Zoek de verschillen

1. Is het verstandig om als beginned RC vlieger een kist met roelroeren te bouwen ?

Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Ben je echt een beginner (let op mijn mening) is hoogte en richting prima. Heb je een beetje aanleg of moet er een laag stof van de stuurkunsten worden gepoetst is een kist met rolroeren goed mogelijk. Leren vliegen vanaf nul met een DLG, kweet nie. Vlucht duur is wat kort, vlieghoogte niet groot dus grond dicht bij.

2. Ik heb ooit toen ik 12 was met een Taxi van Graupner gevlogen (ja, ja) en met een Robbe Condor (zwever). Wat ik mij herinner is dat gas en het richtingsroer op de rechter stuur knuppel zitten en op de linker stuurknuppel zit het hoogte roer en links/rechts van de rolroeren. Klopt dit ? en zit het voor een DLG ook zo ?

De knuppel bezetting is het meest afhankelijk van wie je het vliegen leert. Bij ons op de club (Vlaardingen) vliegen we voor bijna 99% gas en rolroer rechts en hoogte en richting links. Mijn DLG vlieg ik ook met deze indeling. Niet helemaal op de gas positie heb ik de remkleppen.

3. Stel ik zou voor een mini DLG met richtings roer, hoogte roer en flaps willen vliegen (flaps alleen om van het lanceer profiel naar het zweef profiel te gaan). Zet ik dan de flaps op de gas stuurknuppel ?
Of zijn daar andere afspraken over binnen de RC vliegers ?
Of wordt er een switch gebruikt op de zender (i.e twee standen)

Een combinatie is goed mogelijk. Met een drie standen schakelaar kiezen voor termiek, start of neutraal stand van de flaps en het gas gebruiken voor de remkleppen.

. Wat is de voorkeur voor het aansturen van de roeren:

pull - pull ? --> voordeeel geen belasting op de servo ? kwetsbaar ?
of single pul met veer ? --> voordeeel licht, nadeel belasting op servo ?
of pull/push met carbon rod in teflon tube ? --> relatief duur, en zwaar ? maar robust ?

Ik denk dat ze allemaal prima werken. De belangrijkste factor lijkt de persoonlijke smaak. (Nou, daar heb je ook veel aan)

Pull-Pull, mooi systeem maar hoeken en armen moeten naukeurig worden aangehouden anders wringt het systeem snel.

Pull - Veer, eenvoudig, geen speling, in rust wordt de servo licht belast zolang je de veer niet te sterk maakt.

pul - push, schijnt goed te gaan met koolstof "stangen" en deze zijn licht en sterk. Teflon buis is niet al te moeilijk te verkrijgen.
 
Sietse, Frans,

Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Het leren vliegen zal voor mij het grootste probleem worden, zal destijds wel niet voor niets zijn doorgegaan in de vrije vlucht.....
Cheers,

Bart
 
Een tijdje terug stond er ergens een mooie van een japanner (ofzo). Die had de achterrand (TE) van depron gemaakt en flink naar beneden gezet. Die vouwde bij de lancering dus helemaal vlak voor een dun profiel. Zodra hij langzamer ging, kwamen de "flaps" dus automatisch naar beneden. Geniaal!

Sietse,

Wist dat Mark Drela dit principe heeft toegepast in 1980 op zijn Upstart 4, een indoor (vrije vlucht) chuck en daar toen Amerikaans kampioen mee is geworden met een Amerikaans record van 93.7 seconden :!:
Ongelofelijk niet waar ? kan je nagaan hoe lang hij ook al bezig is met modelvliegtuigjes en in het bijzonder werpmodellen
Cheers

Bart

Bron: NFFS symposium report 1982.
Zie ook http://www.freeflight.org/
 
1,5 minuut in een zaal vanuit een handstart?????

RESPECT!

Mark Drela word met zijn onderzoeken idd ook al wel gezien als 1 van de weinige die ECHT veel weet van vleugelprofielen enzo...
 
de materiaalverzamelaar zei:
Sietse, Frans,

Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Het leren vliegen zal voor mij het grootste probleem worden, zal destijds wel niet voor niets zijn doorgegaan in de vrije vlucht.....
Cheers,

Bart


BOEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !!!
 
ff3-01_901.jpg


Een plaatje van de FF2 uit Slovenië.
De werppen zit bij dit model ook wat verder naar de achterlijst

verzamel-Model-%285%29.jpg




http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/verzamel Model (5).pdf

Frans
 
Ja maar...


Da's toch onwijs zwaar, zo ver van het zwaartepunt???? Compleet met moertjes en nog een veertje ook!

Ik wil niet opscheppen, maar wat is er mis met (en dan met koolstof V-mount):
alles%20gemonteerd.jpg

da's in ieder geval een stuk lichter, toch?

2. Ik heb ooit toen ik 12 was met een Taxi van Graupner gevlogen (ja, ja) en met een Robbe Condor (zwever). Wat ik mij herinner is dat gas en het richtingsroer op de rechter stuur knuppel zitten en op de linker stuurknuppel zit het hoogte roer en links/rechts van de rolroeren. Klopt dit ? en zit het voor een DLG ook zo ?

Ik vlieg (da's gewoon bij onze club} met richting-rechts en hoogteroer-rechts. Da's ideaal want ik gooi en vang links :P

4. Wat is de voorkeur voor het aansturen van de roeren:
pull - pull ? --> voordeeel geen belasting op de servo ? kwetsbaar ?
of single pul met veer ? --> voordeeel licht, nadeel belasting op servo ?

Als je visdraad of zoiets gebruikt voor pull-pull of single-pull, rek dat dan wel voor door er een tijdje een gewicht aan te hangen (tip van Sietse).
Mijn persoonlijke voorkeur is pul-pull omdat je dan geen (zwaar) veertje nodig hebt, ver van het zwaartepunt, en er komt minder spanning op de servo. Je moet bij pull-pull wel het systeem op spanning houden door (bij de servo) een veertje te plaatsen.

Succes! ik hoor wel wanneer we onze bestellingen kunnen plaatsen voor een stabilo of kielvlak :wink:

Leon
 
@Bart,
Het lijkt idd zo, maar volgens mij zie je bij de het midden toch nog wel een streepje. Denk dus dat hij er wel 2 heeft, alleen zie je dat slecht op dit plaatje.

Het is op zich wel weer een origineel idee... (voordelen?Nadelen?).

@Leon,
Echt heel zwaar hoeft het niet te zijn op zich. Mits goed uitgevoerd. Grote voordeel is dat je het hoogtestabilo met 1 handeling (buigen van het V-tje) eraf kan halen! Ook draait het natuurlijk perfect vrij EN spelingsvrij op die manier!!
Ik vind het helemaal prachtig hoor, daar heb ik wel wat gewicht voor over :D

@ Frans,
Nog een paar erbij en het word 1 DLG met vage bruine outlines :D
 
@Leon,
Grote voordeel is dat je het hoogtestabilo met 1 handeling (buigen van het V-tje) eraf kan halen! Ook draait het natuurlijk perfect vrij EN spelingsvrij op die manier!!

Helemaal waar! Een spelingsvrij en afneembaar stabilo is natuurlijk cool! Maar dat moet ook mogelijk zijn zonder veren en moeren en lagers, maar gewoon draaiend in een koolstof busje.

Als ik nu wist hoe ik zo'n koolstof V-mount moest maken :? zou ik wel wat moois (en lichts) in elkaar kunnen knutselen. De ideeën zijn er in ieder geval!
 
Ik weet dat die V-mount van koolstof is.
Bij de bouw van mijn eigen OFA is het mij niet gelukt om een koolstof versie te fabriceren en heb daarom maar een aluminium versie gemaakt.

Koolstof is natuurlijk veel mooier, maar hoe :?
 
staat ook op die pagina:
TRUP_05.jpg


POZITIV KALUP ZA NOSAČ HORIZONTALCA
opis : Nosač horizontalnog stabilizatora formiran je na pozitiv kalupu sa vakumom

ja, dôh! ;)

Gewoon een mal maken en dan je carbon eroverheen gooien. Later kan je hem dan exact naar wens slijpen. Zo heb ik mijn 1e V-tje ook gemaakt. Moet alleen een keertje een ECHT goed malletje maken dat op de meeste staartbomen past.
 
zal mijn best doen ;).

Heb nog een paar heeeeeele leuke ideetjes (al zeg ik het zelf) voor de vleugels, maar dat zien jullie nog wel :) ). Eerst ff kijken of het lukt..
 
arno888 zei:
de materiaalverzamelaar zei:
Sietse, Frans,

Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Het leren vliegen zal voor mij het grootste probleem worden, zal destijds wel niet voor niets zijn doorgegaan in de vrije vlucht.....
Cheers,

Bart


BOEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !!!

Heerlijk, lijnbesturing blijft buiten schot.
Wij lijnbestuurders raden de RC-vliegers aan om eerst 10 jaar op hoog niveau RC te oefenen en dan misschien over te stappen op LB :D :D
 
mmmhhh, ik word af en toe al draaierig van het DLG'en. Lijnbesturing ga ik dus voorlopig zeker NIET doen
sick.gif

hahaha

M'n shocky crash ik soms ook omdat ik na wat mooie rondjes de rest van de wereld een beetje zie draaien :lol:

Ideetje: Lijnbestuurde DLG? haha (met elastiek besturing :))
 
Wij lijnbestuurders raden de RC-vliegers aan om eerst 10 jaar op hoog niveau RC te oefenen en dan misschien over te stappen op LB :D :D

inderdaad Loet, klein beginnen en dan naar LB of VV.
Zo'n uitspraak kan ik alleen maar onderschrijven :D
 
Jullie hebben me overtuigd!:D
Ben begonnen met mijn eerste VV model sinds jaren.:wink:
En ja, een LB model zou ook nog kunnen, heb nog een Veron Bee Bug in de doos liggen. COOOOOOL :!: :thumbsup:

PICT0045.jpg


:bye:
Frans
 
Back
Top