Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nu ben ik al een flinke tijd geïnteresseerd om ook panelen op mijn dak te (laten) zetten. Maar eigenlijk wil ik wat wachten omdat de ontwikkeling zo hard gaat en het rendement ook flink omhoog kan. Helaas kan ik nergens de actuele stand van zaken vinden. Weten jullie wat de huidige ontwikkelingen zijn en waar te vinden?
Ik heb een bijna plat dak, loopt iets schuin, een graad of 15 schat ik. De tuin ongeveer richting het zuiden. Wat is dan slim om te doen?
Hier (als het doorgaat) de mono's van 260wp bij 100x160.die van mij zijn 166 cm bij 100cm
De opbrengst is 250 watt piek.
De jouwe zijn dus weer een stuk beter.
Hoe zit het met de salderings regels in 2017 ? Hier twijfelen we ook om het dak "vol te gooien" met 8 tot 10 panelen. Dak op het zuiden, dus ideaal... Kosten zijn 4100 en terug verdien tijd 8 tot 10 jaar.
Greenchoice (als enige) betaalt incl btw terug en dat is dus gelijk aan wat je betaalt per afgenomen kWh.Vorige jaar heb Ik meer stroom op gewekt dan verbruikt.
Dan krijg je maar 9 cent terug.
Als je een enkele draai meter hebt saldeer je altijd, niet laten vervangen.
En gewoon je oude meter blijven gebruiken is dan ook een aanrader..
Je hoort te melden dat JIJ stroom opwekt aan de netbeheerder.De opgewekte elektriciteit wordt door uw apparatuur verbruikt of de elektriciteitsmeter loopt terug als geen apparatuur aangesloten is.
Heel veel panelen zijn 100 - 170 met een Wp van 245Wat is het formaat van de panelen die jullie gebruiken en wat is de opbrengst?
Ik kreeg een aanbieding van panelen die 300 watt zouden leveren met een formaat van 1 meter bij 1,71 meter. Deze lijken mij erg groot met een lage opbrengst.
Wat is dan slim om te doen?
Je hoort te melden dat JIJ stroom opwekt aan de netbeheerder. Die zegt dan meteen "meter wisselen voor een 4 teller-meter."
Het verhaal van oude meter laten zitten gaat dus alleen op als je illegaal panelen neerlegt.
De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2017. Het houdt in dat u uw eigen verbruik kunt verrekenen met opgewekte zonne-energie. Als de zon schijnt levert u terug en als het donker is gebruikt u diezelfde stroom. Dat wordt dan tegen elkaar weggestreept. Na 2017 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt. Minister Kamp heeft dit al op 13 november 2013 aangegeven in zijn rapport aan het parlement.
Is dat incluus, BTW, transportkosten en calorische toeslag?
Ik maak niemand uit voor crimineel.
...
Verder gaat de netbeheerder echt wel vragen stellen als je simpele draaimeter ineens dezelfde stand als (of een lagere stand dan) vorig jaar geeft.
"Of u nu een intermediaire rol speelt of verantwoordelijk bent voor het daadwerkelijk ophangen van de meter: helder communiceren over keuzevrijheid en privacyaspecten van de slimme meter is van cruciaal belang voor de consument. Wanneer consumenten aan de beurt zijn voor plaatsing van een slimme meter, dienen zij tijdig duidelijke en volledige informatie te krijgen waarmee zij een afgewogen en vrije keuze kunnen maken: om de meter op te laten hangen, het uitlezen op afstand uit te laten zetten of om de meter te weigeren."
Consumenten zijn niet verplicht de meterstanden op afstand te laten uitlezen. Ook kunnen zij besluiten de slimme meter te weigeren. Dan blijven zij de meterstanden zelf doorgeven en ontvangen ze geen tweemaandelijkse verbruiksoverzichten.
Die piekwaarden zijn meestal niet betrouwbaar.