ZP CHANDON van KOTUG

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sleepboot1939, 18 mrt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klopt, maar de meeste hobbyisten hebben geen binnenmicrometer om 5 mm te kunnen meten.
    Om over kalibers maar helemaal te zwijgen.
     
  2. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goedemiddag,

    Er is weer het een en ander gebeurd in de tussenliggende tijd dus weer even tijd voor een update.

    De binnenkant van de romp staat inmiddels ook in de epoxy, en de blokken waar de schotteldoorvoeren in komen zitten ook op hun plek.

    Vandaag de gaten uit de romp gehaald.

    [​IMG]
    Het bakboords gat ( rechtergat op de foto ) is met de dremel uitgeschuurd en hier zou de doorvoer in moeten passen.

    Het stuurboords gat is nog grof en moet nog op maat worden geschuurd. De gaten het ik met de decoupeerzaag uitgezaagd na op de huid grof het gat te hebben uitgezet, aanzienlijk kleiner natuurlijk.

    In de "draaierij" heeft het ook niet helemaal stil gelegen.

    [​IMG]

    Hier de huiddoorvoer, voor de afdichting gebruik ik een oliekkeerring.

    [​IMG]

    Hier een idee van het geheel tot zover.

    Groeten Vincent
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Netjes hoor!

    Heb overigens misschien een andere oplossing voor je RVS probleem.

    Ik ben overgestapt op zilverstaal en dit bewerkt veeeeel prettiger. Bovendien is 8mm ook echt precies 8,00 mm en geen 7,96 of 8,04 zoals bij RVS nog wel eens het geval is. Passing dus gegarandeerd. Ik gebruik leibaanolie als snijolie en dan ziet het er ook nog eens mooi uit!.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2011
  4. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo vandaag weer even aan het draaien geweest.

    De keuze voor de assen is op brons gevallen en dat verspaant ook veel beter als RVS. :D

    Mochten deze assen toch niet naar het zin zijn ga ik je tip proberen William, nu had ik dit materiaal al dus even proberen.

    De eerste die ik gemaakt heb ben ik tevreden over, zit mooi pas in het lager.

    Om alle assen ellende even te vergeten ook maar begonnen aan de eerste straalbuis.

    Voor de straalbuizen heb ik dikwandige alluminium pijp genomen, buiten diameter 100mm en binnen 70 mm.

    Eerst de binnenkant uitgedraaid naar 86 mm, en daarna de buitenkant conisch onder een hoek van 8 graden.

    Hieronder foto's van het resultaat, met daarbij de 2e straalbuis nog in de "ruwe vorm".

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dure hobby he?

    Maar ze zien er wel erg mooi uit.

    P.S. zijn jouw schottels nu echt zoveel kleiner dan die van mij ondanks de gelijke schaal?
    Ik zit op 110 mm en jij op 86 mm schroefdiameter als ik het goed begrepen heb.
    Draai je de binnendiameter ook nog iets uiit van 86 naar laten we zeggen 90 mm? Heb je een beter rendement van je schroef namelijk doordat het schroef meer water aan kan zuigen en via de straalbuis kan wegpersen.

    En ik zie dat je last hebt van trillingen in je binnendraaibeitel. Schuurpapiertje doe wonderen! En draaien met spiritus helpt ook heb ik gemerkt, daar wordt je snede van de beitel scherper van zodat het oppervlakte glimt als een dolle. Die tip heb ik weer van Martin '70. Het klinkt gek maar helpt echt!
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    P.S. Nog een tip, als je de straalbuis gaat positioneren, doe het dan zo dat de schroef op 1/3 van de achterkant zit voor schepen van pak em beet 15 jaar oud. De moderne schepen hebben de schroef in het midden van de straalbuis zitten, is ook nog een keuze. Ik heb voor het midden gekozen.
     
  7. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb wel wat met de grote gespeeld hoor William.

    Jouw schottels zijn groter als de mijne schaal 1:25, ben met jouw tekening in het model wat er bij de Chandon onder hangt gaan combineren.

    Ik heb inderdaad spiritus gebruikt, was een heerlijk geurtje, de binnenkant snap ik ook niet helemaal.
    Als ik 0,5 mm voorzette draaide ik harstikke strak en glad, en het laatste flintertje wat ik eruit moest draaien leverde dit resultaat op. Heb er al een schuurpapiertje door gehaald maar de tekening zit er nog in maar gaat goed komen.

    Is nu wel een robuste straalbuis geworden vergeleken met m'n PVC experiment. :yes:

    Ik heb al wat foto's zzitten bestuderen maar ik heb het idee dat deze schroeven ook al halverwege de buizen zitten, die Amerikanen liepen 15 jaar voor of......:confused:
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
  8. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Onder de nieuwe Smit boten hangen grotere schottels als onder de Chandon, ik geloof dat die ook iets meer trekkracht hebben, de Chandon zit op de 50 ton en ik geloof dat de Mississippie op de 60/65 ton zit???

    Ik kan m'n buizen niet verder uitdraaien heb nu op het einde van de buis nog maar een wanddikte van 1,5 mm.

    Zit te denken aan een schroef diameter van 85 of 84 mm.

    Vrees dat ik het straks als hij af is niet ga winnen van je met een trekproef.....:nooo:
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik bedoelde het conisch uitdraaien ook niet over de gehele binnenlengte maar over de helft van de binnenlengte. Dan kun je volgens mij onder dezelfde hoek als de buitenzijde uitdraaien van 90 diameter doorsnede naar de 86 mm die je nu hebt.
    Dat lijkt niet veel maar het scheelt in de praktijk wel een beetje. De wanddikte komt bij jou dan uit op 5 mm. Lijkt me genoeg?

    Zie hier de foto van hoe ik het heb gemaakt.
    In de verf gezet valt het beter op. Als je goed kijkt zie je dat de binnendiameter verloopt naar een kleinere diameter gezien vanaf de achterkant. Bij mij loopt de binnendiameter van 109 naar 102 mm over de halve binnenlengte.
    [​IMG]

    Ach, trekkracht zegt zo weinig als je er niet mee om kan gaan :D
    Hoeveel maak je nou mee dat je aan elkaar vastgeknoopt de spierballen test?
    Ik denk dat jij met de juiste motorisering toch ook op een 5 tot 6 kg uit moet kunnen komen. Dat zijn dan toch weer twee rubberboten gevuld als sleep.:hammer:
     
  10. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nu snap ik wat je bedoeld William is inderdaad heel duidelijk te zien op de foto.
    Is inderdaad een goed idee krijg je inderdaad toch wat meer water op de schroef.

    Bij mij loopt de hele binnenzijde van de tunnel nog recht maar dat is snel aangepast door hem nog even in de draaibank in te spannen.

    Bedankt voor de tip!!:thumbsup:
     
  11. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goedenavond allemaal,

    Het is alweer even geleden dus weer even een kleine update.

    Door vakantie van de chef werkplaats kan ik niet verder met de schottels, dus maar wat aan de romp gedaan.

    Het werd wat moeilijk om nog plekjes te zien op de romp, dus ik heb besloten om er maar een laagje primer op te smeren om het e.e.a aan het licht te brengen.

    Niet getreurd dat lukte, ik vond nog 2 plekje waar ik nog wat plamuur aan moest brengen en was toch niet helemaal tevreden met de kop, dus dat werd weer plamuren en schuren.

    Nu staat de romp weer in de primer met dit als resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Strakke romp, daar heb je je werk van gemaakt :thumbsup:
     
  13. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Sorry, word een beetje afgeleid door je werktafeltjes waar je romp op rust,. :lol::lol:

    Maar idd strak rompje.....:D

    Grtz Vincent,
     
  14. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dank jullie voor de complimenten, moet ook zeggen dat het een hele straf was om de workmate's leeg te krijgen....;)

    Daarna niet meer modelbouwen in ieder geval :D
     
  15. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    dan kan je nu eerst je onkruit even gaan trekken, is geen gezicht
    bij zo,n mooie romp,

    gr jan
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij zijn die workmates daar ook handig voor, om op te zitten dan tijdens het werk en uiteraard gevuld !! :)

    Strak rompie!
     
  17. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat wel Jan maar moet toch ook een beetje aan de natuur denken....
    Tuin staat volgend jaar op het programma ;)

    Ik haal 1 keer in de zoveel tijd het ergste ook weg :D

    Maar dank jullie voor jullie complimenten en weten jullie nog een gratis tuiman, ik hou me aanbevolen!!!
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb veel plezier gehad van alle testen van de petroleum/spiritus en wasbenzine branders. [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    voor mijn prio 1
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vincent, in plaats van een tuinman, 2 liter azijn, 1/2 kommetje afwasmiddel en 1 liter water
    met droog weer over het onkruid gieten
    en je heb 2 maanden geen onkruid meer!

    over die HJ-workmate wil ik het niet hebben maar het rompje ziet er STRAK uit ! :yes:
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    @brandaris:
    De inhoud van de "workmate" lijkt me dan toch lekkerder hoor! Haha.
    Werkt dat echt zo goed overigens?
    Als we het dan toch offtopic houden?
     

Deel Deze Pagina