zelfbouw SuperGee II

ey eric, was gezellig en leerzaam trouwens woensdag! Tnx nog!
Ik heb ook nog wat fotoos, zal ik die hier plaatsen? of zal ik ze naar jou doorsturen?

beste mensen.
ik raak ook steeds meer geintereseerd in het licht bouwen van modellen.
dus ik wil binnenkort ook een DLG gaan bouwen.
een clublid heeft al het een en ander gedaan met glasvezel rompen en vleugels. dus die is berijd mij te helpen. nu zou ik wel eerst mallen moeten maken, en vervolgens de vleugeldelen. wat zijn de dingen waarop ik moet letten.
vriendelijke groet.
auke

aukesupereend zei:
beste mensen.
ik raak ook steeds meer geintereseerd in het licht bouwen van modellen.
dus ik wil binnenkort ook een DLG gaan bouwen.
een clublid heeft al het een en ander gedaan met glasvezel rompen en vleugels. dus die is berijd mij te helpen. nu zou ik wel eerst mallen moeten maken, en vervolgens de vleugeldelen. wat zijn de dingen waarop ik moet letten.
vriendelijke groet.
auke

Een groot budget en veel tijd en geduld.

Zonder gekheid, je bent zo €400 kwijt, voordat je de slag een beetje te pakken hebt en alle technieken je eigen hebt gemaakt. En dan heb je nog geeneens een vliegend model.

Natuurlijk, de 2de versie kost je maar €20 tot €40. Maar dan ben je wel een paar maanden verder.

Als je niet heel erg graag mag bouwen, zou ik gewoon een DLG kopen.

Eric van Dijken zei:
Berrie zei:
Plaats ze maar! Dan weet ik wat me morgen te wachten staat. :P

En ik maar denken dat je niet zou komen. Maar goed dat ik het weet, zal zorgen dat ik iets klaar heb liggen.

Net Berrie aan de telefoon gehad, hij komt geen vleugeldelen laten snijden (op mijn CNC foamcutter). Maar komt wel de "bouw clinic" volgen ;)

@Auke

Je kunt ook eerst een microDLG bouwen. Kost slechts een fractie en je hebt net zoveel vliegplezier. Je gooit wat minder hoog dat is waar maar je kunt dan wel de werptechniek goed oefenen.
Als je de smaak te pakken hebt kun je altijd overstappen naar het grotere werk. RC kan je dan overzetten en je hebt geen geld verspild.
Bouw je bv een Supergee dan heb je zoals Eric al aangeeft al het nodige uit moeten geven voordat je aan het bouwen begint. Mislukt het vacuumbaggen nog een keer dan lopen frustraties en kosten snel op.

Een micro is in 3 dagen gebouwd en kan haast niet mislukken.
Kan je nog op tijd klaar zijn om mee te doen 11 juni :wink:

idd, gewoon met een micro of midi DLG beginnen :D. Dat luistert allemaal wat minder nauw. Wat ik ook merkte met gooien is dat bij mij de tip v/d vleugel nog wel eens wat klapjes kreeg en dat is er 1 van 1m20, dus met 1,5 meter moet je gelijk al beter oppassen.

Nou hier dan wat fotootjes :D

HPIM1167.JPG

De CNC-machine was lekker bezig toen ik binnen kwam. Beetje herrie, maar wat een resultaat zeg!! prachtig.

HPIM1165.JPG

Mylars ingesmeerd met epoxy, 50 grams glasvezel aangebracht en aangerold (en dus overtollige epoxy eruit, in de roller). Daarna het overtollige glasvezel afknippen langs de randen van de mylars.

HPIM1168.JPG

Strookje Kevlar voor het scharnier erop plakken.

HPIM1169.JPG

Aan beide tips ook nog wat Kevlar.

HPIM1170.JPG

Op de kernen waren al de carbon (6x0.6) liggers en de kevlar LE geplakt. Deze worden hier nog ff ingesmeerd met epoxy voor een perfecte hechting.

HPIM1171.JPG

Hop, dichtvouwen :D

HPIM1172.JPG

Plastic met gaatjes eroverheen, met daarover het "Breather materiaal" (keukenpapier).

HPIM1173.JPG

In de Vacuümzak

HPIM1174.JPG

Slangetje aansluiten, klepje open

HPIM1175.JPG

Ssssllllluuuurrrrrrrrrrppppppp. En flops, mooi aangedrukt met een uuh heleboel kwik en mm'ers en barren enzo :lol:

HPIM1176.JPG

Voor de netheid ook maar ff de "mallen" er omheen en vastgelegd met gewichten. Hierdoor gaat de vleugel niet raar twisten enzo.

HPIM1177.JPG

En als laatste nog een fotootje van de mallen waarmee de prachtige rompjes worden gemaakt. Heeeeeeeel erg bedankt eric :D

Mooie foto's Sietse, zie ik mijzelf ook eens aan het werk ;)

Ben blij dat je er iets aan hebt gehad, zou willen dat ik iemand had gehad om het van te leren (zien dan). Zou een boel geld gescheeld en frustratie hebben.

ps: Als je goed kijkt, zul je zien dat mijn Mylars best nog wat groter kunnen. Ze komen niet ver genoeg tot de LE. Maar das een klusje voor het najaar.

Ja, was errug leuk. En mooi ook dat we maar met z'n 2-en waren :wink: konden we tenminste alles goed zien 8)

Eric, bedankt. Ik weet nu zeker dat ik ook ga vacuum-baggen. 't zal nog wel even duren voordat ik alle spullen voor elkaar heb, maar het gaat gebeuren!

Die mylars kunnen idd wat groter. Enige probleem dat je dan kan krijgen is dat ze bij de tip niet mooi mee buigen met de ronding toch?

@Nico,

Als je hulp nodig hebt, weet je mij te vinden.

@Sietse,
Zoals een wijs man ooit zij: Elk voordeel, heb z'n nadeel.
Maar misschien is het op te oplossen met dunnere Mylar, we zullen het wel zien.

sietse zei:
Die mylars kunnen idd wat groter. Enige probleem dat je dan kan krijgen is dat ze bij de tip niet mooi mee buigen met de ronding toch?

Heb gisteren nog eens gekeken. En het lijkt mee te vallen. Als ik de mylars zo maak, dat ze wel tot aan de LE gaan. Maar op de TIP er net niet opkomen, lijkt het goed te gaan.

Na mijn korte vakantie (weekje, helaas maar) maar eens een vleugel op die manier maken.

das idd een goed idee ja. Over de hele lengte maakt het namelijk niks uit dat hij buigt. alleen bij de tip kom je in de problemen, Dan zou je eventueel hem daar in kunnen knippen en weer vast lijmen ofzo, maarja. dat gaat een beetje ver natuurlijk. Denk dat het prachtig word als je de mylars over het rechte deel tot de LE laat lopen :D, ben benieuwt.

Je zou ook de mylars aan de TIP, wat dunner kunnen maken. Gewoon even de dremel over de randen halen. Waardoor je iets gemakkelijker de TIP rondingen kunt volgen....

Denk dat het prachtig word als je de mylars over het rechte deel tot de LE laat lopen , ben benieuwt.

Anders ik wel :wink:

weet iemand nog een leuk micro/mini/midi (wat is het verschil)DLG
zodat ik deze kan gaan bouwen.

ps: ik ben niet optijd klaar met bouwen voor de meeting ivm mijn hovercraftproject.

aukesupereend zei:
weet iemand nog een leuk micro/mini/midi (wat is het verschil)DLG
zodat ik deze kan gaan bouwen.

ps: ik ben niet optijd klaar met bouwen voor de meeting ivm mijn hovercraftproject.

Auke, het gaat hier om het bouwen (of bouwtechnieken) van een SuperGee II. De overige vragen kun je beter in een eigen "onderwerp" stellen.

Back