Frans Bal
PH-SAM
1. Is het verstandig om als beginned RC vlieger een kist met roelroeren te bouwen ?
Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ben je echt een beginner (let op mijn mening) is hoogte en richting prima. Heb je een beetje aanleg of moet er een laag stof van de stuurkunsten worden gepoetst is een kist met rolroeren goed mogelijk. Leren vliegen vanaf nul met een DLG, kweet nie. Vlucht duur is wat kort, vlieghoogte niet groot dus grond dicht bij.
2. Ik heb ooit toen ik 12 was met een Taxi van Graupner gevlogen (ja, ja) en met een Robbe Condor (zwever). Wat ik mij herinner is dat gas en het richtingsroer op de rechter stuur knuppel zitten en op de linker stuurknuppel zit het hoogte roer en links/rechts van de rolroeren. Klopt dit ? en zit het voor een DLG ook zo ?
De knuppel bezetting is het meest afhankelijk van wie je het vliegen leert. Bij ons op de club (Vlaardingen) vliegen we voor bijna 99% gas en rolroer rechts en hoogte en richting links. Mijn DLG vlieg ik ook met deze indeling. Niet helemaal op de gas positie heb ik de remkleppen.
3. Stel ik zou voor een mini DLG met richtings roer, hoogte roer en flaps willen vliegen (flaps alleen om van het lanceer profiel naar het zweef profiel te gaan). Zet ik dan de flaps op de gas stuurknuppel ?
Of zijn daar andere afspraken over binnen de RC vliegers ?
Of wordt er een switch gebruikt op de zender (i.e twee standen)
Een combinatie is goed mogelijk. Met een drie standen schakelaar kiezen voor termiek, start of neutraal stand van de flaps en het gas gebruiken voor de remkleppen.
. Wat is de voorkeur voor het aansturen van de roeren:
pull - pull ? --> voordeeel geen belasting op de servo ? kwetsbaar ?
of single pul met veer ? --> voordeeel licht, nadeel belasting op servo ?
of pull/push met carbon rod in teflon tube ? --> relatief duur, en zwaar ? maar robust ?
Ik denk dat ze allemaal prima werken. De belangrijkste factor lijkt de persoonlijke smaak. (Nou, daar heb je ook veel aan)
Pull-Pull, mooi systeem maar hoeken en armen moeten naukeurig worden aangehouden anders wringt het systeem snel.
Pull - Veer, eenvoudig, geen speling, in rust wordt de servo licht belast zolang je de veer niet te sterk maakt.
pul - push, schijnt goed te gaan met koolstof "stangen" en deze zijn licht en sterk. Teflon buis is niet al te moeilijk te verkrijgen.