Ziroli P-47 Thunderbolt 70"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door rcoenders, 19 dec 2015.

  1. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is al weer een tijdje geleden en de bouw heeft even stil gelegen omdat ik toch nog snel even een Black Horse P-47 ARF vliegklaar wilde maken zodat hier de nodige P-47 Vliegervaring mee op kan doen. Deze heeft inmiddels zijn maiden gehad en wacht nu op nieuwe "voetjes" omdat ik niet tevreden ben met de Air-retracts die met de kit meekwamen. Deze worden snel vervagen door Electron retracts. Kan ik ook meteen kijken hoe deze functioneren omdat ik de keuze voor de retract van de Ziroli P-47 wil laten vallen op de electron of Lado retracts.

    Er zijn echter al wel wat vorderingen. Zoals al geschreven ga ik een groot deel van de stringers zelf snijden en verwerken op die plaasten waar dat nodig is. De romp is zo'n plek en daar ben ik ook al mee begonnen.





    De romp is al wat verder als getoond, ik heb daar alleen nog geen plaatjes van.

    Het zelf snijden van de stringers lijkt redelijk goed te gaan. Er zit wel wat schuurwerk aan maar ze lopen dan wel mooi met de rompspanten mee en liggen vlak met de spanten. De volgende stap is bepalen hoe de retract voor het staartwiel erin gaat komen uit welk hout ik de blokken voor de vleugel bevestiging ga maken. Kleine details maar het moet wel gebeuren.
     
    serge pot en E.hof vinden dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Oeh mooi hoor!
     
    Speedycon en rcoenders vinden dit leuk.
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi
    In post 7 had je het over interne aansturing van de diverse roervlakken.
    Je zou misschien hier eens naar kunnen kijken. http://www.kavanrc.com/IndexText/6382E.html

    Of anders het R.D.S. systeem
    Ook van mijn kant een abo tje
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Feitelijk is die Kavan oplossing een RDS variant
     
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat ben ik met je eens Femmo.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Maar wel mooi!
    Hmmm t lijkt er op dat ze die niet meer hebben.
    Ik kan t niet vinden op hun site
     
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    En functioneert ook heel goed.
     
  8. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Meneer Q heeft ze nog in het assortiment.
    KV6382
     
  9. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    De RDS oplossing heb ik ook al overwogen. Ben er nog niet uit hoe ik het een en ander ga doen. Gezien de tijd die ik heb en het tempo waarin ik op dit moment bouw heb ik nog voldoende tijd om die beslissing te nemen. Daarnaast heb ik nu een P-47 die iets kleiner is en die ik gebruik kan om enkele zaken uit te proberen. Zo ga ik in geen geval pneumatisch retracts gebruiken en dat is een direct gevolg van de ervaring met de retract in de ARF P-47.
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wat is de reden om van pneumatisch af te stappen?
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2016
  11. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Onbetrouwbaar en niet echt realistisch. Ik weet dat er restrictors zijn en dat je met bepaalde Air-switches ook dingen kunt timen maat het is allemaal lastiger.
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  13. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is even stil geweest maar ik heb afgelopen week de draad weer opgepakt.
    Het belangrijkste is dat ik inmiddels de retracts besteld heb en ik hoop dat deze een deze dagen in opgehaald kunnen worden bij het postagentschap. Hoewel ik erg gecharmeerd was van de de Electron retracts zijn het uiteindelijk toch Lado Retracts geworden. De Electron retracts zoals in de kleine P-47 zitten hebben een compatibiliteit probleem in combinatie met de door mij gebruikte Futaba ontvangers en moeten bij iedere powercycle van de ontvanger opnieuw geprogrammeerd worden (10 seconden werk). Voor mijn kleine P-47 kan ik daar mee leven maar voor de grote absoluut niet. Hoewel Electron op dit moment goed meewerkt en van alles aan het testen en programmeren is heb ik geen zin om test konijn te spelen voor de rest van hun electronica.

    Het voordeel van de Lado retracts is dat ik zowel retracts als deuren apart kan programmeren en ik geen extra electronica nodig heb om dat te doen. Aansturing kan dus met 1 zenderkanaal voor de drie retracts en bijbehorende deuren. Wel ga ik kijken of ik zelf een PCB kan tekenen en laten maken om de draden wirwar wat te vereenvoudigen.

    Het bouwen zelf ligt nog zeker twee weken stil. De renovatie in huis zorgt ervoor dat ik niet of nauwelijks het bouwhok in kan dus dat moet maar even wachten. Wel kan ik melden dat de romp inmiddels is voorzien van de meeste stringers en er inmiddels een beetje uit gaat zien als en vliegtuigromp. Ik hoop dat ik binnenkort weer normale updates kan plaatsen :)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Rob kijk eens naar het origineel deze biedt voor de aansturing al een hele mooie oplossing .
     
  15. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik neem aan dat je dan refereert aan de staartwiel deuren? Daar heb ik niet gepland aan extra zaken, deze deuren worden gekoppeld aan het staartwiel.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Nee voor de roeren .
     
  17. rcoenders

    rcoenders

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Veenendaal
    Oh op die manier, je reageerde op een paar oudere posts :). dat was me niet helemaal duidelijk. Wat betreft de Flaps, richtingroer en hoogteroer heb ik een goed idee wat ik wil, de ailerons ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik heb nog tijd, ben nu bezig met de romp en ik ga de stabilisers opnieuw doen omdat ik niet tevreden ben.

    Gr Rob
     

Deel Deze Pagina