Zlin 125 Sohaj

Na lang zoeken ben ik op dit toestel gestoten, vindt dat deze mooie klassieke uitstraling heeft. Deze keer wordt het geen bouwkit maar puur van tekening, deze is uit de FMT en heb ik op de site van Aerofred kunnen vinden. Deze gedownload en thuis op heel veel A4 papier uitgeprint en dus aan elkaar geplakt, was toch weer een avondje klungelen:koud:. Ben hierna begonnen met het uitzagen van alle rompspanten, hiervoor is 3mm triplex gebruikt. Deze week kwam de voorraad balsa binnen en heb nu een start kunnen maken met de bouw.

IMG_20191130_154259 by

Ben begonnen met het snijden van de romp zijkanten, 5mm balsa, om het geraamte van de romp op te kunnen zetten. Deze delen zijn uit twee stukken gemaakt omdat de totale lengte van de romp ongeveer 158cm wordt. De las heb ik verdeeld over de spanten zodat dit wat extra sterkte geeft. Voor het samenstellen zijn deze delen eerst goed gelijk aan elkaar geschuurd en na het verlijmen krijg je dan iets wat er zo uit ziet.

[url=https://flic.kr/p/2hT48k9]IMG_20191130_162858
by

[url=https://flic.kr/p/2hSZz6M]IMG_20191130_195625
by

Van het kielvlak en richtingroer zijn er al wel verschillende delen gemaakt maar nog niet helemaal klaar om te gaan lijmen.
[/url][/url]
 
Even een foto opgesnord voor het bedachte eind resultaat.

https://images.app.goo.gl/eaUfece9LhXV8Bfv5
6CB318A4-144F-4E39-BE61-D93092BDEEEC.jpeg


Leuk project!!
 
Hierbij nog even de personalia van het model; span 3,33 mtr. lengte 1,58 mtr. opgegeven gewicht 3 kg (gok dat dit in de buurt van de 3,4 zal uitkomen)
Een stijlbreuk waar ik niet helemaal blij van wordt is dat er een motor op moet, helaas hier noodzakelijk vanwege ons kleine veld waar slepen niet mogelijk is.
In overweging is nog of het een motor in de neus wordt of een opzetstuk boven het zwaartepunt ook e grootte van de motor weet ik nog niet, genoeg om nog over na te denken dus.

Intussen wel rustig verder gebouwd aan het richtingroer met kielvlak en stabilo, de geraamtes hiervan staan nu klaar om geschuurd te worden en dan kan het stabilo beplankt gaan worden, het kielvlak kan pas veel later vanwege de aansluiting van het stabilo.
 
Gaat langzaam verder, ben nu bezig met het beplanken van de stabilo helften. De busjes voor de pennen zijn nu gelijmd ook is de aanstuur hevel nu gemaakt. Deze hevel komt vast aan het middenstuk van het stabilo zodanig dat bij het monteren van de stabilo helften het hoogteroer gelijk verbonden wordt.

IMG_20191224_194544 by

IMG_20191224_194555 by

Het maken van de hele staart sectie vraagt wel veel uitzoekwerk wat betreft de volgorde van monteren van de onderdelen om overal nog goed bij te kunnen.
 
Zo'n ducted fan is zeker heel erg mooi maar vind ik dan beter bij een moderner model passen, denk dat ik toch voor een motor in de neus ga kiezen. Ben er zelf ook niet zo gelukkig mee en ben het ook helemaal met jullie eens dat zo'n zwever achter een sleper zou moeten hangen maar is niet anders. Wil nog wel een sleephaak inbouwen in de hoop dat er nog een mogelijkheid komt.
 
Ik snap hem wel. Zo'n EDF is ingeklapt onzichtbaar en dus minder storend, maar als hij eruit komt dan is het veel ergere heiligschennis dan een prop op de neus.
Gewoon lekker je eigen pad volgen.
 
Het gaat langzaam verder met het stabilo, middenstuk is nu gemaakt. Met behulp van triplex lipjes is de aanstuurhevel voor het hoogteroer hier tegenaan bevestigd zodanig dat deze in lijn komt te zitten met de scharnier lijn. In dit middenstuk is ook een triplex tong gemaakt welke in de stabilo helften steekt en waardoor ik met twee boutjes deze helften kan borgen, had dit borgen eerst met elastiekjes geprobeerd maar dat werkte niet naar mijn zin. Ook de stuurstok voor het hoogteroer is gemaakt, voor deze stok is een carbon buis gebruikt, zeer stijf en sterk.

IMG_20191228_190404 by

[url=https://flic.kr/p/2ie4gpk]IMG_20200112_162410
by

[url=https://flic.kr/p/2idZWWq]IMG_20200112_164108
by

Gisteren ook nog de tijd genomen om het frame van de romp te schuren zodanig dat er een begin gemaakt kan worden met het beplanken hiervan, denk dat hierna de kielvlakken definitief gelijmd kunnen worden.
[/url][/url]
 
Ben ook nog aan het kijken wat er als vleugel verbinder gebruikt moet worden. Keus, uit voorraad, is er tussen verenstaal rond 8mm of vlakstaal. Vlakstaal vind ik als groot nadeel dat deze in het horizontale vlak erg buigbaar is hier tegenover twijfel ik of 8mm verenstaal sterk genoeg is. Wat zijn jullie ideeën hierover?
 
Stabilo demonteerbaar zonder dat de instelling veranderd, mooi werk.
Een vraagje , de hevel van het stabilo , is deze hard gesoldeerd op de as ?
 
Ben ook nog aan het kijken wat er als vleugel verbinder gebruikt moet worden. Keus, uit voorraad, is er tussen verenstaal rond 8mm of vlakstaal. Vlakstaal vind ik als groot nadeel dat deze in het horizontale vlak erg buigbaar is hier tegenover twijfel ik of 8mm verenstaal sterk genoeg is. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Vliegtuig ongeveer zelfde geometrie en spanwijdte. 3350 mm
Weegt 3700 gr
Doet het met rond verenstaal van 8 mm en 5 mm.
Is reeds aan de werkelijkheid getoetst en doet het prima.
Een srongall buis van 12 mm of 14 mm zou hier ook ruimschoots voldoende zijn.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/kranich-iii-op-grootmoeders-wijze.252604/page-9
 
Laatst bewerkt:
Isola, de hevel is hard gesoldeerd omdat ik tin hier ook niet zou vertrouwen. En Aurectar ga thuis even rustig jouw verslag nogmaals bekijken maar het klinkt mij zo al goed in de oren.
 
Back
Top