ZOHD Dart 250, mogelijk met HD beeld en 4k rec. onder 250g?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Tadango, 27 nov 2022.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag kwam de camera kabel en het GPS moduul binnen dus snel de bouw afgemaakt. Als eerste de camera kabel vervangen.... deze 20cm was wat optimistisch gemeten maar wat net lang genoeg. Kan niet mooi weggewerkt maar zit ook niet in de weg. De camera ook voorzien van een kapje voor de afwerking en gemonteerd:
    [​IMG]

    De Air unit heb ik ingepakt met krimpkous en voorzien van een paar heat pads om de warmte beter te geleiden onderling. Onderin heb ik een alu plaatje toegevoegd welke over was van een accu en deze komt in de koel lucht te zitten zodat warmte aan de onderkant beter wordt afgevoerd. Kost iets gewicht maar de Air unit oververhit nu minder snel aangezien het onderste deel, de VTX, nu beter koeld. Dit is merkbaar op de tafel en zal in de lucht nu genoeg zijn. Het bovenste moduul is de recorder welke pas echt warm wordt als de camera opneemt.
    [​IMG]

    Het GPS moduul zit achterin verwerkt in de uitsparing maar daar komt je zo goed als niet bij. De steun voor de Air unit zit nu enorm in de weg, maar dat is niet anders. Het is wel gelukt en ik hoef er hopelijk nooit weer bij. Compass deel werkt niet kwam ik te laat achter, maar het gaat vooral om de GPS dus dat is niet erg in dit geval. Kan ook een instelling zijn dus ik kijk er later nog naar.
    [​IMG]

    De FC zit mooi bereikbaar..... naja, de servo connetoren dan. De USB aansluiting is nog bereikbaar gelukkig. De servo kabels waren na wat gepiel ook gevonden tussen alle andere kabels.
    [​IMG]

    De accu heeft een klittebandje gekregen en ligt zo goed als voorin, scheelt een mm of 3. Het komt allemaal net uit maar ligt mooi in balans en ik kan dus een heel klein beetje schuiven nog. Toen het grote moment.... is hij onder de 250g gebleven?
    [​IMG]

    YES! Het is gelukt, maar veel marge was er niet meer. De laatste keer zat ik totaal op 245g en dat was zonder extra koeling voor de air unit wat al snel 2.5g is. Het camera kapje is ook weer 1g. Blijkbaar komt alles samen super uit en is er nergens teveel bespaard. Nu alles nog eens nalopen qua instellingen en wat calibraties doen en bnnenkort invliegen.

    Motor trekt volgas 10A op 2s. 1/2 gas ongeveer 3A. Dat lijkt super, maar de Air unit verbruikt 2.2A! Dus 1/2 gas is 5.2A wat ongeveer 12,5 minuten (tot 1100mAh verbruikt) vliegtijd op zou moeten leveren. Uiteraard start je met meer dus 10 min lijkt me maximaal haalbaar. Later eens kijken naar een 18650 pack van 3000mAh.
     
    Helikapoter, Ard Schell en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  2. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Super knap!
    Erg goed gedaan.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Gelukkig heb ik nog een fout gevonden in de instellingen :) De stroom sensor waarde stond nog fout en het aangegeven verbruik was een factor 1.66 te hoog. Na correctie is de stroom bij 1/2 gas met Air unit samen maar 3 - 3,3A, en dat is erg leuk. Volgas is het net 7A. Dus 15 minuten vliegen moet te doen zijn, of bijna 45 minuten met LiOn! Hopelijk is er volgende week een mooie dag om een test vlucht te maken.....
     
  4. Venerot

    Venerot

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Twenterand
    Mooi en zeer netjes gemaakt!
    Succes met de maiden, ik ben benieuwd naar de beelden. ;)
     
  5. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem


    Je kunt nu met "Butter" de bril voorzien van de juiste DJI software en WTFOS gebruiken.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Oh, dat is interessant :) Ik wist dat ze bezig waren maar nog niet gezien dat het uit is. Ik ga het eens bekijken. Bedankt!

    Edit: Bril is gelukt, heeft nu WTF OS :) Maar voor O3 Air unit maakt dat weinig uit. Deze heeft al MSP modus edg.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2022
    Ard Schell vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Toch wacht ik met smart op de WTF OS voor de O3. Het DJI OSD is toch een stuk minder dan wat je met een echte MSP OSD kan. Vanavond eens de HD Color Ardupilot fonts proberen en alles goed instellen op de normale Air unit.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Damn, HD Color OSD via de oude Air unit is echt super mooi en duidelijk. Het OSD van de O3 valt dan enorm tegen :( Gelukkig kan je het ook uitzetten gewoon genieten van de omgeving maar ik kan echt niet wachten op WTF OS support voor O3 :)

    Als laatste nog even een koeling test gedaan. Wel in low power mode maar de Air unit blijft mooi koud. Koeling setup werkt voldoende. De onderkant is net voelbaar warm na 20 minuten terwijl hij al gloeiend heet is na 2 minuten zonder koeling.
    [​IMG]
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  9. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi clean build. Erg netjes.
    MIjn ervaring is dat op een mooie zomer dag de temperatuur behoorlijk oploopt van de DJI VTX als hij nog op de grond staat.
    Zorg wel dat (Auto Temp Control) uit staat.
    HD Color OSD is echt heel mooi.
    Shannon Baker heeft een paar mooie HD fonts gemaakt en heeft een video hoe je deze fonts direct op je bril zet.
    Zo kun je je SD kaart leeg maken of in de bril formateren.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Waarom moet auto temp control uit? Dat is toch een nuttige beveiliging? Vooral in idle schakelt deze.dan uit als hij te heet wordt.
     
  11. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Auto temp control houd geen rekening op welke afstand je op dat moment vliegt.
    Dus ben je ver weg en hij zou op auto temp control in een lager zendvermogen gaan dan ben je je beeld kwijt.
    Op YouTube zijn genoeg filmpjes te vinden met het advies om deze functie niet te gebruiken.
    Hij werkt helaas niet dynamisch zoals crosfire dat bijvoorbeeld doet.
    Je krijgt een melding in beeld als de temperatuur te heet wordt.
    Zelf heb ik de temperatuur van de VTX via WTFOS in mijn beeld. Super makkelijk.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ook als hij armed is? Maar als de VTX doorbrand heb je er ook niets meer aan :) O3 zou wel dynamisch moeten zijn maar dat heeft niemand nog gezien in testen. De eerste vluchten zijn toch dichtbij met koud weer en dan kan ik de temperatuur mooi bijhouden. Helaas geen WTF OS voor de O3 unit voorlopig dus ook geen mogelijkheid om de temperatuur te tonen.
     
  13. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem


    Even aanzetten. Zie 35;10
     
  14. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    In de buurt dan zal het geen probleem zijn.
    De gegevens van de temperatuur zet je aan in de bril.
    Tja, ik hoop voor je dat WTFOS binnenkort mogelijk is op je O3.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Helaas niet voor O3 nog....
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag toch maar even getest of alle system werken ondanks de wind. Dat heeft ook een voordeel: Je hoeft niet zo hard te gooien :) Gezien de start problemen die ik bij sommigen zag leek me dat een goed voordeel. Dus naar het veld, in takeoff mode en gooien maar.... en hij vloog in 1 strakke lijn omhoog en begon te circelen, maar ENORM ruimte bochten dus die radius moet nog veel kleiner. Ook was hij erg onrustig dus voor de 2e vlucht de uitslagen iets kleiner gezet en de gains iets lager. Dat leek al een stuk beter, zover dat kan met 250g in 30km/h onrustige wind. Het was koud dus naar binnen gegaan en daar verder gevlogen en het ontvangst is dan nog prima op 1km afstand, nog steeds 3 streepjes HD. Verbruik valt inderdaad mee. FC meet een fractie meer dan de lader terug laad en 10 min vliegen verbruikt 670mAh volgens de FC en dat is niet verkeerd. Stroom zit rond de 3.7A ongeveer. 15min vliegen is makkelijk te doen en met LiOn moet 45 min haalbaar zijn.

    Dan het slechte nieuws... De O3 unit wordt in 4k 120fps erg heet in de vlucht. Niet te heet, wel heter dan verwacht. Combineer dat met een disarm probleem (lukt niet snel) en hij oververhit na de landing vrij snel. Daarvoor wil ik de koeling verbeteren want met warmer weer kan dit in de lucht ook een probleem zijn misschien. En de camera stond in Ultra wide, en neemt dan geen gyro data op dus geen Gyroflow test :( Ik was beniewd of Gyroflow met dit weer nog mooi beeld op leverd maar daar komen we later pas achter.

    Nog wat punten om aan te passen:
    - Level trim moet iets meer met de neus omhoog, in FBWA duikt deze nog iets. Ik weet via de OSD welke stand hij level vliegt dus zo ga ik hem calibreren. In manual dook hij ook enorm dus ook iets up trim erbij
    - Loiter / Circle radius moet een stuk kleiner, hij vliegt nu erg ver
    - Disarm moet veeeeel sneller kunnen. Via rudders duurt heel erg lang en lijkt ook niet direct na het landen te werken. Emergency disarm leek niet te werken, dat wordt uitzoeken
    - Koeling voor de O3 moet beter, heb ik een idee voor en hopelijk scheelt dat een hoop
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Even de start online gezet. De schok in het begin is een voorwaartse beweging om de motor te starten. In de starts erna deed ik dit niet (want alles werkte prima) en starte de motor na het weggooien pas (veiligheids functie). Als je snel gooit klimt hij gewoon, vertraagd iets tot de motor start en klimt dan mooi door. Wel bijzonder dat je een model weggooit zonder motor aan en met de zender op tafel :)

     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Lucht happer zit er ook op. De achterkant van het kapje is afgeschuind. Dit zal toch merkbaar moeten zijn.

    [​IMG]
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Wat zijn er aan mogelijkheden meer bij een vliegtuig van minder dan 250 gr ?
     
  20. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooie maiden!
    Jammer dat hij zo warm wordt bij dit weer, ben heel benieuwd wat de temperatuur dan is bij een mooie zomerse dag.

    Ik zal is wat foto's van mijn Easyglider 4 project met Inav 5.1 op een FC Mateksys F405-WMN maken.
    Heb deze al gevlogen zonder FC.
    Thermiek zoeken en dan een uur zonder motor op thermiek vliegen is fantastisch.
    Mijn vrouw noemt me niet voor niets Lego piloot.
    Nu nog even wachten op beter weer. Met deze kou ga ik niet vliegen. :)
     

Deel Deze Pagina