zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zo, vanaf vandaag liggen er bij mij ook panelen op het dat. Een installatie van 3000Wp. De rekening nog niet gehad maar al wel 23 cent bespaard vanmiddag :D
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Feli met de aanschaf en welkom bij de club ga je geen spijt van krijgen
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Martin.

    Leuk hé je eiges stroom maken :yes: en toevallig vrijdag lekker zonnig.

    Toch nog wel over de 'oude' elec meter hoop ik? de Ferraris bedoel ik.
    Met de digitale wordt je m.i.z gena...d
    Waarschijnlijk verplicht in 2017.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2015
  4. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    En waarom dan?
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Voorbeeldje Nuon.

    Voorbeeld calculaties saldering
    Opgewekt Afgenomen Terug-geleverd Saldering Facturatie TotaleVerbruik
    2500 kWh 3000 kWh 1000 kWh 1000 kWh 2000 kWhx €0,23 te betalen 4500 kWh
    3000 kWh 1000 kWh 1500 kWh 1000 kWh 1000 kWh x €0,23 te salderen en 500 kWh x €0,07 te ontvangen 2500 kWh
    4000 kWh 4000 kWh 4000 kWh 4000 kWh 4000 kWh x €0,23 te salderen 4000 kWh
    8000 kWh 2000 kWh 4500 kWh 2000 kWh 2000 kWh x €0,23 te salderen en 2500 kWh x €0,07 te ontvangen 5500 kWh

    Voorbeeld calculaties met een dubbel telwerk
    Afgenomen Teruggeleverd Saldering Facturatie gevolg
    Hoog 2000 kWh 2500 kWh 2000 kWh 2000 kWh gesaldeerd. 500 kWh bij laagtarief verrekenen
    Laag 2000 kWh 300 kWh 300 kWh laag 500 kWh vanuit hoog 1700 kWh te betalen. 500 kWh vanuit hoog te verrekenen tegen laagtarief
    Resultaat 1200 kWh te betalen, laag tarief


    Nu gebruik ik nog +/- 1100 KW tot p/j wat ik moet kopen, ik maak 3200 KW zelf wat ik dus niet hoef te kopen en scheelt mij 3200 X 23 cent inkoop, je kan uit het voorbeeld uitmaken hierboven dat 7 cent verkoop nu niet echt een vette bek is terwijl de distributeur wel altijd 23 cent opstrijkt.

    We blijven wel nederlander hé :wink: en nu is rekenen niet eens mijn goeiste vak :wink:

    PS lekker overzichtelijk hebben ze het gehouden hé bij de energie leveranciers, laienlichters
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Lijkt mij op zich toch wel logisch dat een meter die terug draait niet voor deze toepassing geschikt is.
    Als je stroom nodig hebt gebruik je de gehele infrastructuur en die kosten zitten in de energie prijs.
    Maar als je stroom overhebt gebruik je weer die infrastructuur en moet je daar natuurlijk ook voor betalen.
    En dan mogen ze jouw reststroom weer doorverkopen, daar hebben werk aan dus willen ze er ook wat aan verdienen.
    Het lijkt mij logisch dat ze voor jouw stroom niet meer willen betalen dan wat het normaal aan inkoop kost.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    afgelopen jaar behoorlijk bespaart, maar men rekent zo dat je kwa geld niet zoveel bespaart, dat viel vies tegen terwijl ik ruim 700 kilowattuur bespaart heb en ruim 1300 kuub gas bespaart heb. ondanks die besparing krijg ik nog geen 500 euro terug......terwijl ik op 900 euro gerekend had aan de prijs van vorig jaar. in het afgelopen jaar hebben ze 2 keer zonder bericht de prijs verhoogd en werken ze daar met graaddagen. Die graaddagen zijn voor mij dus niet goed uitgevallen........
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Erwin.

    Blijft meten met 2 héél verschillende maten, mijn investering kost ook iets meer dan een zakje aardappels toch?
    Blijft het feit dat ik 7 cent zou krijgen voor een KW en kopen mij 23 cent kost, dit is wel erg grof vind je ook niet, en dat voor, ook een 'leuke' reststroom.
    Snap het wel hoor, die windmolens, o.a. in de noordzee, moeten betaald worden, door de burger uiteraard, direct of indirect, maar zullen nooit maar dan ook nooit terugverdient worden, alleen de z.g.n exploitatie en onderhoud??? ook zo'n 'leuke', is al duurder dan de opbrengst, standtijd 10 jaar met wat geluk 20 jaar.
    Ben nu bezig uit te vogelen om selfsupporting te gaan maar dit zou mij vandaag de dag +/- 30 tot 40 mille gaan kosten, dan wordt terug verdienen wel erg lang aangezien ik nu op 92 euri's per maand zit aan gas en elektriciteit in Nederland.

    In Frankrijk en Spanje kost elektriciteit veel minder en er loopt toch een heel groot ringnet door Europa hoor.
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb een nieuwe meter geplaatst gekregen een paar maanden terug.

    Ik ben benieuwd wat jullie op dagen als deze opwekken? Vandaag tot nu toe 3,75kWh
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :confused:
    Voor de kWh die je meer produceert dan je per jaar zelf gebruikt een veel gebruikt bedrag.
    Alleen Greenchoice betaalt hetzelfde bedrag (23 cent?) als je niet meer dan 1000 kWh teveel levert, ik weet niet wat ze daarboven geven.

    Als je minder opwekt dan afneemt krijg je gewoon de prijs die jij er voor betaalt.
    Dat heet salderen.
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    En hoelang denk je dat dit duurt? geloof me, na 2 jaar is alles glad getrokken en heeft het demotivatie beleid weer een slachtoffer gemaakt.

    Nu inderdaad ja die 1000 KW/j 'compensatie' kijk maar naar Duitsland daar is de subsidie al aardig afgebouwd.

    Maar vandaag lekker zonnig en loopt mijn oude Ferraris schijf mooi terug te draaien :yes: en dat is wat nu telt.
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    I see what you did there...
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mijn vinger zweeft ook boven de bestelknop voor een installatie...

    Toch wel een hele aanschaf, maar zou binnen 10 jaar weer quitte moeten staan. Eigenlijk ook wel weer netjes voor een installatie op oost/west gericht.

    De installatie levert minder terug dan ik verbruik, produceert dus niets extra's.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Maar jouw huis stond toch te koop? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

    Persoonlijk vind ik het risico over 10 jaar te groot. Gegarandeerd dat er in die periode van alles aan regelgeving veranderd, en dan gaat er tussendoor ook nog het één en ander kapot.

    Als je het geld over hebt, en er een warm gevoel bij krijgt: doen. Spaargeld gaat je binnenkort rente kosten ipv opleveren.

    Anders zou ik gewoon op zoek gaan naar een huis met een groot dak op het zuiden, zonder schaduw.
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Over kapot gaan gesproken...

    Moest de meterstanden opnemen, en checkte gelijk even de omvormer. En die stond dus gewoon te niksen: foutcode AL14.

    Na een korte speurtocht bleek de hoofdschakelaar/zekering in de meterkast uit te staan. Vanmiddag even checken of het nu weer werkt...
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat heb je verkeerd begrepen! Ons huis staat niet te koop.

    Overigens zit er garantie over de hele installatie voor 10 jaar. Dus dat zit wel goed. Risicoloos terug naar 0.

    Tja, de regelgeving..... linksom of rechtsom wordt je tóch geplukt.

    Maar ja, de overheid wil toch zo graag dat we "groen" gaan? CO2 doelstellingen halen? (en dan het liefst zo dat het een nieuw stuk economie/banen creëert? Dan moet je toch vooral voor aantrekkelijke stabiele regelgeving zorgen?)
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dan zal het niet meevallen om te leven, :rolling: je kan dan eigenlijk NIETS in NL.
    (huurhuis zeker, want een hypotheek is ook levensgevaarlijk) ;)

    Volgens mij is het veilig zolang je maar nooit meer levert dan je zelf verbruikt op jaarbasis.
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    @Baggeraar: welk risico zit er dan precies aan een spaarhypotheek? Wat een onzin.

    Bovenstaande even in het licht gezien dat de meeste nieuwe PV installaties na 4 tot 5 jaar zijn terugverdiend. Dat vind ik een acceptabele terugverdientijd. Het is zonde om nu een hoop geld uit te geven voor iets wat je misschien nooit echt terugverdiend. Je moet ook al vrij zeker weten dat je nog minstens 10 jaar in je huidige huis blijft wonen, want meeverkopen lijkt mee een utopie.

    Over de opbrengst van een Oost-West installatie: Bekijk reactie - Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 - Duurzame Energie & Domotica - GoT

    Verder worden veel panelen/omvormers in dollars verhandeld, en betaal je momenteel gewoon 30% meer dan een half jaar geleden. Lijkt mij een slechte tijd om te kopen.

    Verder nog wat indicaties uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 - Duurzame Energie & Domotica - GoT :

     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mogelijke terugverdien tijd voor ons oost/westdak is berekend op 80% ten opzichte van een dak op het zuiden.

    Dollarkoers er ook nog even bijhalen? Wanneer is het dan in vredesnaam wél een goed instappunt?

    O ja, ik zou dan per paneeltje een omvormer krijgen. (20 jaar garantie voor de omvormers.)

    [edit] Op dit moment kun je de BTW terug vragen.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2015
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Die micro omvormers zijn wel mooi. Er komen binnenkort echter hybride omvormers, die tijdelijk de woning off-grid van stroom kan voorzien. Voor ons is het over 3 jaar waarschijnlijk erg interessant onze (goedkoop gekochte) omvormer om te wisselen voor zo'n nieuw hybride model. Bij die micro's lijkt me dat lastig. In principe ben je veel goedkoper uit met 1 omvormer, zeker omdat hij slechts de halve installatie hoeft te draaien.

    Nog wat argumenten:
    - Stroom lijkt alleen maar goedkoper te worden ipv duurder, ivm de enorme overproductie in Duitsland.
    - De salderingsregelingen gaan in 2017 waarschijnlijk veranderen. Daar gaat je terugverdientijdberekening.

    Waarom niet investeren in gasbesparing? Isoleren, zonneboiler, of een warmtepomp?
     

Deel Deze Pagina