Nou.... niet helemaal hoor Niek....
Op dit moment vervoeren wij een 50% caustic soda oplossing (ook wel Natron loog genoemd) en die begint bij 18 graden te kristalliseren, ofwel niet zozeer te stollen zoals gesmolten boter, maar letterlijk te bevriezen zoals water. Ofwel keiharde substantie, en je kunt het niet met je blote handjes eruit gaan hakken/scheppen, want het spul is afschuwelijk agressief. Zolang het vloeibaar is, heb je door natuurlijke circulatie warmteverdeling door de tank (verwarmen onderin, warme vloeistof stijgt, etc etc) maar is een tank eenmaal volledig gestold, dan is het nagenoeg onmogelijk om de boel weer vloeibar te krijgen, en als het al lukt dan duurt het zeer lang: reken op 1 a 2 weken in deze tijd van het jaar...
We verwarmen het met thermische olie (gewoon een circulatie systeem), waarbij we in de machinekamer met branders een primair systeem verwarmen wat alle "warmteverbruikers van warmte voorziet, vergelijkbaar met de CV installatie thuis. Alleen dan geen water, maar Olie in het systeem. EDIT: voor dat we van energieverkwisting beschuldigd worden; als de hoofdmotor draait, winnen we ook warmte terug uit de uitlaatgassen. Dit kan afhankelijk van het ingestelde motorvermogen, op dit scheepje tot 750 kW aan "gratis" warmte opleveren.
Aan dek staat een secundair systeem opgesteld, wat door het primaire systeem verwarmd word. Dit secundaire systeem pompt weer warme olie door buizen die door de tanks lopen, en daarmee verwarmen we de lading.
Die lading tanks, zijn min of meer gewoon blootgesteld aan weer en wind, en als er stortzeeen over dek lopen dan koelt dat dusdanig hard (het zeewater is momenteel maar 8 graden), dat daar gewoon niet of nauwelijks tegenop te stoken valt. Ondanks dat we ongeveer 4600 kW aan brandervermogen hebben. Dat is overweging 1...
Overweging 2 is dat inderdaad, door overlopende golven, deze verwarmingsleidingen (de hoofd-distributieleiding loopt aan dek, anders kun je niks regelen) beschadigen. Is het systeem lek, dan ben je verder klaar met verwarmen en dat is ook de bedoeling niet.
Verder kun je door de enorme krachten op het schip scheuren in de constructie krijgen, of andere vervelende dingen (heb een paar reizen terug een compressor van 800 kilo van de fundering los zien breken en aan de wandel zien gaan... erg niet prettig...). Gebroken kopjes en schoteltjes zijn eigenlijk ons minste probleem, maar om je een idee te geven: we zitten met 13 man aan boord, en meestal hebben we wel 50 stuks serviesgoed van elk op voorraad
Maar door de storm af te wachten, loopt de maatschappij natuurlijk inkomsten mis (de inkomsten van de reis liggen vast, maar het schip kost al gauw 10.000 Euro per dag en dat gaat gewoon door) en erger, de volgende (meestal reeds van tevoren geboekte) lading heeft maar een bepaalde "window" waarbinnen het schip weer gereed moet zijn om te laden. Ben je te laat, dan kun je die volgende lading "kwijtraken" en moet je dus op eigen kosten en in ballast op zoek naar de volgende mogelijkheid om geld te verdienen. De crisis is voor ons ook keihard merkbaar, dus tijdverlies is niet leuk, maar het schip beschadigen of levens in gevaar brengen is weer het andere uiterste wat we proberen te vermijden.
Al met al een interessant baantje....
Groet, Bert
Op dit moment vervoeren wij een 50% caustic soda oplossing (ook wel Natron loog genoemd) en die begint bij 18 graden te kristalliseren, ofwel niet zozeer te stollen zoals gesmolten boter, maar letterlijk te bevriezen zoals water. Ofwel keiharde substantie, en je kunt het niet met je blote handjes eruit gaan hakken/scheppen, want het spul is afschuwelijk agressief. Zolang het vloeibaar is, heb je door natuurlijke circulatie warmteverdeling door de tank (verwarmen onderin, warme vloeistof stijgt, etc etc) maar is een tank eenmaal volledig gestold, dan is het nagenoeg onmogelijk om de boel weer vloeibar te krijgen, en als het al lukt dan duurt het zeer lang: reken op 1 a 2 weken in deze tijd van het jaar...
We verwarmen het met thermische olie (gewoon een circulatie systeem), waarbij we in de machinekamer met branders een primair systeem verwarmen wat alle "warmteverbruikers van warmte voorziet, vergelijkbaar met de CV installatie thuis. Alleen dan geen water, maar Olie in het systeem. EDIT: voor dat we van energieverkwisting beschuldigd worden; als de hoofdmotor draait, winnen we ook warmte terug uit de uitlaatgassen. Dit kan afhankelijk van het ingestelde motorvermogen, op dit scheepje tot 750 kW aan "gratis" warmte opleveren.
Aan dek staat een secundair systeem opgesteld, wat door het primaire systeem verwarmd word. Dit secundaire systeem pompt weer warme olie door buizen die door de tanks lopen, en daarmee verwarmen we de lading.
Die lading tanks, zijn min of meer gewoon blootgesteld aan weer en wind, en als er stortzeeen over dek lopen dan koelt dat dusdanig hard (het zeewater is momenteel maar 8 graden), dat daar gewoon niet of nauwelijks tegenop te stoken valt. Ondanks dat we ongeveer 4600 kW aan brandervermogen hebben. Dat is overweging 1...
Overweging 2 is dat inderdaad, door overlopende golven, deze verwarmingsleidingen (de hoofd-distributieleiding loopt aan dek, anders kun je niks regelen) beschadigen. Is het systeem lek, dan ben je verder klaar met verwarmen en dat is ook de bedoeling niet.
Verder kun je door de enorme krachten op het schip scheuren in de constructie krijgen, of andere vervelende dingen (heb een paar reizen terug een compressor van 800 kilo van de fundering los zien breken en aan de wandel zien gaan... erg niet prettig...). Gebroken kopjes en schoteltjes zijn eigenlijk ons minste probleem, maar om je een idee te geven: we zitten met 13 man aan boord, en meestal hebben we wel 50 stuks serviesgoed van elk op voorraad
Maar door de storm af te wachten, loopt de maatschappij natuurlijk inkomsten mis (de inkomsten van de reis liggen vast, maar het schip kost al gauw 10.000 Euro per dag en dat gaat gewoon door) en erger, de volgende (meestal reeds van tevoren geboekte) lading heeft maar een bepaalde "window" waarbinnen het schip weer gereed moet zijn om te laden. Ben je te laat, dan kun je die volgende lading "kwijtraken" en moet je dus op eigen kosten en in ballast op zoek naar de volgende mogelijkheid om geld te verdienen. De crisis is voor ons ook keihard merkbaar, dus tijdverlies is niet leuk, maar het schip beschadigen of levens in gevaar brengen is weer het andere uiterste wat we proberen te vermijden.
Al met al een interessant baantje....

Groet, Bert
Laatst bewerkt: