Lastig? Natuurlijk niet. Tref ze bij de vleet met lagere Kv's
50 kmh is zo een slordige 833 meter per minuut.
Stel je neemt een prop met een diameter van 30 mm en spoed van 1,6 mm legt die per omwenteling 48 mm af. Door theoretisch vaste stof.
De prop moet dan 833.000 mm in tijdseenheid afleggen aan omwentelingen,
om de 50 kmh te halen. Dat staat gelijk aan zo een slordige 17.354 rpm.
Laat het lager wezen, nog veel te hoog voor een prop om nog zinnig voort te stuwen.
Speedprops, oppervlakte props.
Vermogen dat het roteren as kost loopt lineair op. Dat gaat per de diameter.
De prop moet de toeren kunnen hanteren. Ver boven bovengrens plastic.
De schroef vraagt om een zeker vermogen.
En de motor kan het vermogen niet leveren, maar met de hoog oplopende stroom…
denkt dat te kunnen… zit er niet in… overstijgt zijn max Watt’s en gaat het over de grens. Flits!
En je hebt ergens onderweg kortsluiting…. In de motor.
De Lipo-accu kan dat vermogen wel leveren. Afhankelijk van zijn C waarde dat afhankelijk een 35 tot X maal de capaciteit.
Daar kan je kortstondig een lasrups mee maken.
Ergens gaat iets vastlassen en kortsluiten, doorbranden en overslaan.
Wikkeling of collector. Magneet houdt op bij 85 graad magneet te wezen.
Wil je hard op borstel. Volop tweedehands te vinden. 500, 550, 600 motor. Is alles zelfde buitendiameter.
Regelaar wordt veel lastiger. Vermogens gaan niet zo hoog? 35A is al zwaar.
Dus je moet met een stevige schakelaar gaan werken die de amperes overleefd.
Want aan is een steekvlam in het kastje op de contacten.
Oude Robbe motor. Hoge toeren en lage belasting, grotere rendabler propeller.
Reductiekast of planetair. Planetair uit een crawler. 15 euro? Inmiddels al 24 euro zag ik.
3:1… de gouden modus.
As dan op 3 of 4 mm en prop tussen 40 en 50 mm hoogst mogelijke spoed en al snel op 12v of hoger.
Drive dog sport-prop?
Regelaars had men niet. Aan uit… schakelaar per servo bediend.
De stromen lopen niet zo hoog op met een reductie er tussen. 68% rendement tot 72…
Dus kan het met een goede DC regelaar nog mooi geregeld worden.
Een ijzeren mantel rond een motor verbetert het rendement, en schermt elektromagnetische
wervelingen wat af. Of koper daarin beter is? Gaat om het ijzer. Koper is niet magnetisch.
Waar zit de hitte van de motor? In de collector en de wikkelingen, daarin zit het venijn.
En veel lastiger te koelen. 100º heb je daar al snel. Isolatie wordt gecompromiteerd.
De hitte straalt wel door naar de magneten, die zijn met een koeling iets te koelen.
Verder niet. De collector blijft te heet. etc. En brand stevig in.
Belasting gewoon te hoog voor die kleine motoren.
Gaat niet lukken.Toerentallen. Goed de charts lezen. Welke ingangsspanning heeft welke toeren.
Ik kijk op Google en tref een overvloed aan schitterende borstelmotoren. Nog fier in zwang.
De oude elekrospeed in de jaren 70. Hoog in toeren, op reductiekast 3:1
Motoren bleven heel, jaste als een gek.
En de piloten bij de HMBC waren tijdelijk koning. 1974? Totdat de concurrentie het begon te begrijpen. Destijds...
Stokoud verhaal. Motoren zo tegen de 80 tot net 100 Watt?
Of dat 50 haalde?
Het waren compacte V bodems. Voeren op NiCad en bleven maar net aan drijven.
De accu's hadden een gaatje om te kunnen ontgassen, gedicht met propje wax.
Tegen het exploderen. Acculeven was kort. Hield niet over. 1 goede NiCad had slechts 1.000 mA capaciteit.
Geladen werd met timers en nog geen Delta Peak. Soms pofte er toch een setje.
Een motor op een rembank? Dynometer?
Ja, kan digitaal. Hoera! Hoeft niets te roken en te branden. Goed om de spiegel voor te houden.
Rekenvoorbeeld van een redelijk krachtige binnenloper maar dan brushless.
Turnigy XK2845-B-2000 28 mm diameter...
zo groot als een Monoperm zeg maar.
Een om en de nabij 277 Watt motor,
Ruwaan 25A max x 11,1 volt lipo 3S (Watt = volt x ampere)
Zo een motor is al 35 x sterker dan een Monoperm Super.
2000 kv (vergelijk boven met de brushed), kwam bij 12v en 25.000 toeren ook op zoiets.
Laat het 2080 rpm zijn...
Prop min of meer op de Can-grootte. Oude fuistregel.
30 mm diameter en spoed 1,6 x diameter. 1x omwenteling geeft 48 mm afstand. Speed-prop
Dat gegeven zet je op 2S Lipo in de e-calculator
Turnigy heeft veel motoren gehad... dus altijd wel een met een 2000 kv in die buurt
in de calculator aan te treffen.
Die Turnigy motor kan ik digitaal remmen in een spread-sheet voor e-vliegtuigmotor calculatie!
De schroefas gaat niet me, heb je niet in een vliegend model, en ook niet in de calculator.
Het water maak ik zo dik als stroop. Immers de bootschroef gaat niet door lucht.
Heb ik in het verleden eens uitgepeutert. (prop-constante)
Is een waarde, een getal voor gevonden. Met min of meer de schroefasverliezen er al in.
De motor staat in deze al meer mooi op rendement. Bedoel, 86% is mogelijk.
De brushless is al veel efficienter dan een brushed, ook dat nog.
Wat is rendement? Dat is het deel wat in voorstuwing wordt omgezet. Het andere deel, de verliezen is warmte, frictie etc.
Maar wat ik wel kan zien is de stromen die getrokken gaan worden, in een orde...
De prop gaat om vermogen vragen... En dat zie je in het staatje.
Als zo een borstelmotor van Ali 20A kan trekken en 146 Watt kan verstouwen? Feest!
Maar! Dat kan de boven genoemde borstelmotor echter niet.
Motor wellicht een 35 Watt? Max? Heb je het wel gehad.
Dan... zie het schroeftoerental en de snelheid van de schoef op deze Turnigy brushless
Spoedsnelheid 33 km/h. Dat wordt er niet gevaren. Drag en rompvorm werken tegen.
50 km/h zit er sowieso niet in.
Alles direct drive, zonder reductiekast.
Voor wat het waard is...
Gr Bas