Dag Carool, mooie foto's waaruit ik oa opmaak dat de achtersteven bij mij wel veel ronder moet. Je laatste vraag eerst: valse kiel en valse bodem zijn mijn vertalingen van de Engelse begrippen uit de beschrijving: false keel en false bottoms. Onecht was misschien beter geweest. De valse kiel is het centrale deel van het model in de lengterichting waarop alle spanten zijn vastgezet. Dit zet je ook in de kielklem.
Bekijk bijlage 225791
De valse bodems zijn de onderste vlakke delen van de boot. Deze bestaan uit twee grote delen, in tegenstelling tot de beplanking die naar boven toe gebruikt wordt. Zie hieronder nog eens de foto.
Bekijk bijlage 225792
Aha, dat zijn termen uit de modelbouw, de vorm van het vlak klopt wel, de kielplank (scheg) is bij een echte botter in het midden van het vlak weg, maar bestaat voor en achter wel.
"Dan even terug naar jouw opmerkingen over de plaatsing van de spanten. Bedoel je uiteindelijk te zeggen dat ik ze er allemaal af moet halen en langs een andere lijn terugplaatsen? En zo ja, welke lijn is dat dan? Mogelijk moet ik meer uitgaan van het verloop van de zijboorden. Deze zijn van notenhout en ik heb niet de indruk dat deze bijgebogen moeten of kunnen worden. Daarmee zouden ze leidend moeten zijn voor het verloop van de spantjes"
Bekijk bijlage 225793 "
Daarnaast kan ik niet goed volgen wat je bedoelt met "de achterkant van de spanten bestaat uit rechte vlakken met knikken". Zeg je daarmee dat elke huidplank op zijn "eigen" vlakje komt? Ik begrijp wel dat ik ze aan de achterkant moet meeschuren in de vorm, zodat de huidplanken er zo veel mogelijk tegenaan komen.