Zescilinder Kloon

Weet iemand waar je zo`n zelfwikkel setje
kunt kopen? Of moet je gewoon een Scorpion motor
nemen en opnieuw wikkelen?

Gr Frank

Frank en anderen.

Even een paar woorden wijsheid.

Je kunt een te grote prop op een motor zetten en het gevolg is te veel stroom. Vervolgens gooi je er dan meer dunnere windingen op om het vermogen terug te brengen. Het resultaat, een motor die ontzettend inefficiënt wordt gebruikt. Dit leid dan tot problemen zoals het te warm worden van de motor.

De zescylinder motor heeft een vertraging voor een goede reden. Het is eigenlijk een best kleine motor. Met een grotere motor kun je een nog grotere prop draaien maar wel met die vertraging. Zonder vertraging moet de prop aanzienlijk kleiner worden, zelfs al is je motor een stuk groter dan wat in deze motor verwerkt zit.

Het herwikkelen van motoren kan de motor efficiënter maken en dus ook mogelijkheid tot wat meer vermogen maar het veranderd niets aan welke prop maat er op hoort.

Om een 14.5x14 met 4S en 260A te draaien heb je een behoorlijk grote buitenloper nodig als je geen vertraging gebruikt. Je hebt het dan over een HK 50 serie of zo. Met het bijkomende gewicht en maffe afmetingen.

Frank, als je een setje wilt kan ik er wel aankomen.
prijsverschil tussen een DIY set en een kant en klare motor is minder dan 10% ...
Trouwens, Ralph Okon heeft al geexperimenteerd met F5B modellen en buitenlopers zonder vertraging.

GJ

Laatst bewerkt:
Ik geloof dat jullie me verkeerd begrijpen. Ik heb niet gesuggereerd dat je de 14.5x14 op een directe buitenloper moet zetten. Ik wil alleen maar zeggen dat als je zo nodig herrie wilt maken voor de show, je gewoon een relatief kleine prop op de buitenloper zet, maakt vanzelf herrie. Kijk maar naar de speedcup gasten, dat maakt veel meer herrie dan een "zescylinder".
Als je een interessant geluid wilt maken, zet dan een OS wankel op een hotliner ofzo.

Groet,Gerben

Jongens, Jongens,

Het is niet zo dat ik, alle herrie mooi vind,
Maar wees eerlijk :die sechscilinder klinkt echt als een zescilinder!!!

Gr Frank

Heb je hem wel eens in het echt gehoord, dan valt het best wel tegen hoor.
Zoals ik al zei, het is leuk voor 1 a 2 keer.
Om daar dan een paar honderd euro aan uit te geven vind ik zonde.
Ik zou dan eerder gaan zoeken naar een walvisprop of iets dergelijks en dan de 400 km grens stil te doorbreken.
Dat maakt pas echt indruk.

GJ

ik kan me vergissen maar er lijkt een subharmonische in het sechscilinder geluid,
wat zou kunnen betekenen dat 1 blad iets anders is dan de andere, wsl waar dit het meest uitmaakt; de neuslijst.
mooi klinkt het zeker ;p

ik had trouwens eens een walvisvin fullflying richtingroer op een soort kist maar dat terzijde.

De GX200 schijnt niet zo lekker te gaat op buitenlopers. De Hobbycity Super Simple 200A schijnt dat beter te doen.

Groet,
Gerben

Wat ik aan info heb gekregen is dat bijna alle regelaars problemen hebben behalve de YGE.
Maar die is ook met deze motor in gedachten ontworpen.

GJ

Heb gisteren met Rolf Strecker gesproken ( zeer aardige man )
en de regelaar moet voldoen aan :

210000/240000 rpm bij 2 polers
Timing 30Gr
12Khz
en een peak aankunnen van 300Amp

Rolf zij dat als de regelaar aan deze voorwaarden voldoet het moet kunnen.

Gr Frank

Wat betreft max RPM dacht ik het volgende.

Neu 1500 heeft 4 polen
Scorpion HK 4020 heeft 8 polen

De Neu kan ik met 70.000 prima draaien (als de magneten het uithouden). Dus ik dacht dan kan ik die Scorpion wel met 35.000 draaien.

Moet enkel de timing goed zetten.

Hoe meer magneetpolen, hoe lager het maximale toerental dat een regelaar nog kan aansturen qua rekensnelheid.Zie deze tabel, maximum toerentallen voor regelaars bij gegeven aantal magneetpolen:
Home-built Brushless Motors and Models
-> Motor building Info
-> ESC Max. RPM Limits

(Je kunt Christo v.d. Merwe gewoon in die Nederlans mailen)

Back