Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

Het heeft even een maandje geduurd, maar hier dan toch nog even een update van wat er allemaal gebeurd is nadat Arvid die mooie foto's vande vorige pagina gemaakt had.

Omdat ik die zondag de andere vliegers op het veld niet langer wilde hinderen met het afstellen van de motoren, ben ik op een rustige dag in de week daarna naar het veld gegaan om het synchroniseren de motoren verder af te maken. Dat lukte toen heel goed en na een half uur prutsen liepen ze alle twee spatsynchroon over het hele bereik. Ook het oppakken bij vol gas was behoorlijk gelijk.

Daarna taxieproeven gedaan en gekeken hoe snel deze zware kist (dik 5,5 kg incl. brandstof) accelereerde. Staartwiel en roer wat bijgesteld en een proef gedaan tegen opstijgsnelheid.
$#!@%$@^%$^ Het stuurboord wiel dook in een droogtescheur of ongezakte mollengang en de kist hing op één oor. Stuurboord poot ingeklapt en luiken dicht. :bad-words:

Thuis bleek de klap nogal heftig te zijn aangekomen. De hevel was zowel in de breedte (de lijn op de onderstaande foto hoort recht te zijn)


MainGear_325_W.jpg



als dwars verbogen.


MainGear_326_W.jpg



De hefbomen waren krom


MainGear_327_W.jpg



De hevelschijf was van de servo afgewrongen en daarmee was een stuk van de hoofdas weggebroken.


MainGear_328_W.jpg



En de servoschijf (en voor een retractservo is dat toch niet een van de lichtste) was gescheurd.


MainGear_329_W.jpg



Dus "even een weekje" werk om alles weer op orde en afgesteld te krijgen.
De hevel was zo ver verbogen, dat terug buigen zonder scheuren niet mogelijk was. Dus daar maar een vulstukje in gelast.


MainGear_330_W.jpg



Een ongeluk komt nooit alleen zeggen ze :evil: dus toen het landingsgestel klaar was bleken beide motoren (ze hadden alle twee ongeveer evenveel gelopen op de trainer) speling op het voorlager te hebben. :help:

Bij gewone motoren heb ik daar geen probleem mee, maar bij deze wankels heb ik er even over nagedacht voor ik die open ging maken. Maar het viel mee.

Nadat het deksel losgeschroefd was, was dit goed te verwijderen en kwam het lager (in het huis geborgd met een veerring) netje mee.

MainGear_332_W.jpg



Tijdens het draaien van de motoren lekte er altijd veel olie langs de as of het lager naar buiten. Zelfs de propeller was vet. Een van de motoren is om die reden voor service teruggestuurd, maar dat heeft niet echt geholpen.

Naar nu blijkt is het voorste lager een enkelzijdig vloeistofdicht lager. Dat zou goed moeten gaan. Echter, voor zover ik kan zien, de vloeistofdichting is ontworpen om vloeistof van buiten naar binnen het lager tegen te houden en niet van binnen het lager naar buiten.

Door de manier waarop dit lager gebruikt wordt, ontstaat een druk op de keerring die naar de buitenzijde van het lager gericht is. Kortom het kan niet anders of dit moet lekkage tot gevolg hebben. Zeker als je 23% olie stookt zoals voorgeschreven.

Via MC modelbouw heb ik aan tweezijdig :idea: vloeistofdicht lagers van SKF kunnen komen en die zitten er nu in.

De lekkage van olie is bijna nul. Vermoedelijk nog wat langs het huis of de as. Nu nog kijken hoe lang ze het volhouden.

Voor de liefhebber hieronder nog een close up van het inwendige van de wankelmotor.


MainGear_333_W.jpg



De hele zwik is weer gemonteerd en afgeregeld (met dank voor het geduld van de andere vliegers op de club) zodat een nieuwe maiden weer kan plaats vinden.

Nog even gelegenheid, weer en zelfvertrouwen op elkaar afstemmen en dan starten maar.
 
Hee Huib,

zeer mooie techniek die wankelmotoren en we wachten benieuwd hoe de eerste vlucht zal verlopen.

Succes in ieder geval van deze zijde ;)
 
Hoi Berto,

De techniek is mooi, dat is zeker. De uitvoering kan hier en daar nog wel wat beter denk ik. Niet alleen de lekkage door het lager, maar ook de carburateur is zeer voor verbetering vatbaar.

Zag overigens in de gauwigheid dat je ook niet stil gezeten hebt. Die Piper kan denk ik wel met de helft van het vermogen. Het lijkt wel een Extra.

Groeten Huib
 
Hee Huib,

Laat in ieder geval even weten als je de maiden gaat uitvoeren.
Wie weet heb ik tijd en kan ik erbij aanwezig zijn, zou ik wel mooi vinden.

Wij zitten zeker niet stil, wat die Super Cub betreft, yep die is lichtelijk overpowered.
Nu wil ik alleen die motor in de Stinson zetten en die van de Stinson Relianthierop (als ik de kans krijg van Onno :roll: ) dan hebben we genoeg vermogen om de SB-10 van Onno te slepen maar dat zal wel volgend jaar worden :(


Wat betreft die wankelmotoren, je ziet ze niet veel en dat zal ook wel de reden zijn dat ze niet echt door ontwikkeld worden.
Wel jammer want het zijn mooie inbouwmotoren voor diverse vliegtuigen (zoals jouw DC-3, etc.)
 
Het wachten is natuurlijk op het moment dat Huib een echte schaalkist gaat bouwen! :P

De man is tot grote dingen in staat :worship: ; deze (met alle respect) semi-schaal Mosquito onwaardig. :evil:

Maar, wat in het vat zit etc.etc. :wink:


jan.
 
Wacht ff ik heb nog wel een videotje waar Huib op te vinden is.

Momentje


Mhhh, kan hem niet zo snel vinden tussen de video`s :(

Ik heb hem gevonden (alleen dan wel een achteraanzicht :lol: )
Wildcard op 18 sec met pet van achter gezien :lol:

Lekker duidelijk dus :roll:
 
Rond de 18e seconde zie ik twee mannen (?) met een soort hoeden / petten - het is in ieder geval geen haar. :?

De eerste schat ik ongeveer 34, de ander plm. 35 jaar oud. 8)

Maar inderdaad, geen van beide echt duidelijk. :nooo:

Nou ja, er zijn belangrijker dingen in het leven . . .


jan.
 
Er zijn zker belangrijkere dingen maar het is diegene die het eerst in beeld komt (de rechter dus) en Huib zal zich vereerd voelen dat je hem zo jong inschat :wink:
 
Hee jongens zit mij even een beetje te dollen, 'k :oops: der van. Kan ik vannacht weer niet slapen.
Maar in ieder geval bedankt voor de complimenten. Ze worden zeer in dank aanvaard.

@ Berto
Ik volg zo stilletjes de draadjes. Het ziet er goed uit, maar ik begin me nu toch af te vragen of jullie wel tijd genoeg hebben om al die modellen te vliegen :wink:

@ Jan Brilman
Nee daar zit ik niet bij. Da's zeker, maar hierbij wel en gelijk al de eerste foto http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12101&start=0 (Dat was overigens een practical joke van mijn zoon. Die vond dat ik van dit (eerste) project maar eens wat moest zetten)

De Mosquito was eigenlijk een opstappertje voor het twee motorig vliegen met de Dakota. Tja, het is wat uit de hand gelopen :roll: dat geef ik gelijk toe; maar het was wel een leuk project.

Wat betreft de Dakota, daar ga ik binnenkort weer mee verder. (maar eerst nog even een Extra van 1,60 trimmen en een elektro Tiger Mothje van 90 cm :banana: )
 
Gisteren was het weer goed, kwam de wind uit de juiste hoek en was van de juiste sterkte, Scheen de zon, was mijn zelfvertrouwen redelijk en was de auto (helaas?) niet stuk.
Mooie gelegenheid voor een maiden dus :banana:

De kist begint al wat gebruiksporen te vertonen, maar dat maakt het beeld alleen maar reëler.


normal_MainGear_335_W.jpg

Nog even de motoren wat verder afregelen en de synchronisatie bijstellen en “off she goes” :music:

Filmje

Met dank aan Paul, die de kist weer binnengebracht heeft en Jeroen die toevallig op het veld was en de kamera in zijn handen geduwd kreeg :proost:
 
Dank je wel Berto, maar, zoals ik al geschreven had, Paul heeft hem (of is het haar) binnen gebracht :yes:

Ondanks het ver naar voren plaatsen van de motoren, bleek de kist toch nog aardig staartlastig te zijn wat bij dit gewicht toch even wat meer ervaring vereiste dan mijn nerveus trillende vingers. (was ook mijn eerste maiden)

Groeten Huib
 
8) Toppie, gefeliciteerd met de maiden!

Eh..., mischien door de kwaliteit van het filmpje, maar ik zie een ingeschoven antenne bij de start.... :?: :!:
 
Wat moet ik doen om dat filmpje afgespeeld te krijgen???
Ik kan alle filmpjes van die site (en dat zijn er heeeeeeeeeel wat ( 8O ) afspelen, behalve die van de Mosquito. :(

Kader blijft gewoon leeg . . . :cry:

Wat doe ik fout? :?


jan.
 
Back
Top