zelfbouw SuperGee II

Okee bedankt voor de uitleg.

Ik ben vanavond bezig geweest met de profielen te maken van de sg II, maar ik denk dat ik ze toch maar ga laten uit frezen. want gewoon al de lijn dikte op het papier maakt het al onnauwkeurig. der zit iemand in Brugge Voschemie die dat kan doen voor weinig.

Ik was wel even verbaasd dat zelfs het rudder een niet symetrich profiel heeft. wat is de functie daarvan?

voor rechtshandige gooiers zit je model in een circel linksom..... op het moment van loslaten wil je het model zo snel mogelijk rechtuit hebben, het profiel van het rudder zit dan ook zo dat er een 'rechts-af' koppel ontstaat....

Voor linkshandige gooiers moet deze dus omgekeerd zitten.... bolle kant naar de werper.....

GRW

Gisteren nog even snel de weegschaal aangezet.

De vleugel weegt nu: 120gr (en zal dus niet veel zwaarder worden)
De romp met staart weegt: 110gr (maar moet nog wat klein spul in, dus +/-20 gr nog extra)

Totaal (geschat) eindgewicht: 250gr

Dat lijkt mij voor een "zwaar" gebouwt model, lang niet slecht. Volgende model kan dus veel sterken en kan dus alle onderdelen bevatten die ik nu (vanwege het gewicht) heb weggelaten.

Hoewel 250gr volgens specs (227gr), dus te zwaar is. Is het volgens mij een prima streefgewicht. Op naar #2 dus.

Eric,

Hoe zat dat ook alweer met die locatie van de pushrods t.o.v. de werpkant.

Ik heb zelf begrepen dat als je echt pushrods gebruikt het niet veel uit maakt, door de buiging van de staartboom gaat dit vanzelf goed.

Gebruik je echter het systeem met een torsie veertje, en alleen 'pull' kabel, dan maakt het wel degelijk uit. maar ben ff de theory hierachter kwijt.....

Jij nog een helder idee :roll:

GrWinfried

Denk dat de manier van aansturing niet uitmaakt. Het gaat er volgens mij om dat je zo snel mogelijk tegen stuurt. Dus als de staart naar links uit zwaait, naar links sturen.

Hopelijk is dit te begrijpen...

Helaas ook deze week niet zoveel voortgang, in ieder geval minder dan ik zou willen.

Een nieuwe manier om een rompje te maken:

De lay-up fase vind niet meer plaats in de mallen, hierdoor zul je dus een minder natte lay-up krijgen. En dus minder epoxy gebruiken. En dus hopelijk een lager uiteindelijk gewicht van het rompje....

We zullen zien.

Het materiaal ligt klaar en binnen handbereik. Buitenste laag Aramide/kevlar, de binnenste 50gr glas. Als versterking 80gr UD carbon.
IMAGE_00081.jpg

Die rose/rode dingen zijn PU (2 componenten rubber) pluggen. Gemaakt door PU gewoon in de mallen te laten lopen en laten drogen.
IMAGE_00082.jpg

De mylar bevat aan de andere kant de omtrekken van de plug vormen. De manier van werken is gelijk aan die van de vleugel lay-up. Dus epoxy op de mylar, uitrollen, doek daar weer op en dan flink rollen. Totdat alles lekker nat is. Daarna de overtollige epoxy verwijderen met een keukendoek.
IMAGE_00083.jpg

IMAGE_00084.jpg

De layup in de mallen.
IMAGE_00086.jpg

Daarna flink aandrukken, zodat ook de laatste luchtbellen verdwijnen. En de rubberpluggen de layup strak in de pluggen drukt.
IMAGE_00087.jpg

Weer effe wachten...

Misschien moest ik maar SuperGee onderdelen gaan maken voor de verkoop:

• Romp (Glas/Carbon) €40
    Romp (Kevlar/Carbon) €60
    Staart set (Stab+Tail (Glas/Carbon met Kevlar hinge) €40
    Vleugel kernen (4delen) €30
    Vleugel (Glas/Carbon met Kevlar hinge) €100

Dan kun je voor ongeveer €200 een eigen DLG afbouwen....

Stuur een PB'tje als je interesse hebt.

PS: D'is niet mijn werk, maar mijn hobby. Bestellingen kunnen dus even op zich laten wachten.

SuperGeeII #1 begint in het eindstadium te komen. Vanmiddag maar vrij nemen, dan lukt het misschien nog om hem af te krijgen voor het weekend. Zal eens kijken of dat gaat lukken.

Maar goed, epoxy droogt zo langzaam, dat ik alvast maar met Vleugel #2 ben begonnen.

IMAGE_00088.jpg

XPS vleugel delen zoals ze uit de CNC foamcutter komen.

IMAGE_00089.jpg

Vleugel tip in de juiste vorm gemaakt.

IMAGE_00090.jpg

Delen verlijmt en op maat gemaakt. (licht schuren en de TE mooi recht snijden)

IMAGE_00091.jpg

SPAR slot in de XPS geschuurd en een 0.6x6mm carbonstrip erin gelijmt.
Het is wel een boel werk, maar het resultaat ziet er erg strak uit.

Ja en Nee,

Het plan is om op de LE een kevlar 1cm strip te plaatsen, maar das een lastig klusje. Daarnaast zal ik ook een kevlar hinge (plaats waar de rolroeren schanieren) erin maken.
De rest zal inderdaad gewoon 50gr glas worden.

De carbon strips (6mm x 0.6mm x 750mm) komen zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van de vleugel. Dit was voor de SuperGee I ook voldoende. Daar ik geen dubbelgeslagen/gebroken vleugel heb gehad, verwacht ik hier geen problemen mee te krijgen.

Oh ja, boven en onder, dan moet het wel lukken. Ik heb trouwens ook wel eens op een foto carbon T-profielen gezien. Dat lijkt me helemaal perfect hiervoor! Heb ze alleen nog niet in een winkel gezien... (zal wel duur zijn)

Als je zelf bouwt, kun je kiezen voor koolstof rovings. Een "slotje" schuren en dan met een dunne schroevendraaier een extra gleufje maken in het middel van het slotje. De roving zal dan een soort "T" gaan vormen in je vleugel. Werkte best goed.

Maar eigenlijk moet je een extra koolstof stripje (0.3mm) als "T" eronder maken, maar das me teveel werk. Komt wel een keertje als ik een "kevlar" vleugel ga maken.

sietse zei:
Als ik tenminste ook nog voor mezelf wil blijven bouwen.
Das altijd een belangrijke voorwaarde, of je moet echt een productiebedrijfje gaan beginnen....

Inderdaad , is ook een idee natuurlijk :)

Nee gekheid, denk niet dat ik de volumes ga halen om er een full-time job van te maken. Daarnaast zou ik dan de prijzen, markt conform moeten maken. De vleugel kost mij 4 a 5 avonden flink doorwerken. Een rompje 1.5 en de staartstukken 1 avond. (1 avond = 4 uur arbeid en 12 uur drogen)... Das dus een uurloon van €5 per uur (bruto ook nog)

Hmm, als ik dit zo bekijk is mijn prijs voor de vleugel dus te laag.... Eens kijken of ik daar iets mee moet doen.

Back