Tijdens de afgelopen discussiestukken over spantjes, boorden en huidplanken heb ik doorgewerkt aan de luikhoofden en de mastversterking.
Bekijk bijlage 225933
Bekijk bijlage 225934
Geïnspireerd door Carool ben ik op zoek gegaan naar de betekenissen achter begrippen als zitters, dekenpoten, zwaardbolder, en dergelijke. Ik wilde toch graag je verhaal kunnen volgen. Ik heb een mooie tekening met verklarende woordenlijst gevonden op de volgende site:
http://zienenweten.blogspot.nl/2015/06/botter-wat-is-dat.html
Erg helpend, en Carool, ik begrijp nu waar je het over hebt.
De spantjes zijn intussen allemaal verwijderd en de deken is weer vrij van lijmresten. (Ik vermoed trouwens dat niet de lijm maar het vernis heeft losgelaten van de onderlaag).
Het boord heb ik aan de plecht met klemmen vastgezet en op het achterhuisje met secondenlijm (in de veronderstelling dat ik dat, nadat de spanten op hun plek staan, weer kan verwijderen). Helaas heb ik bij het plaatsen van de zwaardbolder een denkfout gemaakt; deze met houtlijm aan het boord verlijmd. Hierdoor is het boord niet meer te verwijderen, waardoor ik een andere manier moet bedenken om het boord boven op de overige spanten te bevestigen. Ik denk dat gevonden te hebben door een groefje boven op de spant te vijlen, waarin ik wat houtlijm aanbreng.
Bekijk bijlage 225937
Op de bouwtekening is een heel kleine zeeg zichtbaar in het boord, evenals de hoek die het boord maakt tov het achterhuisje.
Bekijk bijlage 225936
Die hoek komt in mijn model terug, maar de zeeg gaat niet lukken.
Inmiddels dus de zwaardbolder en de achterste dekenpoot weer geplaatst. Nu is goed het verschil met de eerste poging te zien: de ligger van de dekenpoot steekt uit over het dek.
Bekijk bijlage 225944
En van bovenaf is mooi het verloop te zien van het boord tov de buitenlijn van de deken.
Bekijk bijlage 225945
Voor het plaatsen van de overige dekenpoten heb ik een hulpstukje gemaakt: een legoblokje dat ik op precies 9,12 mm dikte heb geschuurd. Hiermee kan ik exact dezelfde afstand tussen de dekenpoten krijgen en lopen ze bovendien netjes verticaal parallel. (Ahum, dat is het idee. Nu de uitvoering nog).
Nog even voor Carool: In dit model hebben alle spanten de vorm van zitters, er zitten geen oplangers bij, zoals dat in jouw boot het geval is. Misschien zegt dat iets over het specifieke type botter?