Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Peter,
    Ik vergat nog te zeggen dat jij ook een fraai bottertje maakt. Leuk dat je 'm zo aanpast voor correctheid.
    Vind ik ook 1 van de leuke uitdagingen: uitzoeken hoe zo'n schip werkelijk in elkaar zit.
    Succes! Paul
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Wat een prachtig schip !
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Paul en Sjorsz bedankt voor de complimenten jongens.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het heeft even geduurd sinds mijn vorige update, maar dat komt omdat ik de nodige problemen had met de tweede huidlaag.
    Het lijkt wel alsof Artesania wat oude houtvoorraad heeft weggewerkt, de Sapellie planken kon ik eigenlijk helemaal niks mee. het splinterde al weg als ik er maar naar keek, en dat spul wou ook niet plakken, ik heb daar van alles bij moeten proberen. ik heb het geprobeerd met niet voor gebogen planken, voor gebogen planken, voor gebogen met strijkijzer, vier verschillende soorten en merken houtlijm, na het voor buigen nog het lijmoppervlak opruwen, tweezijdig plakken, maar het bleek van alles een knoeierij te zijn.
    ging er een plank goed, dan spetterde de volgende plank weer los, op dezelfde manier geplakt.
    Maart ze zitten er nu op, alleen wel met een hele hoop kiertjes.

    DSCN3012.JPG

    De bakboordszijde heb ik een eerste behandeling met lak en een schuurpapiertje gegeven, eens zien hoe dat er uit gaat zien.
    En de foto is weer onverbiddelijk, de stuurboord slooiknie ziet niet goed, dus die moet er weer vanaf, en opnieuw geplakt worden
    De kaarplaten heb ik er nu ook opzitten, ik heb alle drie platen in een keer gemaakt, en als er onder de waterlijn niet geschilderd gaat worden, dan ga ik de spanten die ertussen zitten simuleren met donkere verf.

    DSCN3014.JPG

    DSCN3015.JPG

    De laatste drie punten van de valse kiel moeten nog beplankt worden, dat komt nog.
    En nog een kiek van de achterkant

    DSCN3018.JPG

    Ook ben ik nog even met het roer bezig geweest,

    DSCN3020.JPG

    Ook dat is weer een bij elkaar geraapt rommeltje van Artesania, de balk die onder het roer komt is bijna een millimeter dunner als de rest van het roer, dus die heb ik eerst opgedikt, met wat restmateriaal.
     
    Herby63, Fred5, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het mooi uitzien, en kiertjes mogen, daarvoor had en ze waterpompen :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Stephan, alleen de waterpomp moet het in deze botter wel heel goed doen.:(
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de link Hans, ik heb hier een laminaat vuller die ongeveer de kleur heeft, maar als dat niet mooi lijkt, dan ga ik die stopwas proberen.
    ps heb je zeemeermin nog van je dek afgekregen?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Die ligt nog vast inderdaad maar dat ga ik zo proberen.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes daarmee Hans:)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou nou Peter, je maakt wel van een mug een olifant hoor, je beplanking ziet er netjes uit:thumbsup:. ( en als het hout splintert als je er naar kijkt, dan moet je er gewoon niet naar kijken....;))
     
    Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, misschien ben ik wat te kritisch, dat hoor ik ook regelmatig van mijn directievleugel, en ik zal niet meer zoveel kijken, dan splintert het hout ook niet meer:):)
     
    Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dan lig ik in één lijn met jou directievleugel Peter, want als ik het goed heb is dit pas je 2e model en er zijn niet zo heel veel bouwers die zonder kiertjes en/of plamuur beplanken, dus in mijn ogen ziet het er prachtig uit!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, mijn directievleugel is bijzonder trots op jouw antwoord, en ikzelf trouwens ook:):)
     
    Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    "Opkalefateren of ‘breeuwen’ (vroeger ook wel ‘braauwen’ genoemd) is het waterdicht maken van naden tussen twee gangen. Of, in het geval van houten dekken, de kieren tussen twee dekdelen opvullen. Dit deed men met pek. Aan de buitenkant van het schip ontstak men een groot vuur om het pek op te warmen en zo de naden goed te kunnen opvullen. In de Gouden Eeuw deed men dit soort werkzaamheden, het opkalefateren van schepen, doorgaans op Texel of Terschelling en niet tot nauwelijks in de VOC-haven in Amsterdam."
    En om te kunne opkalefateren moet je kieren hebben, geen goede houten romp zonder kieren dus :) .
    Ik vind je romp er schitterend uitzien, enkel eens met schuurpapier 600 een liefdevolle aai geven. De macrofoto toont nog enkele rechtstaande vezels. Nadien moet je er met een panty van de directievleugel kunnen over wrijven zonder daarin een ladder te trekken.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Herby, daar heb jij gelijk in, een houten schip zonder breeuwnaden is ook weer niet goed. Bedankt voor het compliment :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er goed uit Peter, en die paar naadjes vallen veel mee hoor :worship::worship:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deze week heb ik e-mail contact gehad met de heer van der Laan, die geeft een cursus botterbouw in Bunschoten, omdat ik de zwaardklampen buiten alle proporties vond, gelet op alle foto's die op internet rondzwerven, een paar foto's opgestuurd, en wat adviezen gekregen. en wat foto's van de tekeningen die zij gebruiken.
    Een van zijn adviezen was om de zwaardklampen in elk geval ongeveer 1,5 millimeter smaller te maken, en op zijn tekening zag ik dat de klampen ook een stuk korter konden zijn.
    Dit is het resultaat.

    DSCN3048.JPG
    verder was zijn advies om de steven van de botter, smaller te maken, en bovenop een holling creëren, dit omdat de steven in zijn ogen wat massief overkwam.

    DSCN3055.JPG

    Aan de knie is te zien hoeveel ik hem smaller heb gemaakt, de proporties lijken zo inderdaad een stuk beter.
    De zwaardklampen heb ik intussen geplaatst, ook heb ik het achterste hoosgat de afdichting gegeven die erop hoort.
    Het voorste hoosgat ga ik niet doen, dat dat is te klein en te priegelig om met mijn bescheiden gereedschapjes te maken.
    Dit gaat in schaal 1:15 waarin ze in Bunschoten bouwen iets makkelijker als in schaal 1:35.

    DSCN3054.JPG

    Het achterste hoosgat is de verdiepte ruimte tussen het dek met de bun, en het dek daarachter, hier afgedekt met afrikaans walnoot. Het voorste hoosgat is de ruimte tussen de kajuit en de grote bolder.(waar het zwaard aan komt te hangen)

    DSCN3051.JPG
     
    Herby63, Mees Ippel, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Je stopt er veel aandacht in. Mooi
     

Deel Deze Pagina