Zuiderzeebotter 1912 Bouwverslag

Hoi Welf, Ik weet uiteraard niet of je met het beplanken bent gestart. Hierbij wat afbeeldingen om te zien hoe de beplanking behoort te lopen volgens mijn bouwbeschrijving. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Je ziet dat er eerst 3 planken worden geplaatst
botter 003.JPG
 
En even een foto gemaakt van mijn Botter. Of dit helemaal correct is aangebracht weet ik niet maar dat kan Carool misschien
botter 004.JPG
wel toelichten.
 
Nee, er zijn geen zetboorden voorzien. Misschien wel jammer, omdat je dan van boven naast het boord ook de lichtere zijkanten van de huidplanken zult zien, waar dan weer een donkere fineer tegenaan komt. Valt tzt misschien nog iets aan te passen, maar dat kan ik nu nog niet overzien.
Afgelopen week weinig met mijn handen gedaan, des te meer met het hoofd. Het stuk wat Piet via een link heeft toegestuurd, heb ik doorgeworsteld. Was soms lastig wegens Vlaamse zinsbouw. Ook nog een bron die erin genoemd wordt opgezocht (P. Smits op www.brouwmeesters.nl). Een waardevolle toevoeging. Het heeft me veel inzicht verschaft over wijzen van beplanking aanbrengen en de uitdagingen waarvoor je dan komt te staan. Mijn Zuiderzeebottertje is dan toch maar een eenvoudig model waarin allerlei moeilijke zaken met spiegel en boeg niet spelen.
Ik wil gaan proberen te werken met de methode waarbij ik het aantal planken per kant bereken en deze dan naar boeg en achtersteven toe verjong. Met de meegeleverde latjes heb ik voldoende lengte om geen problemen met kopse kanten op te hoeven lossen. Waarschijnlijk zal ik (hoop ik) ook geen instekers nodig hebben, hele of halve .
Intussen is er eerst nog de klus van het schuren te klaren. Dat heb ik uitgesteld omdat ik er maar niet uit kwam hoe de vorm moest worden. Nadat ik op internet een bouwtekening van de botter had gevonden met daarop drie dwarsdoorsnedes heb ik besloten om dat als uitgangspunt te nemen en verder mijn intuïtie te volgen. Da's mooi, hè? Temeer daar mijn intuïtie gebaseerd is op het volledig ontbreken van kennis van of ervaring met zeilen, platbodems, houtbewerking of wat dies meer zij. Maar ja, met stilzitten kom ik ook niet verder, dus aanpakken maar.
Begonnen met het bijwerken van de krop (?) en de boorden aan bakboord, en gaandeweg de spanten/dwarsschotten meenemen.
IMG_0478.JPG

Hopelijk ziet u het verschil tussen bak- en stuurboord!
Intussen heb ik nog bedacht om bij boeg en achtersteven opvulblokjes te plaatsen voor een beter houvast voor de huidplanken. Ik had gelezen dat balsahout hier geschikt voor is. Echter, op internet kan ik geen winkel vinden die kleine bestellingen behandeld, ofwel de verzendkosten zijn buitenproportioneel. Een fysieke winkel waar dit verkocht wordt ken ik niet in mijn omgeving. Nu heb ik het bij de achtersteven eerst maar eens geprobeerd met verfstokjes.
IMG_0477.JPG

Boven: ruim aangebracht in twee laagjes (is dat wat ze bedoelen met de brood-en-boter methode?).
En hieronder afgewerkt aan bakboordzijde.
IMG_0480.JPG

De verfstokjes zijn net te klein om de ruimte helemaal op te vullen, maar ze dienen hun doel.
Tijdens het schuren van de spantjes heb ik ter hoogte van de bun teveel weggenomen, ter plaatse een holling geschuurd. Dit heb ik weer opgelost door bij twee spantjes een strookje fineer te plakken.
IMG_0479.JPG

Nog eens kritisch kijken bij daglicht, maar de bakboordzijde is behoorlijk in vorm. Ik twijfel nog over de valse bodems. Op de foto's van de bouwbeschrijving zijn deze schuin weggeschuurd, zodat de onderste huidplank er tegenaan geplaatst kan worden ipv er op. Is misschien wel mooier.
 
Hans, jouw berichten moeten binnen gekomen zijn toen ik bovenstaande nog aan het schrijven was. Heerlijk, hè, zo'n zondagmiddag. Jouw tekeningen zijn zeker helpend, geven weer nieuwe indrukken. De methode van de drie afzonderlijke huidplanken staat ook in mijn bouwbeschrijving, althans de (onduidelijke) foto hiervan. Uit het verslag van Piet had ik begrepen dat deze methode leidt tot onaangename kieren, verloren planken en huidplanken die niet op maar tussen twee spanten eindigen. Nu zie ik op jouw tekeningen dat hier wordt uitgegaan van verjonging van de eerste drie planken waardoor deze nadelen wegvallen.
De vraag voor mij is nu of "jouw" methode goed werkt, of dat ik beter vanaf de kiel naar boven kan doorplanken. In beide gevallen kan ik werken vanuit het opmeten van de lengte van alle spantjes en deze afstanden delen door het aantal planken.
Heb je ook nog een methode bij de hand hoe ik later weer delen van huidplanken kan wegnemen voor het plaatsen van de kaarplaten?
 
En even een foto gemaakt van mijn Botter. Of dit helemaal correct is aangebracht weet ik niet maar dat kan Carool misschienBekijk bijlage 227350 wel toelichten.
Dit ziet er prima en zeer herkenbaar uit. Op de tekening zag ik driehoekig stukje nr 66 (een zgh. geerstuk) dat ik ken van mijn eigen schip, maar dat bij een botter niet (meer) voorkomt, omdat dit een zwak stuk in de constructie was, en omdat dat vaak lekte. De huidgangen zijn wat smal voor een botter, normaliter waren dat er zeven of acht volgens mij maar dat zou ik na moeten kijken.
 
Hans, jouw berichten moeten binnen gekomen zijn toen ik bovenstaande nog aan het schrijven was. Heerlijk, hè, zo'n zondagmiddag. Jouw tekeningen zijn zeker helpend, geven weer nieuwe indrukken. De methode van de drie afzonderlijke huidplanken staat ook in mijn bouwbeschrijving, althans de (onduidelijke) foto hiervan. Uit het verslag van Piet had ik begrepen dat deze methode leidt tot onaangename kieren, verloren planken en huidplanken die niet op maar tussen twee spanten eindigen. Nu zie ik op jouw tekeningen dat hier wordt uitgegaan van verjonging van de eerste drie planken waardoor deze nadelen wegvallen.
De vraag voor mij is nu of "jouw" methode goed werkt, of dat ik beter vanaf de kiel naar boven kan doorplanken. In beide gevallen kan ik werken vanuit het opmeten van de lengte van alle spantjes en deze afstanden delen door het aantal planken.
Heb je ook nog een methode bij de hand hoe ik later weer delen van huidplanken kan wegnemen voor het plaatsen van de kaarplaten?
Klopt, de gangen verjongen naar de voor- en achtersteven toe. De kaarplaten werden al meteen uitgespaard, dus de gang begon op het voor- en achterschot onder de deken. De planken in de voor- en achterhoos zijn wegneembaar, omdat men moest kunnen hozen. De planken in de kuip eveneens, daaronder moest men visresten e.d. weg kunnen krabben, en opnieuw teren.
 
[QUOTE="Welf, Nadat ik op internet een bouwtekening van de botter had gevonden met daarop drie dwarsdoorsnedes heb ik besloten om dat als uitgangspunt te nemen en verder mijn intuïtie te volgen. .[/QUOTE]
Dag Welf, heb je voor mij de link naar die tekening?
 
Tijdens de afgelopen discussiestukken over spantjes, boorden en huidplanken heb ik doorgewerkt aan de luikhoofden en de mastversterking.
Bekijk bijlage 225933

Bekijk bijlage 225934

Geïnspireerd door Carool ben ik op zoek gegaan naar de betekenissen achter begrippen als zitters, dekenpoten, zwaardbolder, en dergelijke. Ik wilde toch graag je verhaal kunnen volgen. Ik heb een mooie tekening met verklarende woordenlijst gevonden op de volgende site: http://zienenweten.blogspot.nl/2015/06/botter-wat-is-dat.html
Erg helpend, en Carool, ik begrijp nu waar je het over hebt.

De spantjes zijn intussen allemaal verwijderd en de deken is weer vrij van lijmresten. (Ik vermoed trouwens dat niet de lijm maar het vernis heeft losgelaten van de onderlaag).
Het boord heb ik aan de plecht met klemmen vastgezet en op het achterhuisje met secondenlijm (in de veronderstelling dat ik dat, nadat de spanten op hun plek staan, weer kan verwijderen). Helaas heb ik bij het plaatsen van de zwaardbolder een denkfout gemaakt; deze met houtlijm aan het boord verlijmd. Hierdoor is het boord niet meer te verwijderen, waardoor ik een andere manier moet bedenken om het boord boven op de overige spanten te bevestigen. Ik denk dat gevonden te hebben door een groefje boven op de spant te vijlen, waarin ik wat houtlijm aanbreng.
Bekijk bijlage 225937
Op de bouwtekening is een heel kleine zeeg zichtbaar in het boord, evenals de hoek die het boord maakt tov het achterhuisje.
Bekijk bijlage 225936
Die hoek komt in mijn model terug, maar de zeeg gaat niet lukken.
Inmiddels dus de zwaardbolder en de achterste dekenpoot weer geplaatst. Nu is goed het verschil met de eerste poging te zien: de ligger van de dekenpoot steekt uit over het dek.Bekijk bijlage 225944
En van bovenaf is mooi het verloop te zien van het boord tov de buitenlijn van de deken.Bekijk bijlage 225945
Voor het plaatsen van de overige dekenpoten heb ik een hulpstukje gemaakt: een legoblokje dat ik op precies 9,12 mm dikte heb geschuurd. Hiermee kan ik exact dezelfde afstand tussen de dekenpoten krijgen en lopen ze bovendien netjes verticaal parallel. (Ahum, dat is het idee. Nu de uitvoering nog).
Nog even voor Carool: In dit model hebben alle spanten de vorm van zitters, er zitten geen oplangers bij, zoals dat in jouw boot het geval is. Misschien zegt dat iets over het specifieke type botter?

Alle houten schepen, voor zover ik weet hebben oplangers, maar dat is heel veel werk, dus vandaar denk ik dat in (sommige) modellen, die niet van de binnenkant bekeken kunnen worden, dit vervangen is daar zitters. Zoek maar eens op youtube naar Steven Hopman, uit Spakenburg een van de beste modelbouwers die ik ken. Hij heeft in 1990 een model van mijn Vollenhoofse Bol gemaakt, daar m eerst op te meten, op tekening te zetten, en toen te gaan bouwen.
 
@ Carool: het betreft onderstaande tekening, een van een serie die te vinden is via de volgende link, https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=30778
IMG_0481.JPG

Wat leuk dat je een Vollenhoofse Bol hebt. Dat is het modelscheepje dat we in de jaren '90 aan mijn schoonvader hebben gegeven en dat de aanleiding is geweest voor mijn huidige project. Schoonvader was Vollenhover van geboorte en kwam uit een vissersgezin. Ik zal straks een foto van zijn model toevoegen.
 
Hierbij de foto's van de Vollenhoofse Bol. De doos en bouwbeschrijving zijn al meer dan 25 jaar weg. Ik heb geen idee van merk, ook niet van authenticiteit ( ik vraag me bv af of de kajuit origineel is). Ik weet nog wel dat we hem gekocht hebben vanwege de naam, Vollenhoofse Bol.
IMG_0482.JPG
IMG_0483.JPG
IMG_0484.JPG
 
Je zou grofweg door kunnen beplanken en later de kaarplanken weer weg kunnen snijden. Ik denk dat je wel moet proberen om onderscheid te maken voor een werkelijke boot en een modelboot wat betreft het aantal huidgangen. Je zit nu eenmaal vast aan je geleverde breedte van de planken in je bouwdoos. Wat betreft het beplanken vanaf de kiel is denk niet haalbaar en zal je toch eerst de drie huidgangen aan de zijkanten aan moeten brengen. De beplanking vanaf de kiel lopen hier immers weer tegen aan.

Een leuk scheepje wat je toont!!!:koud:
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de foto's van de Vollenhoofse Bol. De doos en bouwbeschrijving zijn al meer dan 25 jaar weg. Ik heb geen idee van merk, ook niet van authenticiteit ( ik vraag me bv af of de kajuit origineel is). Ik weet nog wel dat we hem gekocht hebben vanwege de naam, Vollenhoofse Bol.Bekijk bijlage 227642 Bekijk bijlage 227643 Bekijk bijlage 227644
Ha Hr Welf, de bol is van oorsprong een klein(er) vissersschip, dus zonder kajuit. Huisman (Ronduite), Snoek (Blokzijl) en Kroese in Vollenhove bouwden deze tussen ong. 1905 en begin jaren '30. Huisman bouwde er ook vier als jacht (in hout), na de afsluiting van de Zuiderzee in de jaren voor de oorlog. De werf Kooiman & de Vries hebben er veel in staal/Ijzer gebouwd, en uw model lijkt daar sterk op. Het is een mooi model, maar het visserscheepje is wat stoerder, ik heb wat restauratiefoto's op mijn facebook staan: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2439145789959.2124124.1591206407&type=3
Ik heb jarenlang een ligplaats in Veno gehad, naast het kantoor van de havenmeester, en heb meegevaren met de opening van de nieuwe haven in 1994. Ik had veel contact met Klaas Vis, en Jan Schuurman (Ede) en nog wat mensen, die de bol en de visserij nog gekend hebbben. Ik heb het schip in 2001 verkocht, ik woonde te ver van het water af, en kreeg een goed bod. Momenteel ligt het schip in Kampen. Ik heb een tekening van een modelbouwer, Steven Hopman, die het opgemeten heeft en ook gebouwd. Ik wil dat zelf gaan bouwen, maar heb geen ervaring met modelbouw, en wil me dat eigen maken. Ik heb ook geen gereedschap daarvoor etc. Er is geen vereniging in of nabij mijn woonplaats Boxtel, die in hout bouwen. Alleen vliegtuigen en boten in kunststof.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik heb jullie hulp nodig. De afgelopen week ben ik aan het schuren geweest om de spanten in goede vorm te krijgen. Dat is nog niet klaar, ik wacht nog op balsahout om de boeg opvulblokken te kunnen geven.
Maar eigenlijk ben ik alleen maar aan het uitstellen, omdat ik niet voor me zie hoe de huidplanken er uiteindelijk op moeten komen. En dan met name hoe het aan de bovenkant van de romp gaat worden. De lijn vanaf het krophout via de boorden naar het achterhuisje verloopt nogal met een verspringing en een hoek en ik kan me niet voorstellen dat ik dat met een en dezelfde huidplank kan bekleden. Daarnaast blijft de vraag tot hoe hoog de huidplanken doorlopen. Is dat tot aan het boord, of is dat tot en met het boord? Hieronder op de foto's respectievelijk de gele of de groene lijn. Ik neem aan dat de rode lijn helemaal niet in aanmerking komt.
IMG_0486.JPG


IMG_0487.JPG


... en nog een foto voor het totaaloverzicht ...
IMG_0485.JPG


De latjes voor de huidplanken zijn 1,5 mm dik en 5,2 mm breed. Het lijkt me lelijk als ik dit tegen het boord tot boven aan toe moet bedekken.
Wie o wie kan me voorzien van duidelijke instructies?
 
Back
Top