Zwarte Zee III

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lifeboatcaptain, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    Hoi,

    Ja ik was bij het Soepvaren in Zevenkamp.
    De boeg is half massief en de achterkant achter het achterste spant helemaal massief. Moet zeggen dat ik de achterkant beplanken redelijk overbodig vind. De krommingen zijn ten eerste heel sterk en de winst om dit hol te maken is er m.i. niet.

    groeten,
    Wessel.
     
  2. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even een update.

    Ik heb besloten om de massieve stevens met een fijne vijl zo goed in vorm te werken dat spuitplamuur daar niet nodig is, en als er wat mis gaat, is wat normale plamuur genoeg. Dus ik heb een paar minuten voordat ik aan dit bericht begon de romp in de spuitplamuur gezet. Ik had een flinke fles, dus ik dacht dat ik daar wel lekker lang mee zou doen, maar hij is al na één keer spuiten leeg. Met de spuitplamuur kan je echt supergoed zien waar en of er oneffenheden zijn!!

    Tot zover deze update
     
  3. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo allemaal,

    Ik heb inmiddels een eigen camera!!! :D :D :D Als iemand voor mij de foto's van mijn site kan halen en in een bericht kan pplaatsen mag dat, ik heb namelijk de verkeerde software.

    Groetjes Josse
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Josse,

    je hebt er geen software voor nodig, alleen een muis.
    Kwestie van knippen en plakken.
    Ik doe het 1x voor:
    Ga naar je site en selecteer een plaatje.
    Als dat plaatje in beeld is selecteer je de url en plakt die tussen de tags.
    Zo dus:
    Code:
     [img]http://www.cdjem.nl/josse/wp-content/uploads/2007/11/p1030593-3.jpg[/img] 
    Je krijgt dan:
    [​IMG]

    Plaatjes mogen overigens maximaal 640 x 480 zijn, maar inmiddels is dat wat opgerekt naar 800 breed.
    Maak je plaatjes niet breder dan dat, want anders verkl##t je de layout en krijg je ruzie met Roel.

    (En dat wil je natuurlijk niet ;) )

    Succes.

    Wim
     
  5. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Wimg,

    Ik krijg het alleen voor elkaar om de link te copieren, maar niet om de foto zelf te laten zien op dit forum.

    Groetjes Josse
     
  6. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  7. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update.

    De boeg is helemaal in vorm, moet alleen nog wat plamuur overheen. Het achterste stuk van de verschansing (ik heb de verschansing in één geheel met de romp gebouwd en het dek ligt er nu los in) in vorm geschuurd. Ik ben al aan de massieve achtersteven begonnen, maar die komt waarschijnlijk vanavond in vorm. Morgen uit school ga ik de polyester en de glasmat kopen, en ik verwacht dit weekend de romp in de polyester te kunnen zetten, en misschien ook dit weekend al de tewaterlating te kunnen houden :D :D :D !!! Ik ga kijken of ik de opbouw in 3 delen kan verdelen, waarvan er dan 2 vast op de romp komen, met ertussenin een afneembaar stuk opbouw, want dan hoef ik de masten er niet af te halen, en de voorste helft van de opbouw moet het water uit de opbouw weghouden.

    Groetjes Josse
     
  8. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update,

    Ik heb de eerste stukken opbouw vastgelijmd!!!!! :D :D :D :D Ik heb ook een groot deel van de bolders al op mijn model geschroefd. De bolders zijn gewoon schroeven die ik later ga plamuren om ze helemaal rond en glad te maken. Ik heb ook een groot aantal spijkers uit de romp gehaald, omdat ik anders per kant van het model zo'n 5 schuurpapiertjes nodig heb die dan helemaal versleten zijn. De huid zat al op de spanten gelijmd waardoor de spijkers eigenlijk niet meer nodig zijn. Helaas wist ik dit te laat en had ik één kant al helemaal glad geschuurd met de spijkers er nog in. Vandaag heb ik ook nog stevig geschuurd om de romp echt helemaal glad te maken. Ik heb ook al besloten om er een bediende sleeplier in te zetten en om in het "witte huis", oftewel de machine schacht, 3 lieren te zetten om de laadboom te bedienen zodat ik midden op het water vast kan maken op de bolders van een ander model. Ik vind een lanceerder voor een tros geen goed idee, omdat je maar één kans hebt en je kan niet echt makkelijk de tros op een stevig onderdeel van het andere model vastzetten. Het zal een moeilijk karwei zijn om de tros op de juiste plaats op een ander model vast te zetten, maar met een beetje oefenen moet ik een heel eind kunnen komen. Ik heb inmiddels ook al een Panamakluis gemaakt voor de voortros, zodat die niet over de verschansing heen hoeft en langer heel blijft. Het is nog niet gelukt om de polyester te kopen i.v.m. afspraken. Hopelijk lukt het donderdag a.s. wel. Vandaag is de Polyservice die voor mij het dichst bij is gesloten.

    Groetjes Josse
     
  9. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een update,

    Ik ben begonnen aan de sleeplier. De lier hou ik lekker eenvoudig, er komt waarschijnlijk een wormwiel-aandrijving op om te voorkomen dat de lier zomaar kan vieren omdat de motor niks doet. De aandrijving van de lier komt nog, de motor heb ik al wel. Ik heb nu de trommel gebouwd. Ik heb een as gebruikt en daar de sleeptros op vastgezet en heb er plakbant overheen gedaan om te zorgen dat de tros niet op de as gaat slippen. De fundatie is van 5mm dik triplex, net als de steunen voor de as. Ik heb ook gewerkt aan de indeling voor de lieren voor het bedienen van de lieren voor het bedienen van de laadboom. Deze lieren komen op het bakdek, recht boven de sleeplier. Weet iemand of zeilwinches net als een motor helemaal 360 graden rond kan draaien? Ik wil er, als dat het geval is een paar gebruiken voor het bedienen van de laadboom, wat niet veel kracht vraagt.

    Groetjes Josse
     
  10. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een flink stel updates inhalen,

    Ik heb de huid helemaal afgemaakt, ik heb de definitieve plaats van de electronica bedacht, ik heb de romp in de polyester gezet nadat het de eerste keer vanwege te oude hars en te veel oneffenheden was mislukt. Ik heb dus eerst nieuwe gekocht, en precies de laatste dag dat het weer dit toelaat opnieuw in de polyester gezet. De achtersteven is inmiddels al 3 keer aangepast, waarvan 1 keer totaal vervangen en er is een stuk tussen de huidige steven en de rest van de romp is gezet. De verschansing heb ik als één geheel met de romp gebouwd, maar dit maakte het onmogelijk om het dek waterdicht te bouwen, wat alleen al vanwege de zelf verzonnen opdracht voor praktijk natuurkunde noodzakelijk is. Deze proef houd in dat het model de sleeptank van de TU Delft in gaat om daar door golven geteistert te worden bij wijze van stabiliteitsproef. Ik heb dus inmiddels de verschansing eraf gezaagd en ben nu bezig met het plaatsen van het hoofddek. Ik ga het hoofddek ook voorzien van een compleet interieur wat waterbestendig gemaakt word en wat niet in de weg zit voor de electronica. Voorlopig blijven er in ieder stuk dek (het hoofddek bouw ik in 4 delen om een goede sterkte in de breedte richting te waarborgen en om niet moeilijk te hoeven doen met gaten boren, die je later blijft zien. Het hele hoofddek zal uiteindelijk worden voorzien van fineerhout om een realistisch houten dek te simuleren. Dit hout wil ik ook gaan gebruiken voor de schotten die ik ga verstijven met zeer dun uitgezaagde triplex stijlen. Deze schotten moeten ook de scheepshuid het grootste deel van hun sterkte geven. Het bakdek wordt afneembaar gemaakt om het interieur te kunnen zien.

    Tot zover deze update

    Groetjes Josse
     
  11. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Lifeboat captain

    Jouw Zwarte Zee III is voor mij een Vliegende Hollander. Dit draadje heeft geen zin als jij niet een keer met foto's komt.

    Kapitein Decker
     
  12. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ hawser,

    Sorry, maar ik krijg geen toegang tot het foto-upload gedeelte, en kan de foto's dus niet plaatsen. Ik zou ze dolgraag willen plaatsen en op een ander forum is het mij inmiddels ook al gelukt, maar hier nog niet. Ik heb daarom een link naar mijn eigen website in mijn onderbericht staan, daar kan je de foto's wel zien.

    Groetjes Josse

    PS. zeg maar Josse hoor.
     
  13. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zit met een probleem dat om stemmen vraagt!

    Het probleem is: De verlichting die in mijn interieur gaat komen. Deze kan ik namelijk niet aan het bovenliggende dek hangen zoals normaal het geval is omdat ik dit dek afneembaar ga maken.

    De oplossingen:
    - De verlichting door de muur heen steken en in de muren bedrading op te hangen
    - De verlichting op een standaard ergens in het midden van de hut zetten en dan de bedrading door de vloer heen.

    Ik ben nog niet toe aan het uitvoeren hiervan, maar ik wil al wel gaan beginnen met het maken van tekeningen voor waar welk stuk meubel komt te staan en dan is het wel handig als ik weet wat voor verlichting er in komt en waar die ongeveer moet komen, want dan kan ik ook bedradingsschema's gaan maken.

    U kunt nu stemmen op door een bericht op dit topic te plaatsen met daarin uw keuze of door een persoonlijk bericht naar mij te sturen. In beide gevallen graag uw motivatie erbij vertellen.

    Groetjes Josse
     
  14. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    en waarom zou je niet gewoon een stekker kunnen maken aan het bovenliggende dek en toch de verlichting daarin voorzien.

    Ik heb een 7 polige stekker ofzo in mijn boot's bovenbouw zitten, daar gaan 3 circuits verlichting door, de radar en nog plaats voor uitbreiding. 'k heb gewoon een stekker van (intern) een oude PC gesloopt.

    PAtrick
     
  15. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Perk,

    Als het gaat om kunnen monteren lukt het wel om ze onder het dek te plaatsen, maar de dekken waar verlichting onder komt worden ieder apart afneembaar. Het is dus meer practisch dat ik dit niet als optie zie. Maar in elk geval bedankt voor de hulp.

    Groetjes Josse
     
  16. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weet iemand hoe dik een stroomdraadje voor op een LED-je van 3mm doorsnee ongeveer is?

    Groetjes Josse
     
  17. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zit te denken om de verlichting in een goot in de basisdekplaat te leggen en de schotten van massief en lekker stijf hout te bouwen. Voor de batterijpak heb ik 2 geschikte plaatsen namelijk; -in de Settling tanks die allebij in de werkplaats staan, deze 2 tanks zal ik als één tank moeten bouwen omdat één tank niet groot genoeg is voor de batterijen.
    -In de verfhut in een extra "kast" die niet op het echte schip stond. Deze locatie is het meest practisch gezien de grote hoevellheid vrije ruimte in de verfhut. De werkplaats staat namelijk vol met machines voor reparaties en werkbanken en kasten voor klein gereedschap en kleine onderdelen zoals schroeven, bouten, moeren en flenzen.

    Groetjes Josse
     
  18. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    nou,

    ik volg niet helemaal meer hoor. Waarom gebruik je niet gewoon je hoofd accu voor de verlichting? Weeral een accu minder op te laden.
    en ik denk nog steeds dat je beter gewoon de verlichting maakt zoals het best gaat en via een stekkertje de zaak verbind naar de rest van je schip. Om deze manier kan je ook de verlichting aan/uit zetten via de zender.

    ach ja(1) , voor led'jes trek je ongeveer 30 ma ofzo, een zeer dun draadje uit de electronica winkel volstaat ruimschoots. Wel een weerstand met de led gebruiken of die gaat niet lang mee gaan. denk ook na hoeveel Leds je in serie kan/gaat zetten. Dan trek je weeral minder stroom - dus beter voor de accu

    ach ja (2), leds geven directioneel licht. Zeer gefocust op 1 plek, dit is niet zo geschikt voor sfeer verlichting of voor kamertjes in een boot te verlichten. Je bent vaak nog beter af met gewoon een lampje.

    Patrick.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2007
  19. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Patrick,

    Ik gebruik geen accu's maar batterijen omdat ik LED-jes van 1 tot 2 V in gedachte heb. De batterijen (oplaadbaar) heb ik al liggen. De verlichting wil ik gewoon aanzetten, dan gaan varen en de verlichting zet ik aan het eind van de dag wel weer een keer uit. Daar wil ik verlichting voor, en niet voor die enkele keer dat ik die functie bedenk. Bovendien moet ik dan eerst weer een nieuw zenderpakket kopen, terwijl ik nu die uit mijn Maasbank gebruik. De accu heeft 4,5 Ah, maar dat wil ik absoluut alleen voor de aandrijving gebruiken. Mijn motor vraagt, wanneer geblokkeerd namelijk 115A, en als ik dan ook nog verlichting daarop zet moet ik echt een extra accu hebben.

    Groetjes Josse
     
  20. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo,

    Hierbij wat foto's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes Josse
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina