ZP CHANDON van KOTUG

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sleepboot1939, 18 mrt 2011.

  1. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo allen,

    Hierbij even wat foto's van het resultaat van afgelopen donderdag.

    Het muntje ter vergelijking is inderdaad een oud Hollands kwartje :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet de "staander" boven het conische nog verjongt worden moet daar echter eerst de simmerringen voor hebben om dat allemaal precies pas te kunnen maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Pffff, Vincent, is het al zo erg dat je €uries op zijn?

    Ziet er mooi uit, ik ben altijd jaloers op de mensen die dit kunnen (doen).

    Groet,

    Ad
     
  3. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Ziet er goed uit,mooi draaiwerk!

    gr Herman
     
  4. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi werk Myren ,,,, eh sorry de foto's staan er toch!
    Mooi werk Vincent :yes:
     
  5. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dank jullie voor de complimenten.

    @ Ad: de oude sok is al aangesproken ;)

    Gisteren weer bezig geweest, maar helaas was het niet een dag om over naar huis te schrijven......

    Heb een poging gedaan om m'n assen te draaien voor in de torpedo, echter was dit geen succes.

    Het gebruikte materiaal was RVS as van 10 mm, welke terug gedraaid moest worden naar 5mm met een borstje erop van 6 mm.

    Je zou zeggen niet zo moeilijk maar dat verliep toch iets anders.
    Ging allemaal prima totdat ik het stukje as precies pas moest gaan draaien op het lager.
    Aan de binnenkant ( borstkant ) was de diameter al goed, echter aan het begin van de as was deze nog te dik, het lager kreeg ik er dus niet op geschoven.

    Na de as verder afedraaid te hebben en het lager met moeite over het begin van de as te hebben geschoven zat het erg TE ruim op z'n plek op de as, deze ligt bijna tegen de borst aan.

    Na nog 2 pogingen heb ik het voor die dag maar opgegeven, het probleem bleef hetzelfde, krap pas aan het begin, en te ruim op de plaats van het lager.

    Of dit probleem nou komt door de materiaal samenstelling in combinatie met de temperatuur van het draaien???:confused:

    Geen idee, volgende keer verder proberen met frisse moed.

    Mocht iemand weten hoe dit kan, of het zelf ook hebben ondervonden, ik ben wel nieuwsgierig en zeker naar een oplossing om dit te ondervangen, moet nogsteeds 4 assen draaien dus.....

    Groet Vincent
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dit komt waarschijnlijk doordat je de as niet met een tegencenter hebt gedraaid.
    De as zal dan iets gaan flexen waardoor je dichterbij de drieklauw steeds nauwkeuriger op de maat gaat draaien en verder van de drieklauw af steeds ruimer draait, oftewel een te grote diameter overhoudt.

    De enige echte oplossing is het gebruik van een tegencenter, liefst meedraaiend en een steuncenter bij de beitel. Bovendien licht draaien waarbij je niet al te veel materiaal verwijderd per gang.
    Ik ken je probleem overigens maar al te goed. RVS is een !@#$%^ materiaal om droog goed op maat te krijgen met een doorsnee draaibank.
    Ik heb er ook twee weggegooid voordat ik het trucje snapte.

    Succes!
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Tegencenter wat is dat nu weer.
    Je moet voor assen een bril gebruiken
    En als je een as wil hebben van 5mm
    Die kan je zo kopen
    Je gaat toch geen as draaien uit 10 mm daar je gewoon 5 mm kan kopen
    En dat borstje kan je er ook op krimpen hoor.
    Al met al een beetje dom bezig dus
    mvg
    Frederik
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Vincent, zoals Wiggie al zei is RVS niet het meest prettige materiaal om te verspanen (netjes uitgedrukt, hè). Boren lukt je ook alleen maar met speciale boren doordat het materiaal enorm verstevigt als het (plastisch) vervormt. Weet je zeker dat je voor RVS geschikte bijtels gebruikt?

    Draaibanken?
     
  9. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou inderdaad een as kunnen kopen van 5 mm, en zal deze dan als nog in de draaibank moeten zetten om de laatste 0,05 mm eraf te draaien, daar de binnen diameter van de lagers 4,95 mm zijn.
    En laat nu het geval zijn dat ik nog 4 stukjes RVS as had liggen van 10 mm en 10 cm lang.
    Het borstje erop krimpen is inderdaad iets wat ook al door m'n hoofd is gegaan wordt dan wel een busje van 0,5 mm wordt ook niet echt zuiver in mijn ogen.....
    Dus meneer van Gent ik moet helaas concluderen dat, behalve de bril, ik aan uw commentaar niks heb.
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    :D

    Dat zou dan wel een hele dure hobby worden op die manier.

    Met steuncenter bedoel ik inderdaad de bril Frederik. Het liefste meelopend.

    Wat ik met een meedraaiend tegencenter bedoel lijkt me dan weer wel duidelijk Frederik.

    In plaats van de boorkop zet je een meedraaiend center tegen een vooraf geboord gaatje in de as. Dit gaatje boor ik het liefste met een centerboor omdat de hoek van de centerboor overeen komt met de hoek van het meedraaiende center.
    Waneer je het meedraaiende center goed op spanning tegen de as zet beweegt de as helemaal niet meer, en een meelopende bril zorgt ervoor dat dat ook zo is bij de beitel.
    Grootste nadeel vind ik dat de lengte waarover je as kunt bewerken afneemt door het gebruik van de bril en het center.
     
  11. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wiggie en Ad,

    Zeg dat wel dat het kl*t* materiaal is.
    Ik heb inderdaad zoals Wiggie al aangeeft een klein centergaatje geboord, en daar de meedraaiende center ingezet echter het probleem bleef hetzelfde. Dacht bij de 2e as dat ik de center misschien te hard in het materiaal drukte, zodat het bol kwam te staan, dus de laatste keer minder aangezet.
    De kop draaide heel zacht mee, en m'n voorzet was op het laatst minder dan 0,05 mm, maar helaas weer hetzelfde verhaal.

    Heb inmiddels er al over nagedacht om de assen van brons te maken, maar RVS heeft wel de voorkeur.

    Draaibanken!!!!
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb helemaal geen commentaar gegeven
    Ik heb je een raad gegeven
    En dat is toch wat anders dacht ik zo
    En je gebruikt ook maar RARE maten hoor
    mvg
    Frederik
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Misschien dat je dan toch de bril tevoorschijn moet halen.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De meesten krijgen dat pas na hun 45ste. ;)
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    en dan bedoel ik natuurlijk de meelopende, das dan wel weer handig na je 45ste.

    Hoef je niet te zoeken! :)
     
  16. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Daan wordt het inderdaad nog is proberen met een meelopende bril.....
    Wordt vervolgd.


    Ik zie toch de rare maten niet. M5 lijkt me redelijk gangbaar, en dat dat flintertje er dan nog af moet is voor het kogellager....
    Bij mijn weet is dat een klempassing, de schuifmaat liegt niet.
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    alleen de gebruiker kan mis lezen ;) en ligt aan de kwaliteit van de schuifmaat zit wel verschil in tussen de 1 en de ander :D

    Maar alle gekheid op een stokje kun je die as niet passend krijgen met een fijn schuurpapiertje ? ( as in de klauwplaat en fijn schuurlinnen er langs )

    overigens kun je rvs wel super glad krijgen met schapenvet alleen als je het dan verspaand meur je wel de tent uit hahaha

    Gr Martin.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    , de schuifmaat liegt niet Dat zal ik dan maar toch niet vetrouwen hoor die o.o5
    Als ik R V S haalt van 5 mm
    En haal kogellagers bij de hobby winken dan passen die er zo maar op Niks 0.05 mm klemspanning
    En een micrometer is zuiverde als een schuifmaat
    Maar ja ik doe het nog maar 25 Jaar dus wie ben ik he
    mvg
    Frederik
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Schapenvet?
    Die kende ik nog niet! Haha, zo zie je maar weer. Iedere dag leer je bij!
    Tot morgen!
     
  20. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Wiggie,

    tsja heb ik ook niet van me zelf, net als aluminium draaien ze ook wel eens met spiritus wordt het ook glad van ( mits je de juiste beitel en snelheid gebruikt. Heb ik van een draaier van ver voor de cnc die met touw zelfs de trillingen uit een werk stuk haalde :D maar goed die maakte onderdelen waar de moderne cnc programeur nog moeite mee zou hebben.


    Gr Martin :D
     

Deel Deze Pagina