Zender accu laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door P@trick, 14 feb 2004.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met een multilader laad je alles kapot.
    Ik gebruik dat ding al jaren niet meer.
    Met 50 mah gaat het nog best, maar ik vind het waardeloze dingen.
    Ze meten nix en blijven maar door laden.
     
  2. P@trick

    P@trick Guest

    ok dan toch weer terug naar mijn deltapeak idee :D overigens haal ik de accupak gewoon uit de zender is een kleine moeite en dan kan ik wat dikkere kabels aan de accupak maken.

    zoals ik al zei dus ik ga zelf een accu pak maken van sanyo 2150mah nimh aa cellen deze zijn toch wel geschikt voor deltapeak laden ofniet.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo
    het elke keer in en uit halen van de accu's is niet zo een goed idee punt uit
    na een tijdje krijg je slecht kontakt in dat stekkertje dat volgens mij best wat steviger kon uitgevoerd worden
    ik laad door de normale plug die door de fabrikant is voorzien
    ik heb een mc10 en laad die met een powerpeak infinity2
    en ondervind geen problemen met laden
    die multiladertjes die zijn geen cent waard vooral als je met nMH cellen gaat beginnen

    sportieve groeten raf
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik stop met dit draadje alles is al 3 keer gezegd.
     
  5. P@trick

    P@trick Guest

    jah behalve de vraag.

    zijn die sanyo's goed genopeg om te delta laden.
    daar heb ik nog steeds geen antwoord opgehad.
    wel is er al een paar keer gezegt dat niet alle zender accu's geschikt zijn voor snelladen.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zender en ontvangeraccu's kun je prima langzaam laden met een multiladertje. Wel een beetje in de gaten waar je mee bezig bent. Als de accu helemaal leeg is 10 uur op 230mA laden. Als je weet dat accu maar half leeg is, of de zender nog een dagje gebruiken of slechts deels bijladen.
    Wil je dit soort accu'tjes snelladen, let dan op dat je lader NiMh cellen kan laden, en laad ze niet boven de 1C. (2A bij de genoemde cellen)

    Let ook op bij het overbruggen van je diode: als je bij overbrugde diode per ongeluk ooit de laadkabelstekkertjes tegen elkaar aan laat komen, smelt waarschijnlijk de bedrading in de zender weg en vervolgens nog wat meer als je pech hebt.

    Vraagje aan de mensen die alleen maar snelladen: formeren jullie je zender/ontvangeraccu af en toe?

    Gerben
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    dit wordt een ander draadje denk ik
    maar ja eenkeer in het jaar formeer ik mijn zendercellen
    ontvanger pack heb ik niet

    snellaad cellen die in auto's gebruikt worden zijn niet goed om in een zender te werken
    ze doen het wel maar als je de ontlaad curve bekijkt dan zie je dat die heel lang vol blijven en dan op een paar seconden leeg zijn
    je metertje staat nog op vol en voor je veilig geland of aan de kant bent gekomen valt je zender uit
    dus cutoffs horen niet in een zender


    sportieve groeten raf
     
  8. P@trick

    P@trick Guest

    maar cellen die in een auto worden gebruikt passen niet in mijn zender hoor :D

    Maar kan iemand mij nu eens vertellen of die sanyo goede batterijen zijn.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb in mijn zagi 800 mah sanyo aa cellen.
    Die laad mijn lader met dikke snoeren met 4.5 ampere op.
    Het zijn de beste kleine cellen die ik ooit gehad heb.
    Ik denk dat dit voor je zender perfecte cellen zijn als ze leeg zijn even vol blazen.
    Ze zijn niet duur en gaan bij mij al jaren mee.
    Het is maar een ideetje.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    sphereman, om even op je vraag terug te komen, de sanyos 2100 mah penlite formaat zijn prima geschikt als zenderaccu, met 10 ampere leegt te trekken en tot een ampere of 2 mee te laden met prima delta peak detectie.
     
  11. P@trick

    P@trick Guest

    gerard dank voor je antwoord dit is duidenlijke taal.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gerard je heb helemaal gelijk.
    Ik had er geen erg in, ik gebruik dezelfde als ontvangeraccu.
    Je mag ze met 1 c laden natuurlijk en dat is 2 ampere.
    Ik laad ze altijd langzamer dat hoeft dus niet.
    Ja dan zou ik ook voor deze cellen gaan.
    En lekker het originele oplaadsnoer gebruiken.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Niet doen, hoor! Met een universeellader gewoon 1/10 van de capaciteit aanhouden, dus in jouw geval in de buurt van de 215mA blijven.

    En voor de overigen, die de zenderaccu willen snelladen: jullie zijn gewaarschuwd, niet klagen als de kosten tegenvallen als het een keertje niet helemaal goed gaat....
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en mijn tip ALS je hem perse sneller dan 1C wilt laden, haal hem dan UIT je zender, als er dan iets gebeurt in de vorm van sluiting, een accudefect of iets dergelijks, ga je in ieder geval niet je zender zijn laadcircuit beschadigen (OF ERGER)
     
  15. sitting duck

    sitting duck Guest

    Gerard als je nu zoals ik een apart laadcircuit maakt met din stekkers in plaats van een koptelefoonstekker en nooit boven de 1c gaat. Wat kan er dan nog allemaal mis gaan. Diode is niet overbrugt ,er wordt nooit over de print geladen,je kan altijd zien in welke staat je accu's zijn,je zender blijft dicht. Zijn toch allemaal goede punten,zolang je weet waar je mee bezig bent zie ik er geen nadelen in, jij wel? Kan een extra laadcircuit enige invloed hebben op storingen of dergelijke?

    In ieder geval toch al bedankt voor de tip over de koptelefoon want daar had echter geen benul van.

    greetzz :wink:
     
  16. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Misschien een beetje offtopic, maar wat doen jullie qua laden wanneer de zender na een middag vliegen niet helemaal leeg is?
    Mijn zender (eclipse 7) laad ik gewoon met de bijgeleverde stopcontactlader (150 mA) en dit gedurende +-15 uur. Mits leeg!
    Maar wat als ik zoals gisteren een middag gevlogen heb, en niet precies weet hoeveel er nog inzit? Kan het dan kwaad je zender bijvoorbeeld weer 15 uur te laden met 150mA :? Ik ben wel bekend met de rekensom voor het laden van een lege accu (1.4 * capaciteit/laadstroom), maar wat wanneer deze niet leeg is?
    En is het niet aan te raden je zenderaccu eerst te ontladen en vervolgens pas weer op te laden, in verband met eventuele geheugenvorming :?

    Groeten Jonathan, die zich nu een beetje dom voelt dat ie dit moet vragen. :oops:
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zenderaccu's, waarvan ik niet weet hoe leeg ze zijn, gaan bij mij altijd 14 uur onder lading. Dit kan nooit kwaad, zolang er met 1/10 van de capaciteit wordt geladen. Voor testdoeleinden heb ik zenders, die ik bijna dagelijks gebruik. Vorig jaar heb ik daar maar eens nieuwe accu's in gezet. Ik kwam toen tot de ontdekking dat de twee meest gebruikte zenders in 1989 voor het laatst ververst waren (ja, ja, dit zijn Robbe Mars zenders uit het 'stenen' tijdperk). Ontladen van zenderaccu's vind ik flauwekul, alleen NiCd-accu's ontlaad ik 1 of 2 keer per jaar door ze 3 cycles te geven: ontladen-laden en dat dus 3 keer achter elkaar.

    Met ontvangeraccu's spring ik wel anders om, maar dat hoort niet meer bij dit topic.
     
  18. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Dank voor de uitleg Jan. :)
     
  19. P@trick

    P@trick Guest

    mijn zender gebruikt zo gemiddeld rond de 250mah dus is het best wel van belang dat ik goede accus heb.

    nog 1 vraagje begrijp ik nou goed dat als ik 1/10 van de capaciteit laad via de zender dat als hij vol is hij zelf afslaat. dus als ik met 200mah laad hij 10uur moet laden om vol te raken (uitgaand van 2000mah) en als ik hem dan langer er in laat zitten hij zelf uitschakeld dus ook nooit overlaad.

    bvd
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een universeellader slaat nooit af en blijft dus doorladen. Zolang je echter met 1/10 van de capaciteit laadt is het echter niet erg als er wat te lang wordt geladen, je moet dit echter niet overdrijven. Als je echter een keer vergeten bent om de zender van de lader af te halen, zal de accu de volgende dag heus nog wel gewoon werken. De levensduur van zenderaccu's wordt overigens grotendeels bepaald door het slechte 'overwinteren'. Zo lang ze regelmatig worden gebruikt en dus ook regelmatig worden geladen, gaat het goed. Het onregelmatige gebruik en dus langdurig niet ontladen en laden doet de conditie beslist geen goed!
     

Deel Deze Pagina