Zender nostalgie

In die bol zit hoogstwaarschijnlijk de antenne verlengspoel. Als deze zender op de 27MHz werkt zou de antenne veel te lang moeten zijn om zelfs maar half bruikbaar te zijn. Daarom wordt er een spoel gebruikt om de antenne elektrisch gezien veel langer te maken. De elektronica in de zender "denkt" dan dat de volle lengte antenne gemonteerd is.
De lengte van een antenne is afhankelijk van de golflengte. Die golflengte is voor de 27MHz ongeveer 11 meter! De meest effectieve zendt antenne is de 1/2 golflengte, dus 5,5 meter. Je kan ook 1/4 golflengte gebruiken. De antenne dan minder effectief zijn maar nog steeds goed bruikbaar. Helaas zal de antenne dan nog steeds te lang zijn, 1/4 is 2,75 meter.
Met die spoel in de antenne zal de lengte rond 1 meter zijn maar de elektronica ziet hem als een 5,5 meter lange antenne.

De antenne met verlengspoel zoals gebruikt werd op vrijwel alle oude generatie zenders in de citizen band, 27 MHz, vormt in feite een verkorte kwart golflengte antenne (¼λ=2m75), geen halve golflengte.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,
Ik heb een wat aparte vraag. Ik zag hier ergens dat 'jef' in het bezit is van enkele "service manuals" van oude KRAFT installaties. Ik zou hiervan graag een copie bekomen.Jef, als je dit leest kan je me even laten weten of dit mogelijk is?

Hallo iedereen,
Ik heb een wat aparte vraag. Ik zag hier ergens dat 'jef' in het bezit is van enkele "service manuals" van oude KRAFT installaties. Ik zou hiervan graag een copie bekomen.Jef, als je dit leest kan je me even laten weten of dit mogelijk is?

Hopelijk ben je al geholpen met de link die "Ecstacy" geplaatst heeft , want voor de 2 boeken samen zijn het al gauw +- 150 pagina's die ik zou moeten inscannen , dat is met mijn huis tuin en keuken printertje niet te doen , veel te traag .
Moest je van een bepaald stuk enkele scans nodig hebben , dat wil ik wel doen maar niet de hele boeken , eventueel in een kopiecenter maar dat is niet gratis natuurlijk en voorlopig zijn deze nog allemaal dicht (in België)
Misschien niet het antwoord waarop je gehoopt had :oops::(

Groeten Jef

Hallo,
Eerst en vooral bedankt voor jullie antwoorden. "Ecstacy" bedankt voor de link, maar een groot aantal van de manuals die erop staan had ik al.
Jef, ik ben best bereid je te betalen voor een copie van de manuals, maar had ze toch graag gehad.:rolleyes: Ik begrijp dat dit momenteel niet kan gezien de winkels nog dicht zijn. Zie je het zitten om toch een copie te maken, eenmaal de winkels terug open zijn. De kosten ervoor zal ik je wel betalen.

ik heb een nieuwe terra top 40mhz liggen, ding zit nog nieuw in de doos.zal morgen even eenplaatje schieten. hij mag weg naar een liefhebber .

Deze 2 kanaals zender liggen, maar helaas defect. Er was corrosie ter hoogte van de linkse trim op de printplaat. Herstelpoging gedaan, maar helaas. Iemand interesse voor onderdelen? Laat maar weten.

ik zal even kijken wat ik tonen. Ik zei het verkeerd, het was de linkse reverse schakelaar (bij deze zender in de behuizing) die gecorrodeerd was, in elk geval niet meer ok werkte. Soms deed de zender wat hij moest doen terwijl ik wat aan de schakelaar bewoog. Uit een andere (veel recentere maar met ander defect) graupner zender haalde ik die schakelaar. Zelfde pootjes enz. Heb deze gesoldeerd, kon niet rechtstreeks op de PCB want was wat groter. Met draadjes verbonden dan, maar daarna deed de zender helemaal niets meer. Misschien heb ik te lang met mijn soldeerbout dicht bij een ander componentje geweest of zo. Ik zie er niets mis aan. Maar het waren wel erg kloeke solderingen op vele pootjes.. Ik probeer er aan te denken een fotootje te maken. Ik krijg hem niet hersteld, maar iemand miss wel. Of voor onderdelen.

Bij de techniek waarmee de zender werkte, werd in het begin in de ontvanger een tongenrelais toegepast. Later zijn die vervangen door elektronische toonfilters. In het boek "Radiobesturing" van Evert Kreulen zijn schema's te vinden. De benodigde componenten zullen niet- of heel moeilijk te verkrijgen zijn. Ombouw naar 2,4 GHz is ook een optie. Frans heeft een vergelijkbare zender al eens onder handen gehad. https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-vintage-zenders-naar-2-4-ghz.268753/page-6#post-4023091

Laatst bewerkt:
img005.jpg

img006.jpg

Bedenk wel dat je dit niet "even" in elkaar soldeert!

Na wat poetswerk ziet het er schoon maar nog steeds mooi oud uit....
Ja hoor...er zit ook wat in de kast...fff de accuhouders opgefrist....
img_20200702_060616-jpg.382043
Links zie je van boven naar beneden de posities van de toongenerator printjes. Voor iedere toon een aparte generator, deze worden ingeschakeld met een gelijkspanningsignaaltje vanaf de 'sticks' op frontprint, je ziet de bandkabelverbinding zitten. 3 'sticks', 6 tonen. Of en hoe dat werkt kunnen we met het scoopje zichtbaar maken.
Het hoogfrequent deel zit rechts, heel mooi ingekast met blik, om uitstraling op foute frequenties binnen te houden en beïnvloeding van de zender van buitenaf ook te minimaliseren.
Om minimaal de werking daarvan vast te stellen hebben we een veldsterktemeter nodig.
Ik zal eens kijken of ik nog componenten heb liggen om zoiets als opzetstukje voor mijn multimeter of scoopje te maken....
Wat al zou helpen is, als je eens op het kristal (dat hele grote, in de houder rechts onderaan het blikken doosje) zou kijken wat de zendfrequentie zou moeten zijn. Kunnen we een verweesde 27 MHz ontvanger (misschien heb ik er nog wel een) proberen om te bouwen. En dan met een digitale toondecoder (analoog ben ik helemaal klaar mee).
Er is geen Rx bij de Rehatron..dus heb je er een stapel van op de plank liggen dan....of zelf maken...kan ik dat? .pfff..het was dacht ik min of meer een bouwpakket? Stel dat er een schema is en stel dat dat soort piefjes en palletjes nog te koop zijn...Tja...wie weet...als ik het niet probeer dan kom ik er niet achter...toch?
Nieuw maken? Dat kon wel eens een brug te ver blijken.

Ik weet maar één iemand die deze technologie nog in voldoende mate beheerst en dat succesvol aan de gang krijgt.
Maar dat contact is door zijn eigen gedrag verloren gegaan, het was gezellig zolang het duurde.
Ik zal nooit een naam noemen, maar kan inmiddels wel een tipje van de sluier oplichten: nadat hij weer eens van het forum was verbannen, eiste hij op onaangenaam dwingende toon dat zijn forumkennissen "vrijwillig" geen contact meer zouden hebben met degenen die hem zo dwars hadden gezeten en daarmee tot zijn verbanning hadden geleid.
Tja, als ervaringsdeskundige met emotionele chantage in een relatie - héél lang geleden, ben ik uiteraard geheel immuun voor dit soort psychologische spelletjes en heb na nog een keer geduldig uitleggen dat hij het allemaal veel te zwaar opnam, de stekker er maar uit getrokken. Klaar is klaar.

Kortom, we're on our own.
Hoewel ik inmiddels sterke vermoedens heb waardoor ik uit mijn eerste zelfbouwset (~1968-1970) nooit voldoende reikwijdte kreeg, voel ik er weinig voor om zonder voldoende HF kennis die uitdaging -from scratch een nieuwe maken- nog eens aan te gaan.
Nu speel ik niet altijd eerlijk..ik maak dus ook vintage look alikes ( bv de Good Brothers set). en ik ben er bijna aan toe om de 2,4 Spectrum set in een kast te gaan zetten..moet een 1 stick met 3 schakelaars gaan worden (in te zetten voor enkele VRA/VRC modellen zoals de Impuls, Classy Gassie, Super Slicker en Southerner ). Dus 1+3 ( stick alleen voor links rechts)
"Eerlijk" is hier volgens mij al een gepasseerd station. Het is museum of vliegen
Op ongeveer dezelfde manier kan ook voor de Rehaton ook een modern 2,4 binnenwerkje worden geknutseld en dan gedraagt de combinatie zich bij het sturen toch exact als het origineel.
Behalve dan dat domme 2,4 antennetje natuurlijk, maar dat is dan het enige. Ik zou het wel weten.

Henk,
Om middels de tl balk te kijken of er nog wat vermogen uit de zender komt..
1.De tl balk aan schakelen...
2. De zender antenne volledig uitschuiven en in het midden van de tl balk, er tegenaan houden. Zender natuurlijk inschakelen.
3. TL balk weer uitschakelen.
4. In de omgeving van de antenne zal de balk blijven oplichten.

Hoe meer/breder licht in de tl balk, hoe meer het uitgestraalde vermogen van de zender is.

Dit werkt bij praktisch alle rc zenders uit die tijd.

Die Mac Gregor heb ik destijds veel gebruikt.
Wat was ik blij met dat ding...

Als je één stick, of twee (9/10 en 1/2 of 5/6), schakelt dan zou er mogelijk nog iets meer licht moeten komen.

Dus toch maar kijken of er een oude 27 MHz propo - ontvanger omgebouwd kan worden naar toondecodering?
In dat geval hebben we in ieder geval nog een miniatuur (HC-25U) kristal nodig van 26,690 MHz (27,145 - 0,455).

Die muziek is niet zo gek. Het is niet voor niets een toonzender. Elke stuurfunctie had een eigen frequentie. In de ontvanger werden de tonen toegevoegd aan het tongenrelais. Dat bracht een kam in trilling waar kleine stripjes dun metaal van verschillende lengte aan waren bevestigt. De stripjes waren zo lang dat de eigen frequentie overeenstemde met de frequentie van een stuurfunctie. Werd de kam in trilling gebracht dan raakte de strip met een eigen frequentie gelijk aan de frequentie van de stuurfunctie in resonantie. Dat zorgde voor heftige uitslagen van de strip en deze raakte een contactveertje dat de stuurfunctie activeerde,

Hei viel niet mee de toongeneratoren in de zender stabiel te houden. Een andere temperatuur of een dalende voedingsspannig leidde al tot verstemming waardoor de stuurfunctie niet meer werkte. ook het kiezen van de frequentie van de toongeneratoren was lastig. Die mochten geen harmonischen van elkaar zijn. Ook het afstellen van het tongenrelais was ingewikkeld. Door het vele afstellen was er weinig tijd om te vliegen...

Back