Zlin 125 Sohaj

Heb een start gemaakt met herstel, eerst de motor en romp servo's losgeschroefd en gedeeltelijk de bekledingslaag bij de breukvlakken verwijderd. Bij het loshalen van de motor zat ik verbaasd te kijken hoe krom de motorplaat is, kijken of hij gericht wordt of vervangen. De motoras was door de voorste as steun naar achteren geschoven maar met gepast geweld de hele handel weer op de goede plek gekregen, alles ziet er recht uit maar moet nog proefdraaien. Neus met elastieken weer terug gezet om alles uit te kunnen richten hierna de kielbalk en en de balken onder de kap met secondenlijm vastgezet. Volgende stap is het herstellen van de spanten in de neus tot er weer wat stevigheid in het geheel komt. Pas dan wordt de romp geheel gestript om te kijken wat er aan rompbeplanking vervangen wordt en of er daarna met een glasmat verstevigd moet worden. En de motorkap waar ik toch al niet geheel tevreden over was is ook gescheurd dus moet ook opnieuw gemaakt worden.




De kop is er alvast af :)
 
Moeten nog uitgebreid getest worden maar had al wel gezien dat bij het ene rolroer er speling op de scharnieren zit, deze moeten dus na controle opnieuw geborgd worden. Eerlijk gezegd is er nog weinig verder gekeken dan de romp, krijgt de eerste aandacht, moet de rest nog aandachtig bekijken. Misschien ook een beetje struisvogel politiek want uiteindelijk moet en zal deze weer vliegen, en zeker niet als kneus.;)
 
Vandaag lekker wezen puzzelen, had alle stukjes hout bewaard, en de huid zit weer dicht. Ook het tweede spant weer teruggeplaatst met behulp van seconden lijm.
Vorm zit er nu weer in en ook de sterkte begint er weer in te komen, moet nog wel kijken waar en hoe ik wat gerichte versterkingen kan aanbrengen. Voorste spanten worden nog met epoxie goed gelijmd en de rest van de romp gestript om alles goed te kunnen inspecteren.



Geen slecht resultaat na zo'n begin als onderstaande foto ;)

 
25-30 grams glasdoek met epoxy over de gerepareerde neus, met ruime overlap over het puzzelwerk heen. Aan de binnenkant idem tussen de spanten. Daar wordt hij enorm sterk van.
Eerst netjes glad schuren en evt. plamuren, en ook alle balsa 1 keer met zeer sterk verdunde spanlak oid. aflakken (50%-100% verdunnen met thinner oid.), zodat het balsa niet alle epoxy opzuigt.
 
Is het echt nodig om de romp helemáál te strippen? Als je hem goed bevoelt/knijpt, belast door wat torsie en buiging en visueel na loopt bespaar je jezelf mogelijk best wat werk.
 
Kielvlak is samen met de aanhechting van het stabilo middenstuk gedeeltelijk gebroken dus hier moet de afwerking er ook hier ter plaatse af. Hiermee gerekend is het makkelijker om de gehele romp opnieuw af te werken dan in verschillende stukjes, huidige afwerking is er met beleid ook vrij vlot af te halen. Zit alleen nog te kijken waarmee hij nu mee afgewerkt wordt, papier (poging twee!) of bespanvlies, lekker licht of?. En weer decals maken moet ik toch.
 
Dank je.
Heb nu even niets om te laten zien maar heel langzaam kom ik wel verder, romp is nu kaal en decals heb ik weer nieuwe van liggen.
Voor het gepuzzelde stukje romp heb ik nu uit 1mm triplex plaatjes gemaakt die aan de binnenkant gelijmd gaan worden, vind ik wel mooi in het zichtbare deel van de cockpit. Bovenkant neus is vervelender, blijkt dat er met het in vorm schuren op sommige plekken nog maar een flintertje balsa is overgebleven.
Hier wordt dus de methode van Dirk toegepast, binnenkant matje en dan buitenkant in vorm plamuren en dan ook een matje.
Kielvlak is ook weer gelijmd en verder niets kunnen vinden aan schade aan de romp, dus alle aandacht is nu gericht op de neus.
 
Hier wordt dus de methode van Dirk toegepast, binnenkant matje en dan buitenkant in vorm plamuren en dan ook een matje.
Je kunt ook eerst een dun stukje balsa erop plakken en dan in vorm schuren.
'Mijn methode' is het sterkst als en wat afstand tussen de twee glaslagen zit (balsa-dikte dus).
 
Is ook het beste om te doen om eerst hout aan te brengen en dan in vorm schuren . Plamuur heeft een andere werking als hout en zal altijd op den duur zichtbaar worden .
 
Dirk en Serge, aan sterkte is er maar weinig nodig op deze plek. Het nodige verband wordt geleverd door de twee langsliggers en de kielbalk, hoef hier alleen de huid te herstellen. Dat van de verschillende materialen, balsa plamuur, is een goed punt. Ga kijken of een stukje balsa pas te krijgen is op die dubbele kromming.
 
Reparatie neus is gelukt. Bovenkant welke al doorgeschuurd was heb ik verder doorgeschuurd waarna er een 4mm balsa op gelijmd is in diverse strookjes. Deze weer in vorm geschuurd en de spanten die los waren gekomen en motorspant weer met epoxie vastgezet. Nu het spant waar het instrumenten paneel op komt en het extra spantje wat hiervoor hoort er weer in zitten is de neus weer verrassend sterk geworden. Ben best tevreden over de reparatie zover, vleugels zijn nu ook bekeken en de enige noodzakelijke reparatie is het opnieuw borgen van de scharnieren. Zat met dunne spijkertjes en wordt nu na pulken verder op geboord en een stokje in gelijmd.
Voor het opnieuw bekleden van de romp is er Diacov besteld, benieuwd hoe dit werkt. Even een mini filmpje gemaakt van het resultaat zover.

 
Was vanmiddag te warm om buiten te spelen dus maar verder gegaan met de Zlin. Accu bevestiging en de bodemplaat, waar het stoeltje op vast komt, zijn weer opnieuw pasgemaakt net zoals de voorste bevestiging van de servo plaat. Hierna werdt het tijd voor het bekleden van de romp met Diacov, moest hier wel even aan wennen, dit gaat even anders dan gewone folie. Waar je de gewone folie eerst goed warm maakt om over bollingen heen te trekken zet je hierbij wat punten vast en rek je het als het ware om die bolling heen en ,wanneer het glad zit, zet je de randen verder vast. Werkt na even wennen toch wel erg prettig, heb nu de complete linkerkant klaar. In de loop van de week zou de rest ook moeten lukken.
 
In de loop van deze week is de romp verder bekleed en vandaag voorzien van een laagje witte verf. Morgen kijken of de dekking voldoende is of dat een tweede laag gewenst is. Heb mijn best gedaan om dun op te zetten ivm het gewicht, de laag van voor de reparatie was best wel dik dus zwaar hoop hierdoor wat gewicht te kunnen sparen.

https://live.staticflickr.com/65535/

Z
o hangt hij er nu bij
 
Laatst bewerkt:
Back
Top