zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Isolatie: de vloer kan nog, in de kruipruimte. Maar is dat echt effectief? (we verbruiken circa 1000m^3 gas in een jaar. Koken ook op gas.
    Verder hebben we over al dubbel glas en steenwol gepropt.

    Zonneboiler: optie niet bekeken.

    Warmtepomp: dat zal niet gaan met ons huis, wat begrijp van wat ik gelezen heb.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Kijk. Als de salderingsregeling eraan gaat, wordt het interssant om over te stappen op een hybride omvormer.

    Solar Hybrid inverter - Omnik New Energy

    Piekstroom wordt opgeslagen in accu's, en afgegeven tijdens de uren dat je geen zon hebt. De installatie gaat dan automatisch "off-grid".

    Op het moment dat de accu's uitgeput zijn, schakelt de omvormer automatisch over naar "on-grid", en trek je gewoon stroom uit het net.

    Zo beperk je de gevolgen van het wegvallen van de saldering.

    Dit wordt pas over 5 jaar interessant, maar scheelt dan mogelijk een hoop geld, en maakt je minder afhankelijk.

    Daarom vind ik die micro-omvormers geen goed idee.
    Ik zou de goedkoopste chinese omvormer aanschaffen, en deze over 5 jaar vervangen door een hybride.

    Reken voor je gemiddelde opbrengst met 0,75 kwh/kwp/dag.

    Je koopt nu een complete installatie voor €1,50/Wp.
    Stel dat je op elke dakkant 6 panelen kwijtraakt, heb je 3000Wp.
    Kost je dus max. 3.000 x 1,50= €4500,- incl BTW

    Je opbrengst per jaar is dan 3000 x 0,75 = 2250 kWh.
    Ik neem aan dat je jaarverbruik iets hoger ligt als dat.
    Dan bespaar je dus zo'n 2250 x 0,22 = € 495,- op stroomkosten.
    Dan is je terugverdientijd inderdaad 9 jaar.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Lekker ingewikkeld allemaal.

    Om het nog lastiger te maken.

    De installatie die ik nu voor ogen heb, zou, zoals gezegt in 9.7 jaar, terug verdient zijn als de prijs per KWh 0.23 centjes is en blijft. En dat bij 80% rendement.

    Dan: centrale omvormer of per paneel.

    Ik heb een dak op oost, en op west, met op elk dak een dakkapel.

    Elk dak kan ik voorzien van 6 panelen.

    5 onder het dakkapel, op oost of west gericht.

    Òp elk dakkapel kan 1 paneel op het zuiden gericht staan.

    Nou, volgens mij is dat niet te doen met een centrale omvormer.
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik wacht nog ff op de ultracapacitors deze zou je als module op een sma omvormer erbij kunnen zetten. Zo maak je je bestaande sma omvormer hybride. Of dit voor de goedkope chinese omvormers werkt weet ik niet. Het rendement van een goede omvormer ligt zowiezo hoger dan van de goedkopere modellen.
    Er zijn omvormers die meerdere strings aankunnen. Echter is een string dacht ik minimaal 3 panelen. Kan je geen 2 kleinere panelen onder een kleinere hoek kwijt op je dak kapel? Sma heeft een reken tool van welke combinaties mogelijk zijn en wat dan de opbrengst is
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hangt wel af van je panelen
    Ik heb panelen van iets van 60 volt

    BTW terugvragen is een makkie, gaat digitaal, en er zijn allemaal voorbeelden.

    Zelf installeren, en BTW terugvragen haalt gelijk een jaar of 2 van je terug verdien af
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2015
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat klopt! Maar dat moet je wel zien zitten.
     
  11. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Misschien zijn over een jaar of 5 de electrische auto's meer gemeengoed, dan kun je meteen je overproductie daar in stoppen. Als je blijft wachten op het ideale moment, koop je ze nooit., er is altijd een prima reden om te wachten op de volgende verbetering of wetswijziging.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Over zinloze investering gesproken: Zonnepanelen in combinatie met accu's in Nederland.
    Met in de winter veel te weinig zon heb je zoveel accucapaciteit nodig, dat betaalt zich nooit terug.
    Daar kan je uren mee rekenen.
    In dec 2014 had ik 33kWh van de zon
    In jul 2013 had ik 427kWh van de zon.
    Wil je in juli niet toch gaan terugleveren heb je heel ook veel accu's nodig, echter krijg je die in dec nooit van zijn leven bijgeladen. Staan ze maanden half leeg en moet je vanuit het net gaan laden wil je langer dan een paar jaar met de accu's doen.



    Inderdaad.
    Van wat ik weet is één paneel in de schaduw van een set van 12 al "funest" voor het totaal rendement.
    Maar daar heeft sma inderdaad een rekenhulp voor.
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Weinig zon vandaag, maar wel de zonsverduistering zichtbaar in de opbrengst
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Lekker stellig weer. Je hebt er aan gerekend? Ik ook niet.

    Ik hou per jaar zo'n 750kWh over. Maar in de zomer lever je veel meer terug dan dat je verbruikt, en dat wordt straks apart geregistreerd. (afgedwongen met hoge administratieve kosten voor gebruik Ferrarismeter)

    Op een zomerse dag zal ik hooguit 5kWh per dag verbruiken, maar zomaar 25kWh opwekken. Voor die 20kWh surplus krijg je straks misschien nog maar heel weinig terug.

    Met een 48V 260Ah accu sla je 12,5kWh op. Daar raak je dus niet eens die 20kWh in kwijt, en dat verbruik je 's nachts ook lang niet. Dus al na een halve dag zon sta je nog steeds geld weg te gooien.

    Als de accu's vol zijn kun je daar 1 a 2 dagen mee vooruit.

    Je hebt dus helemaal gelijk!

    Maar...

    Over 5 jaar liggen de prijzen van componenten anders.
    Over 5 jaar hebben we hopelijk superaccu's / caps.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja, klopt
    en
    Dank

    Ik heb wel gerekend aan het idee (van mijn buurman) om los te gaan van het net en dan op zon en accu's te draaien.
    Toen ik een capaciteitberekening had gemaakt en had ontdekt dat als je voor 100.000 euro aan accu's koopt met een totaal gewicht van 24 ton je leuk op weg bent, heb ik niet meer berekend hoeveel zonnepanelen je dan moet neerleggen. Dit idee is gewoon onzin!

    Toen is ook doorgedrongen hoe bizar weinig stroom je in de winter soms per week krijgt wist ik dat het idee om "het teveel" in accu's te stoppen ook niet haalbaar is.

    Ik had aan jouw idee inderdaad niet gerekend. :cool:

    Dit soort sommetjes maken is op zich best leuk en je gaat toch anders kijken naar "energie" en de "groenestroom-club" (ik zal het vriendelijk houden vandaag) :D
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.827
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb pas bij kassa begrepen dat het salderen in 2017 bekeken en op zijn vroegst in 2020 aangepast wordt.
    Berrie geloof me als je ze aangeschaft heb ben je de aanschaf snel vergeten en kan je gelijk je maandlasten van je stroom leverancier verlagen.
    Ik zie het misschien boekhoudkundig niet goed maar of ik mijn geld nu op de bank zet of op dak maak weinig uit.
    Bij de bank kost het geld en op dak levert het tien procent op.
    Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
    Door de zonnepanelen ben ik ook 400 kwh minder stroom gaan gebruiken door bewuster met energie om te gaan.
    Als je dat meereken heb je ze veel eerder terug verdient.
    Daarnaast wordt het in de zomer minder warm op zolder doordat de zon niet direct op het dak staat te bakken.
    Je ben nog een beetje goed voor het milieu bezig.
    Wat wil je nog meer?

    verstuurd met mijn smartphone
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Bertus,

    Je zou een goede autoverkoper zijn. Maar zo'n investering doe je niet op gevoel, maar baseer je feiten. Als je snel van je geld afwilt, zijn daar veel leukere manieren voor!

    Jouw PV installatie heeft geen 10% rendement per jaar. Hij verdient hooguit 10% van de aanschafkosten per jaar terug.

    Berrie's situatie (oost/west) is niet optimaal.

    Ik vergelijk het maar zo: als er iemand aan je deur staat met een speciale aanbieding waarbij je in 1 keer je stroomrekening tien jaar vooruit betaald, waarbij na die tien jaar er mogelijk nog een aantal jaar gratis stroom in zit, zou je dat dan doen???
     
  18. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik denk dat het niet de vraag is of je de investering er uit haalt, maar hoe lang het duurt. Ze rekenen elke keer met 6 a 7 jaar. . Dat is erg optimistisch, en volgens mij alleen haalbaar in de ideale situatie.

    maar met 10 jaar kun je er van uit gaan dat ze zichzelf hebben terugverdiend, heeft het je dus niets opgeleverd, en niets gekost... en alles daarna is je winst.
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Als je geld belegd had, had je over die tien jaar bij een investering van 4000,- een bedrag van 6000,- in handen gehad. (6% rendement / 2% inflatie). Het duurt dus nog veel langer voordat je een vergelijkbaar rendement hebt behaald, als je het al ooit redt.

    Mijn budget installatie met subsidie op Zuid is met 4 jaar terugverdiend.
     
  20. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Mijn nuon rekening is van 120 euro per maand naar 60 gegaan en ik krijg nog steeds geld terug bij de afrekening.
    Daar naast het comfort dat de hoeveelheid stroom geeft is enorm.
    Nu lever Ik 1100 kw meer op dan mn gebruik. Deze verstook ik dus electrisch nu. Mn gas zit onder de 500m3 het is niet koud in huis en ik moet mn enkelglas nog vervangen zodat ik bij koude winters ook onder de 500m3 blijf.
    Een nacht lampje voor de kids? Geen probleem kost niets. Licht vergeten ach kan gebeuren.
    Nu hebben wij wel de koelkast wasmachine en droger vervangen voor de a++++ modellen en de verlichting is allemaal led.
    De subsidie op de panelen scheelt een jaar terug verdienen.
    Als je echter de set laat aan leggen kost dit 2 jaar teug verdienen.
    En er zijn veel cowboys die maar wat verkopen.
    Hoorde laatst dat er veel sets liggen die de 10 jaar niet overleven.

    Heb nu pvdiary draaien op een raspberry pi dan kan je goed zitten wat de opbrengst doet over de jaren ten opzichte van de verwachting.
     

Deel Deze Pagina