Het heeft even een maandje geduurd, maar hier dan toch nog even een update van wat er allemaal gebeurd is nadat Arvid die mooie foto's vande vorige pagina gemaakt had.
Omdat ik die zondag de andere vliegers op het veld niet langer wilde hinderen met het afstellen van de motoren, ben ik op een rustige dag in de week daarna naar het veld gegaan om het synchroniseren de motoren verder af te maken. Dat lukte toen heel goed en na een half uur prutsen liepen ze alle twee spatsynchroon over het hele bereik. Ook het oppakken bij vol gas was behoorlijk gelijk.
Daarna taxieproeven gedaan en gekeken hoe snel deze zware kist (dik 5,5 kg incl. brandstof) accelereerde. Staartwiel en roer wat bijgesteld en een proef gedaan tegen opstijgsnelheid.
$#!@%$@^%$^ Het stuurboord wiel dook in een droogtescheur of ongezakte mollengang en de kist hing op één oor. Stuurboord poot ingeklapt en luiken dicht. :bad-words:
Thuis bleek de klap nogal heftig te zijn aangekomen. De hevel was zowel in de breedte (de lijn op de onderstaande foto hoort recht te zijn)
als dwars verbogen.
De hefbomen waren krom
De hevelschijf was van de servo afgewrongen en daarmee was een stuk van de hoofdas weggebroken.
En de servoschijf (en voor een retractservo is dat toch niet een van de lichtste) was gescheurd.
Dus "even een weekje" werk om alles weer op orde en afgesteld te krijgen.
De hevel was zo ver verbogen, dat terug buigen zonder scheuren niet mogelijk was. Dus daar maar een vulstukje in gelast.
Een ongeluk komt nooit alleen zeggen ze :evil: dus toen het landingsgestel klaar was bleken beide motoren (ze hadden alle twee ongeveer evenveel gelopen op de trainer) speling op het voorlager te hebben. :help:
Bij gewone motoren heb ik daar geen probleem mee, maar bij deze wankels heb ik er even over nagedacht voor ik die open ging maken. Maar het viel mee.
Nadat het deksel losgeschroefd was, was dit goed te verwijderen en kwam het lager (in het huis geborgd met een veerring) netje mee.
Tijdens het draaien van de motoren lekte er altijd veel olie langs de as of het lager naar buiten. Zelfs de propeller was vet. Een van de motoren is om die reden voor service teruggestuurd, maar dat heeft niet echt geholpen.
Naar nu blijkt is het voorste lager een enkelzijdig vloeistofdicht lager. Dat zou goed moeten gaan. Echter, voor zover ik kan zien, de vloeistofdichting is ontworpen om vloeistof van buiten naar binnen het lager tegen te houden en niet van binnen het lager naar buiten.
Door de manier waarop dit lager gebruikt wordt, ontstaat een druk op de keerring die naar de buitenzijde van het lager gericht is. Kortom het kan niet anders of dit moet lekkage tot gevolg hebben. Zeker als je 23% olie stookt zoals voorgeschreven.
Via MC modelbouw heb ik aan tweezijdig :idea: vloeistofdicht lagers van SKF kunnen komen en die zitten er nu in.
De lekkage van olie is bijna nul. Vermoedelijk nog wat langs het huis of de as. Nu nog kijken hoe lang ze het volhouden.
Voor de liefhebber hieronder nog een close up van het inwendige van de wankelmotor.
De hele zwik is weer gemonteerd en afgeregeld (met dank voor het geduld van de andere vliegers op de club) zodat een nieuwe maiden weer kan plaats vinden.
Nog even gelegenheid, weer en zelfvertrouwen op elkaar afstemmen en dan starten maar.