zonnepanelen op dak ; ja of nee

die van mij zijn 166 cm bij 100cm
De opbrengst is 250 watt piek.
De jouwe zijn dus weer een stuk beter.

Nu ben ik al een flinke tijd geïnteresseerd om ook panelen op mijn dak te (laten) zetten. Maar eigenlijk wil ik wat wachten omdat de ontwikkeling zo hard gaat en het rendement ook flink omhoog kan. Helaas kan ik nergens de actuele stand van zaken vinden. Weten jullie wat de huidige ontwikkelingen zijn en waar te vinden?

Ik heb een bijna plat dak, loopt iets schuin, een graad of 15 schat ik. De tuin ongeveer richting het zuiden. Wat is dan slim om te doen?

Hangt er vanaf wat je wilt.
Mooiste is om het hele dak vol te gooien met panelen. Beste rendement is is bij 30graden maar dan heb je 1-1.5meter tussenruimte nodig ivm schaduwval. Je kan ook Flamco montage overwegen, hoek van 10-12 graden maar met ventilatie, het verlies in hoek (3%+-) wordt zo gecompenseerd door de ventilatie (+-4%. Daarmee is de tussenafstand tussen de panelen een stuk kleiner en kan je meer panelen kwijt.

En gewoon je oude meter blijven gebruiken is dan ook een aanrader..

Hoe zit het met de salderings regels in 2017 ? Hier twijfelen we ook om het dak "vol te gooien" met 8 tot 10 panelen. Dak op het zuiden, dus ideaal... Kosten zijn 4100 en terug verdien tijd 8 tot 10 jaar.

Ik betaalde 2 jaar geleden 3000,- voor 16 panelen + omvormer. (3600Wp)
Montage zelf gedaan.

Een korte speurtocht levert deze aanbieding op:

3600 wp pvsysteem
3600 wattpiek pv systeem: € 3.188

- 18 stuks 200 wattpiek mono kristallijn silverframe ECSolar zonne- panelen. Deze zonnepanelen gaan 30 jaar mee, hebben gedurende 25 jaar minimaal 80% vermogensgarantie en zijn gecertificeerd door keurings-instituut TUV Rheinland. De afmetingen van het zonnepaneel zijn 35x808x1.580 millimeter. Meerprijs 210 wattpiek mono kristallijn allblack ECSolar zonnepanelen € 473. Meer informatie op Monocrystalline Module - China's Best Monocrystalline Solar Modules & Panel For Sale

- 1 stuks JSI-3600TL netinverter. De netinverter zet de gelijkspanning van de zonnepanelen om in 230 volt wisselspanning en wordt op het stopcontact van een vrije 1 fase groep met 16 ampere zekering aangesloten. De opgewekte elektriciteit wordt door uw apparatuur verbruikt of de elektriciteitsmeter loopt terug als geen apparatuur aangesloten is. De zonnepanelen worden in 2 groepen van 9 zonnepanelen op de netinverter aangesloten.

Vorige jaar heb Ik meer stroom op gewekt dan verbruikt.
Dan krijg je maar 9 cent terug.
Greenchoice (als enige) betaalt incl btw terug en dat is dus gelijk aan wat je betaalt per afgenomen kWh.

Als je een enkele draai meter hebt saldeer je altijd, niet laten vervangen.
En gewoon je oude meter blijven gebruiken is dan ook een aanrader..
De opgewekte elektriciteit wordt door uw apparatuur verbruikt of de elektriciteitsmeter loopt terug als geen apparatuur aangesloten is.
Je hoort te melden dat JIJ stroom opwekt aan de netbeheerder.
Die zegt dan meteen "meter wisselen voor een 4 teller-meter."
Het verhaal van oude meter laten zitten gaat dus alleen op als je illegaal panelen neerlegt.

Wat is het formaat van de panelen die jullie gebruiken en wat is de opbrengst?
Ik kreeg een aanbieding van panelen die 300 watt zouden leveren met een formaat van 1 meter bij 1,71 meter. Deze lijken mij erg groot met een lage opbrengst.
Heel veel panelen zijn 100 - 170 met een Wp van 245

Je hoort te melden dat JIJ stroom opwekt aan de netbeheerder. Die zegt dan meteen "meter wisselen voor een 4 teller-meter."
Het verhaal van oude meter laten zitten gaat dus alleen op als je illegaal panelen neerlegt.

Om hier nou iedereen onterecht uit te maken voor crimineel, gaat misschien wat ver?

Ik heb me keurig aangemeld als energieleverancier.
Je krijgt dan inderdaad een brief van de netbeheerder, met een aanbod voor een slimme meter.

Deze mag je weigeren.
Mag ik een slimme meter weigeren? | ConsuWijzer.nl

En niet zonder reden.

Slimme meters met zonnepanelen, niet altijd de slimste stap : Duurzaamnieuws.nl

De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2017. Het houdt in dat u uw eigen verbruik kunt verrekenen met opgewekte zonne-energie. Als de zon schijnt levert u terug en als het donker is gebruikt u diezelfde stroom. Dat wordt dan tegen elkaar weggestreept. Na 2017 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt. Minister Kamp heeft dit al op 13 november 2013 aangegeven in zijn rapport aan het parlement.

Ik maak niemand uit voor crimineel. :cool:

Een meter met 4 telwerken hoeft geen slimme meter te zijn, want dat ding heb ik ook geweigerd.
Ik heb nu een meter met een dag en nacht teller voor wat ik afneem en een dag en nacht teller voor wat ik lever.

Ik krijg van de leverancier twee rekeningen.
Een rekening voor de afname en een rekening voor wat ik lever.
Ze weten alleen niet wat ik per dag doe.

Vraag me niet waarom dat niet in één rekening kan, ik heb ze al gedreigd met via de bank terugvorderen van het bedrag dat ze zouden gaan afschrijven en stoppen van de automatische incasso voor het maandelijkse voorschotbedrag, want je krijgt uiteraard eerst de rekening voor wat je hebt afgenomen en dan een week later krijg je het geld voor wat je hebt teruggeleverd.
(moest wel even eerst €400 ophoesten en dat was ik echt niet van plan)

EDIT:
Verder gaat de netbeheerder echt wel vragen stellen als je simpele draaimeter ineens dezelfde stand als (of een lagere stand dan) vorig jaar geeft.

Laatst bewerkt:
Is dat incluus, BTW, transportkosten en calorische toeslag?

In NL vermindert de rekening alleen op wat je afneemt.
De kosten voor netbeheer en transport blijf je betalen, ook al lever je meer terug dan je afneemt.
Vaste kosten voor elec per jaar blijven dus (bij mij) €261.36
Gelukkig krijg je dan nog milieukorting (hoelang nog) van €385.53

Uiteindelijk is de rekening knap wazig. :p

Ik had al een digitale meter maar deze kon niet terug leveren dus moest ik wel een slimme meter.
Er zal best een tijd komen dat we allemaal een slimme meter moeten of je nu wil of niet.
Als het salderen stopt, hebben zonnepanelen geen enkele zin meer en zullen we als land de doelstelling om een x aantal procenten groene energie te gebruiken nooit meer halen.
Het beste is maar rustig afwachten want we kunnen er weinig aan doen.

Ik maak niemand uit voor crimineel. :cool:

...

Verder gaat de netbeheerder echt wel vragen stellen als je simpele draaimeter ineens dezelfde stand als (of een lagere stand dan) vorig jaar geeft.

Dus? Dan leg je uit dat het dak vol ligt. Foto van de actuele meterstand met een recente krant erbij, en het probleem is uit de wereld.

Ik heb volstrekt legaal een dak vol panelen in combinatie met m'n ouwe trouwe draaimeter.

Je MAG een slimme meter weigeren. (uitspraak staatsecretaris)

Je kunt er de donder op zeggen dat de overheid vanaf 2017 een opslag instelt voor mensen die geen slimme meter hebben.

Tegen die tijd hebben wij de investering alweer terugverdiend (4jaar), dus ik maak me daar niet al te druk over. Wel erg zuur voor mensen die nu investeren, met een terugverdientijd van 10 jaar!

Laatst bewerkt:
Een enkele analoge draaimeter mag je houden.
Is niets illegaal aan.
Je hebt geen dag nacht meter nodig.
Gewoon aanmelden en aangeven dat je de meter wilt houden.
Ze kunnen niet garanderen dat het goed werkt, duh ze willen van de draai meters af.

Hoe ik dit weet, uit eigen ervaring.

Hier nog een linkje naar de brief van de staatssecretaris:

http://www.rijksoverheid.nl/bestand...-consument-bij-aanbod-slimme-energiemeter.pdf

The many dangers associated with smart utility meters for consumers

"Of u nu een intermediaire rol speelt of verantwoordelijk bent voor het daadwerkelijk ophangen van de meter: helder communiceren over keuzevrijheid en privacyaspecten van de slimme meter is van cruciaal belang voor de consument. Wanneer consumenten aan de beurt zijn voor plaatsing van een slimme meter, dienen zij tijdig duidelijke en volledige informatie te krijgen waarmee zij een afgewogen en vrije keuze kunnen maken: om de meter op te laten hangen, het uitlezen op afstand uit te laten zetten of om de meter te weigeren."

Consumenten zijn niet verplicht de meterstanden op afstand te laten uitlezen. Ook kunnen zij besluiten de slimme meter te weigeren. Dan blijven zij de meterstanden zelf doorgeven en ontvangen ze geen tweemaandelijkse verbruiksoverzichten.

Dit moment vond ik leuk om met jullie te delen.
Ik heb 12 panelen van elk 250 wp dus 3000 watt piek (ook al haal ik soms 3400 watt hoe dat kan snap ik ook niet want de panelen liggen tussen het zuiden en west in)
De teller staat op precies een jaar op 3000 kWh.
Foto-MMRIJNUO.jpg

voor niets komt de zon op maar me onderbuik gevoel zegt dat je in de toekomst er voor moet gaan betalen om dat je energie op wekt.
lekker groen denken dus ik begin er nog zeker niet aan.

Leuk, Bertus! Die piekwaarden zijn meestal niet betrouwbaar.
Bij ons staat de teller na 20 maanden op 5500Kwh. Ik denk dat we aan het einde van het seizoen de 7000 wel halen.

Proper
Welke piekwaarden zijn niet betrouwbaar?
Als je die bedoel die ik gezien heb dat was life een minuut achter elkaar.
Die van de panelen kan ik inkomen ze gaven ook 2500 kWh per jaar op.
Dus het loopt lekker zo.
Moet alleen meer elektro vliegen want ik heb geel over op dit moment.

verstuurd met mijn smartphone

De eindafrekening voelt wel betrouwbaar. Na aftrek van voorschot kregen we vorige week nog € 480,-- terug. (hier ook een digitale meter met dubbel telwerk en (buiten mij) niks slim).

Mees

Hebben nu net iets meer dan een jaar de panelen op het dak liggen. Meen 3500W piek in totaal.
Zaten er met de prognose van 4000kWh maar 3 dagen er naast. Als die laatste dagen nu niet zo regenachtig waren geweest hadden we het gehaald. :lol:
Maar ben inderdaad wel benieuwt wat de toekomst gaat brengen m.b.t. opwekken van energie.

Gr,
Tim

Back