meer abrupte klappen. Als je een buitenloper gebruikt, gebruik dan ééntje van b.v. Plettenberg of Hyperion. Deze buitenlopers zijn namelijk aan twee kanten van de bel (roterende kan) gelagerd.
De betreffende Hextronic motor is een prima motor, echter de bel is aan één zijde opgehangen. Door hardere klappen (springen, stoeprandje, een keer over de kop rollen enz.) gecombineerd met een vaak iets hoger gewicht van de bel, komt de bel zeker los van zijn houder. Daardoor zal vaak ook een magneet (of meer) loskomen waardoor de uiteindelijk oorzaak van loskomen "bevuild" wordt.
Wil je toch een koppel motor gebruiken, kijk dan naar de (opbouw van) hyperion buitenlopers, of de plettenberg buitenlopers. Misschien kan je een lager toevoegen aan je HXT. Ook de 6 pool binnenlopers kunnen enorm koppel hebben (b.v. ook plettenberg motoren of de Mega's of enkele klonen hiervan).
Overigens een Nederlandse online winkel (rct) heeft een 70 amps regelaar met achteruit ook erg betaalbaar. Deze moet voldoende zijn voor je toepassing, helemaal als je iets meer vertand en een 4S lipo gebruikt.

Mooi project overigens, ik (en vele) doen het je niet na!

Vriendelijke groeten van Aldert
 
Keiharde deadline gekregen voor het project, 11 febuari moet hij klaar zijn. Dit betekend dat ik dus flink aan de slag moet, en geen tijd meer heb om diff uit te zoeken. Ik ga dus zeer waarschijnlijk http://www.conrad.nl/goto/?product=234310 banden bestellen. Ik weet ook dat het niet "top of the line is" rond uit bagger zijn ze misschien wel. Maar ik ga ze vanavond bestellen. Dus als iemand nog (goede) alternatieven heeft, in de zelfde price-range :)

Het liefst ook bij conrad, omdat ik daar toch al andere dingen ga bestellen, lagers etc :)

Het stuur mechanisme is voor 90% klaar in cad. Ik ga in dezer dagen het uitfrezen en natuurlijk even goed testen. Als servo "saver" komt er er een stukje rubber(wel erg stug) in de laaste as te zitten. Ik weet zelf ook dat dit duidelijk een C-oplossing is. Maar een servo saver van conrad is duurder dan mijn servo zelf. En ik verwacht dat de servo wel tegen wat schokjes kan (metal gears) Als dat compleet mis gaat, komt er in een later stadium een servo saver bij.

De aandrijving gaat ook redelijk voorspoedig. Zoals in de startpost sta, ga ik gebruik maken van tandriemen. De zogenaamde "AT5-profiel tandriemwielen". Deze kunnen ongeveer 700N aan. Ruim voldoende dus.

Tot zover de update.
 
Over die servo saver: waarom koop je niet gewoon een servo saver die op de servo zelf wordt gemonteerd? Zo eentje bijvoorbeeld:
servo-mount-servo.JPG

kim113.jpg


Die zijn vrij goedkoop en makkelijk te installeren.
 
In boten worden wel vliegtuig regelaars gebruikt want die trekken ook niet zoveel.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij trekken boten juist buitengewoon veel op het moment dat ze vanuit stilstand optrekken, tegen blokkeerstrroom aan, heb ik me wel eens laten vertellen.

Volgens mij is een aanvullende reden dat autojongens geen vliegtuigregelaars gebruiken, de regelbaarheid van het spul. In een auto wil je vooral er hele kleiner veschillen zijn in hoe je de snelheid regelt en dat het heel erg soepel gaat. Voor een vliegtuig is dat, maar ik heb er geen, volgens mij minder belangrijk. Voor dit project: ach, als het maar rijdt.
 
Na drukke kerstdagen, werkdagen en wintersport toch even een kleine update.

Ondertussen is het cad ontwerp voor ongeveer 90% klaar. Vanavond ga ik verder met het verder uit hout frezen van het prototype.

http://tweakers.net/ext/f/JfugABQo72o5FtluQ7LABywD/full.jpg

Als ik een volgende auto zou maken, (misschien gebeurd dat nog) zou ik direct al een paar dingen anders doen.. Motor anders positioneren. Maar helaas heb ik voor zulke ingrijpende wijzegingen geen tijd meer voor.

Ander goed nieuws, een Koppe aandrijf techniek ( www.koppe.nl ) gaat mij de volledige aandrijflijn (tandriemen, tandriemwielen etc) sponsoren! :D
 
Je solid edge tekeningen zien er echt goed uit!, netzo als het freeswerk tot nu toe. Mooi project!

Ik ben nu aan het leren om met solid edge te tekenen, valt niet mee moet ik zeggen. Hoe heb jij dit geleerd?, welke opleiding doe je?(heb je gedaan) :)
 
Ik ben nu 18, laaste jaar havo. Volgend jaar werktuigbouwkunde :) Ik heb het "mezelf" geleerd, ik ben er ook ongeveer mee begonnen toen ik 16 jaar oud was. Maar de tutorials die bij solid edge zelf zitten zijn erg goed :) kost wel even tijd maar dan heb je een solide basis. Voor de rest is het gewoon veel oefenen/prutsen (iig bij mij)

Wat ook bij mij goed heeft geholpen is dat ik veel dingen die ik in Cad heb gemaakt, ook daadwerkelijk heb uitgefreest. Als het dan klaar is dan zie je precies wat je nog kan verbeteren en of bepaalde constructies goed werken. Je krijgt er alsware meer gevoel voor. En het is natuurlijk ook tof om te zien dat je werkstuk ook daadwerkelijk goed werkt!
 
Zelfde opleiding als mij dus ;), ik doe WTB BOL 4

Autocad lukt mij prima, solid edge moet ik nog aardig mee pielen ;).

Mooie wel is dat je van iets wat je heb getekend mooi in een plaatuitslag kan toveren
 
Na een paar uur frezen

Bijna alle onderdelen

full.jpg


Wat onderdelen alvast op hun plaats gezet

full.jpg


Gedraaide as, om het wiel vast te houden

http://tweakers.net/ext/f/2DTbd5knsd0ngymC2955P8ex/full.jpg

Het eerste stukje aluminum!

full.jpg


De wielen

full.jpg


Morgen ga ik alles tappen-boren-monteren-etc. Ook verwacht ik dat ik vrijdag/zaterdag de aandrijf lijn binnen heb. Dan heb ik nog een weekje om fine te tunen aan het ontwerp, en dan wordt alles van aluminum gemaakt!

http://tweakers.net/ext/f/q68ylkJHX6E4pst6q1TD8Qn6/full.jpg grote versie met motor + accu's.

Sorry voor sommige brakke foto's het is al laat :)
 
Prachtig werk, en mooie tekeningen in solid edge! Ik heb een paar maand geleden mijn nitromotortje van mijn savage getekend, wel maar met gegokte maten, dus de verhoudingen kloppen niet zo... Als ik dit zie, kwijl. Leuk eindwerk denk ik zo... Veel succes, ik blijf het volgen.
 
Back
Top