zelfbouw SuperGee II

Danku,

micro 6 act en hs55 hitec moet lukken, maar mijn dsq 8 act zie ik niet zitten. ik ben ook op zoek naar dunne servokabletjes ipv die dikke draden die ik normaal in de winkel zie liggen.
Heb nu maar zelf wat gefabriekt, maar ben nu zonder draad.

gr eric
 
Speedsweets zei:
werk je overgens met de teflon housings en staaldraad of met draad en veer als besturing? heb nu teflon en staaldraad gebruikt maar denk met draad en veer lichter uit te zijn.

Het is allemaal veel erger, ik gebruik op dit moment 0.8mm staaldraad met een witte plastic buitenkern. Natuurlijk kan het allemaal lichter, maar dit had ik liggen en was het zoeken zat. En zolang het totaal gewicht onder de 300gr blijft, doe ik niet moeilijk. Met mijn vliegkunsten, merk je het verschil toch niet.
 
Het is allemaal veel erger, ik gebruik op dit moment 0.8mm staaldraad met een witte plastic buitenkern.

Ja dat heb ik ook gebruikt, die dingen die normaal de binnenkant zijn, heb echter een fiberglasstang erin. Ook zwaar dus.

IK vraag me echt af of met draad je niet veel lichter uit bent, ik denk dat ik nu 10 gr aan stuurspul heb gebruikt. Draad en veer zou 2/3 gr zijn, die duitsers zijn er helemaal weg van.

moet dan wel het stab onder de boom hangen.

-8 gr draadbesturing.
-8 gr op boom.
-15 gr op de vleugel, hoop ik.
-?? gr op dunnere kabels.

voor 30 gr minder doe ik het.
zou theoretisch 265 kunnen opleveren,

rijk rekenen is ook een kunst, toch?

Ben er nog steeds niet uit hoe je die podhelften hebt verbonden.
Bij mij krijg ik dat niet mooi voor elkaar. misschien is de wand te dun, s lagen 35 gr kevlar. Gebruik nu een balsa servotray, ook vor zijdelingse stijfheid. Denk je dat een laag meer aan weefsel een sterke pod zonder balsa tray kan opleveren? Balsa is 6 gr, ?

gr eric
 
Speedsweets zei:
Het is allemaal veel erger, ik gebruik op dit moment 0.8mm staaldraad met een witte plastic buitenkern.

Ja dat heb ik ook gebruikt, die dingen die normaal de binnenkant zijn, heb echter een fiberglasstang erin. Ook zwaar dus.

IK vraag me echt af of met draad je niet veel lichter uit bent, ik denk dat ik nu 10 gr aan stuurspul heb gebruikt. Draad en veer zou 2/3 gr zijn, die duitsers zijn er helemaal weg van.

moet dan wel het stab onder de boom hangen.

-8 gr draadbesturing.
-8 gr op boom.
-15 gr op de vleugel, hoop ik.
-?? gr op dunnere kabels.

voor 30 gr minder doe ik het.
zou theoretisch 265 kunnen opleveren,

rijk rekenen is ook een kunst, toch?

Yep, maar met goed vliegen maak je elk gewicht goed. Een goede vlieger, vliegt mij er zelfs uit met een 400gr DLG. :)

Speedsweets zei:
Ben er nog steeds niet uit hoe je die podhelften hebt verbonden.
Bij mij krijg ik dat niet mooi voor elkaar. misschien is de wand te dun, s lagen 35 gr kevlar. Gebruik nu een balsa servotray, ook vor zijdelingse stijfheid. Denk je dat een laag meer aan weefsel een sterke pod zonder balsa tray kan opleveren? Balsa is 6 gr, ?

gr eric

Als je pod goed is, heb je geen servotrays nodig. Gebruik helemaal geen servotrays, lijm mijn servo's gewoon vast in de pod. Maar ja, mijn pod is dan ook stevig genoeg.

Als je naar de DLG dag gaat, zal ik mijn mallen meenemen, zaql ik je laten zien hoe ik het doen.
 
Als je naar de DLG dag gaat, zal ik mijn mallen meenemen, zaql ik je laten zien hoe ik het doen

Dank je, ik ben heel benieuwd. Ik ga , omdat ik toch voor dit seizoen nog kisten wil bouwen met mijn oude mallen onderweg. Ik had 2 lagen 35gr kevlar als opbouw, denk nu 3 lagen kevlar, 1laag 25 gr glas en 2 strips ud te gebruiken. Zou de pod op 15 gr uitkomen, hoop ik.

Ik hou van bouwen, en van uitproberen. Met vliegen ben ik blij dat ding heel weer op de grond te krijgen. Dus..... iedereen hangt langer dan ik.

Dank je voor je geduld en antwoorden.

gr eric.
 
Voor mij pod gebruik ik, 1 laag 68gr kevlar, UD 80gr carbon, 1 laag 68gr kevlar en nog een laagje 50gr glas. Dan is ie goed stevig. En kom ik op 15-18gr voor de pod uit.

Volgens mij bouw je te licht, waardoor je aan stevigheid moet inleveren.

Zoals je verteld, lijkt het alsof je vliegtechniek nog (uhm) beroerder (goed bedoeld hoor ;) ) is dan die van mij. Als dat inderdaad zo is, zou ik goedkoper gaan bouwen. (maar wie ben ik) Je haalt het voordeel van het dure materiaal er (nog) niet uit (ja, ik ook niet) en fouten in de contructie kosten niet meteen veel geld. Ik zou het al kevlar vervangen met 50gr glas, totdat je denkt dat je bouwtechniek niet meer te verbeteren is. En dan pas op kevlar overgaan. Maar zoals ik al zei, wie ben ik ;)
 
[]
1 laag 68gr kevlar, UD 80gr carbon, 1 laag 68gr kevlar en nog een laagje 50gr glas. Dan is ie goed stevig. En kom ik op 15-18gr voor de pod uit.

Ok, duidelijk. Dan kom ik op 3/4 lagen kevlar uit, plus nog een laag 65gr ud en natuurlijk de buitenlaag 25gr glas. klinkt als veel..

Ik heb vroeger surfplanken gebouwd, dus had nog 6 meter kevlar liggen. de vorige kist is naar beneden gekomen omdat de servohefboom in een kevlardraadje bleef hangen. Romp is nog heel, maar ik baal van de pod,ziet er niet uit. de vleugel brak, laminaat kwam los, precies op een plekje waar de Le een knal van een takje had gekregen.

Wat weegt nu overigens zón vleugel van glas? ik kwam met mijn kevlarvleugel, met eigenlijk teveel hars op 134 gram uit. wilde nu eigenlijkeen vleugel met 25gr glas bouwen, maar ben bang daar dus ook te licht te gaan bouwen als ik dit nu hoor. ik heb nu een nieuwe roller gekocht, om het kevar plat te rollen. Op een boom schilt hars eruit rollen 2 gram. dat is meer dan 10%.


gr eric
 
Eric van Dijken zei:
Mijn glasvleugel met 50gr glas, weegt 120gr.

Keurig!!!

heb je nog een idee over dunne kabeltjes om van de ontvanger naar de vleugelservo e komen Ik gebruik nu spul uit de winkel, maar die zijn voor mijn gevoel veel te zwaar en dik.

gr eric
 
Eric van Dijken zei:
Mijn glasvleugel met 50gr glas, weegt 120gr.

Keurig!!!

heb je nog een idee over dunne kabeltjes om van de ontvanger naar de vleugelservo e komen Ik gebruik nu spul uit de winkel, maar die zijn voor mijn gevoel veel te zwaar en dik.

gr eric
 
Speedsweets zei:
Eric van Dijken zei:
Mijn glasvleugel met 50gr glas, weegt 120gr.

Keurig!!!

heb je nog een idee over dunne kabeltjes om van de ontvanger naar de vleugelservo e komen Ik gebruik nu spul uit de winkel, maar die zijn voor mijn gevoel veel te zwaar en dik.

Ook ik gebruik nog gewoon de normale servo kabels. Tis te zwaar, maar ach het bouwt wel sneller :)
 
Nadat ik Zondag heb gevolgen op de DLG dag heb ik ideeën op gedaan over de te verbeterpunten van mijn SuperGee.

1: Flutter in de vleugel. Weet nog niet precies hoe ik dit ga oplossen, eerst maar de filmpjes van afgelopen Zondag eens in slow-mo bekijken. Kijken of daar iets op te zien is. Zoniet dan ga ik de rolroeren sterker maken en het schanierpunt van de rolroeren smaller maken. Die hoeven natuurlijk helemaal niet zover naar boven te kunnen. Een paar graden is genoeg, nu kunnen ze bij 40gr omhoog. Das natuurlijk zonde, gebruik je nooit.

2: De uitslag op mijn staartvlak/richtingsroer vergroten. Heb afgelopen zondag met een kapot richtingsroer moeten vliegen. Dat gaat, maar blijft lastig. De termiekrondjes die ik vlak kon draaien waren veels te groot. Denk dat ze nu 20m doorsnede waren, dat wil ik terug kunnen brengen naar 5m.

3: De V stelling van de vleugel vergroten. Das nu 3cm maar denk dat de originele 7cm toch beter is. Iets beter opletten dus bij de volgende vleugel.
 
Hai Eric,
Mbt heb je bekeken of hetlaminaat net voor het scharnier niet gedelamineerd is? Ik heb dat gehad, en dan heb je ook flutter. Drela zegt dat het rolroer toch verstevigd moet worden, tenminste met of glas op de "voorkant", staande kant, of/en boven- en onderop. Ik heb begrepen dat Theo het glas om de TE terugslaat, doe jij dat ook?

Volgens mij pak je met punt 3 ook al een groot punt van 2 mee, je v-stelling bepaald toch ook de radius van je rg roer rondjes. Ik kan het mis hebben, ben geen expert, maar dacht zoiets gelezen te hebben. Drela geeft zelf maar een kleine uitslag aan op de tekening.

Op de tekening staat voor de ailerons naar boven zoiets van 17 mm , kan dat kloppen?

Ik las een verhaal over iemand die met SG2 bezig was en een fervent aanhanger van weinig V. Na bouwen en vliegen kwam hij tot de conclusie dat de originele V van Drela het best vloog in de thermiek, met rg roer.

http://www.geocities.com/pipeline/halfpipe/4579/supergee.html

Ik heb de V maar gelaten zoals Drela zegt, ben al blij dat ik uberhaupt rondjes kan vliegen!!!!

oh ja, ik stond met Sietse te kijken tijdens je worpen, je linker rolroer, van achteren gezien zagen we flutteren.

gr eric
 
Ja, het linkerrolroerheveltje was losgebroken (maar dat was lastig te ontdekken), ik het dat gerepareerd na de 2de ronde.

Mijn vleugel heeft zondag veel te lijden gehad, heb op meerdere plaasten last van de-laminatie. Denk erover om de volgende vleugel in 2 keer te lamineren.

1: Eerst de rolroeren uit het schuim halen.
2: Dan de bovenkant van de vleugel en de rolroeren lamineren.
3: Ze daarna samenvoegen en de onderkant lamineren.

Volgens mij heb ik dan meteen mijn flutter probleem opgelost, doordat de rolroeren dan volledig gelamineerd zijn. Misschien zelfs een strookje UD carbon aan de voorkant van de rolroeren toevoegen.

Zit weer boordevol nieuwe ideeën na zondag. ;)
 
Speedsweets zei:
Drela geeft zelf maar een kleine uitslag aan op de tekening.

Op de tekening staat voor de ailerons naar boven zoiets van 17 mm , kan dat kloppen?

Ja, dat kan kloppen. Maar volgens mij kan dat nog minder, als je richtingsroer voldoende uitslag heeft. Rem je dus minder af in de bocht, waardoor je dus meer lucht tegenkomt (die hopelijk omhoog gaat)
 
Heb afgelopen zondag met een kapot richtingsroer moeten vliegen

Whahaha, ik lag helemaal dubbel. Midden in de taak. Hey! het roerhoorntje van mijn richtingsroer ligt eruit! Nou ja, ff terug proppen en wham, weer de lucht in :lol:


Volgens mij pak je met punt 3 ook al een groot punt van 2 mee, je v-stelling bepaald toch ook de radius van je rg roer rondjes. Ik kan het mis hebben, ben geen expert, maar dacht zoiets gelezen te hebben. Drela geeft zelf maar een kleine uitslag aan op de tekening.

Das zeker waar ja. Mijn microDLG heeft met een spanwijdte van 1 meter aan iedere kant 10cm! Nou, je zag wat ie kan. rondjes van 2/3 meter zijn makkelijk te doen :)

Ook had ik een tijdje gelezen dat het schuinstaan van de vleugel erg weinig liftverlies opleverd, terwijl je wel een flinke lading stabiliteit mee wint. Met teveel V-stelling zal het lastiger worden om rugvlucht te doen (belangrijk! :D). Ik zou dus ook gewoon de V-stelling van de tek aanhouden.
 
De "duitsers" hebben juist heel weinig of geen V stelling, vandaar dat ik hen een beetje gevolgd ben. Minder V zou de werphoogte verhogen, maar ben er nu achter dat het mijn techniek is waardoor ik niet zo hoog gooi. Hoewel dat aan het einde van de DLG dag al een stuk beter was :)

Dus terug naar de tekening.

Zal de flex eens over mijn vleugel trekken..... om het "recht" te zetten.
 
Mijn vleugel heeft zondag veel te lijden gehad, heb op meerdere plaasten last van de-laminatie. Denk erover om de volgende vleugel in 2 keer te lamineren.

1: Eerst de rolroeren uit het schuim halen.
2: Dan de bovenkant van de vleugel en de rolroeren lamineren.
3: Ze daarna samenvoegen en de onderkant lamineren.

Volgens mij heb ik dan meteen mijn flutter probleem opgelost, doordat de rolroeren dan volledig gelamineerd zijn.

Hi Eric,

Omdat ik van plan ben in de toekomst zelf wat vleugeltjes te gaan maken heb ik ook eens mijn gedachten laten gaan over de konstruktietechnieken. Bovenstaande opmerkingen van jouw passen daar in.
Om de vleugel en de roeren torsiestijf ( of stijver) te krijgen kun je een relatief simpel trucje toepasen namenlijk.......
Wat nodig is, is het creëren van een afgesloten doos ! Wanneer je alleen het rolroer bekijkt als voorbeeld is dit veelal niet afgesloten; er zit immers geen glas op de vertikale kant onder het scharnier. Je hebt alleen maar een "V" uit glas en die doet nagenoeg niets
Hetzelfde geld dus ook voor het voorste gedeelte van de vleugel. Mijn plan is dan ook om de rolroeren eerst uit te snijden en een vooraf gelamineerd "U-tje" over de scharnierzijde te lijmen. Daarna de vleugel op de normale manier "glassen".
Dit moet uit konstruktief oogpunt gezien de torsiestijfheid enorm vergroten. Het zal wel iets aan gewicht kosten maar dat zal reuze meevallen; een "U-tje" uit 25 grams glas ( 45 gr.!) moet hier al een duidelijke verbetering van de torsiestijfheid brengen

Arno
Arno
 
Het zal wel iets aan gewicht kosten maar dat zal reuze meevallen; een "U-tje" uit 25 grams glas ( 45 gr.!) moet hier al een duidelijke verbetering van de torsiestijfheid brengen

Hallo Arno,

ik heb op rc groups dezelfde discussie gevolgd. Drela zelf heeft hier een topic over geschreven. Volgens mij heeft hij in het kort de volgende werkwijze gehanteerd.

Vleugel preparen voor lamineren.
Aftekenen van de benodigde "sleuf"voor het scharnier.
Met scherp mesje de sleuf -v uitsnijden.
Glasmatje in de sleuf met epoxy, v erin duwen.
Verder lamineren zoals gewoonlijk.

ik weet niet zeker meer wat hij deed om de delen bij elkaar te houden. Kan zijn dat ik iets vergeten ben. Ik probeer de link wel op te snorren, zoals altijd is dat dan weer uitstekend beschreven.

ik geloof dat er wel weer nadelen waren, zoals delaminatie van de "lijmnaad", nu worden de roeren dus gewikkeld in weefsel en dan verbonden met de vleugel, linkje zoek ik ook weer op.

Ikzelf ben bang die kunde niet te hebben, en de tijd tijdens het werken, misschien apart de roeren lamineren en laten uitharden?

gr eric
 
Back
Top