Zo maak je goede vleugelzakken

Gents,
Vanwege een ander draadje hier de uitleg hoe je een mooie vleugelzak maakt:

vleugelzak09.JPG


Koop bij de Gamma of Formido een rol "radiatorfolie". Ik koop ze op 15m rollen. Gewone noppenfolie NIET gebruiken omdat de bubbeltjes als "lensjes" in de zon gaan werken en de inhoud in de volle zon in de zomer gloeiend heet bakken.
De radiatorfolie weerkaatst de hitte.
Radiator folie heeft aan één zijde een opgedampte alu-laag.


Vouw het materiaal om je vleugel heen, zorg voor voldoende extra ruimte. Neem ook nog eens 2 X 2cm extra voor het maken van de las.

Pak een stalen lat (ik gebruik een één meter lat, een zgn reilat) en zet die plm 2cm vanaf de rand met de scherpe kant op het de boven elkaar liggende lagen.

Hier wat foto's van een proefstukje.

vleugelzak03.JPG


Druk de lat goed aan, soms is een derde hand of één been (goed als je nog lenig bent... :D )

vleugelzak04.JPG


Ga er nu net een verfafbrander langs totdat het plastic goed smelt, je kunt het bijna NIET verkeerd doen, het alu smelt normaal gesproken (bijna) niet...

vleugelzak13.JPG



Direct daarna de reilat omklapen op de nog hete naad, dat maakt de las extra stevig en mooi plat.

vleugelzak14.JPG


vleugelzak07.JPG


Nu nog even langs de kopse kant en klaar issie!

vleugelzak08.JPG


Je zult er járenlang plezier van hebben!
 
Laatst bewerkt:
@ Richard Branderhorst

:banana: :banana: Mooie tip. :banana: :banana:

Ik heb hier ook twee vleugel delen liggen die een bescherming kunnen gebruiken tijdens het vervoer. Ga dit trucje ook proberen met de verfschraper.

THX Peter
 
:worship: Dank je voor de tip!

Trouwens die rollen van 15M, zijn denk ik nog snel genoeg op... zwever met spw van 254cm, gaat hard zat! :roll:
 
De rolbreedte is (meen ik) 60cm, daar heb je een vleugelzak (wat een rotwoord eigenlijk hè) van pak em beet 25cm breedte voor, genoeg voor de meeste zwevers.
Bij motorkisten zul je meer verbruiken, maar die hebben weer niet zo'n lange vleugel.

Ik heb er dus ook al aardig wat van dat spul doorheen gejaagd....
Vroeger begonnen met dat bubbeltjesfolie, maar inmiddels alles opnieuw gedaan met deze folie, geen spijt gehad!

Voor zwevervleugels pas ik de vorm aan aan de (tapsheid) van de vleugel, dan zit hij mooier als een langwerpige (gaat-ie weer..) zak.

Oja, voor ik het vergeet, bij lange naden in "etappes" werken, zo'n 30-40cm in één keer en dan die lat omklappen, anders koelt het materiaal teveel af.
 
Je kunt het ook prima met een oude strijkbout of folieboutje sealen, ipv de voorgestelde stalen lat.

Groeten,
Gerben
 
Volgens mij werkt dit in principe etzelfde als mylar sealen, toch? Zo maak je geloof ik ook zelf blimps en zeppelins. :P
 
Gerben,
De stalen lat is er alleen om de warmte aan déze kant van de las te houden. In feite doet hij zelf niks.
Het enige verdere voordeel is dat hij het materiaal aandrukt, als het plastic smelt en de lucht uit de bubbeltjes verdwijnt, voel je hem naar beneden zakken.

Ik denk dat het met een hete strijkbout ook wel gaat, hoewel de naad met zo'n lat strakker wordt.

Kwestie van proberen wat je het prettigst vindt.
 
Gaat dit ook gewoon goed met dihedrale of polyhedrale vleugels, of moet je daar ook nog rekening houden met de knikken? 8O
 
Maarten,
Nee, geen probleem, ik heb mijn Sunwind vleugel er ook in verpakt, en dan nog wel de hele vleugel inééns, dus twee keer die knik.
Niet te strak maken dan heb je ruimte genoeg en knikt het materiaal vanzelf om waar het moet als je de vleugel er in schuift.
Kijken of ik nog een plaatje heb.
 
zo kan ik een vuilniszak op maat maken voor mijn helie als hij weer naar huis moet :D

goede tip richard !
 
Misschien tijdens het vliegen alvast een beschermhoes om de heli? :D
 
Bij de bouwmarkt er op letten dat je wel folie koopt met maar aan 1 kant alu..

sprak iemand die nu folie heeft met aan beide kanten alu :P

Ik zat er over te denken de neus- en achterlijst van een vleugel te voorzien van zo'n grijze isolatiebuis en dan daar de folie op vastlijmen. Dan heeft je neuslijst nog iets meer bescherming..
 
Back
Top