Zoek de verschillen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 20 okt 2006.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ben je echt een beginner (let op mijn mening) is hoogte en richting prima. Heb je een beetje aanleg of moet er een laag stof van de stuurkunsten worden gepoetst is een kist met rolroeren goed mogelijk. Leren vliegen vanaf nul met een DLG, kweet nie. Vlucht duur is wat kort, vlieghoogte niet groot dus grond dicht bij.

    De knuppel bezetting is het meest afhankelijk van wie je het vliegen leert. Bij ons op de club (Vlaardingen) vliegen we voor bijna 99% gas en rolroer rechts en hoogte en richting links. Mijn DLG vlieg ik ook met deze indeling. Niet helemaal op de gas positie heb ik de remkleppen.

    Een combinatie is goed mogelijk. Met een drie standen schakelaar kiezen voor termiek, start of neutraal stand van de flaps en het gas gebruiken voor de remkleppen.

    Ik denk dat ze allemaal prima werken. De belangrijkste factor lijkt de persoonlijke smaak. (Nou, daar heb je ook veel aan)

    Pull-Pull, mooi systeem maar hoeken en armen moeten naukeurig worden aangehouden anders wringt het systeem snel.

    Pull - Veer, eenvoudig, geen speling, in rust wordt de servo licht belast zolang je de veer niet te sterk maakt.

    pul - push, schijnt goed te gaan met koolstof "stangen" en deze zijn licht en sterk. Teflon buis is niet al te moeilijk te verkrijgen.
     
  2. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Sietse, Frans,

    Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Het leren vliegen zal voor mij het grootste probleem worden, zal destijds wel niet voor niets zijn doorgegaan in de vrije vlucht.....
    Cheers,

    Bart
     
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Arno,

    Ook nog bedankt voor je reaktie.
    Cheers,

    Bart
     
  4. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Sietse,

    Wist dat Mark Drela dit principe heeft toegepast in 1980 op zijn Upstart 4, een indoor (vrije vlucht) chuck en daar toen Amerikaans kampioen mee is geworden met een Amerikaans record van 93.7 seconden :!:
    Ongelofelijk niet waar ? kan je nagaan hoe lang hij ook al bezig is met modelvliegtuigjes en in het bijzonder werpmodellen
    Cheers

    Bart

    Bron: NFFS symposium report 1982.
    Zie ook http://www.freeflight.org/
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    1,5 minuut in een zaal vanuit een handstart?????

    RESPECT!

    Mark Drela word met zijn onderzoeken idd ook al wel gezien als 1 van de weinige die ECHT veel weet van vleugelprofielen enzo...
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland

    BOEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !!!
     
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
  8. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi Frans,

    Zie ik dat nu goed: heeft die kist maar een (1) rolroer ?
    Interessant !!!. Mooie kist overigens, lijkt sterk op de Aspirin
    volgens mij
    Cheers

    Bart
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ja maar...

    Da's toch onwijs zwaar, zo ver van het zwaartepunt???? Compleet met moertjes en nog een veertje ook!

    Ik wil niet opscheppen, maar wat is er mis met (en dan met koolstof V-mount):
    [​IMG]
    da's in ieder geval een stuk lichter, toch?

    Ik vlieg (da's gewoon bij onze club} met richting-rechts en hoogteroer-rechts. Da's ideaal want ik gooi en vang links :p

    Als je visdraad of zoiets gebruikt voor pull-pull of single-pull, rek dat dan wel voor door er een tijdje een gewicht aan te hangen (tip van Sietse).
    Mijn persoonlijke voorkeur is pul-pull omdat je dan geen (zwaar) veertje nodig hebt, ver van het zwaartepunt, en er komt minder spanning op de servo. Je moet bij pull-pull wel het systeem op spanning houden door (bij de servo) een veertje te plaatsen.

    Succes! ik hoor wel wanneer we onze bestellingen kunnen plaatsen voor een stabilo of kielvlak :wink:

    Leon
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    @Bart,
    Het lijkt idd zo, maar volgens mij zie je bij de het midden toch nog wel een streepje. Denk dus dat hij er wel 2 heeft, alleen zie je dat slecht op dit plaatje.

    Het is op zich wel weer een origineel idee... (voordelen?Nadelen?).

    @Leon,
    Echt heel zwaar hoeft het niet te zijn op zich. Mits goed uitgevoerd. Grote voordeel is dat je het hoogtestabilo met 1 handeling (buigen van het V-tje) eraf kan halen! Ook draait het natuurlijk perfect vrij EN spelingsvrij op die manier!!
    Ik vind het helemaal prachtig hoor, daar heb ik wel wat gewicht voor over :D

    @ Frans,
    Nog een paar erbij en het word 1 DLG met vage bruine outlines :D
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Helemaal waar! Een spelingsvrij en afneembaar stabilo is natuurlijk cool! Maar dat moet ook mogelijk zijn zonder veren en moeren en lagers, maar gewoon draaiend in een koolstof busje.

    Als ik nu wist hoe ik zo'n koolstof V-mount moest maken :? zou ik wel wat moois (en lichts) in elkaar kunnen knutselen. De ideeën zijn er in ieder geval!
     
  12. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Leon,

    Die V-mount is carbon hoor en geen metaal. De kogelagertjes lijken mij een beetje over de top. Voor mijn A-2 gebruik ik glijlagertjes uit POM.
    Cheers,

    Bart
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik weet dat die V-mount van koolstof is.
    Bij de bouw van mijn eigen OFA is het mij niet gelukt om een koolstof versie te fabriceren en heb daarom maar een aluminium versie gemaakt.

    Koolstof is natuurlijk veel mooier, maar hoe :?
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    staat ook op die pagina:
    [​IMG]

    ja, dôh! ;)

    Gewoon een mal maken en dan je carbon eroverheen gooien. Later kan je hem dan exact naar wens slijpen. Zo heb ik mijn 1e V-tje ook gemaakt. Moet alleen een keertje een ECHT goed malletje maken dat op de meeste staartbomen past.
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als die af is, bestel ik er wel een :wink:
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    zal mijn best doen ;).

    Heb nog een paar heeeeeele leuke ideetjes (al zeg ik het zelf) voor de vleugels, maar dat zien jullie nog wel :) ). Eerst ff kijken of het lukt..
     
  17. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Heerlijk, lijnbesturing blijft buiten schot.
    Wij lijnbestuurders raden de RC-vliegers aan om eerst 10 jaar op hoog niveau RC te oefenen en dan misschien over te stappen op LB :D :D
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmmhhh, ik word af en toe al draaierig van het DLG'en. Lijnbesturing ga ik dus voorlopig zeker NIET doen [​IMG]
    hahaha

    M'n shocky crash ik soms ook omdat ik na wat mooie rondjes de rest van de wereld een beetje zie draaien :lol:

    Ideetje: Lijnbestuurde DLG? haha (met elastiek besturing :))
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    inderdaad Loet, klein beginnen en dan naar LB of VV.
    Zo'n uitspraak kan ik alleen maar onderschrijven :D
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jullie hebben me overtuigd!:D
    Ben begonnen met mijn eerste VV model sinds jaren.:wink:
    En ja, een LB model zou ook nog kunnen, heb nog een Veron Bee Bug in de doos liggen. COOOOOOL :!: :thumbsup:

    [​IMG]

    :bye:
    Frans
     

Deel Deze Pagina