zonnepanelen op dak ; ja of nee

Is onbegonnen werk, al die administratie. Kost de tax veel meer dan het oplevert. Zullen ze wel snel dichtzetten hier.
Volgens de regels zou je een btw nummer aan kunnen vragen om je betaalde btw over je panelen terug te halen. De btw die je theoretisch moet rekenen en afdragen valt onder de kleine ondernemers aftrek en is min of meer vrijgesteld.
Gaat de belasting dienst dus niet leuk vinden.

Alleen maar positief, Toch?

1. Alle betaalde BTW over aanschaf en installatie terugvorderen. (21%)
2. Indien de te betalen BTW over de geproduceerde energie lager is dan €1345,- (En WIE van ons gewone stervelingen produceert er meer dan €6725,- aan energie per jaar?) hoef je geen BTW af te dragen, en vraag je ontheffing van de administratieve verplichtingen.

Indien je een enkele meter hebt, (Geen aparte registratie geproduceerde en afgenomen energie) geldt de uitspraak van hof van justitie trouwens niet, en gaat het feest niet door.

Aangezien dit de staat geld gaat kosten, zal waarschijnlijk de wet op korte termijn aangepast worden.

De zomer loopt zo'n beetje op zijn einde.
Ik ben een beetje erg nieuwsgierig hoe jullie opbrengsten geweest zijn in vergelijking met vorig jaar. Omdat ik ze vorig jaar nog niet had kan ik dus niet vergelijken.
Hoe is dit jaar tot hier toe geweest?

Ik zit nu bijna op de 2300 kilowattuur

verstuurd met mijn mobiel

jan-feb-mrt-apr-mei-jun-jul-aug
62-132-251-244-352-288-319-315=1963
62-106-205-324-302-342-330-303=1974

Het maakt dus bijna niet uit met vorig jaar.
Ik vroeg het omdat ik over 150 KWh al aan de 2500 KWh zit.
Daar heb ik nog tot 17 december de tijd voor.
Ben benieuwd.
Ik merk wel dat je steeds minder kijkt na wat ze opleveren.
In het begin zat ik bijna heel de dag te kijken, nu max. één keer per dag.

Bertus, over 2 jaar kijk je maar één keer per maand !

Dat wil ik gelijk geloven vandaar ook dat ik geen ander monitoring systeem heb gekocht.
Zolang ik al mijn stroom maar zelf op kan wekken vind ik het best.
Misschien dat ik een keer een andere airco koop die ook kan verwarmen.
Dan kan ik het overschot gebruiken om mijn huis te verwarmen.
Maar dan moet eerst mijn huidige kapot zijn.
Er mee bezig blijven zal ik dus wel doen maar wel minder.

Of 1 keer per jaar. (eindafrekening) :)

De laptop had er geen zin meer in. Ik kijk er toch steeds minder naar, dus ik heb de upload naar PVoutput maar gestopt.
Ik noteer wel wekelijks alle tellerstanden in een boekje, ter controle.

Nog een week of 8 te gaan, dan is de boel een jaar in bedrijf.
Tot op heden 3000kWh opgewekt. (3600Wp)

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de rekening en hoe ze dat er op vermelden.

Doordat de netbeheerder het nodig vond om tijdens een gasmetervervanging ook de elec.meterstanden op te nemen en door te geven heb ik 3 maanden te vroeg een jaarrekening gekregen.

Al mijn netjes opgebouwde tegoed is nu verrekend.

Gelukkig heeft greenchoice als enige dat zij ook het teveel teruggeleverde betalen inclusief belasting anders zat je mooi.

Bij een volgende keer dat er een netbeheerder aan de deur komt weiger ik hem de toegang tot de elecmeter !

Je zou maar mooi voor de teruggeleverde energie maar 6 cent krijgen en wel 22 cent moeten betalen voor wat je inkoopt.
Dan geven ze voor jouw stroom dus 6 cent die je een dag later (voor mij dan gedurende 3 maanden) terug mag kopen voor 22 cent. . . . . . .

Vandaag liggen mijn panelen precies een jaar op het dak.
Ze hebben 2869 kWh opgewekt.
Ik heb het afgelopen jaar alle lampen vervangen door led lampen en maar 2200 kWh gebruikt.
Een Zuinigere koelkast is dus voorlopig niet nodig.
Mijn maandlasten zijn ook lekker omlaag gegaan.
Hier zit dus een tevreden mens.;)

Dat verbruik valt reuze mee, Bertus! Wij doen met z'n vieren zo'n 3200kWh verstoken, wat we ook precies opgewekt hebben!

Ik heb de maandlasten niet aangepast, en de opgave van de tellerstand is pas in maart of zo. Dus ik denk dat we nog wel flink wat terug gaan krijgen!

Groet,

Vincent

Dan krijg jij lekker wat terug.
Wij zijn met z'n drieen maar ik heb relatief weinig verbruikers.
Geen droger en tv en haal altiijd alle opladers uit het stopcontact als de accu's vol zijn.
Met de toon van eneco kan ik ook mijn sluipverbruik zien.
Dat ding heeft me al veel geleerd.
Ook kan je met je smartphone je verwarming lager zetten als je bijvoorbeeld langer weg blijft.
Dat ding heb je er zo uit.

verstuurd met mijn smartphone

Ik loop al een jaar met een vraag over het volgende.
Stel dat de stroom hier uit valt.
En ik zet een goede aggregaat op het lichtnet (eerst de hoofdschakelaar uitzetten)
Wat gebeurd er dan met de zonnepanelen?
Als die dan gewoon hun werk kunnen doen heb ik maar een klein aggregaatje nodig.
Kan iemand mij eens in Jip en Janneke taal uitleggen of dat kan en zo ja hoe?

Bertus,

In dit draadje staat redelijk eenvoudig uitgelegd wat wel en niet kan: https://www.zonnepanelen.nl/community/forums/topic/590/noodstroom-mbv-zonnepanelen

Ik deel daarbij de mening van Frans. Een eenvoudige benzine aggregaat van de Aldi kost je €190,-, en daarmee kun je tijdelijk alle belangrijke stroomverbruikers van stroom voorzien.

De langste stroomuitval die ik de afgelopen 10 jaar heb meegemaakt was 8 uur. De vriezer kan dat makkelijk hebben, het aquarium ook, al heb je daar wel wat werk aan.

In de winter kun je je CV niet aan de praat krijgen met een aggregaat, omdat er een aarde aansluiting benodigd is. (Een aggregaat stopcontact heeft vaak wel aarde, maar is niet verbonden met een aardepen)

Je PV installatie zal niet samen werken met je aggregaat.

Wij hebben een verrijdbare gaskachel om de boel in dat soort gevallen warm te houden.

Ik heb het met het linkje van een "oplossing" uitgebreid door gelezen en snap het nu.
Bedankt.

Eigenlijk kan je dan bij stroom uitval beter een goede aggregaat kopen die aansluiten op het lichtnet als je pv uitgeschakeld heb.
Je moet dan alleen een twee standen schakelaar hebben om het lichtnet los te koppelen van het openbare net.
Je heb dan wel aarde en als de stroom er weer op komt moet je eerst de aggregaat uit zetten en loskoppelen de tweeweg schakelaar omzetten en je heb weer stroom van het openbare net.
Of kan dat niet?
Eigenlijk ook al een heel gedoe voor die 1 keer in de 10 jaar waarin je een paar uur geen stroom heb.

Ik wil namelijk een keer een aggregaat kopen voor het vliegen (lipo's opladen als mijn loodaccu's leeg zijn)
Het leek me handig om dan thuis gelijk ook dat ding te kunnen gebruiken voor het geval dat...
Een snoertje uitrollen naar de koel en vrieskast is dan makkelijker als je de investering er tegen over zet.

Back