Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Één vraagje. Moet het gat voor de motoras, van voren gezien, rechts van het midden zitten? Anders gezegd, vanuit de cockpit gezien links?
 
Work in progress
zlin_zpsqdnhzyi9.jpg
 
Zeker weten, goed bezig!

Voor die het gemist hebben in het draadje van de Tucano, tegenwoordig gebruik ik voor het bekleden printerpapier van 80gr/m² en heeft de verdunde houtlijm ook afgedaan. Volgende vernis van bij 'Action' werkt perfect en kan zo uit de pot gebruikt worden.
IMG_20170406_074313062 by Dirk Wouters, on Flickr

Dirk
 
Inderdaad Frits, de vernis dient als lijm. Het verwerken is vrijwel identiek als met houtlijm maar dat had ik al beschreven in het draadje van de Tucano. Hieronder heb ik het stukje geplakt uit dat draadje.

"Het kaften, hier heb ik toch weer enkele zaakjes anders geprobeerd.

Eerst en vooral heb ik het gebleekte kraftpapier 60gr/m² vervangen door normaal printerpapier van 80gr/m². Omdat printerpapier nu eenmaal perfect past in een printer dacht ik laat ik nog maar eens iets nieuw proberen. Ik heb dan snel enkele panel-lines getekend en uitgeprint, enkel in zwart want de kleureninkt blijkt niet watervast te zijn. Toen ik onlangs in "de Action" aan het rondneuzen was heb ik een watergedragen vernis gekocht en bij het openen van het blik bleek deze vrij dik te zijn en deed met denken aan het goedje van Winchester Modells dat we vroeger gebruikten om onze styro modellen te bekleden met glasmat, dus waarom eens niet proberen met het papier. Wonderwel lukte dit vrij goed en heb ik er de Tucano volledig mee gekaft, gedaan met het verdunnen van houtlijm, simpelweg de pot openen en beginnen. Doordat de vernis wat dikker is zit er vaak wat meer van onder het papier dan bij de houtlijm, daarom duw ik het papier door met een oude bankkaart of iets dergelijks van binnen naar buiten strijken wat aan en komt aan de kant de overtollige vernis vanonder het papier en komt dit mooi strak te zitten. Bij het gebruik van de houtlijm werd bij het verzegelen van het papier met een watergedragen vernis het papier weer wak en kwamen en vaak blazen op, die trokken wel weer weg bij het drogen. Bij de vernismethode wordt het papier ook wel weer wak maar blijft het mooi strak zitten, eens droog is het ook weer zeer stijf."


Dirk
 
deze vernis heb ik gebruikt om de Zlin mee te behandelen nadat ik hem had bekleed met kaftpapier en verdunde houtlijm
gaat dan ook heel goed
 
Goed zo, weer eentje erbij. Wees er maar voorzichtig mee want volgens de nieuwsberichten van gisteren is er in de bouwsector een tekort aan isolatiemateriaal. :D
 
ziet ge wel, dus iedereen voorzichtig met de Zlin of ze zitten voor jullie het weten ergens in een spouwmuur of onder een dak :rolleyes:
 
Nog een vraag: de houten ring die - ga ik van uit - op het motorschot komt, tussen de neus en de spinner, is die alleen voor de sier of heeft het ook een constructief doel? (en waar is het kleine gaatje voor?).

En het kleine rechthoekje, ook met zo'n klein gaatje, waar zou die moeten komen?
 
Frits,

Zoals je al zelf zegt is de ring voor de sier maar hij vergemakkelijkt wel het aanwerken van de motorkap aan de spinner, hoe het zit met het kleine plaatje en de ring kan je zien op onderstaande foto's. Het best kan je alles uitlijnen met de prop en spinner gemonteerd dan is het een kwestie van de motorkap zodanig te schuren dat hij mooi uitkomt op de houten ring. Ik hoop dat het wat duidelijk is met de foto's erbij, je kan eventueel ook de motorkap met een stukje tape op z'n plaats houten ipv met het kleine plaatje, zo deed ik het bij m'n eerst Zlin's ook en nu zelfs nog bij de Tucano.
Zlin 7 by Dirk Wouters, on Flickr
X-32 Zlin 201 by Dirk Wouters, on Flickr
X-32 Zlin 202 by Dirk Wouters, on Flickr
X-32 Zlin 203 by Dirk Wouters, on Flickr

Dirk
 
Back
Top