zelfbouw SuperGee II

Eric van Dijken zei:
ps: Als je goed kijkt, zul je zien dat mijn Mylars best nog wat groter kunnen. Ze komen niet ver genoeg tot de LE. Maar das een klusje voor het najaar.

Gisteren toch maar even nieuwe Mylars gekipt. De top mylar is 6mm groter/breder geworden, de onderste 4mm. Dit houd in dat de mylars elkaar bijna(op +/- 2 mm na) raken op de LE. De afwerking zou dan mooier en sneller moeten zijn.

Volgende week maar weer eens een vleugelhelft maken.
 
Afgelopen week op vakantie op Ameland geweest. Veel gevlogen met #2, veel bezig geweest met trimmen en werptechniek.

Begint wat te worden, maar gooi nog lang niet hoog genoeg. Schat het zelf op +/- 25m. Das niet op volle kracht natuurlijk, eerst de werptechniek onder de knie krijgen.... hard kan later altijd nog.

DA tijd gemiddeld genomen van 40-45sec, soms een belletje (> 1min) en soms een grote stuurfout (< 30sec)

Wel veel wind gehad, maar ook veel zon.
 
[Hallo Eric,

ik heb 2 jaar geleden heb ik een Supergee 2 gebouwd. zie de hoop gelukte foto's. ik heb echter problemen ondevonden met het samenvoegen van de helften van de romp. verder was ik wel tevreden, het gewicht alles incl 295 gram. ik ga nu weer bouwen en denk met wat verbeteringen en voorzieningen onder de 260 gram te komen.
hoe heb jij het voor elkaar gekregen de helften van de pod samen te voegen. ben benieuwd welke staart je gaat gebruiken. als ik je foto's zie stuur je in ieder geval beter dan ik.
ben echter nu ook te lui om een mal te bouwen, is het mogelijk die een te bemachtigen bij je?
gr Eric van Vugt.
 
Eric van Dijken zei:
Vip-er zei:
... uhu spul ...

Ik ben een groot aanhanger van UhU, vooral de spuitbuslijm, die is namelijk "foam-safe". Das dus mijn vervanger voor 3M77, zoals Phil Barnes die gebruikt.

Moet nog eens een doosje van die bussen kopen. Binnenkort maar weer eens naar Duitsland rijden.

hai Eric,
heb bij de Doeland hier in Bemmel schuimzekere spuitlijm gekocht voor 12.50. werkt goed, ben je niet afhankelijkvan m77.
gr eric
 
Hans N. zei:
Van de 3M versie is bekend dat schijnbaar de formule een jaar of 2 geleden stilletjes is gewijzigd. Sindsdien moet je inderdaad wat voorzichtiger zijn met het opbrengen van de spray. Deze wijsheid van de Amerikaanse forums aangezien ik het spul van 3M nooit in mijn handen heb kunnen krijgen. Ik heb zelf altijd merk-X spray gebruikt, maar ik werkte dan ook met EPP, dus geen problemen. Voor EPP kun je ook ook eerst het materiaal eesrt behandelen met een water-houtlijm mengsel, dit is recentelijk ebschreven in een draadje hier over een K10, voordat je gaat folieen.

Hai Eric,
heb ook gelezen dat het surplus van de aceton vervliegt tijdens het spuiten. te dicht en teveel spuiten ... dan huilen om het smelten.

gr eric
 
Eric van Dijken zei:
De eerste vluchten zijn een feit..... de eerste crash ook :cry:

Het vliegt er leuk, maar windkracht 5 is toch lastig als je een tijd niet gevlogen hebt. Maar ja, dat krijg je als je niet op gunstige (droog/weinig wind/etc) momenten wil/kan wachten.

Schade een gebroken tailboom. Eens kijken of ik dat nog netjes kan herstellen (zonder teveel extra gewicht)

Hai Eric,
mag ik vragen welke tailboom je nu gebruikt, ben nu weer zelf aan het wikkelen, ben echter te bang dat ze te slap zijn. tot nu toe gebruikte ik dingen van EMC-vega, maar die zijn 21 gr.

GR eric
 
[Hai Eric ,
mag ik vragen welek mylars je gebruikt? ik gebruik zelf .35mm maar wil graag aan .5 mm komen.
gr eric

weet ook iemand of ik echt niet zomaar een fotootje hier kan plaatsen op de knip en plak manier? bv d eric
 
Speedsweets zei:
Eric van Dijken zei:
Vip-er zei:
... uhu spul ...

Ik ben een groot aanhanger van UhU, vooral de spuitbuslijm, die is namelijk "foam-safe". Das dus mijn vervanger voor 3M77, zoals Phil Barnes die gebruikt.

Moet nog eens een doosje van die bussen kopen. Binnenkort maar weer eens naar Duitsland rijden.

hai Eric,
heb bij de Doeland hier in Bemmel schuimzekere spuitlijm gekocht voor 12.50. werkt goed, ben je niet afhankelijkvan m77.
gr eric

Heb op aanraden van Theo, weer eens de Bison "spray lijm 2in1" geprobeerd. En ik moet zeggen, deze voldoet ook prima.
 
Speedsweets zei:
[Hai Eric ,
mag ik vragen welek mylars je gebruikt? ik gebruik zelf .35mm maar wil graag aan .5 mm komen.
gr eric

Ik gebruik nu nog 0.45 mm mylar, 3jaar geleden gekocht in de USA (via de post). Maar ga binnenkort eens de .35mm proberen. Ziet er veel belovend uit.

Speedsweets zei:
weet ook iemand of ik echt niet zomaar een fotootje hier kan plaatsen op de knip en plak manier? bv d eric

Zoek eens op "fotoforum", zo doen de meeste het. Ik zelf niet (heb zelf webspace)
 
Speedsweets zei:
[Hallo Eric,

ik heb 2 jaar geleden heb ik een Supergee 2 gebouwd. zie de hoop gelukte foto's. ik heb echter problemen ondevonden met het samenvoegen van de helften van de romp. verder was ik wel tevreden, het gewicht alles incl 295 gram. ik ga nu weer bouwen en denk met wat verbeteringen en voorzieningen onder de 260 gram te komen.

Leuk om te horen dat er mee gekken zijn zoals ik ;)

Speedsweets zei:
hoe heb jij het voor elkaar gekregen de helften van de pod samen te voegen.

De beide rompmallen op elkaar plaatsen, plakband er omheen, naden insmeren met epoxy en daarna een glasmatje (1cm breed/50gr/m^2) erop lamineren. Laten drogen, mallen losmaken van elkaar en de romp afwerken/schuren. Klaar.

Speedsweets zei:
ben benieuwd welke staart je gaat gebruiken.

Uhm.... of ik begrijp deze vraag niet of het staat er wat raar.
Ik ga gewoon de orginele SuperGee II staart gebruiken.

Speedsweets zei:
als ik je foto's zie stuur je in ieder geval beter dan ik.
Uhm.... of ik begrijp deze vraag niet of het staat er wat raar.

Speedsweets zei:
ben echter nu ook te lui om een mal te bouwen, is het mogelijk die een te bemachtigen bij je?
gr Eric van Vugt.

Tuurlijk, maar das een heleboel werk en mijn eigen romp "plug" is helaas overleden. Kan dus niet eenvoudig nieuwe mallen maken, maar zoals het er nu uitziet ga weer een nieuwe plug maken. Zodra die klaar is, wil ik best een zetje mallen voor jouw maken. Maar dan kan best tot het najaar duren, voordat ik daar aan begin.

Natuurlijk, als je iemand kan vinden die een SuperGee II "PLUG" wil freezen. Wil ik natuurlijk best een keertje mallen daarvan maken.
 
Speedsweets zei:
Eric van Dijken zei:
De eerste vluchten zijn een feit..... de eerste crash ook :cry:

Het vliegt er leuk, maar windkracht 5 is toch lastig als je een tijd niet gevlogen hebt. Maar ja, dat krijg je als je niet op gunstige (droog/weinig wind/etc) momenten wil/kan wachten.

Schade een gebroken tailboom. Eens kijken of ik dat nog netjes kan herstellen (zonder teveel extra gewicht)

Hai Eric,
mag ik vragen welke tailboom je nu gebruikt, ben nu weer zelf aan het wikkelen, ben echter te bang dat ze te slap zijn. tot nu toe gebruikte ik dingen van EMC-vega, maar die zijn 21 gr.

GR eric

Ik gebruik het middelste stuk van een carbon hengel van 3m. Kosten nieuw dacht ik 6,50 euro. Doe voldoen voor mij eerst prima. Daar ga ik geen kostbare bouwtijd in steken om er zelf eentje te maken.
 
Ben blij dat je er iets aan hebt gehad, zou willen dat ik iemand had gehad om het van te leren (zien dan). Zou een boel geld gescheeld en frustratie hebben.

Dat gevoel had ik nou ook. Ik zie aan de foto's dat je de versterkingen en strips nat in nat doet. Ik heb naar aankeidung van een tip op de amerikaanse site, de versterkingen van tevoren tussen twee lagen plastic laten uitharden. Gewoon lamineren en excessief hars eruithalen. als ze klaar zijn op maat knippen, licht opruwen. je krijgt dan superrechte lijnen en.... bijna geen stress bij het lamineren van de vleugel. ik bouw de gehele vleugel in een keer en dat gaat goed, tijdtecnisch gezien dan..

gr eric
 
Misschien heb je het verkeerd gezien, maar mijn versterkingen zitten al droog in de kernen, voordat ik met lamineren begin. Bestrijk ze tegenwoordig wel met een klein beetje epoxy omdat ze niet netjes genoeg in de kernen doe. Hierdoor verdwijnen de lucht bellen die ik anders op de carbonliggers kreeg.

Nog 2 1/2 week tot de DLG dag en ik moet nog een SuperGee afmaken voor de DLG dag... druk druk druk dus.
 
Eric van Dijken zei:
Misschien heb je het verkeerd gezien, maar mijn versterkingen zitten al droog in de kernen, voordat ik met lamineren begin. Bestrijk ze tegenwoordig wel met een klein beetje epoxy omdat ze niet netjes genoeg in de kernen doe.

Ik heb het gezien, vroeg me al af of het standaard strips waren of zelf gemaakt. Ik bedoel echter de andere versterkingen, bv die van de ailerons, ik neem aan dat je de ailerons verstevigt?

ik zit te twijfelen of ik snel nog twee kisten bouw, betwijfel of ik 11 juni trek. Laatste keer vliegen is de boel een beetje naar beneden gekomen. Ze al dat vliegen niet mijn specialiteit was.

Een vraag over je vacuumopstelling. Is je aansluiting op de vacuumzak voldoende in combinatie met je breather. ik had een pijp langs de gehele le lopen om overal een gelijke druk te krijgen. Wat heb je als ventiel, ik heb van alles geprobeerd, maar houd steeds lekkage, dus moet de pomp aan laten staan.

Dank je voor je antwoorden, ga zeker naar de HORNBACH om dat schuim te bekijken.

suc6 met bouwen!!! haast je niet, dan gaat er vast iets mis..
gr eric
 
Speedsweets zei:
Eric van Dijken zei:
Misschien heb je het verkeerd gezien, maar mijn versterkingen zitten al droog in de kernen, voordat ik met lamineren begin. Bestrijk ze tegenwoordig wel met een klein beetje epoxy omdat ze niet netjes genoeg in de kernen doe.

Ik heb het gezien, vroeg me al af of het standaard strips waren of zelf gemaakt. Ik bedoel echter de andere versterkingen, bv die van de ailerons, ik neem aan dat je de ailerons verstevigt?

Het zijn standaard Quartel strips, DPP wou niet leveren aan mij (waarom niet is mij nog steeds een raadsel) 6mmx0.6mmx1m kost €4 per stuk. (dus x4 per supergee)
En nee, ik gebruik verder geen versterkingen ;) behalve op de tips dan, om slijtage te voorkomen.

Speedsweets zei:
ik zit te twijfelen of ik snel nog twee kisten bouw, betwijfel of ik 11 juni trek. Laatste keer vliegen is de boel een beetje naar beneden gekomen. Ze al dat vliegen niet mijn specialiteit was.

Vliegen is een bijzaak, gewoon inschrijven en langskomen. Vanuit Bemmel is dat een makkie.

Speedsweets zei:
Een vraag over je vacuumopstelling. Is je aansluiting op de vacuumzak voldoende in combinatie met je breather. ik had een pijp langs de gehele le lopen om overal een gelijke druk te krijgen. Wat heb je als ventiel, ik heb van alles geprobeerd, maar houd steeds lekkage, dus moet de pomp aan laten staan.

Gebruik geen ventiel en laat de pomp gerust een hele nacht aan staan. Dat gaat al jaren goed....
 
Vliegen is een bijzaak, gewoon inschrijven en langskomen. Vanuit Bemmel is dat een makkie.

Ik ga je beloven mijn best te doen!!
Eens kijken
3 booms maken.
3 vleugels en mylars snijden.
3 pods, plug, mal en pods zelf.
bijbehorende staartdelen
ik heb al twee vleuglelkernen klaarliggen.

tjonge,wel veel...

werk je overgens met de teflon housings en staaldraad of met draad en veer als besturing? heb nu teflon en staaldraad gebruikt maar denk met draad en veer lichter uit te zijn.

gr eric

als het allemaal niet lukt kom ik toch zeker kijken...
 
Die supergee romp is inderdaad erg krap. Hangt natuurlijk ook weer af welke servo's en ontvanger je gaat gebruiken.
Gewoon kijken wat past. Heb je ruimte over en moet er om het CG goed te krijgen toch lood in de neus dan zou ik het liefst grotere accu's gebruiken.
 
Back
Top