Zender nostalgie

Oops, kristal houder al vast gelijmd.[emoji849]
Vond het wel een leuk detail om het kristal houdertje afneembaar te houden.[emoji12]
Als het me niet lukt een tweede te vinden ga ik kijken of ik de bestaande knuppel kan ombouwen. Ook ik maak er een 2.4G met arduino van. Was wel van plan op de achterzijde een derde proportioneel kanaal en een druk toets kanaal bij te maken.[emoji854][emoji6]
Image%20(1).jpeg


Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Zeker dat is geen half werk.
Welke onderdelen verschillen van elkaar?
In de eerste foto, de bovenste onderdelen identiek en de afwijkende onderdelen daaronder?
 
Laatst bewerkt:
Gave collectie Jef!
Microprop Sport.
Zou die van mij, 27mc ook wel willen ombouwen.
Servo’s voorzien van moderne electronica.

Op RC Network is een draadje. Echter ik heb een net weer andere printplaat.

Ik moet nog een artikel over deze zender hebben, tijdschrift Modell. Daar stond de bouw in beschreven.
 
Zeker dat is geen half werk.
Welke onderdelen verschillen van elkaar?
In de eerste foto, de bovenste onderdelen identiek en de afwijkende onderdelen daaronder?

Hi Frans, ben onder ander topic, ombouw 2.4 verder gegaan.[emoji6]

https%3A%2F%2Fwww%2Emodelbouwforum%2Enl%2Findex%2Ephp%3Fposts%2F4014364%2F&share_tid=268753&share_fid=2549&share_type=t&share_pid=4014364


Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
 
Dit was dus de state-of-the-art voor zelfbouw in de periode dat ik met RC begon ('67-'69), ook geprobeerd, maar met chronisch te weinig reikwijdte is dat uiteindelijk niks geworden.
Zelfbouw proportional zie je zo vanaf '69 -'70 (dat was m'n eerste echt succesvolle project).

Ik hoop dat deze nog werkend te krijgen is. Veel schade door lekkende batterijen, of valt het mee?
Puntje: Het zijn geen servo's (die werken n.l. met terugkoppeling en volgen zo het stuursignaal), dit zijn stuurmotoren....:D
 
Bedankt Bruno. Ik zal het onthouden.
Geen schade van de accu. Wel nog min of meer bouwpakket....
Dit vond ik ook nog:)
Met datum.
Het zat in een Floride met gas regeling.
Daarvoor is die stuurmotor die niet terug gaat naar de nul stand zoals bij de roeren wel gebeurd.

Jan
 
Het rode knopje is ook zo'n zelfde schakelaar als de zwarte en de groene.

Jan
 
Puntje: Het zijn geen servo's (die werken n.l. met terugkoppeling en volgen zo het stuursignaal), dit zijn stuurmotoren....:D
Volgens mij is een servo in de techniek exact hetzelfde als een stuurmotor, en heeft het wel of niet voorzien zijn van positie feedback daar verder niks mee te maken.
Een van die dingen waarin ik Wikipedia niet vertrouw.
Op schepen is die feedback vaak uitschakelbaar (om een of andere reden geven een hoop mensen de voorkeur aan non-follow-up bediening) en dat verandert niet de functie of benaming van het stuurgerei.
Maar er zijn ook servo-systemen die bijvoorbeeld "regelbaar" zijn door meer of minder druk op een cylinder te zetten, en daarbij vind ook geen enkele actieve feedback plaats.
Een servo is niet meer dan een ding wat doet wat jij niet kunt doen omdat je A) niet ter plaatse bent of B) niet sterk genoeg bent, of C) allebei. En HOE (wel of niet automatisch of middels interne feedback) dat doet voor zover ik weet niet ter zake.
 
Volgens mijn 1975 leerboeken Meet & Regeltechniek (ik heb ze niet meer, maar ik weet het nog wel) was feedback control HET bepalende deel van een servo systeem. Maar het zou heel goed kunnen dat de definities inmiddels zijn herzien.
Je zou de 2 kanaals stuurmachines wellicht feed-forward servosystems kunnen noemen.
De Bellamatic en Servoautomatic hebben in ieder geval slipkoppelingen die de motor ontzien zodra de eindpunten zijn bereikt.
Houdt de aansturing op, dan brengt een veer de eerste terug naar de middenpositie, de tweede blijft gewoon staan waar deze op dat moment stond.
De Amerikaanse Bonners en hun klonen hadden elektrische neutralisatie.
 
Prachtig om te zien.
Knopje vooruit is gas geven, knopje achteruit is stoppen en/of achteruit?
Wat doet het rode knopje?
Je ziet hier 2 kanaals 'schakelsticks'.
1/2 is gas, 2=meer, 1=minder
5/6 is hoogte, 5=down, 6=up
3/4(rood) is hoogtetrim zelfde richting als 5/6
7/8is aileron
9/10 is rudder
Rehaton 10.jpg
 
Wow, ik had niet door dat het voor een vliegtuig was. Lijkt me geweldige uitdaging om controle te hebben...
Ach, toen ik begon was een proportional set echt niet weggelegd voor iemand met het budget van een middelbaar scholier. In geld uitgedrukt zo'n 3000 Euro van tegenwoordig.
Dus wat doet iemand die zich net begint te verdiepen in elektronica? Die gaat zelf zo'n tip-tip set bouwen.
Zelf printjes etsen , iedere maand een deel daarvan volbouwen en testen. Na een jaar heb je dan iets dat werkt.
OK, te weinig reikwijdte, maar toch, het deed iets.
Als je daar mee leert vliegen ( en met éénkanaals besturing), dan is proportional daarna zóveel makkelijker.
En mijn eerste proportional set heb ik ook zelf gemaakt, het was dat of helemaal niks...
27MHz1.jpg 27MHz4.jpg
Inmiddels is de cirkel rond en heb ik weer -weliswaar met hedendaagse technologie- een éénkanaals apparatuur en het vliegen er mee gaat zelf nog beter dan toen in die begintijd....
TX c.jpg Little Black Box  Onderdelen.jpg
 
In die bol zit hoogstwaarschijnlijk de antenne verlengspoel. Als deze zender op de 27MHz werkt zou de antenne veel te lang moeten zijn om zelfs maar half bruikbaar te zijn. Daarom wordt er een spoel gebruikt om de antenne elektrisch gezien veel langer te maken. De elektronica in de zender "denkt" dan dat de volle lengte antenne gemonteerd is.
De lengte van een antenne is afhankelijk van de golflengte. Die golflengte is voor de 27MHz ongeveer 11 meter! De meest effectieve zendt antenne is de 1/2 golflengte, dus 5,5 meter. Je kan ook 1/4 golflengte gebruiken. De antenne dan minder effectief zijn maar nog steeds goed bruikbaar. Helaas zal de antenne dan nog steeds te lang zijn, 1/4 is 2,75 meter.
Met die spoel in de antenne zal de lengte rond 1 meter zijn maar de elektronica ziet hem als een 5,5 meter lange antenne.
 
  • Like
Reactions: jef
Die verlengspoel kan op 3 plaatsen in de antenne zijn opgenomen:
- in de top, dan heet het een TLC-antenne (van Top Loaded Coil). Hier is 't ie het meest effectief, maar ook het meest kwetsbaar. Ze zullen er heus wel zijn geweest, maar ik heb er nooit één gezien op onze radiobesturing. De meeste afstraling vindt plaats aan de top van de antenne.
- in het midden, zoals hier. Het is dan een CLC-antenne (Centre Loaded Coil). O.a.Multiplex had deze in enkele van hun eerste zenders. De afstraling is dan meer in de vorm van een bolletje.
- onderaan, het is dan een BLC-antenne (Base Loaded Coil). Dit is de minst effectieve, maar wel de goedkoopste en mechanisch stevigste. De afstraling heeft de vorm van een kerstboom. Bij enkele Robbe-zenders zat de spoel nog aan de buitenkant op de zender geschroefd, bij zo'n beetje alle MHz zenders vanaf zo ongeveer halverwege de jaren '70 zit de verlengspoel binnenin de zender.
 
Back
Top