Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Ronny,

    Bedankt voor de tip :D . Het is voor mij trouwens herfstvakantie en hoef niet veel te werken en bovendien vindt ik het belangrijker om het model mooi te maken dan dat ze snel af is.

    Groetjes Josse
     
  2. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo, weer even een update.

    Ik heb inmiddels een paar plaatjes balsahout voor de grote zijpanelen gekocht en heb het eerste zijpaneel op maat gemaakt en geplaatst :D !! Ook heb ik de hoekprofielen voor de kimkielen en de staf-halfrond profielen voor de berghouten gekocht, maar voor de berghouten heb ik nog niet genoeg lengte.

    Groetjes Josse
    [hr:e1ba68d4d9]Verliefd geworden op Smit-schepen.
     
  3. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo allemaal, weer even een update!

    De verschansing vordert snel! Ik ben ook begonnen met het in vorm maken van de houten blokken. Dit heb ik met meerdere "tools" gedaan, maar de schuurkop op de Dremel werkt het snelst. De romp heb ik met de schuurmachine van mijn vader zo goed mogelijk glad geschuurd, maar vanwege de ronding om de schroefas is dit bij het achterschip haast niet mogelijk om met de schuurmachine te doen. Ook heb ik het hoofddek helemaal uitgezaagd en bijna exact in vorm gemaakt. Ik ga de walegang helemaal nabouwen voor zover je daar doorheen kan kijken als je met je gezicht op het hoofddek zou liggen. Aan S.B. gaat de walegang ergens om een hoekje naar de verblijven toe, maar dat zit zo goed verstopt achter de scheepshuid dat ik daar beter de voorkeur kan geven aan de bereikbaarheid van ballast en accu. Ook heb ik op het dek de plaatsen getekent waar stukjes opbouw komen (luiken, ingangkappen etc.). Ik heb alleen ontdekt dat de schroef te klein is, ik had gelezen dat de diameter 2m zou zijn, maar in de tekening blijkt dat de diameter 4m was. Dus ik ga binnenkort een schroef halen die een diameter heeft van 60mm, i.p.v. de 40mm schroef die ik had. Eigenlijk is zo'n schroef nog steeds te klein, maar anders ben ik bang dat de schroef lucht gaat happen.

    Groetjes Josse
     
  4. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo allemaal,

    Weer even een update,

    Ik ben inmiddels ook al begonnen met de "muren" die op het hoofddek komen, daarvan komen moet ik er nog 2 zagen en plaatsen en dan kan ik het hoofddek gaan uittekenen en uitzagen. Alle dekken die ik nu maak worden nog niet vastgelijmd, want de romp is nog niet af. Ik wil alleen binnenkort de dekken gaan verven, maar het echte schip had mooie houten dekken en ik wil die een mooie houtstructuur geven en daar schijnt een speciaal soort verf voor te zijn, maar ik heb die nog nooit gevonden. Weet iemand toevallig waar ik dat soort verf kan vinden?

    Groetjes Josse
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    lifeboatcaptain

    Studeer jij voor bouwvakker oid :?: :wink:

    Dat heten op een schip Zijkanten hoor :roll: in het algemeen.
    Muren zitten aan een huis meende ik :wink: weet het niet zeker hoor :wink:
    mvg
    Frederik :D
     
  6. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ F. van Gent,

    Ik zit op een scheeps- en jachtbouw opleiding, maar ik kon even niet op het woord komen. Ik heb "muren" niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet.

    Groetjes Josse
     
  7. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even een update.

    Ik heb het eerste van de 3 aan de boeg gelijmde blokken hout zeer ruw in vorm :D door de handzaag te gebruiken. Ik ben ook begonnen met het beplanken van het dek!

    Tot zover deze update

    Groetjes Josse
     
  8. rescue

    rescue

    Lid geworden:
    13 apr 2007
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Waddinxveen, Holland
    op welke school zit jij dan
    Ik studer het namelijk ook

    Edwin
     
  9. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Edwin,

    Op het Scheepvaart en Transportcollege :D :D :D :D !!!!!!

    Groetjes Josse
     
  10. Botter

    Botter Guest

    Wat houd die opleiding eigenlijk in? Is misschien een beetje off topic.. Maar ik zit zelf nu in klas 4.. en moet over een paar maand ook een vervolg opleiding kiezen.. 1 ding is zeker.. het wordt iets met schepen.. misschien de vaart op.. of de scheepsbouw.. wordt een moeilijke keus.. maar wat is dat voor opleiding die jij volgt?

    Christian
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Elke vertikale wand op een schip is een "schot".Een horizontale wand, zowel vloer als plafond, is een "dek". Een kamer een "room", op dit laatste zijn wat uitzonderingen; de keuken is de "galley", de brug is het "wheelhouse", de ankerkettingkast is de "chainlocker".
    Misschien de moeite om een nieuw draadje op te starten.
     
  12. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even een update,

    ik heb de 2 buitenste blokken die aan de boeg zitten inmiddels aardig ver afgezaagd! ik heb ook het voorste stuk van de S.B. walegang vast gelijmd. Dit belemmerd niet tot nauwelijks om in de romp te komen. De rest van het dek lijm ik nog niet vast, omdat ik dan bijna niet meer in de romp kan. Ik zit er ook aan te denken om voor de aandrijving nog een 2de motor van dezelfde soort te kopen en die samen met m'n huidige motor op een tandwielkast te zetten die de kracht en snelheid overbrengt op 1 as. Dit is ook de aandrijving die op het echte schip werd gebruikt.

    Tot zover deze update.
     
  13. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even update.

    Ik heb de eerste 2 plakken voor de achtersteven op maat en vast gelijmd. Ik ben ook begonnen aan het uitzagen van de openingen in het dek om bij de electronica te kunnen komen. Ik heb ook foto's andere modellen als deze, waaronder in zwaar weer. Die foto's laten zien dat dit model in dat soort weer (golven van ong. 4 á 6 cm. hoog) behoorlijk water aan dek krijgt omdat hij z'n boeg eerder onder de golven door dan er overheen werkt.

    Tot zover deze update
     
  14. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    Hee,

    leuk dat ook iemand anders dit schip aan het bouwen is. Zelf ben ik nu ongeveer 16 maanden mee bezig en heb al een aantal proefvaarten gemaakt.
    Moet zeggen dat ik de vaareigenschappen wat teleurstellend vind, maar ja ik ben gewend te varen met een dubbelschoever + boegschroef (AZIZ).
    Rechtuit gaat allemaal prima, maar manouvreren is een lastig iets. Dit schip is iig helemaal niet geschikt voor vaarbakken e.d.

    Maar op het hollands diep gaat het prima.

    Mocht je interesse hebben, kijk maar even op mijn site www.marksevloot.nl

    groeten,
    Wessel.
     
  15. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ W. Riezebos,

    Dat wordt een mooi schip! Ik ben zelf meteen na het soepvaren dit jaar oktober aan de slag gegaan en ik ben inmiddels bijna helemaal klaar met de romp. Was dat model van u trouwens ook aanwezig tijdens het soepvaren? Ik heb namelijk vrijwel exact c.q. exact zo'n zelfde model gezien. Hoe hebt u de voor- en achtersteven gebouwd? ook massief toevallig?

    Groetjes Josse
     
  16. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag ,

    by the way : [​IMG]

    de groetjes ,

    Laurent
     
  17. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Laurent,

    Sorry dat er zo weinig foto's staan, maar ik krijg ze niet op een fatsoenlijke manier op deze topic, en mijn eigen camara is kapot en ik mag die van mijn vader niet lenen en die heeft ook te weinig tijd om regelmatig foto's te maken. Als je op de link klikt die bij één van mijn berichten staat, dan kom je op mijn eigen website waar wel wat foto's staan.

    Groetjes Josse
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Lifeboatcaptain ,

    misschien kan je je site adres bij je handtekening voegen of tenminste in je profiel gegevens , zo kan iedereen op elk moment op je site gaan ... :wink:

    de groetjes ,

    Laurent

    EDIT : juist een toertje gedaan op je site , heel interessant maar spijtig genoeg kunnen wij de fotos niet vergroten ...
     
  19. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weet iemand of kerstverlichting ook met 4,8V voldoende licht geeft om te kunnen zien waar je model vaart en als de lampjes schuin naar beneden schijnen het water om het model heen voldoende verlichten om land van water te kunnen onderschijden? Of is daar een kleine aanpassing voor nodig, zoals de oorspronlijke stekker eraf knippen (ik dacht dat er misschien een stroomomvormer in zou kunnen zitten die van 230V ergens richting de 12V maakt)? Ik vindt dat namelijk wel een lekker goedkope oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed genoeg werken.

    Ik heb ook nog even wat verder gewerkt aan de romp. Het massieve blok hout heb ik na wat zaag- en snijwerk eraf kunnen trekken (tjonge jonge wat is die lijm supersterk!! 8O ) Ik ga het oorspronkelijke blok vervangen door een blok balsahout. Waarschijnlijk ga ik de stevens met 2 lagen vliesmat versterken, terwijl ik waarschijnlijk de rest van de romp wat dikker in de hars smeer om wel dezelfde dikte te krijgen, maar de houten latjes zijn sterk zat en hebben genoeg aan 1 laag mat, maar ik vindt balsa te zwak. De stukken balsahout die ik aan de bovenkant heb ik weggehaald en ga ik vervangen door houten latjes, maar die moet ik net als het balsahout voor de stevens nog gaan kopen. De laatst genoemde wijzigingen zijn tips van de modelbouwclub.

    Groetjes Josse
     
  20. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update.

    Ik heb inmiddels weer wat hout gehaald en ben daarmee begonnen de verschansing, die ik als 1 geheel met de romp bouw, erop te zetten. Ook ben ik begonnen met het nieuwe blok balsahout voor de voorsteven op maat te maken. Ik zit ook te twijfelen of ik ga spuiten of, zoals ik tot nog toe altijd gedaan heb, met de hand verven, maar waarschijnlijk spuiten omdat je met de kwast strepen achterlaat.

    Tot zover deze update
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina