Na wat poetswerk ziet het er schoon maar nog steeds mooi oud uit....
Ja hoor...er zit ook wat in de kast...fff de accuhouders opgefrist....
Links zie je van boven naar beneden de posities van de toongenerator printjes. Voor iedere toon een aparte generator, deze worden ingeschakeld met een gelijkspanningsignaaltje vanaf de 'sticks' op frontprint, je ziet de bandkabelverbinding zitten. 3 'sticks', 6 tonen. Of en hoe dat werkt kunnen we met het scoopje zichtbaar maken.
Het hoogfrequent deel zit rechts, heel mooi ingekast met blik, om uitstraling op foute frequenties binnen te houden en beïnvloeding van de zender van buitenaf ook te minimaliseren.
Om minimaal de werking daarvan vast te stellen hebben we een veldsterktemeter nodig.
Ik zal eens kijken of ik nog componenten heb liggen om zoiets als opzetstukje voor mijn multimeter of scoopje te maken....
Wat al zou helpen is, als je eens op het kristal (dat hele grote, in de houder rechts onderaan het blikken doosje) zou kijken wat de zendfrequentie zou moeten zijn. Kunnen we een verweesde 27 MHz ontvanger (misschien heb ik er nog wel een) proberen om te bouwen. En dan met een digitale toondecoder (analoog ben ik helemaal klaar mee).
Er is geen Rx bij de Rehatron..dus heb je er een stapel van op de plank liggen dan....of zelf maken...kan ik dat? .pfff..het was dacht ik min of meer een bouwpakket? Stel dat er een schema is en stel dat dat soort piefjes en palletjes nog te koop zijn...Tja...wie weet...als ik het niet probeer dan kom ik er niet achter...toch?
Nieuw maken? Dat kon wel eens een brug te ver blijken.
Ik weet maar één iemand die deze technologie nog in voldoende mate beheerst en dat succesvol aan de gang krijgt.
Maar dat contact is door zijn eigen gedrag verloren gegaan, het was gezellig zolang het duurde.
Ik zal nooit een naam noemen, maar kan inmiddels wel een tipje van de sluier oplichten: nadat hij weer eens van het forum was verbannen, eiste hij op onaangenaam dwingende toon dat zijn forumkennissen "vrijwillig" geen contact meer zouden hebben met degenen die hem zo dwars hadden gezeten en daarmee tot zijn verbanning hadden geleid.
Tja, als ervaringsdeskundige met emotionele chantage in een relatie - héél lang geleden, ben ik uiteraard geheel immuun voor dit soort psychologische spelletjes en heb na nog een keer geduldig uitleggen dat hij het allemaal veel te zwaar opnam, de stekker er maar uit getrokken. Klaar is klaar.
Kortom, we're on our own.
Hoewel ik inmiddels sterke vermoedens heb waardoor ik uit mijn eerste zelfbouwset (~1968-1970) nooit voldoende reikwijdte kreeg, voel ik er weinig voor om zonder voldoende HF kennis die uitdaging -from scratch een nieuwe maken- nog eens aan te gaan.
Nu speel ik niet altijd eerlijk..ik maak dus ook vintage look alikes ( bv de Good Brothers set). en ik ben er bijna aan toe om de 2,4 Spectrum set in een kast te gaan zetten..moet een 1 stick met 3 schakelaars gaan worden (in te zetten voor enkele VRA/VRC modellen zoals de Impuls, Classy Gassie, Super Slicker en Southerner ). Dus 1+3 ( stick alleen voor links rechts)
"Eerlijk" is hier volgens mij al een gepasseerd station. Het is museum of vliegen
Op ongeveer dezelfde manier kan ook voor de Rehaton ook een modern 2,4 binnenwerkje worden geknutseld en dan gedraagt de combinatie zich bij het sturen toch exact als het origineel.
Behalve dan dat domme 2,4 antennetje natuurlijk, maar dat is dan het enige. Ik zou het wel weten.