Zo maak je goede vleugelzakken

Peter,
Nee, tape werkt niet, ook niet die goede grijze ducttape, waarschijnlijk door licht/warmte laat het binnen één jaar los, en het verhardt.
De vleugelzakken willen nogal eens een dagje in de volle zon liggen.....dan gaat het hard!
 
Alternatief voor "zak" = hoes ;)
Ik heb wel goede ervaringen met ductape voor dit soort toepassingen.
Echt goede ductape (dus niet die rolletjes uit de aanbiedingsbak bij de Gamma e.d.) blijft beslist wel meerdere jaren in perfecte conditie, zelfs onder ongunstige omstandigheden (hoge temp, UV, luchtvochtigheid enz).
En je zou de hoezen ook in je auto kunnen leggen ipv "in de zon"......
Een ander goed bruikbaar alternatief is de speciale tape voor het beschermen van boeken. Op de foto is daarmee de onderste vleugelhoezenset gemaakt. De bovenste set is geplakt met "schilderstape". Niet de mooiste methode, maar was een eerste experiment.

Een tip bij de selectie van de radiatorfolie; folie met coating aan beide zijden is beslist af te raden, niet alleen werkt dan die warmteseal methode niet meer goed, maar die zilvercoating gaat vrij snel afgeven aan je vleugel.
Daarnaast zijn er grote verschillen in de kwaliteit van die folie. De ene folie is veel dikker /stijver dan de andere en de allucoating laat van sommige folies wel erg snel los (zie bovenste hoezenset; daar kijk je al gewoon doorheen).

Ik ga de volgende keer beslist de warmte-seal methode proberen. Geeft uiteindelijk wel het mooiste resultaat.
Bedankt voor de tip en foto's!
 
Gamma verkoopt de noppenfolie met alu niet meer in Vlaanderen:(
Tegenwoordig is het van die buigzame depron met een alu-laagje.
Niet echt geschikt voor een vleugelzak.
Weet iemand waar je nog van deze noppenfolie kan krijgen?

Stekke
 
zeer binnenkort heb ik pas vleugelhoezen. we zijn er nog mee bezig maar dit is niet te vergelijken. ze worden gemaakt door een speciaal bedrijf in samenwerking met mij. vergis je niet in de prijzen want die zijn redelijk duur. een zeefdruk met full collor logo van mij en sponsor komt er op verwerkt. binnenkort foto's.

gr john
 
Mijn vorige vleugelhoezen heb ik ook met behulp van duct tape gemaakt.

Nav dit draadje nu twee hoezen met het strijkijzer gemaakt.

Ik moet zeggen op deze manier gaat echt vééééél gemakkelijker dan dat geknoei met die duct tape.

Het is echt super simpel. In plaats van met een heatgun (die heb ik niet) heb ik mijn strijkijzer gebruikt. Op zijn kant langs een rechte lat seal je't zó aan elkaar. Keurig strakke las.

Het ziet er ook heel profi uit.

Bedankt voor deze goede tip.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip.
Nadat ik jaren geleden deze methode van Richard afgekeken had, vond ik ook een mooie methode om de zakken te sluiten.
Bij de hobbymarkten is zelfklevende klittenband te koop.
Met een paar stukjes van 4-5cm is een perfecte sluiting te maken. Het plakt erg goed op de kunstof van de zakken.
Dat klittenband koop ik met de meter, het is ook erg handig om accu's op zijn plaats te houden e.d.
 
vleugelhoezen.

Hallo allemaal.

Enkele jaren geleden heb ik ruim 2 kilometer gare verwerkt in een miniluchtballon. Nu gebruik ik de kennis daarvan om mijn hoezen te maken. De uitslagen maak ik zelf. Omdat ik zelf niet beschik over de juiste apparatuur laat ik vrienden van me de hoes in elkaar zetten. Het resultaat is perfect. Zeker nadat ik mijn logo heb laten drukken middels een zeefdruk op de hoes. Zie de foto's voor het resultaat. De hoes die ik heb is voor een ef Yak 88" span.

De beschermhoezen zijn extra verstevigd door middel van Poly propyleen platen.
Met kliksluitingen is van deze set 1 draagbare beschermhoes te maken.

Mijn dank gaat naar Richard Buis en Joop Oerlemans voor het helpen bij deze hoezenset.






de hoezen voor de romp zijn nog in de maak.

meer info op mijn website. John van Gastel | Pilot: Pensacola | Modelvliegen - Luchtballon

gr john
 
Laatst bewerkt:
ik zal snel wat meer foto's posten. de binnenkant is fluweel zacht en alles hangt vast met klitteband. voorop zit een tas voor gereedschap en een apart vakje voor papierwerk. de stabilo heeft zijn eigen hoes die te bevestigen is aan de vleugel. dit alles kost wel wat werk om te maken en het is niet voor niets. maar het zijn de hoezen voor jaren lang plezier.

snel meer foto's.
 
John,

Idd, prachtige hoezen.

De enige opmerking die ik wil maken is dat het een dure oplossing is, een beetje overkill voor mij persoonlijk, mja iedereen moet zelf weten hoe ver je gaat in de bescherming tijdens transport.

Verder, als je model crasht en je koopt een nieuwe, (meestal weer een stapje groter...) dan zit je met een investering die je nooit meer terugkrijgt.
Bij verkoop van je model, mét die zakken, zul je nauwelijks meer geld krijgen voor je model.

Ik zie die dingen wel weer meer zin hebben bij bvb grote zwevers, als je Alpine vliegen gaat, dan is de draagfunctie een belangrijke factor als je nog eens een uur de helling op moet klauteren.
 
ik ga dit jaar erg veel clubs en shows af. veel rijden en veel gesjauw. ik zou deze investering niet maken als ik een model van deze afmeting zelf gebouwd had. ik praat bij deze hoezen over een extreme flight yak. aangezien dat er al enkele in mijn bouwhok staan is het geen verkeerde investering. het is proffesioneel en super mooi. de keuze van hoeveel je er voor over hebt ligt bij de piloot zelf. voor iemand die veel onderweg is en die zijn kist mooi wil houden is het een perfecte oplossing. het kan goedkoper maar dit vind ik mooier. als ik crash komt er weer een nieuwe yak 54 van ef in te zitten.

gr john
 
extra tip

Een alternatief is vleugelkisten maken.
Het voordeel hiervan is, oerdegelijk, nagenoeg geen kans op beschadiging van de vleugels.
Een extra voordeel is dat je ze kunt "stallen" in de kist, thuis heb je geen extra rek nodig oid. Wél wat plaats natuurlijk.
Dat geldt ook voor je transport, ik rij zelf met een bus en dan is ruimte geen issue.

Nadeel: het is wel wat zwaarder sjouwen, ik zou ze niet maken voor een zwever en dan op 2000m hoogte nog eens een uur moeten klimmen!

Het is een avondje of twee werk.
Zijdelen zijn van (oude) planken, is aan de zware kant, mag lichter hout zijn, bvb 10 mm dik.
Plaatmateriaal is goedkoop triplex.
De scharnieren zijn zó gemaakt dat je de kist plat op de grond kunt openleggen.
Aan de onderkant zitten wieltjes(2 vaste en 2 zwenkbare), makkelijk voor het "inparkeren".....

Scharnieren, handvat, wieltjes en (koffer)sluitingen zijn allemaal goedkoop bij de Gamma etc te koop.

Hier wat indrukken:

IMG_4611.jpg


IMG_4612.jpg


IMG_4613.jpg


IMG_4614.jpg


IMG_4616.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie hoezen, daar gaat niks vanaf. Radiatorfolie gebruiken vind ik ook een goed idee, goed en stevig materiaal, maar dat neemt niet weg dat deze opmerking onzin is:
Gewone noppenfolie NIET gebruiken omdat de bubbeltjes als "lensjes" in de zon gaan werken en de inhoud in de volle zon in de zomer gloeiend heet bakken.
Noppenfolie werkt niet als lensjes, hooguit als je alle noppen vult met water, wat me een heel werk lijkt. Lucht breekt de lichtstralen niet, en een luchtkussentje gevuld met lucht dus ook niet.
 
Bart,

Misschien is de uitleg ervan idd niet helemaal "wetenschappelijk" (heb dat ooit gehoord en verder klakkeloos aangenomen...), feit is dat het in die zak van bubbeltjesfolie enorm heet wordt in de volle zon. Dat kostte me ooit een keer een nieuwe bespanningsklus voor beide vleugels. NOOIT meer dus.
Bovendien is de bubbeltjes folie, véél slechter bestand tegen stoten dan de alu-beklede versie.
 
Die kist is idd en heel mooi en goed idee.

Alleen voor de wedstrijdvliegers en ook de andere modelbouwers die nu denken van ik ga ergens anders op de wereld naar een wedstrijd en ik maak zelf een transportkist voor mijn modellen, hou dan rekening met de regels van de houtenverpakkingen (ISPM-15). Het hout dient dan behandeld te zijn volgens de ISPM-15 regels. Als je twijfelt neem dan gerust contact op met mij, ik werk in deze verpakkingsindustrie en kan alle info verzorgen hierover.
 
Bij mijn Derwisj kreeg ik van de verkoper ook een vleugelkist. Erg makkelijk en die vleugel is het best bewaard van al mijn vleugels, zeker als je je bedenkt dat die het meest gebruikt is. Eigenlijk de enige die echt gebruikt is afgelopen jaar.

Toch heeft een vleugelkist wel nadelen. De vraag of je komt behangen, heb je ook wel een keer gehoord..
 
Zijn er nog tips voor vleugelhoesen voor vleugels met een knik?? Wil een hoes maken voor mijn Eon.

2 hoezen per vleugel ( 1 voor platte gedeelte en 1 voor het knik gedeelte) Of 1 ruime?

Gr
 
Back
Top