zelfbouw Stoomsleper 1:25

je hoeft het niet te polyesteren, bij mijn Varnebankje heb ik de romp eerst
2lagen binnen en buiten gedaan daarna licht op schuren toen een 3e laag aangebracht binen en buiten, toen met glasveseldoek of Keeperdoek stroken gemaakt iets breder dan spantafstand de binnenkant van de romp ingesmeerd met G4 en met de kwast de strookjes keeperdoek tussen de spantjes gesopt zo krijg je een hele sterke romp.
voor je er verf opzet eerst weer met een schuurpapiertje opruwen dan primer en daarna kan je eventueel nog een beetje plamuren , gronden en lakken.

@ Susho:

Voor mijn opleiding doe ik scheepsinterieurbouw.
Van mijn stage bedrijf/werkgever moet ik als ik daar wil blijven ook nog een cursus polyester volgen van 6 weken.
Zodat ik hout en polyester kan verwerken en wat breder in gezet kan worden.
Ik doe dit bij het Marinebedrijf in Den Helder.

@ Brandaris:

Doe je daar na je gelcoat er over heen?

Alvast bedankt voor deze informatie!!!
Hier kom ik al een heel end mee.

Ik vroeg het ook aan mijn vader.
En die zij dat ik ook alleen de hars kon gebruiken.
Want dat word ook super hard.
Ik heb hier thuis nog een potje epoxy hars staan.
En dat hebben we eens uitgeprobeerd bij een vorig bootje.
Werd super hard.

Gelukkig heb ik nog eventjes om te beslissen wat ik ga doen.
(zo erge haast heeft het niet!)

Hoi Koen, Gelcoat gebruik ik niet, ik zou je ook niet kunnen zeggen waar dat voor is, ik vermoed dat het gebruikt wordt in samenwerking met polyester,
Maar dat kan je wel aan je docent vragen bij de Marine.

Volgens mij wat mij bijstaat is dat je de gelcoat gebruikt voor een mooie gladde afwerking van je eerste polyester laag.
Ook sluit het de boel af van de lucht etc.

Als ik het goed heb.:rolleyes:

Dat zou kunnen, van polyster zelf en de afwerking en werken met mallen en los middel
heb ik nooit mee gewerkt dus durf ik ook geen antwoorden op te geven.
Daarom zeg ik, vraag het maar aan je docent in Den Helder

Ik neem morgen dat spulletje wat ik thuis heb liggen mee naar school.
Dus ga ik het gelijk vragen.
Dinsdag een toets over harsen.
Over gelcoats krijgen we denk ik ook nog wel te leren dus we gaan het zien wat komen gaat.

Men neme een mal, spuit deze in met lossingswas, daarna gaat de (gekleurde) gellcoat (zeer dunne polyester/epoxy) in de mal, na droging worden de glasmatten in de mal gelegd en doordrongen van hars.
Het is dus de bedoeling dat men na afloop de gellcoat kan poetsen cq bijwerken indien beschadigd zonder dat met last heeft van de glasmatten.

Ik zag vandaag in mijn boek dat gelcoat voor de volgende dingen diende:

- de glasvezels in het product af te sluiten van de oppervlakte.
- het voorwerp een mooi glad en/of gekleudr oppervlakte te geven.
- kan bestandheid geven tegen tal van chemicaliën
de slijtvastheid vergroten, vergeling tegen te gaan of bepaalde effecten te verkrijgen.

Ik denk dat ik de boot ga behandelen met epoxyhars.
Dit omdat dit het hout verzadigd en een mooi en sterk oppervlakte geeft.
Zonder al te veel poespas er om heen.

Het beplanken schiet wel aardig op als ze wat verder is zal ik foto's plaatsen;):p

epoxyhars

Hallo allemaal,

In stilte volg ik dit draadje omdat ik er deze zomer ook aan geloven moet.
ik zie nu al op tegen het geklieder en het werken met die prikmatten.
Daarom deze vraag.
koentje schrijft; ik doe het wel met epoxyhars. Gebruik je dan geen matten? En wordt het dan wel stevig?
Ik hoop het, dan ga ik het ook zonder matten doen.

Opa jan

www.willem-ruys.nl

mat en polyester zijn de goedkoopste en laagwaardigste producten.
Ik heb zelf bij jachtbouwers gezeten waar de polyester al verdwenen was, en vervangen door vinylester. Maar dat werd ook niet echt in de boten zelf gebruikt, dat was vooral epoxy.
Ik heb er veel mallen mee gebouwd.
Mat is ook echt een bulk product. Geeft vrij weinig stevigheid. (en jeuken inderdaad behoorlijk als je het op je huid krijgt)
Maar voor goedkoper rompen en mallen is het een prima keuze.
Bij modelbouw gebruik ik meestal dunne weefseltjes. is ook nog eens veel gladder en dichter. Dit voorkomt het scheuren en breken van de harslaag. En de boot is meteen waterdicht. Als je een keperweefeltje neemt valt het bijna vanzelf over je romp heen.
(en dit spul bestaat uit veel langere vezels, dus sterker, en vrijwel geen jeuk ;) )

Opa Jan,

Epoxy hars word echt super hard als je het goed laat harden.
Als je een romp van hout heb is dat in principe de basis waar je normaal anders glasmatten voor zou gebruiken.

Als je het nog sterker wil hebben zou ik nog glas matten gebruiken.
Dat geeft extra sterkte aan de romp.

Als je alleen glasmatten gebruikt in een mal moeten er uiteraard weer spanten in.

Susho,

Keeperweefsel is misschien wel sterk en valt mooi er over heen.
Wij maken lamminaat met vaak eerst 225 grams glasvezel doek.
Daarna 450 gram vezeldoek. Dan Keperweefsel 800 en dan om en om met 450, 800, 450 etc net zo dik als je het wilt.

In bij modelbootjes kan dit uiteraard met fijner doek. Krijg je bere sterke romp:p

Toch weer een snel een foto update:p

Een zijkant bijna helemaal dicht.
Straks de andere.

full

full

Als de andere kant ook zo dicht is dan maak ik hem los.
Dan zaak ik de dekspanten er uit en maak er nieuwe voor en ook gelijk het plan voor het dek met openingen.
Zo kan ik ook rustig er bij om de zeeg er in te brengen en de latjes goed te klemmen.

* Er zijn vele wegen die naar Rome leiden *

(Zolang je er maar goed over na denkt;))

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je veel vrije tijd hebt wel:p

En je moet per latje wel een kwartiertje tot half uurtje wachten tot dat de lijm een beetje droog is:p

Als je 's ochtens een latje doet en 's middags ook een paar dan gaat het lekker snel. Hoop er het eind van de week van de plank te hebben:p

Back