Zender accu laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door P@trick, 14 feb 2004.

  1. P@trick

    P@trick Guest

    neej datbedoel ik niet.

    ergens in dit topic werd er dus gezegd dat de zender zelf iets heeft en dat die dus kijkt of de batterij vol is maar mischien heb ik dit verkeerd begrepen
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nee, nee. De zender kijkt nergens naar. Als deze uitgeschakeld is, wordt de accu (eventueel via een diode, zekering of polyswitch ) met de laadplug verbonden en helaas zitten er dan verder geen slimmigheden in, die kijken of het met de accu nog wel goed gaat.
     
  3. P@trick

    P@trick Guest

    ok vandaag was hetr dus zo ver dat de 5cellen auto accu niet goed geladen heeft en dat was dus een rampzalig ongeluk.

    verders ga ik vande week een deltapeak lader halen en dan de auto accu delta laden hoe ik de zender doe zie ik dan wel.
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    bij een delta peak lader zit er vaak ook een zender en een ontvanger uitgang op, die 150 mah laden. daar kun je dus ook gemakkelijk je zender mee opladen.
     
  5. P@trick

    P@trick Guest

    precies.

    ik dank jullie allemaal vriendelijk voor de goede hulp.

    er is nog een topic van mij over deltapeak laders.
    mischien kunnen jullie mij daar ook ff helpen.

    tnx
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik wou dat mijn zender (Hitec Eclipse 7 computerzender) 5 uur mee ging. pffff dat stomme ding trekt een 800 mAh accu van 9.6V in een half uur / 3 kwartier leeg. :hammer:
    Laad die accu overigens gewoon met 1C

    Tijd dus om een extra accu aan te schaffen. Weet iemand waar je deze accu’s kunt kopen? (8 batterijen: 2hoogx2breedx2dik)
     
  7. P@trick

    P@trick Guest

    zelf maken :D
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    michel,

    in de hitec eclipse past gewoon een standaard zenderpack geloof ik, van formaat 8xAA als ik me niet vergis.
    zelf maken is een optie van 2100 mah sanyo twicells, of hobbyin heeft er ook kant en klaar, van 1600 mah sanyos
     
  9. sitting duck

    sitting duck Guest

    @ satour ,ik heb de zelfde zender maar dan met 600 mah accu en ik heb hem voordien ook altijd snel geladen ,tot ik uiteindelijk nog maar 69 minuten deed met een accu ,nu heb ik hem eens met de bijgeleverde nachtlader geladen en ik zit alweer aan 140 minuten en moet nog niet bijladen. Zou ik ook eens proberen als ik van jouw was ,ik denk dat de bijgeleverde accu's van de hitech zenders nogal uit de pas lopen en daarom dat de deltapeak lader daarom te vroeg afslaat. :?
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    @Satoer,

    In jouw geval is het toch wel verstandig om de zender op te sturen naar de desbetreffende reparatiedienst. Om zelf een accu in elkaar te zetten moet de soldeerbout weer aan en je kent je zelf!!!

    Uiteraard heeft de Eclipse een standaard-accu, die elke modelbouwwinkel wel op voorraad zal hebben. Eerst de oude accu met een goede lader een aantal ontlaad-laad cycli geven (buiten de zender!) kan overigens ook wonderen doen.
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    @Sitting Duck: Oei ik had mij vergist denk ik, dit is ook een 600 mAh accu.

    Ik denk dat ik de accu gesloopt heb. Heb hem een paar keer met 5.5 Ampère geladen. Ik zal hem eens reanimeren Jan.

    Denk trouwens dat ik niet veel goedkoper uit zal zijn als ik zelf allemaal penlites aan elkaar ga solderen (8 penlites, krimpkous, stekkertje...)
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ satour

    euhh Is dit niet ééntje voor het café onder de noemer "de grootste fout die je ooit gemaakt hebt "? :D :D :D

    Enne luisteren naar Jan en van die soldeerbout afblijven :wink:

    Bij mijn Eclipse zit er een 850 mAh NmH accupack in en ik kan daar probleemloos een ganse namiddag mee vliegen. Die wordt altijd geladen met de standaard bijgeleverde lader.

    Greetzzzzzzzz

    Stevo
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    5.5 ampjes op een zender aansluiten en laden
    ja wadde das boelkloedig en dan nog op 600mili amp cellen das helemaal durven
    moet een verdomd goede lader zijn geweest die je hebt gebruikt

    sportieve groeten raf
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Haha, nee joh. Ik laad hem gewoon buiten mijn zender met m'n schulze 330D.

    Met hoeveel Amps moet ik hem dan "langzaam" laden? of kan dat niet met de schulze.
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Satour, jou shultze kan toch 200 mA laden ?
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Langzaamladen: 1/10C (capaciteit), dus 0.1*600mAh=60mA

    Overigens vrees ik dat het niet veel zal helpen, maar proberen kan nooit kwaad.
    Je hebt kans dat tijdens het zo snel laden, de druk in de cel te hoog is opgelopen, en deze heeft "afgeblazen". De cel is dan overleden.
    Je hebt kans dat er dan ook wat aanslag op de polen van je cellen zit.

    Stevo, de post waar jij naar refereert betrof 2150mAh cellen. Satoer gebruikt 600mAh cellen.

    Gerben
     
  17. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Oeps :oops:

    Juist Gerben dus 60 mA is inderdaad juist dan. Die Shultze kan dat toch?

    ps : was iets te ijverig bezig om vandaag nog forumgroupie te worden, sorry :oops:
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nou heb hem vannacht gereanimeerd. Hij heeft er 750mAh ingedrukt. Das toch knap van die schulze 750 mAh stampen in een accu van 600 mAh. :lol:
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Satoer,

    Het is normaal dat er tijdens het laden meer ingaat dan er uit hoort te komen.
    Ten eerste heb je tijdens het laden een stukje verlies.
    Meestal hebben accu's ook een iets hogere capaciteit dan aangegeven. Overigens wil het feit dat je er 750mAh in geladen hebt, nog niet zeggen dat de accu in orde is. Zeker als er een slechte/mindere cel tussen zit.
    Wat ik je wil aanraden is de accu ontladen met de Schulze. Houdt tijdens het ontladen de spanning in de gaten. Kijk hoe de spanning terugzakt tijdens het ontladen en of er geen "sprongetje" omlaag in zit.

    O, als je langzaam geladen hebt, zal de Schulze niet afslaan. De tijdbegrenzing en delta peak werken niet bij langzaam laden.

    Gerben
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zou het niet weten met wat voor stroom hij geladen heeft. Ik heb z'n reannimatie programma gebruikt (3D3C, 3keer ontladen en 3 keer laden)en dan kan ik de stroom niet instellen.

    Ik zal hem vannacht eens laden in z'n laagste-stroomstand.
     

Deel Deze Pagina