zelfbouw SuperGee II

IMAGE_00092.jpg

Kevlar (27gr) knippen in stroken, voor gebruik als hinge en als LE bescherming. Wat een k klus is dat, leuk is anders.

IMAGE_00093.jpg

De kevlar op de LE geplaatst, een 2de k klus.

:D :D :D :D :D :D

#1 is klaar, toch nog uitgekomen op 270gr. Het gewicht heeft een eindspurt gemaakt.... (en ik wat licht bouwen ingeruild voor snel bouwen)

IMAGE_00094.jpg

Tijd om te vliegen...

Dat gaat snel Eric!!! Mooi hoor.
Ik kan nog niet aan de gang met jouw kernen omdat de pomp nog niet klaar is. Arnold had een dikke PVCpijp als vacuumvat gebruikt en die is geimplodeerd! :lol:

Dit weekend vliegen?

Theo zei:
Dat gaat snel Eric!!! Mooi hoor.
Ik kan nog niet aan de gang met jouw kernen omdat de pomp nog niet klaar is. Arnold had een dikke PVCpijp als vacuumvat gebruikt en die is geimplodeerd! :lol:

:?

Theo zei:
Dit weekend vliegen?
Lijkt me een strak plan, vrijdag avond?
Bel me, als je gaat vliegen.

Krijg het vrijdag nog druk, moet ook mij nieuwe auto ophalen. :D

Jongens jongens,

een probleem met vacuum trekken van je vleugels? :lol:

Ik trek dagelijks een vacuum verpakking om iets heen, een telefoon, een schroef, een zak afval kabel... etc etc. :wink:

Misschien kan je hier wel een mooie vacuum pomp bestellen www.multivac.de Neem er gelijk een mooie kammer machine bij en je kan alles vacumeren wat je maar wil :idea:

Of heb ik dat nou heel slecht bedacht?

Groeten Vincent

Ps. ziet er erg strak uit zo'n kistje, netjes gedaan!

Vip-er zei:
Of heb ik dat nou heel slecht bedacht?

Heb geen idee of dat gaat werken, je zult langzaam het vacuum moeten kunnen verhogen. Denk niet dat dat helemaal gaat lukken bij jou machine. Maar wie ben ik, ik heb een dergelijke machine nog nooit van dichtbij gezien. Ik zou zeggen probeer het eens.

Vip-er zei:
Ps. ziet er erg strak uit zo'n kistje, netjes gedaan!

Ja, lang niet slecht. Al komt het op de foto niet helemaal tot uitdrukking. Misschien zie je hem wel eens in het echt, binnenkort.

@ Theo,
Voor mijn vacuum pomp heb ik een oud 12 liter gasflesje op de kop getikt. Ik dacht dat het ding leeg was dus kraan open gedraaid en even aan de buiten kant schoon boenen. FOUT, toen ik de fles op de kop had liep daar een aardige hoeveelheid water uit. In de loop van de jaren had dit zich ik de fles verzameld. Niet erg toch! Nou, wel dus. Het reukmiddel dat aan gas wordt toegevoegd, mercaptaan, stinkt niet alleen als een idioot maar lost ook op in water. En je raadt het al het condenswater rook echt niet best. de halve tuin vergeven van de mercaptaan, echt lekker. Er heeft drie weken een gaslucht in de tuin gehangen. :oops:

Poging gasfles mislukt. :(
Ik heb nog bij de Gamma staan kijken naar PVC buis en doppen maar had daar geen goed gevoel bij.
Toch maar weer de welriekende gasfles gepakt, de kraan eraf gedraaid en de binnenzijde met veel water omgespoeld. Dit keer voorzichting boven een emmer. Na zes keer spoelen was de geur zo goed als verdwenen, top.
Als de pomp nu loopt ruikt het nog wel naar Shell, maar dat ben ik als vlaardinger wel gewend. :wink:
Gelukkig wordt de geur steeds minder en zal, hoop ik, geheel verdwijnen.

Kijk op marktplaats of zoiets, een flesje kost zo rond de 10 euro.

PICT2265.jpg

Groeten Frans

Hoi Eric,

Snel zal ik de kist niet zien... ik zit hier nog wel even. Echter wel een mooi gebied om te vliegen met dergelijke kisten.
Zelfs Paragliders hangen hier op een kleine berg al een lange tijd in de lucht.

En dat vacuum, ik weet niet of het gaat werken, ik kan wel eens iets modelbouwerigs in een zak stoppen en vacuum trekken. De machines moeten hoe dan ook getest worden. De machines zijn overigens zeer prijzig dus niet zo 1 2 3 voor thuisgebruikers. Ze worden met name gebruikt voor het verpakken van vlees en ander voedsel, maar ook catheters etc etc. Per dag worden er een paar containers aan afval doorgedraait.. ik zal eens vragen of ik wat leuks kan testen met epoxy etc.
De meeste modelbouw lijmen hebben we wel binnen de montage.. je staat er van te kijken wat een uhu spul er voorbij komt.

Groeten Vincent

Vip-er zei:
... uhu spul ...

Ik ben een groot aanhanger van UhU, vooral de spuitbuslijm, die is namelijk "foam-safe". Das dus mijn vervanger voor 3M77, zoals Phil Barnes die gebruikt.

Moet nog eens een doosje van die bussen kopen. Binnenkort maar weer eens naar Duitsland rijden.

Eric van Dijken zei:
Vip-er zei:
... uhu spul ...

Ik ben een groot aanhanger van UhU, vooral de spuitbuslijm, die is namelijk "foam-safe". Das dus mijn vervanger voor 3M77, zoals Phil Barnes die gebruikt.

Moet nog eens een doosje van die bussen kopen. Binnenkort maar weer eens naar Duitsland rijden.

Ik heb afgelopen woensdag ook zo'n spuitbusje gekocht!! Ik kwam al eens eerder deze opmerking van je tegen. Bedankt voor de tip!

Heb ook heel lang gezocht, vele bussen (3M Photo, Bison en sommige zelfs die Foam safe zouden zijn.... maar het niet waren) geprobeerd. Maar niks gevonden wat echt aan mijn eisen voldeed. Tot ik een keertje in duitsland de Uhu busjes tegen kwam. Perfect, alleen een beetje lastig aan te komen in Nederland.

Mocht je zelf opzoek gaan naar vervangers, kijk in iedergeval of er geen aceton in zit. Die kun je gerust laten staan.

Hmm, de versie die ik steeds in handen kreeg, bevatte aceton. Maar misschien ligt het ook aan de manier van aanbrengen. De nieuwe formule van 3M77 dien je ook goed te laten "ademen". Uhu spray kun je gewoon dik aanbrengen, zonder zorgen en zonder gevaar van je schuim.

Maar misschien ligt het wel gewoon aan mij ;)

Van de 3M versie is bekend dat schijnbaar de formule een jaar of 2 geleden stilletjes is gewijzigd. Sindsdien moet je inderdaad wat voorzichtiger zijn met het opbrengen van de spray. Deze wijsheid van de Amerikaanse forums aangezien ik het spul van 3M nooit in mijn handen heb kunnen krijgen. Ik heb zelf altijd merk-X spray gebruikt, maar ik werkte dan ook met EPP, dus geen problemen. Voor EPP kun je ook ook eerst het materiaal eesrt behandelen met een water-houtlijm mengsel, dit is recentelijk ebschreven in een draadje hier over een K10, voordat je gaat folieen.

De eerste vluchten zijn een feit..... de eerste crash ook :cry:

Het vliegt er leuk, maar windkracht 5 is toch lastig als je een tijd niet gevlogen hebt. Maar ja, dat krijg je als je niet op gunstige (droog/weinig wind/etc) momenten wil/kan wachten.

Schade een gebroken tailboom. Eens kijken of ik dat nog netjes kan herstellen (zonder teveel extra gewicht)

Eric,

Had even gewacht tot half8 'savonds. Dan neemt de wind af tot kracht 2.
Invliegen doe je toch niet met kracht 5??? :(

idd, na het eten heb ik daarnet nog lekker 2 uur "echt" gevlogen met mijn parapente boven de duinen :D.
wind: ±15-20km/h en afnemend.... en draaiend van W tot NW (wat perfect was natuurlijk :D)

Tja, ik weet het...

Maar ik had de keuze tussen niet vliegen (teveel andere afspraken) of met windkracht 5. Het laatste is het dus geworden. Maar de reparatie is in volle gang ;)

Morgen eens kijken of het sterk genoeg is, geworden.

Yea, de reparatie is geslaagd. De eerste testen zijn geslaagd, hij lijkt sterk genoeg. (De befaamde (iets aangepaste) KNIE test overleeft ie)

Vandaag maar weer eens op het veld gaan staan..... 8)

Ok, Vleugel #2 is in wording. Rechts is goed.
De opbouw is als volgt:
- 2 x 0.6mm x 6mm carbonspar.
- 50Gr glasdoek
- Kevlar LE neuslijst
- Kevlar Hinge
- Kevlar versterking op de vleugel tip boven/onder, om de tip iets sterker te maken. Zodanig dat jij niet te snel kapot gaat, als de tip over de grond gaat bij de worp.

Linkerhelft is mislukt :evil: , een iets te droge lay-up. Hierdoor laat het glasdoek op sommige plaatsen een beetje los. Er zitten dus bellen met lucht tussen het glasdoek en het schuim. Misschien is ie nog te herstellen, maar dat zal een boel moeite gaan kosten. Leg hem wel aan de kant en ga gewoon een nieuwe maken.

Back