Inderdaad Frits, de vernis dient als lijm. Het verwerken is vrijwel identiek als met houtlijm maar dat had ik al beschreven in het draadje van de Tucano. Hieronder heb ik het stukje geplakt uit dat draadje.
"Het kaften, hier heb ik toch weer enkele zaakjes anders geprobeerd.
Eerst en vooral heb ik het gebleekte kraftpapier 60gr/m² vervangen door normaal printerpapier van 80gr/m². Omdat printerpapier nu eenmaal perfect past in een printer dacht ik laat ik nog maar eens iets nieuw proberen. Ik heb dan snel enkele panel-lines getekend en uitgeprint, enkel in zwart want de kleureninkt blijkt niet watervast te zijn. Toen ik onlangs in "de Action" aan het rondneuzen was heb ik een watergedragen vernis gekocht en bij het openen van het blik bleek deze vrij dik te zijn en deed met denken aan het goedje van Winchester Modells dat we vroeger gebruikten om onze styro modellen te bekleden met glasmat, dus waarom eens niet proberen met het papier. Wonderwel lukte dit vrij goed en heb ik er de Tucano volledig mee gekaft, gedaan met het verdunnen van houtlijm, simpelweg de pot openen en beginnen. Doordat de vernis wat dikker is zit er vaak wat meer van onder het papier dan bij de houtlijm, daarom duw ik het papier door met een oude bankkaart of iets dergelijks van binnen naar buiten strijken wat aan en komt aan de kant de overtollige vernis vanonder het papier en komt dit mooi strak te zitten. Bij het gebruik van de houtlijm werd bij het verzegelen van het papier met een watergedragen vernis het papier weer wak en kwamen en vaak blazen op, die trokken wel weer weg bij het drogen. Bij de vernismethode wordt het papier ook wel weer wak maar blijft het mooi strak zitten, eens droog is het ook weer zeer stijf."
Dirk